חיפוש מקור למנהג עדת לוב

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
לצורך כתבה:
קראתי במקום כלשהו, שבעדת לוב נהוג שילד בר המצווה פונה לאמו ומבקש ממנה סליחה על שלא כיבדה כיאות. והיא יוצקת מים על ידיו.
האם זה נכון? מה המקור למנהג?
אשמח לעזרתכם.
 

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
מתוך: ילקוט מנהגים, ממנהגיהם של שבטי ישראל, משרד החינוך

1. ביום חמישי שלפני השבת שבה נכנס הנער למצוות, הוא מסתפר בביתו בטקס מיוחד. ההורים מזמינים זמרים על כליהם, והנער מזמין את חבריו שיסתפרו עמו. בכל זמן התספורת הזמרים והמשוררים שרים, והנשים מריעות ומגיושת כיבוד לכל המשתתפים בשמחה.

2. ביום היכנס הבן לעול המצוות, ולאחר שגמר ללבוש את כל בגדיו (את הבגדים העליונים מלבישים אותו הקרובים והקרובות) ומתכונן ללכת לבית-הכנסת, מבקש הנער את סליחתה של האם על כל אשר חטא נגדה, מגיש לה את ידיו לרחיצה, והיא שופכת מים עליהן. רגעים אלה הם מרגעי האושר בחייה של אם, ועליהם אינה מוותרת בשום מחיר.
3. אחרי רחיצת ידיים זו מלביש האב את בר-המצוה טלית, והקהל מלוה אותו לבית-הכנסת, תוך שירים וזמירות, כשהוא עטוף בטלית ונתמך משני צדדיו בידי שניים מבין חבריו, המתחלפים לאורך כל הדרך עד בית-הכנסת.
4. יהודי לוב נוהגים לעשות חגיגת בר-מצוה רק בימי שבת ולא ביום אחר מימות השבוע. החגיגה והעלייה לתורה מתקיימות ביום זה, חוץ ממקרים נדירים מאוד כשהמשפחה אינה יכולה לערוך ביום זה שמחה וחגיגה – וזה לרוב אם אחד מהורי הנער נפטר באותה השנה. במקרה כזה מביאים את הנער לבית-הכנסת ביום שני או חמישי, מלבישים אותו טלית ותפילין לי ארון-הקודש, הוא עולה לתורה ובכך מסתיים העניין.
5. מנהג מקובל להקדים בהכנסת הילד לעול צוות גם לפני היותו בן י"ג שנים, אם הוא יתום מאב או מאם, כדי שהנער יקים מצוות ויגרום בזה לעילוי נשמת הנפטר.
6. מנהג יפה נהגו אנשים רודפים צדקות ואוהבי מצוות, שעם הכנסת בנם לעול המצוות מצרפים אליו ילד אחר, יתום או עני, ואין מפלים ביניהם לא במלבושים ולא בחגיגה ובכיבודים, כאלו שניהם אחים בני אותם ההורים הם.
7. גבאי בתי-הכנסת או ועדי הקהילות נהגו לעשות חגיגת בר-מצוה כללית לילדים רבים בני משפחות מעוטות יכולת. היו קונים להם מערכות בגדים שוות ועורכים להם מסיבה כללית שבה משתתף קהל גדול יחד עם בני משפחותיהם של חתני המסיבה. לרוב היו מכוונים חגיגות כאלה בימי חג השבועות – חג מתן תורה.
8. במניין שבו מתפלל נער שמניח תפילין בפעם הראשונה, אין אומרים בו תחנון.
9. אין מנהג "בת-מצוה" בקהילות לוב.


מאת:הרב פריג'א זוארץ
 

גרפקליק

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
לזה יקרא מקור?
 

אלבי

משתמש רשום
איור וציור מקצועי
תודה, eden, על העזרה. אבל אני זקוקה למידע אמיתי ממשפחות לוביות שאכן נוהגות כך.
 

לשם שינוי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
מי מבקשת אלבי/ דבורי????

אנסה לברר מאוחר יותר.
 

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
אולי פרטי הספר והסופר יעזרו?

ילקוט מנהגים, ממנהגי שבטי ישראל

אברהם בן יעקב / הוצאת: הוצאת המדפיס הממשלתי

שם המוכר: סיפרותא
טלפון: 054-4601976
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה