'ישנו' - מה ההכרעה שלכם בשטח?

  • פותח הנושא agav
  • פורסם בתאריך

agav

משתמש פעיל
'ישנו' - לפי כללי הניסוח התקין מגיע אחרי שם העצם.
(לא 'ישנו ענין אחד הטעון באור' אלא 'יש ענין אחד וכו'...'
או לחילופין 'ענין אחד ישנו' - כינוי הגוף מתייחס לשם העצם הנזכר קודם.)
מצד שני במקורות מופיע 'ישנו עם אחד'.
איך אתם מכריעים למעשה?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הכלל הנקוט בידי הוא - אין זה משנה כמה פעמים מופיעה צורה מסוימת במקרא, משנה עד כמה היא מוכרת ושגורה על הלשון. הקדמת ה"ישנו" לשם העצם ב"ישנו עם אחד" כל כך ידועה ונפוצה ושגורה, עד כי שלילת צורה זו מופרכת בעיני. השאלה היא אם הלקוחות שלך נבהלים מקביעות האקדמיה.
 

agav

משתמש פעיל
נדמה לי שיש איזה פלפול בענין ה'ישנו עם אחד', לצערי אני לא זוכרת אותו. :(
באשר ללקוחות - מכיון שאני לא כל כך מתרגשת מהאקדמיה, די בכך שיש לי נימוק מספק לכל חריגה.
(רות אלמגור בעצמה לא מתרגשת מהחלטות האקדמיה, נכון?)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הפלפול ההוא לא ידוע לי. אולי שאין מביאים ראיה מהמן הרשע?;)
 

agav

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1187801:
הפלפול ההוא לא ידוע לי. אולי שאין מביאים ראיה מהמן הרשע?;)
לא משהו פורימי, בזה לפחות אני בטוחה :)
 

רפי מוזס

משתמש חדש
מתוך "ילקוט תיקוני לשון" לחנה מגיד.

נכתב ע"י agav;1187701:
'ישנו' - לפי כללי הניסוח התקין מגיע אחרי שם העצם.
(לא 'ישנו ענין אחד הטעון באור' אלא 'יש ענין אחד וכו'...'
או לחילופין 'ענין אחד ישנו' - כינוי הגוף מתייחס לשם העצם הנזכר קודם.)
מצד שני במקורות מופיע 'ישנו עם אחד'.
איך אתם מכריעים למעשה?

ראו הקובץ שצירפתי הנה מעמוד 95 בספר הנ"ל.
 

קבצים מצורפים

  • יש ואין.jpg
    KB 182.4 · צפיות: 16

agav

משתמש פעיל
נכתב ע"י רפי מוזס;1188280:
ראו הקובץ שצירפתי הנה מעמוד 95 בספר הנ"ל.
תודה על ההפניה ועל המאמץ לסרוק את המקור.
ההשוואה ל'אינו' בהחלט מחדדת את הבעייתיות של 'ישנו'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ואף על פי כן - יש לנו "אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים", ולא "אין דומה".
 

agav

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1188925:
ואף על פי כן - יש לנו "אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים", ולא "אין דומה".
אינו דומה - לפני תואר/ פועל, וזה לדעתי ענין קצת שונה:
אין הוא דומה, השונה פרקו - יש כאן מעין חלק ייחוד.
מזכיר את "ישכם עושים חסד ואמת את אדוני".

(האמת שגם הדוגמא של אין או יש יהודים במצרים, גם היא לא ממש הוכחה, כיון שה'יש' או ה'אין' מתייחסים לא ליהודים עצמם אלא לערך המספרי שלהם.)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י agav;1188933:
אינו דומה - לפני תואר/ פועל, וזה לדעתי ענין קצת שונה:
אין הוא דומה, השונה פרקו - יש כאן מעין חלק ייחוד.
אולי זה הפלפול האבוד של 'ישנו עם אחד':) הוא נשמע לי דחוק במקצת...
 

agav

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1189158:
אולי זה הפלפול האבוד של 'ישנו עם אחד':) הוא נשמע לי דחוק במקצת...
"אינו" ב"אינו דומה" שהבאת משמש במשמע של אוגד + שלילה. לכן כתבתי מה שכתבתי. מה שאין כן ב"ישנו עם אחד" - כאן "יש" (או "אין") מגיע במשמעות של "קיים", לא כאוגד.


על 'ישנו עם אחד' שמעתי כנראה מהגב' וינברג, המורה שלי ללשון בישן, אני זוכרת שדיברה משהו על הסתירה בין המקורות להוראה הלשונית הקיימת (ואין לחשוד בה באהבת החידוש ובהיצמדות עיקשת לכללי האקדמיה) אבל לא זוכרת מה היה שם בדיוק.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה