מאמר יובל כרמי כמשל...

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

A Y G

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
D I G I T A L
שלום לכולם!

אשמח לביקורת על המאמר הבא.
ביקורת - בסעיף זה, משמעותה ביקורת מקצועית ביחס לצורת הכתיבה וכדומה, ולא ביקורת ביחס לתוכן!
בעז''ה אעלה את הפוסט לפורום קורונה אחרי הערותיכם, ושם תוכלו לכתוב ככל העולה על רוחכם.



''מבט למצלמה, השידור מתחיל! שלש, שתים, אחד, אקשן''

''ערב טוב צופים יקרים, כבכל ערב נדבר על הפן הכלכלי של הקורונה, ובעוד רגעים ספורים יכנס לכאן בעל עסק מהדרום, ויספר לנו על ההשלכות הכבדות של הנגיף על בית העסק שלו''.
(לאולפן נכנס גבר בשנות הארבעים לחייו)
שדרן: ''ערב טוב אדוני''
מרואין: ''ערב טוב גם לך ולצופים בארץ ובחו''ל''
שדרן: ''ספר בבקשה על הפגיעה בעסק שלך''
מרואין: ''ובכן, אני בעל עסק בדרום כבר שנים רבות, התחלתי כעובד זוטר לפני עשרות שנים, עד שהתקדמתי ופתחתי עסק מצליח בזכות עצמי, ההצלחה מאירה לי פנים בימים כתיקונם, אבל עכשיו נאלצתי לסגור''
שדרן: ''למה נאלצת לסגור? אמנם יש הגבלות, אבל אפשר להשאיר את העסק פתוח בצורה מסוימת''
מרואין: ''תבין, אני עובד כבר עשרות שנים במתכונת מסוימת, פתאום מגיעים שוטרים, אומרים לי א''א בצורה הזאת, היום עובדים רק במשלוחים, רק מהבתים''
שדרן: ''ולמה באמת שלא תעבור לעבודה מהבית?''
מרואין: ''מה אני אגיד לך? אני לא הטיפוס לעבודה מהבית, אני צריך את העובדים, את החברה, את הלקוחות...''
בשלב זה המרואיין פרץ בבכי מטלטל "אנשים אומרים לי, 'אין מה לעשות, יש מגיפה, תשתמש באמצעים שאפשריים' אבל אני לא יכול, לא פתחתי את העסק אתמול, אני רואה את לפיד הולך להפגנה צפופה ולא מבין למה נופלים דוקא על העסקים הקטנים"
השדרן לא האמין שזה קורה לו, הוא שדרן ותיק, ראיין אינספור מקרים קשים, אבל את הדמעות בזווית העין כבר אי אפשר להסתיר מהמצלמה‎‏...
שדרן: ''באמת מצב קשה, נצא להפסקת פרסומות ומיד לאחריה נמשיך''

----

שדרן: ''חזרנו אליכם, נעדכן שהראיון הזה מכה גלים בכל שדרות הציבור, ראה''מ התקשר אישית לטלפון הפרטי של המרואין ותמך בו.
ראש הממשלה הבטיח לו כי יעשה כל שביכולתו על מנת לסייע לו ולשאר בעלי העסקים הקטנים לצלוח את משבר הקורונה. "ראיתי אותך ונגעת מאוד ללבי. אני אעזור לך, נעזור לכולם. אני מבין שיש פערים, דברים שעדיין לא התבצעו כמו שצריך ואנחנו נדאג לבצע אותם. יותר מכל אני חייב לומר לך – נכנסת לי עמוק לתוך הלב וכך גם לכל עם ישראל. אני מחזק אותך, אנחנו נתגבר על זה ביחד" דברי ראה''מ''

''גם בני גנץ התייחס לראיון, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו:
"דבריו קורעי הלב הם אות אזהרה לנו מנהיגי הציבור – לא לבזבוז מיליארדי שקלים במערכת בחירות רביעית. כן להקמת ממשלת חירום לאומית שתטפל בנגיף הקורונה ולא פחות חשוב, במשבר הכלכלי שמאיים על מיליוני ישראלים שלא יסלחו למי שיגרור אותם לבחירות בתקופה הזו כדי לקושש כמה מנדטים"
''כפי שאתה רואה, העם ומנהיגיו תומכים בך לחלוטין!''
מרואין (עדין עם דמעות...): ''אני ממש שמח לראות ולשמוע את זה''
שדרן: ''עדין לא סיפרת לנו על העסק שלך, נשמח לשמוע כמה מילים...''
מרואין: ''אה, כן, אני ראש כולל באופקים, לצידי לומדים עשרות אברכים יום - יום... הי!
למה נכבו האורות?---
 
נערך לאחרונה ב:

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אני חושב שכיוון שכל זה בא כמשל, אין טעם להביא את הציטוט המלא של שיחת ראה"מ ובני גנץ,
מספיק לכתוב בכללי, שראש הממשלה התקשר ובני גנץ כתב פוסט.
 

A Y G

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
D I G I T A L
אני חושב שכיוון שכל זה בא כמשל, אין טעם להביא את הציטוט המלא של שיחת ראה"מ ובני גנץ,
מספיק לכתוב בכללי, שראש הממשלה התקשר ובני גנץ כתב פוסט.
חשבתי כך בתחילה, אך חזרתי בי - כדי שיראה יותר אותנטי עד הסיום.
יש דעות נוספות בעניין?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ביקשת ביקורת - קיבלת.

פרסום פוסט באותיות גדולות הוא כמו צעקה. ואף אחד לא אוהב שצועקים לו באוזניים.
מרואיין.
(לאולפן נכנס גבר בשנות הארבעים לחייו)
שדרן: ''ערב טוב אדוני''
מרואין: ''ערב טוב גם לך ולצופים בארץ ובחו''ל''
שדרן: ''ספר בבקשה על הפגיעה בעסק שלך''
יש להניח נקודה בסיום משפט.
התחלתי כעובד זוטר לפני עשרות שנים, עד שהתקדמתי ופתחתי עסק מצליח בזכות עצמי, ההצלחה מאירה לי פנים בימים כתיקונם, אבל עכשיו נאלצתי לסגור''
בסטיונר לא מדבר במשלב כזה.
לא מקובל להשתמש בראשי תיבות בפוסט.
ראש הממשלה הבטיח לו כי יעשה כל שביכולתו על מנת לסייע לו ולשאר בעלי העסקים הקטנים לצלוח את משבר הקורונה. "ראיתי אותך ונגעת מאוד ללבי. אני אעזור לך, נעזור לכולם. אני מבין שיש פערים, דברים שעדיין לא התבצעו כמו שצריך ואנחנו נדאג לבצע אותם. יותר מכל אני חייב לומר לך – נכנסת לי עמוק לתוך הלב וכך גם לכל עם ישראל. אני מחזק אותך, אנחנו נתגבר על זה ביחד" דברי ראה''מ''

''גם בני גנץ התייחס לראיון, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו:
"דבריו קורעי הלב הם אות אזהרה לנו מנהיגי הציבור – לא לבזבוז מיליארדי שקלים במערכת בחירות רביעית. כן להקמת ממשלת חירום לאומית שתטפל בנגיף הקורונה ולא פחות חשוב, במשבר הכלכלי שמאיים על מיליוני ישראלים שלא יסלחו למי שיגרור אותם לבחירות בתקופה הזו כדי לקושש כמה מנדטים"
אריכות מיותרת.
מרואין: ''אה, כן, אני ראש כולל באופקים, לצידי לומדים עשרות אברכים יום - יום... הי!
למה נכבו האורות?---
עם כל הכבוד לראש כולל, אני לא מצליח להבין את ההשוואה. לדעתך הראש כולל באופקים מפסיד את פרנסתו כשהאברכים לא לומדים?

באופן כללי - הסיפור עם יובל כרמי ממש לא התרחש בצורה המתוארת, כך שההשוואה לא במקומה.
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עם כל הכבוד לראש כולל, אני לא מצליח להבין את ההשוואה. לדעתך הראש כולל באופקים מפסיד את פרנסתו כשהאברכים לא לומדים?
בטח! אין תורמים. מאיפה יהיה פרנסה?!...

שמעתי על ראש כולל שהודיע להרב שטיינמן שבדעתו לסגור את הכולל מהסיבה הפשוטה - אין כסף.
אמר לו הגראי"ל - ואם תסגור, מהיכן תתפרנס?
והדברים נוקבים.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בטח! אין תורמים. מאיפה יהיה פרנסה?!...

שמעתי על ראש כולל שהודיע להרב שטיינמן שבדעתו לסגור את הכולל מהסיבה הפשוטה - אין כסף.
אמר לו הגראי"ל - ואם תסגור, מהיכן תתפרנס?
והדברים נוקבים.
ואם הכולל יפתח, יהיו תורמים?
ואני שמעתי על מנהל מוסד שהגיע לתורם, וקיבל 1000$, וכששאל למה בכל שנה הוא מקבל ממנו 1200$, השיב לו ששמע שהמוסד שבניהולו נסגר, אבל את החלק שלו הוא לא צריך להפסיד...
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ואם הכולל יפתח, יהיו תורמים?
זו כבר באמת שאלה קשה. קשה מאוד, אפילו.
אבל כל זמן שהכולל סגור אין סיכוי לתורמים (מידיעה, הולך קשה מאוד עם התרומות. אמנם גם בגלל המצב בחשבון שלהם, אך גם זה מקשה. "הם לא לומדים, למה לי לפרנס אותם. ואם כי אין להם כסף, יש טרגדיות כואבות מזה". זו טענה שנשמעת).
 

A Y G

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
D I G I T A L
ביקשת ביקורת - קיבלת.

פרסום פוסט באותיות גדולות הוא כמו צעקה. ואף אחד לא אוהב שצועקים לו באוזניים.

מרואיין.

יש להניח נקודה בסיום משפט.

בסטיונר לא מדבר במשלב כזה.

לא מקובל להשתמש בראשי תיבות בפוסט.

אריכות מיותרת.

עם כל הכבוד לראש כולל, אני לא מצליח להבין את ההשוואה. לדעתך הראש כולל באופקים מפסיד את פרנסתו כשהאברכים לא לומדים?

באופן כללי - הסיפור עם יובל כרמי ממש לא התרחש בצורה המתוארת, כך שההשוואה לא במקומה.

תודה על ההשקעה בביקורת!

קיבלתי את כל ההערות הלשוניות, אתקן בעז''ה.

ההשוואה היא לאיבוד לימוד התורה, ולא לאיבוד הפרנסה (וכבר הקדמתי שאין זה המקום לדון בגופו של עניין).

הסיפור עם יובל כרמי יכל להתרחש בצורה הזאת, גם אם במקרה זה היה על רקע החנות שלו, ונראה לי שזה מספיק, לא?
שוב, זה משל ולא שיכתוב המציאות...

תודה רבה!!!
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הסיפור עם יובל כרמי יכל להתרחש בצורה הזאת, גם אם במקרה זה היה על רקע החנות שלו, ונראה לי שזה מספיק, לא?
שוב, זה משל ולא שיכתוב המציאות...
מנין שהוא היה יכול להתרחש בצורה הזאת?
אם זה המשל, מה הנמשל?
אני הבנתי שבאת לעקוץ את התקשורת שאכפת לה רק מהפרנסה של החילונים ולא של החרדים, או משהו דומה, אבל בתור משל - לא הבנתי את המסר.
 

A Y G

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
D I G I T A L
מנין שהוא היה יכול להתרחש בצורה הזאת?
אם זה המשל, מה הנמשל?
אני הבנתי שבאת לעקוץ את התקשורת שאכפת לה רק מהפרנסה של החילונים ולא של החרדים, או משהו דומה, אבל בתור משל - לא הבנתי את המסר.
התכוונתי, ש(לפחות) כשם שאכפת לנו מהפרנסה המידלדלת, צריך להיות אכפת לנו מהמצב בעולם התורה המידלדל.
אם זה לא מספיק ברור, אולי צריך לשנות את התוכן
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
התכוונתי, ש(לפחות) כשם שאכפת לנו מהפרנסה המידלדלת, צריך להיות אכפת לנו מהמצב בעולם התורה המידלדל.
אם זה לא מספיק ברור, אולי צריך לשנות את התוכן
אני הבנתי כמו שיונתןאר הסביר ולא כך.
אחרת, מה פשר כיבוי האורות?
 

אי פה אי שם

משתמש מקצוען
אני מנצל את האשכול הנוכחי כדי להציע הצעה מתבקשת.
ביקורת זה בהחלט כלי טוב וחשוב כדי להשתפר יותר ולהתקדם בכתיבה.
אבל לפני שמגיבים ונותנים אותה למי שמבקש וגם למי שלא, היה כדאי להגיב קודם למעלה בתודה.
לדעתי זה יותר מכבד.
אולי אני טועה. אולי. אשמח לביקורת..
 

A Y G

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
D I G I T A L
מנין שהוא היה יכול להתרחש בצורה הזאת?
אם זה המשל, מה הנמשל?
אני הבנתי שבאת לעקוץ את התקשורת שאכפת לה רק מהפרנסה של החילונים ולא של החרדים, או משהו דומה, אבל בתור משל - לא הבנתי את המסר.

אם אשנה את סוף הסיפור:
מרואיין: ''אה, כן, אני עוסק בדברי תורה.
אני לומד בכולל באופקים, ולצידי עשרות אברכים שבאים לכולל יום - יום, ועכשיו אוסרים עלינו ללמוד בבית המדרש.... הי!
למה נכבו האורות'' ---

זה טוב?

אני הבנתי כמו שיונתןאר הסביר ולא כך.
אחרת, מה פשר כיבוי האורות?

בכל מקרה כיבוי האורות בא לציין חוסר התייחסות.
מה זה משנה למה? (למ''ד צרויה)
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
התכוונתי, ש(לפחות) כשם שאכפת לנו מהפרנסה המידלדלת, צריך להיות אכפת לנו מהמצב בעולם התורה המידלדל.
אם זה לא מספיק ברור, אולי צריך לשנות את התוכן
אם הדגש הוא עלינו, למה לנו זה מפריע יותר, אז אין טעם לסיים עם כיבוי האורות, שדווקא מעיד על הזלזול מבחינתם.
ואם הדגש הוא עליהם (כפי שבאמת מתאים יותר למשל), אז צריך למצוא משהו מקשר יותר בין ראש כולל למוכר פלאפל, כי אפסס ברגע הראשון קצת חסר ההקשר.
הדימוי הנכון יותר, הוא בין הישיבות שלנו לעולם התרבות שלהם. לא לעולם העסקים (שאינו רק שלהם).
ובאמת, אני לא חושב שאי מי מצפה מהם להזדעזע מסגירת עולם התורה כמו מסגירת העסקים.
מאוד טבעי ונורמלי שמבחינתם סגירת המשק היא הדבר המזעזע ביותר בסיפור הנוכחי. אין על מה להזדעק עליהם בענין הזה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה