חידות לפרשת השבוע חידות לפרשת השבוע

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לאחר שהאשכול העסיסי 'חידות תורניות' נזרע כלאים,
בשאלות וקושיות מגוונות של חידות מרובות סגנונות,
והחידות על פרשת השבוע בקשו להן מקום קבוע,
יבוא אשכול זה לחידות על פרשת השבוע בלבד,
מתוך עדיפות לשאלות מן המקרא בלבד.
החפץ ימלא את ידו, לשאול ולהשיב בעדו.

מקרא בסיסי:
מקרא - כולל כל התנ"ך.
תורה - חמשת חומשי תורה בלבד.
פרשת השבוע - מה שיקראו בשבת הבאה.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
הנה הפירוט (רק עכשיו מצאתי פנאי לכך)
אצל המתנכר לאחיו נזכרתי
ובפי העולים לאביהם נכפלתי
וזולתם לא נמצאתי בדברים
אף פעם אחת בכל הספרים
אך כאשר נלקח בשבי ראשי
ונטתה שמאלה עטרת ראשי
בקודש הופעתי במקום יחידי
בשביל לסייע באופן תמידי
אצל המתנכר לאחיו נזכרתי
אצל יוסף מוזכר: וידבר אתם קשות

ובפי העולים לאביהם נכפלתי
כשהאחים שבו אל אביהם: דִּבֶּר הָאִישׁ ... אִתָּנוּ קָשׁוֹת

וזולתם לא נמצאתי בדברים
אף פעם אחת בכל הספרים
אלו הפעמים הבודדות שהמילים 'קשות' נזכרו בכל התנך

אך כאשר נלקח בשבי ראשי
כשהאות ק' מנוקדת בשווא

ונטתה שמאלה עטרת ראשי
ש' שמאלית

בקודש הופעתי במקום יחידי
בשביל לסייע באופן תמידי: ''וְאֶת הַמְּנַקִּיֹּת וְאֵת קְשׂוֹת הַנָּסֶךְ''.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בשלשה ספרים באנו
וזולתם לא נזכרנו
בראשון - בעלילה באנו
בשני - שנים נשלחנו
בשלישי - מהנרדף היושב במדבר
ועל ידי בן - מתנשא להיות דבר

ובעת אשר אדון על גלים
החליף מרכבו ונתננו חלשים
היינו למקום זקן בן שמונים
מכלכל מלך שוכן במחנים
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
בשלשה ספרים באנו
וזולתם לא נזכרנו
בראשון - בעלילה באנו
בשני - שנים נשלחנו
בשלישי - מהנרדף היושב במדבר
ועל ידי בן - מתנשא להיות דבר

ובעת אשר אדון על גלים
החליף מרכבו ונתננו חלשים
היינו למקום זקן בן שמונים
מכלכל מלך שוכן במחנים
מרגלים
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
בשלשה ספרים באנו
וזולתם לא נזכרנו
בראשית, יהושע ושמואל

בראשון - בעלילה באנו
בראשית: יוסף העליל על אחיו שהנם מרגלים: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מְרַגְּלִים אַתֶּם

בשני - שנים נשלחנו
יהושע: שְׁנַיִם-אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ

בשלישי - מהנרדף היושב במדבר
בספר שמואל: וַיִּשְׁלַח דָּוִד מְרַגְּלִים (דוד הנרדף משאול שלח מרגלים ממדבר זיף)

ועל ידי בן - מתנשא להיות דבר
וַיִּשְׁלַח אַבְשָׁלוֹם מְרַגְּלִים

ובעת אשר אדון על גלים
אדון- מר, על גלים- ניקוד חולם על המילה גלים.

החליף מרכבו ונתננו חלשים
היינו למקום זקן בן שמונים
מכלכל מלך שוכן במחנים

ברזילי הגלעדי מרגלים (שם מקום) היה בן 80, איש עשיר שכלכל את המלך דוד כשברח מבנו אבשלום והיה במחניים.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מושלם!
תיקון קטן למשפט הזה:
ובעת אשר אדון על גלים
אדון- מר, על גלים- ניקוד חולם על המילה גלים.

החליף מרכבו ונתננו חלשים
'אדון' הוא 'מר', על המילה גלים (כאן עוד לא בא לידי ביטוי ענין החולם)
והאדון הזה שנמצא על הגלים - כלומר תיבת מרגלים כולה
החליף מרכבו - הניקוד הוא המרכבה של האותיות. (סתם ידיעה שאולי נצטרך בעתיד..)
וע"י החלפת הניקוד נעשו המרגלים שהיו באות גימ"ל דגושה - חלשים, בגימ"ל רפויה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בכל המקרא באו יחידות, בודדות
אך במקראות, הן אחיות נצמדות
זו באה בשנות השבע
וזו במצב שכל חי יגווע
זו באחרית וזו בראשית
אך שתיהן הופיעו בראשית
במרכבה כמעט שווה באו
רק שני אופנים בסדרן הוחלפו
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כיון שלא אהיה כאן בשעות הקרובות, ומסתבר שבינתיים יפתרו את החידה האחרונה, הוספתי עוד שתים:

בתורה הופעתי שתי פעמים
אצל אב זקן ואב צעיר לימים
באותה דמות אל מלכים הוצגתי
אלא שלאחד מהם דלתי פתחתי
פעם הוזכר שם ה' לפני
ופעם נזכר מיד לאחרי
לב כי יתהפך ויבוא עדי
ימצאני מהרה ביעדיי
וכי יותן מקל על ראשי
וכף ארוכה תבוא ברגלי
רק פעם אחת אופיע
ושם תבאנה ידי עם רגלי

באנו יחד פעם אחת במקרא
וכאשר נפרדנו הבאנו מנחה
אמנם גם כאשר נבדלנו
רק בשלשה מקומות באנו
(כי תביט בתנועה נכבדת
ראשונה לכל הנעות נלמדת
תמצא הופעתנו הנבדלת
מגישה מנחה מרודדת)
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
בכל המקרא באו יחידות, בודדות
אך במקראות, הן אחיות נצמדות
זו באה בשנות השבע
וזו במצב שכל חי יגווע
זו באחרית וזו בראשית
אך שתיהן הופיעו בראשית
במרכבה כמעט שווה באו
רק שני אופנים בסדרן הוחלפו
וַתִּכְלֶינָה
וַתְּחִלֶּינָה

בכל המקרא הן היחידות שמופיעות
במקרא (פרשת מקץ)הן מופיעות בשני פסוקים צמודים
הראשונה מופיעה בשנות השבע
השנייה מופיעה בשנות הרעב
ותכלינה- באחרית שנות השבע
ותחילנה- בראשית שנות הרעב
שתיהן מופיעות כאמור בספר בראשית
במרכבה- בניקוד כמעט שוות רק שני אופנים (אותיות) בסדרן הוחלפו, כ' עם ח'.
בתורה הופעתי שתי פעמים
אצל אב זקן ואב צעיר לימים
באותה דמות אל מלכים הוצגתי
אלא שלאחד מהם דלתי פתחתי
פעם הוזכר שם ה' לפני
ופעם נזכר מיד לאחרי
לב כי יתהפך ויבוא עדי
ימצאני מהרה ביעדיי
וכי יותן מקל על ראשי
וכף ארוכה תבוא ברגלי
רק פעם אחת אופיע
ושם תבאנה ידי עם רגלי
בִּלְעָדָי
בתורה מופיע פעמיים
אצל אב זקן, אצל אברהם: ''בִּלְעָדַי רַק אֲשֶׁר אָכְלוּ הַנְּעָרִים''
אצל מלכים: ''וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת-פַּרְעֹה לֵאמֹר בִּלְעָדָי...''
אצל אברהם האות ד' מנוקדת בפתח
אצל אברהם שם ה' מוזכר לפני, אצל יוסף זה מוזכר אחרי
האותיות לב כי יתהפך- בל, יבוא אל עדי = בל עדי
וכי יותן מקל- האות ו' בראשית המילה
וכף סופית בסוף המילה קבלנו: ובלעדיך
וזה מופיע פעם אחת עם ידי ורגלי: '' וּבִלְעָדֶיךָ לֹא-יָרִים אִישׁ אֶת-יָדוֹ וְאֶת-רַגְלוֹ ''.
 
נערך לאחרונה ב:

אליהו פ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איך קשור הפרק בתהילים ”למנצח על הגיתית לאסף הרנינו וכו’ ” לפרשת השבוע שלנו
לא כל רק אלא חלק ממנו
וזה מתרץ איך פרעה ידע שפתרון יוסף אמיתי.
@מתגעגע : סוטה לו ע”ב.
נכן מאוד.
אבל איך זה מתרץ איך פרעה ידע שפיתרון יוסף אמיתי?
מקפיץ...
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
סוטה לו ע”ב.
למד לשונך לומר איני יודע
אולי הכוונה למהרש"א: ויש בזה רמז בתורה שאמר פרעה "הנמצא כזה איש אשר רוח אלקים בו", דהיינו כח מלאכי שמים, כמ"ש עושה מלאכיו רוחות גו', או אות משמו של הקב"ה הוא רוח אלקים, ואמר ע"ז "אחרי הודיע אלקים אותך את כל זאת" גו', דהיינו ע' לשון, "אין נבון גו' ועל פיך ישק" גו'.​
 

אליהו פ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
למד לשונך לומר איני יודע
אולי הכוונה למהרש"א: ויש בזה רמז בתורה שאמר פרעה "הנמצא כזה איש אשר רוח אלקים בו", דהיינו כח מלאכי שמים, כמ"ש עושה מלאכיו רוחות גו', או אות משמו של הקב"ה הוא רוח אלקים, ואמר ע"ז "אחרי הודיע אלקים אותך את כל זאת" גו', דהיינו ע' לשון, "אין נבון גו' ועל פיך ישק" גו'.​
יכול להיות שזה גם כן נכון.
אני התכוונתי למשהו אחר
רמז: קשור למילים בפסוק ”שפת לא ידעתי אשמע”
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
וַתִּכְלֶינָה
וַתְּחִלֶּינָה
יפה מאוד!!
שתי הערות קלות:
אך שתיהן הופיעו בראשית
שתיהן מופיעות כאמור בספר בראשית
הכוונה היתה ששתיהן הופיעו בתחילת הפסוק.
רק שני אופנים בסדרן הוחלפו
במרכבה- בניקוד כמעט שוות רק שני אופנים (אותיות) בסדרן הוחלפו, כ' עם ח'.
המרכבה היא הניקוד, וגם האופנים (גלגלים עגולים - נקודות) הם הנקודות, והכוונה שיש לשתי המילים הללו אותו ניקוד, ורק שתי נקודות (שוא וחיריק) הוחלפו. (בהתחלה רציתי לכתוב משהו על ההחלפה של ח-כ, ומשום מה לא כתבתי לבסוף. אולי בגלל שזה פשוט מדאי).
בִּלְעָדָי
מושלם!!
עד כמה שזה היה לי מוזר בפרשת המרגלים כלל לא מוזכרת בתורה המילה מרגלים...
אכן. שם הם מוזכרים בשם 'תרים'. (ובפירוש המלבי"ם שם בנה על זה דבר גדול, ע"פ ההבדל בין תר למרגל).
ורק בפרשת דברים מופיע הפועל 'וירגלו אותה'. אבל לא כשם תואר 'מרגלים'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה