כללים חדשים מהאקדמיה לכתיב חסר הניקוד - למי שזה חשוב בשבילו

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
פורסם היום:
בשורות חשובות מהאקדמיה ללשון העברית: בישיבה האחרונה של מליאת האקדמיה אושר סופית נוסח חדש של כללי הכתיב המלא (התקני), ובו כמה שינויים מן הכללים שנקבעו לפני כשבעים שנה.
בין השאר אושרו הכתיבים האלה: אונייה, תוכנית, יוזמה, צוהריים, אמיתי, לעיתים, מגינים, פירות, שמיים, עינב, מייד.



השינויים העיקריים בכללים הם שניים:

(1) תנועת o תיכתב בווי"ו כמעט בכל מקום, ובכלל זה במילים שניקודן בקמץ קטן. למשל: אונייה, תוכנית, תוכנה, יוזמה, צוהריים, אומנם, קורבן.

(2) תנועת i תיכתב ביו"ד גם במילים שאין תנועת i בצורת היסוד שלהן. למשל: אמיתי, לעיתים, ליבי, לצידו, מגינים, איתך.

עוד הוחלט לאמץ כתיבים רווחים במילים יחידות כגון פירות, עינב, שיער, ליצן, סיסמה, בריכה, ברירה, עבירה, מייד, שמיים.

הכללים החדשים הם תוצאה של תהליך ממושך ויסודי: ראשיתו בבחינת מנהגי הכתיב הרווחים בהוצאות הספרים, בעיתונות ובמרשתת. המשכו בהצעה שהכין צוות מצומצם לקראת הדיון בוועדת הדקדוק של האקדמיה ובהתייעצות עם חברים רבים באקדמיה. ועדת הדקדוק דנה בכללים והגישה אותם למליאת האקדמיה לדיון כללי, ושבה ודנה בהערות חברי האקדמיה. הדיון הסופי בכללים היה בשנת תשע"ז בשלוש ישיבות של מליאת האקדמיה.
 

קדיתא

משתמש פעיל
היום בצוהריים אימנע מללכת עם אימי.

וכעת יש לנו אָמנות, אוֹמנות ואוּמנות. :mad:
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ברור שלא הבאתי את הנ"ל ע"ד 'כזה ראה וקדש' (וגם בין חברי האקדמיה עצמה, אגלה לכם בסוד, יש מי שאינו כופף עצמו לכל החלטה שלה...)
אבל אלו שכותבים/עורכים לציבור שכללי האקדמיה חשובים לו - יש להם צורך לדעת זאת.
 

משויטט

משתמש מקצוען
תמיד הפריע לי הצירוף "צלחת פרות". איך הן בכלל נכנסו לצלחת?
אולי זה ישתנה מהיום
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אכן, מאחר שתוספות אימות הקריאה בכתיב חסר הניקוד נועדה ליצור בהירות ולא עמימות, התמיהה בעבר הנחרצות של האקדמיה שלא לכתוב 'פירות' ועוד כיו"ב. אבל לא אכחיש כי מרבית החידושים דוקרים לי בעיניים...
 

קדיתא

משתמש פעיל
לכו ולמדו בוגר ישיבה לכתוב 'קורבן' או 'אומנם'.

הכללים החדשים לשנת תשע"ח:

ניראה לי
מישטרה
ליפני
ציבעוני

וזאת על פי מחקר מעמיק במ[י]נהגי הכתיב במ[י]רשתת.:rolleyes:

ורק אמא תישאר 'אימא'.
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
תיכף יתווספו לכללים אלו כל שאר כללי הניקוד באידיש, הנכתבת תמיד בכתיב מלא
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אסתיג;n4957581:
תיכף יתווספו לכללים אלו כל שאר כללי הניקוד באידיש, הנכתבת תמיד בכתיב מלא

להוציא קמץ קטן, שבאידיש לעולם לא ייכתב בחולם!
 

אספרה

כל מה שצריך כדי שמילים שהשמעתם יגיעו אל הדף
מנוי פרימיום
חבל שלא שואלים את דעת העם, משתמשי הספרים, העיתונות והמרשתת.
נקווה שיקח להם לפחות שבעים שנה נוספים עד שיוציאו מהתקן את צורת הכתיבה התקינה.

במילים שהציבור נוטה לקרוא בצורה שגויה (מעזה- עם צירה בע'), זה עוד איכשהו הגיוני,
אבל בהרבה מהמקרים התוצאה המתקבלת מגוחכת. צוהריים. לשומרו. תוכנית.
 

קדיתא

משתמש פעיל
נכתב ע"י שושן צחור;n4958171:
חבל שלא שואלים את דעת העם, משתמשי הספרים, העיתונות והמרשתת.
נקווה שיקח להם לפחות שבעים שנה נוספים עד שיוציאו מהתקן את צורת הכתיבה התקינה.

במילים שהציבור נוטה לקרוא בצורה שגויה (מעזה- עם צירה בע'), זה עוד איכשהו הגיוני,
אבל בהרבה מהמקרים התוצאה המתקבלת מגוחכת. צוהריים. לשומרו. תוכנית.

דווקא נראה שכן שואלים את דעת העם...

לשומרו אגב זו צורה מאוד שימושית.
אבל 'בשוכבך' אימא'לה...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
"לשומרו" זו צורה מטעה ביותר! היא חופפת לצורה במשמעות של 'לשומר שלו' (או 'לשומר אותו'). כמה וכמה פעמים נתקלתי בטעויות ניקוד כאלה, ואם הן תחדורנה לתפילות ולתחינות, כי אז אבוי.
בכלל, הוספת אם קריאה במקום שיש מלה מקבילה במשמעות שונה - כגון בֹּקֶר ובוֹקֵר, עֹרֶף ועוֹרֵף - היא לדעתי משגה מר. במקרים כאלה מן הראוי להוסיף ניקוד חלקי - חולם חסר - ולא ו', כדי למנוע טעות.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
הגיע הזמן להתנתק מהאקדמיה ההרסנית הזאת.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מי התחבר שצריך להתנתק?
אבל מי שעובד גם לציבור שדעת האקדמיה חשובה לו צריך לדעת את כלליה...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י א-ירושלמית;n4958737:
הגיע הזמן להתנתק מהאקדמיה ההרסנית הזאת.

בכבוד! איך עושים את זה?

כבר שנים אני חושב להקים אתר שיביא את כללי הדקדוק ויהווה אלטרנטיבה לאקדמיה ("מכון לשון הקודש"). מה שמפריע לי זה שהוא יהיה אתר "לעומתי" - כלומר שכל זכות קיומו היא שהוא משמש אופוזיציה לאקדמיה, ועצם הרעיון הזה מעמיד את האקדמיה במרכז. עד שאני שובר את הראש ואת הקולמוס איך להביא את הגאולה, בינתיים זה מה שיצא... http://nikkud.com/?page_id=138
 

מימי זו

משתמש סופר מקצוען
איפכא, יישר כח!
צפיתי היום בחומר שכתבתי ללקוחות והופק בצורת וידאו, ויראתי מפני שגיאות כי התיקונים כבר היו מסובכים.
את עיני צדה המילה 'ליבי'
ולבי החסיר פעימה.
אך אז לחשתי לליבי כי הוא יכול להמשיך ולפעום באופן סדיר
שכן מעתה יש לו זכות קיום גם עם י'.
 

קדיתא

משתמש פעיל
נכתב ע"י א-ירושלמית;n4958737:
הגיע הזמן להתנתק מהאקדמיה ההרסנית הזאת.

יאללה, מתנתקים מהם. זהו. יותר הם לא יכתיבו לנו את החיים השמאלנים האלו עוכרי ישראל בוגדים בכל הקדוש והיקר בזים לקדשי ישראל אנטי דתיים מובהקים מי הם שיחנכו אותנו ולא רוצה לדבר על מה היה בן יהודה בחיי המשפחה שלו ומה צריך לרעות בשדות זרים מה רש"י לא היה מדקדק גדול ובכלל כל העיסוק בדקדוק הוא בכלל של משכילים ארורים טפו. שומו שמים! זעקי ארץ! על דבר האקדמיה ללשון הארורה המכלה נפש בניננו ובנותינו. יאללה, להפגנות. ר' משה לא חתם, זה לא בגלל שהוא מתנגד להפגנות שמעתי מאחיין שלו שהוא דווקא מאוד בעד, הוא רק לא רוצה שזה ייקרא שהוא נגד כי בישיבה שלו יש את ר' נחום החתן של ר' יצחק וזה יכול לעורר בעיות אבל למעיישה הוא בעד ואם הוא היה יכול הוא היה יוצא בעצמו, זה פשוט שככה, מדובר על הרס הדת אנשים לא מבינים כמה זה חמור, זה הבעיה של הדור שלנו, אנשים לא קולטים אם ר' אברהם היה חי זה לא היה נראה ככה.

מה בדיוק הרסני כאן?
למיטב ידיעתי, ותקנו אותי אם אני טועה, אין בלשון הקודש כללים לכתיב חסר ניקוד. הכללים הללו מאוד שימושיים לצורך כתיבה לא תורנית. כאשר נעשים שינויים הם קצת צורמים, אבל כך דרכו של עולם.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
נסחפת וסטית.
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אני רק שאלה: בדורנו דור המחשב (להבדיל מדור מכונת הכתיבה), למה שלא נשתמש בשיטת הניקוד החלקי במקום בכתיב המלא והשגוי במודע?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה