שיתוף - לביקורת ימי המילואים

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כמו כל שנה, ניסה שלוימי בעדינות אופיינית, לרמוז לאפרת על קיומו של הכולל המיוחד לימי החנוכה. כל יום אחרי הדלקת נרות, שעתיים עד שלוש, עם כיבוד קל, ומלגה נאה.

השיקולים בעד נהירים לו, ומקובלים בעיקרון, גם עליה.
החברותא המיתולוגי שפנוי להשלים איתו סוגיות ב'איזהו נשך'.
האווירה הלבבית והלביבתית, כאשר אור נרות מרצד מעם כותל דרום, ומגשי פטיפורים מוצבים במטבחון. חווית לימוד שונה ומפנקת.
ניצול הזמן. לעומת פטפוטים חסרי תוחלת, וכירסוים מטוגנים עתירי קלוריות. שלוימי מעדיף להרוויח עוד שעה של לימוד.
המתן שכרה בצידה. גם המילגה המובטחת מעל ומעבר למקובל בשוק. כאשר רוזנר הגבאי הנמרץ, משיג כל שנה תרומה כבדה מאיזה עסקן רפואי, ומבטיח בלי נדר, למעלה ממאה ליום.

לעומת כל זאת עומדת אפרת. נר חנוכה ונר שבת מי קודם? נר שבת. משום שלום בית.

לא שיש לאפרת דבר נגד הלימוד של שלוימי. מצחיק לחשוב על זה אפילו. היא זאת ששולחת אותו בשמחה, חוץ מסדרי הכולל הרגילים, אלא גם בשעות הריפיון. במוצאי שבת חורף למשל, שלוימי הראשון שיושב בבית הכנסת, חמוש במחשב מקליד את הקונטרס על ריבית.

אפרת אוהבת את חנוכה. האווירה הביתית החמה אל מול הנרות, המפגשיים המשפחתיים והביקורים הקטנים. לשבת עם הילדים שעות, לשחק כל המשפחה ולקשקש במטבח, זאת ההטענה של הבטריה, ולמתכנתת בכירה עייפה ורצוצה, יש בטריה שתמיד על הפס האדום. כאשר בשיגרה היא מרגישה שהבית במקום השלישי אחרי העבודה והמיטה, באים ימי חנוכה כמו נר באפילה.

למילוי הזה של המצבר, היא צריכה את בעלה. זה התפקיד של חנוכה בה"א הידיעה. ושלוימי יודע את זה.
יודע ומפנים, נשאר בבית, מודה ומהלל.

גם השנה ניסה לרמוז, בקטנה, למרות שידע מה התגובה.

תלך.

מה?!

תלך! עכשיו! ארזתי לך סופגניה ריבת חלב.

מה קרה?
אולי יש לה חום...

אתה זוכר את פדות נויברג מהעבודה שלי? זאת מהיישוב בגוש עציון?
אז היא תיארה לי, איך הכינה בכניסה לחצר שלהם במושב, את החנוכיה של בעלה.
כל ערב היא מוסיפה בזיך מלא שמן.
למרות שאף אחד לא הדליק את הנרות הקודמים.
היא עצמה מדליקה בחלון, מתפללת שיחזור מהצבא בשלום.
בוכהה ומתפללת. אבל גם מודה ומהללת.
היא באמת מרגישה זכות שלבעלה יש חלק בהגנה על העם.

אמרתי לעצמי. אצלי אין שאלה על מקומו של בעלי. מבחינתי, בעלי כל יום, כל השנה, בחזית. בעלי מגן פה על העם כל הזמן.
אחרי שהתחברתי לתחושות שלה, הבנתי שצריך גם מילואים.
המילואים של לומדי התורה לא תלויים בהם, הם תלויים בנשותיהם.

אנחנו נשות ישראל, נחכה מאחור ליד הנרות, נתפלל שיחזרו כולם.
זה המילוי של המצברים שלי. אלו המילואים.
 

חדוי לינד

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה.
האמת שכיוונתי לסיפור עם פחות משחקי לשון, שיזרום יותר.
לא הרגשתי מידי הרבה משחקי לשון מתוחכמים שהפריעו לרצף הקריאה.
זה מקום שאפשר מאד בקלות ליפול בו. במיוחד לחובבי ז'אנר הספוקן-וורד.

יש משהו מעניין כשהבעל 'מספר' יש בזה משהו יותר גברי. הוא לא מדבר, הוא חושב!
היא מדברת! וכמו אישה, עם חברה מהעבודה, ומילואים וחנוכיה, והרגשתי את הבלה, בלה, בלה הנשי המוכר....
מכניס מאד לסיטואציה הזוגית.
 

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לא הרגשתי מידי הרבה משחקי לשון מתוחכמים שהפריעו לרצף הקריאה.
זה מקום שאפשר מאד בקלות ליפול בו. במיוחד לחובבי ז'אנר הספוקן-וורד.

יש משהו מעניין כשהבעל 'מספר' יש בזה משהו יותר גברי. הוא לא מדבר, הוא חושב!
היא מדברת! וכמו אישה, עם חברה מהעבודה, ומילואים וחנוכיה, והרגשתי את הבלה, בלה, בלה הנשי המוכר....
מכניס מאד לסיטואציה הזוגית.
האמת שגם אני הרגשתי מוזר ממעבר המצבים.
לא תיכננתי את זה. רק זרמתי.
 

חדוי לינד

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
האמת שגם אני הרגשתי מוזר ממעבר המצבים.
לא תיכננתי את זה. רק זרמתי.
לפי דעתי מגיע מחיבור עמוק לדמויות.
אני זוכרת שכשכתבתי את 'ריקוד מז'ורי' היה משהו שכלתני שהתיישב על המדפסת כשהבעל דיבר.
כשאחיה הקטן דיבר, התיישב שם משהו קליל שלא חושב לפני שהוא אומר או כותב מילה....
 

חדוי לינד

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ומה זה?
מתבייש לומר איני יודע.
ספוקן וורדאנגלית: Spoken Word, או בתרגום חופשי - מילה מדוברת) היא סוג הופעה המבוססת על שירה מדוברת, כלומר שירה שכתובה במשלב לשוני נמוך יחסית ותוך הימנעות מצורות לשון קשות. בניגוד למחברי השירה האמנותית, כותבי השירה המדוברת לא מכוונים את מילותיהם לדפוס אלא להקראה בפני קהל, על פי רוב בשילוב שפת גוף או מוזיקה. פשטות המילים והאמצעים הנוספים שננקטים הם שמבדילים את השירה המדוברת מהשירה האמנותית. על פי רוב עוסקות ההופעות בנושאים חברתיים או אישיים

יש שם המון משחקי מילים שאמורים להפתיע את השומע.
כמו לדוג':
נים ולא ני-מאס
חרוזים ברצף, שיכולים גם להפתיע עם חרוז לא קשור פתאום.
הענין הוא לעלות על במה, להגיש טקסט באורך 4 דקות, להביא מסר בצורת הגשה מיוחדת, תוך החזקת קשב הקהל.

אפשר לומר שלחנן בן ארי יש סגנון כתיבה בחלק מהשירים שמזכירים את הספוקן.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קג

א לְדָוִד בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי וְכָל קְרָבַי אֶת שֵׁם קָדְשׁוֹ:ב בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי וְאַל תִּשְׁכְּחִי כָּל גְּמוּלָיו:ג הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי הָרֹפֵא לְכָל תַּחֲלֻאָיְכִי:ד הַגּוֹאֵל מִשַּׁחַת חַיָּיְכִי הַמְעַטְּרֵכִי חֶסֶד וְרַחֲמִים:ה הַמַּשְׂבִּיַע בַּטּוֹב עֶדְיֵךְ תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי:ו עֹשֵׂה צְדָקוֹת יי וּמִשְׁפָּטִים לְכָל עֲשׁוּקִים:ז יוֹדִיעַ דְּרָכָיו לְמֹשֶׁה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲלִילוֹתָיו:ח רַחוּם וְחַנּוּן יי אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חָסֶד:ט לֹא לָנֶצַח יָרִיב וְלֹא לְעוֹלָם יִטּוֹר:י לֹא כַחֲטָאֵינוּ עָשָׂה לָנוּ וְלֹא כַעֲוֹנֹתֵינוּ גָּמַל עָלֵינוּ:יא כִּי כִגְבֹהַּ שָׁמַיִם עַל הָאָרֶץ גָּבַר חַסְדּוֹ עַל יְרֵאָיו:יב כִּרְחֹק מִזְרָח מִמַּעֲרָב הִרְחִיק מִמֶּנּוּ אֶת פְּשָׁעֵינוּ:יג כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים רִחַם יי עַל יְרֵאָיו:יד כִּי הוּא יָדַע יִצְרֵנוּ זָכוּר כִּי עָפָר אֲנָחְנוּ:טו אֱנוֹשׁ כֶּחָצִיר יָמָיו כְּצִיץ הַשָּׂדֶה כֵּן יָצִיץ:טז כִּי רוּחַ עָבְרָה בּוֹ וְאֵינֶנּוּ וְלֹא יַכִּירֶנּוּ עוֹד מְקוֹמוֹ:יז וְחֶסֶד יי מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם עַל יְרֵאָיו וְצִדְקָתוֹ לִבְנֵי בָנִים:יח לְשֹׁמְרֵי בְרִיתוֹ וּלְזֹכְרֵי פִקֻּדָיו לַעֲשׂוֹתָם:יט יי בַּשָּׁמַיִם הֵכִין כִּסְאוֹ וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה:כ בָּרְכוּ יי מַלְאָכָיו גִּבֹּרֵי כֹחַ עֹשֵׂי דְבָרוֹ לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ:כא בָּרְכוּ יי כָּל צְבָאָיו מְשָׁרְתָיו עֹשֵׂי רְצוֹנוֹ:כב בָּרְכוּ יי כָּל מַעֲשָׂיו בְּכָל מְקֹמוֹת מֶמְשַׁלְתּוֹ בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

יוקרה בשולחן החג • פרס לזוכה • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה