סקירה כלכלה חברתית או כלכלה פתוחה-שיטת הנקודות/המכרז

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
בעקבות האשכול https://www.prog.co.il/threads/פשטו...וחה-כלכלית-וצרכנות-נבונה.858481/post-11909581 שבא בתגובה לאשכולhttps://www.prog.co.il/threads/צאו-והתפרנסו-זה-מזה.857955/post-11900543חשבתי רבות
אין זה סוד שהייתי ועודני ברמת הבסיס בצד שמעודד את הקניה בתוכנו והגדרת הציבור כחברה גם מבחינה כלכלית
אבל עברתי איזה שהוא סוויטש בחשיבה ואני רוצה לשתף אתכם במסקנות שלי
חשוב לציין יש פה שתי נושאים
נושא אחד ועליו אני אכתוב רק ב
לדעתי הסוגיא של הלכות צדקה נוגעת רק למי שעלול ליפול מנכסיו
ולו מצווה לעזור בכל מצב
טעמו של הבית יוסף בשם רש"י הוא כיוון שאינו מתבייש כך https://he.wikisource.org/wiki/טור_יורה_דעה_רמט#:~:text=ומ"ש מעלה גדולה,משתיהן מעלה אחתוהטעם הזה שייך גם בהחייאת עסק באופן מלאכותי
לטענה שזה גורם לו שלא יגדל נשיב שכל עני שיש לו 199 מנה יש לו את מזונותיו לכמעט שנה
אם ניתן לו צדקה הוא לא יצא לעבוד
והתשובה היא ברורה שכשבן אדם צריך עזרה תעזור לו בלי חשבונות
והוא השאלה מצד הלכות צדקה
הנושא השני הוא הנושא הכלכלי
אני אפרט בהתחלה את שתי הגישות
ואנסה להעלות איזו שהיא גישה מוסכמת
אני אתחיל עם הגישה של @אלי אלימלך וסיעתו
כלכלה חופשית :
בגלל שככל שנצמצם את הכלכלה
הכסף ייגמר
התחרות תצטמצם
והכלכלה תהפוך לחולה
הגישה השניה של @גבריאל פ.
שבהגינות אציין שאליה אני יותר נוטה
חברה כלכלית:
נשמור את הכסף ככל יכולתנו בתוך המגזר
הכסף לא ייגמר כי יש תוצר וככל שהתוצר מתרבה יש יותר כסף
נשמור על תחרותיות בשתי דרכים
א. לא ננעל את הדלתות ליבוא
ב. ככל שבעלי עסקים חרדים יהיו מודעים לעדיפותם יפתחו מכל סוג של שירות יותר עסקים בציבור החרדי מה שיעודד תחרות פנימית
הטענה העיקרית שעומדת כנגד היא שהתחרותיות בסוף תישאר סקטוריאלית
כדי להשיג פתרון טוב נסתי להיכנס לראש של קני רוזנברג (כמשל)
המטרה שלי בתרגיל הזה-להכנס למצב ששתי הצדדים(כלכלה חברתית וכלכלה פתוחה הם אינטרס שלי)
קני הוא איש עסקים דתי (רכש לא מזמן את אל על) לקני רשת של בתי אבות ועוד שירותי רפואה
קני רוצה מצד אחד שכל שירותי הרפואה של בתי האבות ירכשו מתוך העסקים שלו מצד שני הוא רוצה לפתח את שירותי הרפואה שלו
טוב, אז מה עושים
בשביל זה נלך לרגע לחליפה שאני רוצה לקנות לפסח
נניח אני מתלבט בין שלוש רשתות בגיר, המקום הנכון ואקסוס
איך אני מחליט
יש מספר פרמטרים בניגון מחיר, איכות, שירות, אמידות, כביסה בבית ועוד כדי להחליט אני עושה טבלה כזו
כמובן את הטבלה אני עושה בראש
(כמובן שהניקוד וציון הוא דוגמא ואין כוונה לפגוע בום חברה)
לפני שאני עושה את הטבלה אני קובע מה הנורמלי בכל תחום
מה מעבר
ומה חשוב לי
נניח שהמחיר של המקום הנכון הוא ההגיוני בעיני אז מה שיותר יקר (בגיר) יקבל מינוס ומה שיותר זול (אקסוס) יקבל פלוס
אבל פה יש עוד פקטו מה הכי חשוב לי בחליפה כי לי אישית שירות יותר חשוב ממחיר
לכן על שירות אני אתן יותר נקודות ממחיר
תכלס
1679419998983.png


