אתן לך כמה דוגמאות מעשיות
ותוכלי ליישם אותן לנושא פורים ובכלל
1. סיעור מוחין מה- אנחנו יודעים על פורים?
2. סווגו ביחד לקבוצות ע"פ מכנה משותף [תחפושות, סיפור המגילה, מצוות פורים וכו]
המיון- הסיווג מגרים את החשיבה, גורמים לאחסון יעיל כבסיס לשליפה.
3. תנו כותרת מכלילה מהותית
הילד לומר עיקר ותפל
4. הוסיפו פרטים לקבוצה [יש הכללה ואחר כך הפשטה]
השוו בין פורים לחג אחר
מצאו דומה, שונה ואת ההבדלים [זו משמיה מדהימה שמאוד מפתחת חשיבה]
עשו זאת בין תפוח לאגס
חמור וסוס וכו
מתחילים ממאפיינים חיצוניים ועוברים למורכבים יותר.
5. שערו
למה?
למה?
למה.?
תלו את המן
נותנים משלוחי מנות
מתנות לאביונים
ככל שיהיה יותר למה יהיו יותר השערות, נימוקים, הגיוני לא הגיוני וכו...
6. מצאו אבסורדים
מה מתאים לפורים ומה מגוחך ומדוע?
לדוגמה, סוס רוכב על איש
ילד קטן קורא במגילה בבית הכנסת
תינוק מביא משלוח מנות וכו..
7. הגדירו- משחק חידות
אני חושבת על......תנו מאפיינים והילד ינחש
אח"כ כמובן מתחלפים בתפקידים. כך הילד חושב, בורר מילים, צריך להתמקד בעיקר, ואת משקפת איך הבנת, על סמך אילו רמזים, מה היה לך קשה ומה קל.
8. מה יקרה אם?
פיתוח השערות-
אם לא יהיה בעל קורא בבית הכנסת.
אם הפיקות ייגמרו ליוסי לפני קריאת מגילה
אם התחפושת תיקרע....
אם לא יהיה לשוטר קסדה
9. בואו נחשוב על סוף אחר- פיתוח הדמיון
כמון "רק בכאילו"
פיתוח דמיון
ושתי כן הגיעה למשתה.
המן היה טוב ליהודים.
המציאו בתוך מסגרת של משחק מוגדר אפשרויות אחרות ונתחו אותן ואת התוצאות האפשריות המדומיינות.
10. דמיון או מציאות?
שיפוט לאיזו קטגוריה זה שייך [דמיון או מציאות] ומדוע.
11. סידור ברצף של אירועים תוך הסבר ההיגיון בבחירה, סיפור הרצף בשלמותו, הסקת מסקנות.
12. היקשים - אנאלוגיות.
מרדכי בפורים
כמו __________בחנוכה.
אחשוורוש בפורים
כמו ________________בחנוכה.
בפורים אוכלים ________
וחנוכה אוכלים ________________
13. תהליכי עיבוד מרובים
הצגה של החומר , יחידת התוכן הנלמד במגוון אמצעים:
שיר, הצגה, ציור, אומנות, בניה בקוביות. כך, התוכן מקבל עיבוד מעמיק וייחודי ע"פ הצד החזק של הילד.
נראה לי מספיק למקום ולשעה....
בהצלחה והתחילי!!!