עזרה ט' באב

יהלום-יצירות מלוטשות

כתיבה מלטשת יצירות
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כמדומה שבימינו לא צריך להתאמץ.
אין צורך לנסות להיזכר, לחפור אי שם בארכיוני היסטוריה.
המציאות צועקת. צורחת.

כל אחד בגלותו שלו, וכמובן - הגלות הכללית.
עם ישראל פצוע ומדמם יותר מאי פעם.
רחוק, עזוב. עלוב.

הנקודה אינה עצבות, היא כמיהה וגעגוע.
לדעת שהאמת שונה, שאיננו אמורים להיות בבוץ הזה.
שבמקור - אנו שייכים לקרבת אלוקות מופלאה.
 

moishy

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום

תמר 21

משתמש חדש
אני חושבת שטוב להסתכל על מה בדיוק הי'ה לנו ואבד.
כעם, כמובילי המצפן האנושי הכי מדויק בעולם, כאנשים המוסרים ביותר בעולם! האנשים שהיו ברמה הכי גבוהה רוחנית, וממילא הגשמיות היתה ודאי שיכת להם, למרות שלא זה מה שמענין את הצדיקים.
חשוב לזכור "לא נתאוו החכמים והנביאים לימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם, אלא כדי שי'היו פנוים בתורה ובחוכמתה כדי שיזכו לחי העולם הבא."
כשיבוא המשיח, הגאולה תתבטא בניקוי כל הרעש מסביב, כל הדברים הרעים שמושכים את הרצונות הטובים שלנו ממסלולם ומביאים אותנו למסלולים אחרים שלא רוצים ולא באמת מעונינים בהם. היצה"ר חזק מאיתנו לפעמים כי כל העולם עוד לא תוקן במלכות ה' - העולם לא מראה את המציאות האמיתית אלא הכל נעלם, מוסתר ומוחבא.
ממילא הטובים מוצגים כרעים, הטוב נראה כמשעמם וחלילה לא רלוונטי, המיעוט הריק והזול צועק את עצמו בראש כל חוצות והטובים? חסרי אונים.
זו אחת הבעיות העיקריות שלנו בדור - השנאה לתלמידי חכמים, לחוכמת התורה, לאמת האבסולוטית ומתיקות התורה והכל הפוך לחלוטין.
אנחנו מצפים שכבר תיגמר הגלות - כי אז נרגיש בחוש וחשוב לזכור שזהו החסר האמיתי - אנחנו נבין שהקב"ה טוב והקרבה שלו היא הדבר שהכי חסר לנו, העולם חסר את קירבת ה' ואנחנו לא יודעים לבקש אותו בלבד וממילא הכל חסר ולכן קורים כל הדברים הקשים - רק כפועל יוצר מהחיסרון של הקב"ה ושל כוח הטוב בעולם. כשנבין שאנחנו צריכים רק את הקב"ה ואת קרבתו ואהבתו ולהיות קשורים אליו - ממילא הכל יסתדר בע"ה בקרוב.
וזה כל מה שחסר לנו, ההבנה הבסיסית הזו בטוב האמיתי.
ממליצה מאד מאד להקשיב לשיחות הינוקא (רבי שלמה י'הודה בארי שליט"א) בנושא בית המקדש בעיקר. הוא מסביר בצורה מדהימה, מתוקה וקלה כמה החסר משמעותי ופשוט מרגישים שזה הדבר הכי מתוק בעולם. החסר יכאב לנו יותר! על זה מתאבלים - על החסר שאנחנו בקושי זוכים וזוכרים להרגיש!
שנזכה לבקש את מה שבאמת צריך ונראה גאולה וישועה ברחמים בקרוב לכלל עמ"י.
 

שמחת חיים

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
ראפ שכתבתי שמדבר על הימים האלה, מעלה רק את המילים (הביצוע הוא עם מוזיקה...)

האם אזכה להיגאל? - - -


הם אמרו לי להרגיש, להתאבל, ושאסור לי לעשות דברים שאני אוהב
ושאם אנ'לא אבכה עכשיו, אני אף פעם לא אזכה להיגאל

ולמה אנ’לא מבין שהיה לך פעם בית, ועכשיו אתה לבד ואין לנו שום טעם
ואיך אנ’לא מרגיש כבר שום כאב, ושהדור היום זה לא הדור של פעם

הם אמרו לי לעצור להתכנס, תבכה, תתחבר אל העבר
אל האור הזך לפני שנים, אל השפע הגדול שאז נגמר

ולא רציתי להראות ולגלות ת'מחשבות שמתגנבות באפילה
שהלב שלי תמיד נשאר ריק ואנ'לא יודע כלום על להבין ולהרגיש ועל גלות וגאולה

ואיזה חום עכשיו ברחובות, ואם שאלת - רציתי רק מזגן וארטיק קר
ורק עכשיו שאסור לקנות, פתאום עושים כאן הנחות, אולי נשאל רב אם זה מותר

ונמאס לי כבר מלחם עם גבינה
בא לי רק לרקוד במסיבה, לשכוח לרגע את התקופה
ולהדחיק את זה שעוד שנה נכשלתי לא הרגשתי התנתקתי
ולא כואב לי כלום זה כבר שנים ויש בצורת
ומה שמעניין אותי רק מה קורה עם המשכורת

ואם לדבר אמת אז אולי כדאי רק שתדע
שמרגיש לי קצת בודד מתחת לשמיכה
ואני נלחם על אותם דברים, כבר כל כך הרבה שנים
והנפש שלי שבורה לרסיסים

ולכן אני מגיף את התריסים ואותך אני שואל
אבא, נכון שגם אם לא אבכה עכשיו אזכה להיגאל?
 

אפרוחית413

משתמש פעיל
למי שיש קובץ הלכות ברורות מתומצתות לבוקר (צחצוח שיניים וכו') של תשעה באב

צריכה בשביל חברה
תודה רבה
 

שבי מורסקי

צילום סטילס | הפקות וידאו
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים

המסודרת

משתמש מקצוען
אבא, נכון שגם אם לא אבכה עכשיו אזכה להיגאל?

ציטטתי כי זה מתקשר למשהו שחשבתי עליו


אין לי ספק שהיום הזה יבוא , אין!
הוא יבוא
הוא יתפוס אותנו במטבח, בעבודה , בקניות ,במיטה וכדו'
וקול שופר ההולך מקצה העולם ועד קצהו ינער אותנו מכל אלה , יריץ אותנו ללבוש חג לכבודו של משיח,
לכבודה של שכינה ששבה מגלות.
ונארוז את ילדינו, מטלטלנו ונצא -
לירושלים!
ירושלים הבנויה תקבל אותנו באור אין סופי, המון אדם יהלך בה ואין איש שצר לו המקום הזה .
ברחובות הראשיים יעמדו שווקים למכירת צאן
לתודה, שלמים וחטאת.
ואז כשכבר נהיה טהורים נבוא בשעריו של הבית , ה-ב-י-ת! בית המקדש השלישי - הנצחי!
אנחנו נעמוד בו , יחד עם כל עם ישראל , גם רחוקים שקרוב באו .
ואולי נרגיש זרים?
זרים? זה הבית שלנו !
ואיפה הדמעות שלנו בבית הזה? זכרנו אותו גם כשהיינו רחוק? התאבלנו עליו?
"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה"
כולנו נזכה לירושלים הבנויה. גם אלה ששכחו שהם יהודים ורק האנטישמיות הזכירה להם, גם אלו שעדיין לא זוכרים.
אבל מי שזוכר , ומתאבל , ובוכה .
לא רק נגאל,
הוא שייך!
 

3040*

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד

צמים? קשה לכם? הנה מה שהרב פינקוס כתב במיוחד בשבילכם​

עבודת האדם בימי הצומות גדולה כל כך כיוון שבכך אדם מקריב את חלבו ודמו לקדוש ברוך הוא. "עבודת הצומות – הקירבה הגדולה ביותר לקדוש ברוך הוא", אומר הרב פינקוס​


הרב פינקוס זצ’’ל
הרב פינקוס זצ’’ל
אא


הרב פינקוס זצ"ל בספרו "גלות ונחמה" ביאר את חשיבותה העצומה של עבודת הצום.
הרב פינקוס הבהיר כי צום מבטא את קשר האהבה של האדם עם הקדוש ברוך הוא. הוא ממשיל את הצום לאב, שכשילדו מתפתל מכאבים, אביו בא ויושב לידו, למרות שאינו יכול עזור לבנו או להקל על כאביו. הסיבה לכך שהאב יושב ליד בנו היא כי שהוא לא מסוגל לעזוב אותו בצערו.
באותו אופן ניתן להסביר את הקשר בין עם ישראל והקדוש ברוך הוא: כשכואב לעם ישראל, לא רק שהקדוש ברוך הוא משתתף בצערם, אלא הוא – שהוא כל יכול – ממש כואב לו, כביכול הוא עושה שגם לו עצמו יכאב. זהו כוונת הנאמר "עמו אנוכי בצרה".
"בזמן הצום, אנחנו מחזירים לקדוש ברוך הוא, וכביכול משתתפים בצערו ובכאבו של הקדוש ברוך הוא. אנו מכאיבים לעצמנו כדי להשתתף בכאבו של הקדוש ברוך הוא. משום כך מהווה הצום קירבה כל כך גדולה, כיוון שאדם מוכן לוותר על עצמו, על חלבו ודמו, כדי להשתתף עם הבורא יתברך בצערו", דברי הרב פינקוס.
כלומר, עבודת הצום היא גדולה כל כך כיוון שהצום מבטא רגש חזק: את קשר האהבה של הקדוש ברוך הוא עם עמו ישראל. כאשר האדם מכאיב לעצמו ומשתתף בצערו של הקדוש ברוך הוא על ירושלים ועל חורבן בית המקדש, הוא מבטא בכך את אהבתו הגדולה לבורא.
יהי רצון שתתקיים בנו התפילה הנאמרת בתפילת מנחה בתענית יחיד: "יהי רצון מלפניך... שיהא מיעוט חלבי ודמי שנתמעט היום כחלב המונח על גבי המזבח ותרצני".
 

המסודרת

משתמש מקצוען

צמים? קשה לכם? הנה מה שהרב פינקוס כתב במיוחד בשבילכם​

עבודת האדם בימי הצומות גדולה כל כך כיוון שבכך אדם מקריב את חלבו ודמו לקדוש ברוך הוא. "עבודת הצומות – הקירבה הגדולה ביותר לקדוש ברוך הוא", אומר הרב פינקוס​


הרב פינקוס זצ’’ל
הרב פינקוס זצ’’ל
אא


הרב פינקוס זצ"ל בספרו "גלות ונחמה" ביאר את חשיבותה העצומה של עבודת הצום.
הרב פינקוס הבהיר כי צום מבטא את קשר האהבה של האדם עם הקדוש ברוך הוא. הוא ממשיל את הצום לאב, שכשילדו מתפתל מכאבים, אביו בא ויושב לידו, למרות שאינו יכול עזור לבנו או להקל על כאביו. הסיבה לכך שהאב יושב ליד בנו היא כי שהוא לא מסוגל לעזוב אותו בצערו.
באותו אופן ניתן להסביר את הקשר בין עם ישראל והקדוש ברוך הוא: כשכואב לעם ישראל, לא רק שהקדוש ברוך הוא משתתף בצערם, אלא הוא – שהוא כל יכול – ממש כואב לו, כביכול הוא עושה שגם לו עצמו יכאב. זהו כוונת הנאמר "עמו אנוכי בצרה".
"בזמן הצום, אנחנו מחזירים לקדוש ברוך הוא, וכביכול משתתפים בצערו ובכאבו של הקדוש ברוך הוא. אנו מכאיבים לעצמנו כדי להשתתף בכאבו של הקדוש ברוך הוא. משום כך מהווה הצום קירבה כל כך גדולה, כיוון שאדם מוכן לוותר על עצמו, על חלבו ודמו, כדי להשתתף עם הבורא יתברך בצערו", דברי הרב פינקוס.
כלומר, עבודת הצום היא גדולה כל כך כיוון שהצום מבטא רגש חזק: את קשר האהבה של הקדוש ברוך הוא עם עמו ישראל. כאשר האדם מכאיב לעצמו ומשתתף בצערו של הקדוש ברוך הוא על ירושלים ועל חורבן בית המקדש, הוא מבטא בכך את אהבתו הגדולה לבורא.
יהי רצון שתתקיים בנו התפילה הנאמרת בתפילת מנחה בתענית יחיד: "יהי רצון מלפניך... שיהא מיעוט חלבי ודמי שנתמעט היום כחלב המונח על גבי המזבח ותרצני".
שווה אשכול נפרד!
תודה
 

בנדו

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
לא יודע בשם מי נאמר אבל זכורה לי אמרה כזו שמי שלא מרגיש עצוב על החורבן יכול להתאבל על מצבו שלו.
אם ביום-יום אנחנו מדחיקים את החיבור המועט שלנו כדי שנהיה אנשים שמחים ושנוכל לנהל חיים תקינים, נראה לי שבט' באב אפשר לתת דרור לצער על חוסר הקרבה לבורא.
כמו אדם שבשבעת ימי אבלו אומרים לו 'עכשיו אל תחשוב על איך ממשיכים מכאן או מתחזקים אלא פשוט תבכה ותצטער ותחוש את החלל שבחסר'
לנסות לחשוב על עצמינו איפה היינו רוצים לראות את עצמינו ביחס לבורא עולם, איך היינו רוצים שהתפילות שלנו ייראו, החיבור למצוות.
נראה לי שזה הרעיון של תשעה באב, לשים דגש על העצב של הריחוק מהבורא שמתבטא בכך שבית המקדש נחרב והבורא עזב אותנו.
פשוט לתת רגש בלי מחשבות על איך להתקדם הלאה אלא לשקוע בצער עמוק ונוקב עד דכדוכה של נפש על הריחוק.
לדעתי, היום הזה יכול לחבר רגשית אותנו לזמן ארוך וכמובן כהכנה לימים הנוראים ששם אנחנו כבר מתעסקים בחלק הפרקטי של להתקרב לבורא, לבקש מחילה וקבלה לעתיד.
בתפילה שיבנה בית המקדש ונזכה לחוש קרבת א-לוקים אמיתית.
 
נערך לאחרונה ב:

יעל זלמנוביץ

משתמש מקצוען
וואו ממש תודה על האשכול, הוא יהיה לנו ממש שימושי -או הלוואי ולא יהיה שימושי, אמן!
האם יש הרצאות / סיפורים על החורבן / ירושלים לילדים /נערים?
אשמח מאוד
תודה
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  109  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה