חידות למועדים חידות למגילת אסתר

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שלשים יום לפני החג, שואלין ודורשין מעניינו של חג
קל וחומר במועד שבו הראש חג, שצריך לאזן ברעיון חג
להפיג הרהור מודאג, בטעימת פת-בג, חידוד בנוי על גג
המוח אותו דג, מפענח ריבוי להג, בורר לו תוך מן הזג
והרהור מכתר וחג, חומות וסייג, לתוככי הפתרון מדולג
קולע במהירות מג, ולב ירונן ויתענג, כי לא לאחור הוסג
עוגת שעשוע עג, לא נמר ולא נפג, אמריו הנה הוא צג
הפתרון בפיו נארג, כבן אח לאבישג, את כתפו מעטר תג
ואשר בת ק' כבת כ' ישלים, ותוככי פטום מילי משלים
שכרו כפול מן השמים, ממרום יקבל מנה אחת אפיים
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כמה אמות השתרבב שרביט הזהב של אחשוורוש ?
תלמוד בבלי - מגילה טו:
אמר רבי ירמיה שתי אמות היה והעמידו על שתים עשרה ואמרי לה על שש עשרה ואמרי לה על עשרים וארבע במתניתא תנא על ששים וכן אתה מוצא באמתה של בת פרעה וכן אתה מוצא בשיני רשעים דכתיבשיני רשעים שברת ואמר ריש לקיש אל תקרי שברת אלא שריבבת רבה בר עופרן אמר משום ר''א ששמע מרבו ורבו מרבו מאתים.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כפי שאני מכיר אותך, כוונתך לחידושו של הרוקח
@נכון מאוד
ועפי"ז אענה בחידה נוספת, מי במגילה לקה פעמיים בצרעת ??
המן. כ' בפי' הרוקח שמצינו לשון נדחף ב' פעמים במקרא, כאן, ובדברי הימים ב' (פ' כ"ו) גבי המלך עוזי' כשנצטרע דכתיב שם כי נדחף מבית ד'. וכ' הרוקח דלמידין מזה שאף המן נצטרע.
פי' הרוקח שכשהגזירה יצא מפי הקב"ה, מיד לקה המן בצרעת, וזהו חפו, שנתכסו בצרעת. עכ"ל.​
אכן כך מבאר במנות הלוי להמקובל ר"ש אלקב"ץ ז"ל: ובשערי בינה לה"ר אליעזר מגרמישא ז"ל כתוב ופני המן חפו בצרעת ע"כ. אפשר כי בתחלה הצרעת זרחה במצחו כעזיהו, כנדרש ממדרש והמן נדחף, וגם הוא נדחף לצאת כי נגעו ה' דעזיהו, ועתה פשתה הצרעת בכל פניו עד שחפו פניו ממנו. ואפשר שהיו מיני צרעת משונים זה מזה, ועל כן כתוב חפו לשון רבים.​
יש עוד, לשון חופה, שפירושו הגנה, שהוא הוגן בידיו על פניו.
מעניין. מי מפרש כך?
ולשון ליבון (שה"ש ב יז), שפניו החווירו.
וכנ"ל
הענייני: התבייש. כמו התרגום: התכסו בושה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
איפה במגילה נברא נחש ?
ויש אומרים שמעו בגתן ותרש שנאמר למלך, והעבירו הנחש מן הקיתון, וברא הקב"ה נחש בתוך הקיתון בשביל מרדכי, לכך נאמר ויבוקש הדבר וימצא, אין אומרים וימצא אלא לדבר האבוד ונמצא, כענין שנאמר או מצא אבדה. (מדרש פנים אחרים מובא בילקו"ש אסתר תתרנג)

אמר מתגעגע רמז לדבר: הדבר וימצא בגי' נחש.​
את מי גיירה אסתר ?
את שבעת נערותיה (אמנם יש דעות שהיו יהודיות)
כמה שנים חי מרדכי ?
מחלוקת רש"י ותוס' מנחות סד:
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כמה שנים הטמין מרדכי את אסתר ?
וכד שמע מרדכי דבתולן מתבעיין, שקלה וטשייה לאסתר מן רברבנוהי דמלכא אחשורוש דנפקין למיבעי בתולן דלא ייתון וידברונה, וטמרא בגו קיטין דלא ייחמון יתה שלוחייא דמלכא וכו' ומזה טעמנו טעם דבש וחלב דבריהם המובאים למעלה בויהי אומן את הדסה מדברי בראשית רבה אמון מוצנע ויהי אומן את הדסה כי עתה בהתחדש גזרה זו הצניע אותה שלא יקחוה וזה היה זמן ד' שנים משנת שלוש למלכו עד שנת שבע כי שנה אחת היה המשתה. (מנות הלוי)​
למה קצפו בגתן ותרש?
בימים ההם ומרדכי יושב בשער המלך קצף בגתן ותרש, אמר רבי לוי למה קצף בגתן ותרש, אלא כשנכנסה אסתר למלכות אמרה לאחשורוש אתה למה אין אתה עושה כשם שהיו המלכים הראשונים עושים, שהיו מושיבים אדם צדיק יהודי יושב בשער המלך, נבוכדנאצר הושיב דניאל על פתחו, שאם יגיע לו דבר היה אומר לו, שנאמר דניאל בתרע מלכא. אמר לה מכרת את יהודי כשר, אמרה ליה יש כאן אדם כשר וצדיק ושמו מרדכי. בגתן ותרש היו עומדים בשער, כיון שהעבירם המלך והעמיד מרדכי תחתיהם קצפו ואמרו, הואיל והעבירנו המלך נלך ונהרגהו בצינעא, ויהו הכל אומרים, בגתן ותרש כששמרו את המלך היו משמרים יפה, עכשיו שהעמיד שם יהודי נהרג... (אסתר פרק ב, ילקוט תתרנג)​
דבר אחר, הקצפון למה, על שראו שאסתר מצאה חן בעיני המלך, וקצפו על אודות המעשה הזה, כי היו להם קרובות ובנות ממשפחתם שנתקבצו בפלטרין ולא מצאו חן, ולא די זה אלא עוד היה מקבץ בתולות שנית, אמרו הטרסיים למרדכי ראית כמה בתולות מבנות משפחתנו נלקחו בבית המלך ולא בחר כי אם באסתר, אנו נהרוג אותו בסם המות, והם לא ידעו כי מרדכי קרוב לאסתר. (לקח טוב)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כמה אמות השתרבב שרביט הזהב של אחשוורוש ?
מה קפץ כשאסתר נכנסה לא כדת אצל אחשוורוש ?
תלמוד בבלי - מגילה טו: אמר רבי ירמיה שתי אמות היה והעמידו על שתים עשרה, ואמרי לה על שש עשרה, ואמרי לה על עשרים וארבע, במתניתא תנא על ששים, וכן אתה מוצא באמתה של בת פרעה, וכן אתה מוצא בשיני רשעים דכתיב שיני רשעים שברת, ואמר ריש לקיש אל תקרי שברת אלא שריבבת, רבה בר עופרן אמר משום ר''א ששמע מרבו ורבו מרבו מאתים.​
ובמדרש שוחר טוב (תהלים כב אות כז) אמר רב תחליפא מצינו שאורך השרביט שתים וששים אמה, ונס אחרון גדול מן הראשון, וכל מה שהיתה נכנסת היה השרביט קופץ, ע"כ. והדין נותן שאין להאמין שישאר השרביט כך ארוך. (מנות הלוי)
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מה היה ערכו של לבוש המלכות שמרדכי יצא מלפני המלך ?
והון דמיה דכתונא ארבע מאה ועסרין ככרי דדהבא
כמה בנים היו להמן ? (לשיטה שיותר מ-208)
ורוב בניו וכו' שהיו שלש כתות, ע' היו סופרים למלך אחשורוש, שנאמר שבעים בלחם נשכרו, אל תיקרי שבעים אלא שבעים, ושבעים היו באיי הים, ושבעים בשאר מדינות המלך. (פי' רבינו נתנאל)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מהאשכול הכללי
מי נתגלגלה באותו פרה שלא רצתה לעבוד בשבת (פסיקתא י"ד), ומי נתגלגל באותו גוי שבעקבות עובדה זו התגייר ?
ושתי, אחשוורוש.
מובא באס"ר (ז, יח) ששאל מרדכי לאליהו ז"ל, האם הגזירה חתומה בטיט או בדם, וכשענהו שבטיט, הבין שתפילה יכול לעזור וכו'. היכן יש רמז במגילת אסתר שהגזירה לא חתומה בדם ? (לא חז"ל, סיפור מתלמידי הגר"א)​
עני אחד שאל את הגר"ח מוואלז'ין היכן רמוז דבר זה, וגילה לו שרמוז בפסוק 'אם על המלך טוב יכתב לאבדם', המילה לאבדם ניתנת להקרא גם 'לא בדם' וכוונת הפסוק אם על המלך הקב"ה טוב יכתב הגזר דין לא בדם כי אם בטיט בלבד. הגר"ח התפעל מהחידוש, ואמרו לרבו הגר"א, ואמר לו שדברי רזין אלה גילה לך אותו זקן שגילה אותם בזמנו למרדכי היהודי, זכית לגלוי אליהו.​
במדרש תלפיות מביאו בשם מדרש
 

סבא ישראל

משתמש מקצוען
2) איזה גוי היה מהול?
המן? (עבד כנעני)
שימו לב לדברים מופלאים, שכתב החתם סופר (בספרו תורת משה, בעניני פורים, פרשת תצוה). שפירוש הפסוק במגילה "כי הגיד להם אשר הוא יהודי", הוא שכיון שהמן הוא עבדו של מרדכי, ועבד כנעני מהול חייב במצוות כאשה, אם כן המן עצמו נחשב ליהודי, כיון שהוא עבדו ודינו כישראל, ואם כן "אשר הגיד להם אשר הוא יהודי", הכוונה להמן עצמו, שהוא עצמו יהודי...
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
3) מי ארגה פרוכת לבית המקדש?
אסתר
'זה הכינה לאות לתיקון אריאל, תכלת ידה עשות לגאולי ק-ל' יש האומרים שזו אסתר שהכינה את הפרוכת
4) מתי חייליו של המן רצו להורגו?
לפני שהמן עלה לגדולה הוא ומרדכי היו שרי הצבא בצבאו של אחשוורוש, כשמדינה אחת מרדה בו, והמלך ציווה על שניהם לדכא את המרד כל אחד יצא עם הגדוד שלו לדרך הארוכה אך בזמן שמרדכי ציווה על חייליו לאגור מזון, כי הרי אי אפשר לדעת מתי תגיע האספקה הבאה
חייליו של המן אכלו את כל הצידה לדרך כבר בהתחלה, החלו להשתגע ברעבונם ורצו להרוג אותו. המן פנה אל מרדכי בתחינה לקבל מעט אוכל, ובתמורה התחייב שיהיה מעתה עבדו וכו..
5) מדוע נתן רבי יהודה הלוי לאבן עזרא את בתו לאשה?
המעשה עם השבועה שנשבע וההלך העני שהגיע לביתו
אבל איך זה מתקשר לפורים?
(אולי בגלל הפזמון שחיבר 'רחשה אסתר למלך' שכתב אחרי שגילה שההלך העני הוא בעצם האבן עזרא ואז הציע את בתו לאישה?)
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
והון דמיה דכתונא ארבע מאה ועסרין ככרי דדהבא

ורוב בניו וכו' שהיו שלש כתות, ע' היו סופרים למלך אחשורוש, שנאמר שבעים בלחם נשכרו, אל תיקרי שבעים אלא שבעים, ושבעים היו באיי הים, ושבעים בשאר מדינות המלך. (פי' רבינו נתנאל)
חדש לי, אבל יש שיטה שיוצא שהיו לו 219 ילדים !
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
מי מהמגילה נקרא הדס ?

"רבי שמואל בר נחמני פתח לה פיתחא להאי פרשתא מהכא: תחת הנעצוץ יעלה ברוש ותחת הסרפד יעלה הדס. תחת הנעצוץ - תחת המן הרשע שעשה עצמו עבודה זרה, דכתיב ובכל הנעצוצים ובכל הנהללים, יעלה ברוש - זה מרדכי שנקרא ראש לכל הבשמים, שנאמר ואתה קח לך בשמים ראש מר דרור ומתרגמינן: מרי דכי. תחת הסרפד - תחת ושתי הרשעה בת בנו של נבוכדנצר הרשע, ששרף רפידת בית ה', דכתיב רפידתו זהב, יעלה הדס - זו אסתר הצדקת, שנקראת הדסה, שנאמר ויהי אמן את הדסה" (מגילה, י ע"ב).

 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai

"רבי שמואל בר נחמני פתח לה פיתחא להאי פרשתא מהכא: תחת הנעצוץ יעלה ברוש ותחת הסרפד יעלה הדס. תחת הנעצוץ - תחת המן הרשע שעשה עצמו עבודה זרה, דכתיב ובכל הנעצוצים ובכל הנהללים, יעלה ברוש - זה מרדכי שנקרא ראש לכל הבשמים, שנאמר ואתה קח לך בשמים ראש מר דרור ומתרגמינן: מרי דכי. תחת הסרפד - תחת ושתי הרשעה בת בנו של נבוכדנצר הרשע, ששרף רפידת בית ה', דכתיב רפידתו זהב, יעלה הדס - זו אסתר הצדקת, שנקראת הדסה, שנאמר ויהי אמן את הדסה" (מגילה, י ע"ב).

נכון מאוד, אבל יש עוד מישהו ?
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

השתקפות מרהיבה • אתגר 137

לוח מודעות

למעלה