בגיר קיבלו 6 נקודות אני בוחר בהם
זעליג ממלא את הטבלה אחרת כי לו חשוב יותר דברים אחרים
הכי מחיר ודוגמאות ולכן ירד לבגיר יותר נקודות על מחיר
האיכות משנה לו ברמה בינונית
ולכן לו יצא
1679420459332.png


וממילא הלבטים שלו אחרים
ואני מציע(וסבור שזה מה שקני עשה) בואו נוסיף חצי נקודה לעסק דתי
עוד חצי לחרדי
עוד חצי לעדה/קהילה שלנו
ועוד חצי נקודה עד נקודה לעסק חרדי מתחיל
(וקני יוסיף נקודה לעסק מקבוצת העסקים שלו)
מה נרוויח
מצד אחד ניצור תמריץ לקניה בתוך המגזר
מצד שני ניצור תחרות מול העולם
לא יהיה נכון לטעון שהוא ירשה לעצמו להישאר מתחת כי הוא לא ידע מה הכי חשוב לנו ושווה יותר מ1-2 נקודות
וכך להבנתי ניצור עדיפות למגזר
ולא נאבד את התחרותיות
אז אני יודע
זה לא שלפני כל קניה אנחנו עושים טבלה
וממילא זה לא כל כך פשוט כמו שתיארתי את זה
אבל העיקרון הוא שאם ניתן עדיפות מסוימת לעסק במגזר (ונגדיר לעצמינו באיזה רמה)
ומאידך גיסא זו לא תהיה עדיפות מוחלטת
נשמר תחרות
ונאפשר הצלחה מגזרית
חשוב לציין שכל הידע שלי בכלכלה הוא משיעורי כלכלה שקרוב משפחה שלי למד ולכן זו תפיסת עולם לא מקצועית
 

השקעות R הון

מנהל פורום השקעות
מנהל
מנוי פרימיום
נראה לי ויכוח עקר
אנשים רוכשים איפה שמתחשק להם.
ואח"כ מסבירים לעצמם למה הצעד שלהם כלכלי ומוסרי.
למשל כך:
אם אתה אוהב לרכוש במקום היימיש או שאתה רוצה לראות את המוצר לפני הקנייה, אתה קונה בחנות של חרדי קרוב לבית אפילו שיותר יקר ואתה מסביר לעצמך שזה כלכלי (או כל הסבר אחר).
ואם אתה אוהב לרכוש זול או שירות מתקדם יותר, אתה רוכש במקום לא חרדי ומסביר לעצמך שזה יותר כלכלי. (או כל הסבר אחר)
מבחינה פילוסופית הנושא נחקר לעומק כבר לפני מאות שנים על ידי אדם סמית.
האמת לא הבנתי לאן השכול חותר יש כאן מישהו שחושב להנדס תודעה? או חושב על דרך להנדס תודעה?

באופן כללי מסחר הוא חלק מהכלכלה.
לא דובר על שוק העבודה ואבטלה, חיסכון, השכלה כלכלית ועוד.
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
תודה על הפוסט המושקע והחשיבה,

אבל אסביר לך את הבעיה שלי, והפוסט שלך לא באמת נוגע בה;

השאלה אם לקנות אצל חרדי/לא חרדי אינה נמצאת ברכישה אחת בודדת של איש מרעהו; כי בניגוד לדברי וואהל והקמפיין של "צאו והתפרנסו" אני די ציני וקריר - אני לא רואה שהצרכן החרדי מזלזל בעסק של חבירו החרדי רק כי הוא חרדי, ואני לא חושב שיש "בעיית שירות ומחיר" אצל מוכרים חרדים, וגם לא רואה השפעה לקמפיין בזמן פתיחת הארנק.

כן - כשאדם חרדי פותח את הארנק, הוא חכם ומבין מתי לרכוש אצל השכן החרדי ומתי לא. את כל הניקוד והחישוב היפה שעשית - הוא עושים בדרך כלל אוטומטית בזמן רכישה. במקרים רגילים.

הבעיה היא בעיקר במדיניות ציבורית, כי מסרים כמו "לתמוך בחרדים ולרכוש אצלם" והמסר של ההוא אמינא של דוד המלך "צאו והתפרנסו" הם מסרים מאד חמים ונוגעים ללב, ואז עסקנים לוקחים אותם למקומות לא טובים.

בעיירה פלונית הם נלחמים נגד פתיחה של רשת רמי לוי ויש חסד ופוגעים ברווחת העניים ביותר, בכנסת שלנו המפלגות [גם החרדיות] נגד פתיחת השווקים בחקלאות, חלב וביצים, במכירות חסד עסקנים מכניסים שיקולים זרים אלו לתוך הוואוצ'ר, וכו'

אתה יודע שחישובי הנקודות הללו שלך קיימים בחוקי רכש של מדינת ישראל? ומי שמכיר את הפרטים יודע שהניקוד הזה גורם דה-פקטו להעלאה של המחירים [!] וכו'.

ושם - כבר מדובר בפיגועי רווחה כלכליים [מחיר הביצים עלה ל32 שקל תבנית אחד היקרים בעולם!], כי הציבור הרחב משלם את המחיר, ובעלי העסקים שקיבלו כסף מלאכותי, יום אחד מתרסקים כשהם כבר לא בגיל שהם יכולים לעשות שינוי.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
עצם העובדה שהדיוט אולי עם אלף כמוני לא הבין את
את כל מה שכתבת(כמובן כי לא היה לי כח לקרוא)
מוכיח שהנדסת תודעה זה לא באמת הכיוון שאתה חותר אליו

אלא מתכוון באמת לדון

אבל שאלה קטנה על כל הנושא הזה
מישהו חושב שהציבור החרדי יבנה כלכלה פנים חרדית (ונניח שתצליח להתגבר על כל הבעיות)
האם לדעתו זה לא יגרום לחילונים לעשות את אותו הדבר?
האם החברה לא תיקרע פה בישראל באופן סופי ומוחלט??


בקיצור --בלי קשר לאם זה נכון או לא נכון
השאלה ברמת הפרקטיקה האם זה לא יוביל לשנאה תהומית מצידם?
 

ייד

משתמש מקצוען
עצם העובדה שהדיוט אולי עם אלף כמוני לא הבין את
את כל מה שכתבת(כמובן כי לא היה לי כח לקרוא)
מוכיח שהנדסת תודעה זה לא באמת הכיוון שאתה חותר אליו

אלא מתכוון באמת לדון

אבל שאלה קטנה על כל הנושא הזה
מישהו חושב שהציבור החרדי יבנה כלכלה פנים חרדית (ונניח שתצליח להתגבר על כל הבעיות)
האם לדעתו זה לא יגרום לחילונים לעשות את אותו הדבר?
האם החברה לא תיקרע פה בישראל באופן סופי ומוחלט??


בקיצור --בלי קשר לאם זה נכון או לא נכון
השאלה ברמת הפרקטיקה האם זה לא יוביל לשנאה תהומית מצידם?
איפה בדיוק אננחנו חברה אחת?
במה אפשר לקרוע?
 

ייד

משתמש מקצוען
תודה על הפוסט המושקע והחשיבה,

אבל אסביר לך את הבעיה שלי, והפוסט שלך לא באמת נוגע בה;

השאלה אם לקנות אצל חרדי/לא חרדי אינה נמצאת ברכישה אחת בודדת של איש מרעהו; כי בניגוד לדברי וואהל והקמפיין של "צאו והתפרנסו" אני די ציני וקריר - אני לא רואה שהצרכן החרדי מזלזל בעסק של חבירו החרדי רק כי הוא חרדי, ואני לא חושב שיש "בעיית שירות ומחיר" אצל מוכרים חרדים, וגם לא רואה השפעה לקמפיין בזמן פתיחת הארנק.

כן - כשאדם חרדי פותח את הארנק, הוא חכם ומבין מתי לרכוש אצל השכן החרדי ומתי לא. את כל הניקוד והחישוב היפה שעשית - הוא עושים בדרך כלל אוטומטית בזמן רכישה. במקרים רגילים.

הבעיה היא בעיקר במדיניות ציבורית, כי מסרים כמו "לתמוך בחרדים ולרכוש אצלם" והמסר של ההוא אמינא של דוד המלך "צאו והתפרנסו" הם מסרים מאד חמים ונוגעים ללב, ואז עסקנים לוקחים אותם למקומות לא טובים.

בעיירה פלונית הם נלחמים נגד פתיחה של רשת רמי לוי ויש חסד ופוגעים ברווחת העניים ביותר, בכנסת שלנו המפלגות [גם החרדיות] נגד פתיחת השווקים בחקלאות, חלב וביצים, במכירות חסד עסקנים מכניסים שיקולים זרים אלו לתוך הוואוצ'ר, וכו'

אתה יודע שחישובי הנקודות הללו שלך קיימים בחוקי רכש של מדינת ישראל? ומי שמכיר את הפרטים יודע שהניקוד הזה גורם דה-פקטו להעלאה של המחירים [!] וכו'.

ושם - כבר מדובר בפיגועי רווחה כלכליים [מחיר הביצים עלה ל32 שקל תבנית אחד היקרים בעולם!], כי הציבור הרחב משלם את המחיר, ובעלי העסקים שקיבלו כסף מלאכותי, יום אחד מתרסקים כשהם כבר לא בגיל שהם יכולים לעשות שינוי.
אין קשר בין משק מנוהל, מפוקח ומטופש
לבין ״וחי אחיך עמך״
כמובן אף אחד לא קורא פה לקנות כחול לבן ולחסום את השוק ליבוא
הפניה היא באמת לקניין הממוצע פרטי או עסקי שיקח בחשבון את מצות חסד ויקנה מיהודי ירא שמים
אין הכונה שיפשוט רגל,
אבל גם אין מצוה להיות עשיר העולם ולא יקרה כלום אם נרויח טיפה פחות ונפרנס יהודים טובים
 

די

משתמש סופר מקצוען
לא הבנתי מה הנושא מבחינה פרקטית.
מי שגר בבני ברק לדוגמא, אני מתאר לעצמי שהוא עושה את הקניות בבני ברק.
לכאורה רוב אם לא כל בעלי החנויות בבני ברק (או לפחות הזכיינים) חרדיים.
אז מה בדיוק הנושא פה?
 

תלמיד מירושלים

משתמש צעיר
אתה יודע שחישובי הנקודות הללו שלך קיימים בחוקי רכש של מדינת ישראל? ומי שמכיר את הפרטים יודע שהניקוד הזה גורם דה-פקטו להעלאה של המחירים [!] וכו'.
מסכים עם זה ובכלל
שמעתי שיש חברות שנגשות למכרז נותנות מחיר גבוה יותר בעד 25% שהם יודעות שיקבלו בזכות הנקודות של מוצר כחול לבן
 

ייד

משתמש מקצוען
קניה חכמה עם קיום מצות וחי אחיך עמך לא גורמת אף פעם לעלית מחירים
עליית מחירים נוצרת במשק מנוהל עם הוראות ממשלתיות ממי לקנות ומיסי יבוא
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אדם שקונה מיהודי בתחילת דרכו כדי להחזיק אותו זו מצווה. הגדולה ביותר במצוות הצדקה כמו שכותב הרמב"ם.

אבל אם עבר זמן, ומסתבר שיש למוצרים האלו חלופה מעולה של גוים או חילונים או ערבים או סינים יותר טובה/יותר זולה/ יותר איכותית / יותר שירותית, או כל סיבה הכי קטנה [כשבסך כל הסיבות העיסקה אצל הגוי תהיה טובה יותר]

אין סיבה לקנות אצל היהודי.

זו לא מצווה.

זה דחיקת בעל העסק לעוני חמור יותר.

זה לגרום לבעל העסק לקושש נדבות.

ואם עסקנים דלי הבנה כלכלית בסיסית מחייבים את תושבי השכונה לרכוש רק אצלו בשל "מצווה" מדומיינת, הם גם עושקים עניים מדי חודש בכסף מיותר.

אדרבה, ילך היהודי, וימצא עבודה טובה יותר, יביא רווחה במקום אחר לצרכנים, ולעצמו.
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
1679244889775.png


"עד שלא יצטרך לבריות" = הבנת הנקרא - תלווה לו, תן לו מתנות, תרכוש אצלו - עד שיגיע למצב שהוא עצמאי ולא צריך לבריות. אם הוא לא מגיע למצב שהוא עצמאי בבסיס, אין בכך שום מצווה. עדיף לתרום

אם העסק שלו "צריך לבריות בבסיסו", ולעולמים יצטרך שתרכוש ממנו כצדקה, זו לא הסיטואציה של הרמב"ם.
 

חיים שיש בהם

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
עריכה תורנית
צפה בקובץ המצורף 1425294

"עד שלא יצטרך לבריות" = הבנת הנקרא - תלווה לו, תן לו מתנות, תרכוש אצלו - עד שיגיע למצב שהוא עצמאי ולא צריך לבריות. אם הוא לא מגיע למצב שהוא עצמאי בבסיס, אין בכך שום מצווה. עדיף לתרום

אם העסק שלו "צריך לבריות בבסיסו", ולעולמים יצטרך שתרכוש ממנו כצדקה, זו לא הסיטואציה של הרמב"ם.
בקיצור ויכוח ישן
 

אלי אלימלך

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
@חיים שיש בהם הנה דוגמא לאדם שמתלונן שעד היום שמרו על הפרנסה של אבא שלו בשל סיסמאות של "צאו והתפרנסו זה מזה", והוא מבין שזה הולך להפסיק, ורועד מפחד:

1689684236753.png


[למי שלא מכיר, רקע: ענף הביצים סגור בישראל לחלוטין בעיקר בגלל פקידים שחושבים שצריך לתת לתושבי ישראל/העוטף/הגבולות פריוילגיה לגדל ביצים ולהתפרנס. יש כל מיני תירוצים נוספים שמלבישים על זה, אבל בגדול זה הסיפור.

היה רגע בממשלה *הקודמת* שעמדו לשחרר את זה ולהתיר יבוא ביצים חופשי מחו"ל שירסק את מחירי הביצים לרמה נורמלית. אבל זה לא קרה בתכלס. אבל תראו את הפחד בעינייים מאותו מקומבן שעד היום הרוויח הון בזכות הסיסמה של "צאו והתפרנסו" ומבין שהוא עומד לאבד את זה]
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
למי שלא מכיר, רקע: ענף הביצים סגור בישראל לחלוטין בעיקר בגלל פקידים שחושבים שצריך לתת לתושבי ישראל/העוטף/הגבולות פריוילגיה לגדל ביצים ולהתפרנס. יש כל מיני תירוצים נוספים שמלבישים על זה, אבל בגדול זה הסיפור.
יש בזה עניין בטחוני, שיהיה ייצור עצמי במקרה של מלחמה עולמית וכדו',
אבל הפתרון לזה הוא לסבסד ישירות את החקלאים ולא לכלוא את כולנו בבסטה שלהם..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה