חידה: מה המשותף למלים "מחד", "מאידך" ו"איכות"?

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הפותר נכונה מתבקש לפרסם את התשובה לשתי הראשונות בין הכותבים והמדברים ואת התשובה לשלישית בין הפרסומאים, הקופירייטרים ושות':)
 

רוצה טוב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
ראיתם פעם קופרייטר שלא מכניס את המילה איכות איפה שהוא רק יכול?
אז למה שזה לא יהיה קשור גם למילים אלו. :)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מאחר שאין ספק כי כב' יודע ארמית, יהרהר נא במשמעות המלים 'מחד' ו'מאידך' ויבדוק אם השתמש בהן נכון... ניתן הזדמנות לחברי פורום נוספים,אשר ישנים כרגע, לפתור נכונה ונמתין אפוא למחר.
 

בראש מילה

משתמש סופר מקצוען
אפשר לנסות?
מוצר איכותי - מוצר יחיד במינו, שונה מאחרים.
מחד, ומאידך - אחד ואחר.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י בראש מילה;827067:
אפשר לנסות?
מוצר איכותי - מוצר יחיד במינו, שונה מאחרים.

זו בדיוק הדוגמא לשימוש השגוי במלה זו, וכמדומני שהוא הוחדר ללשון ע"י הפרסומאים;)


מחד, ומאידך - אחד ואחר.
בתרגום שהצעת ל'מחד' ו'מאידך' חסר משהו.
 

יום אביב

משתמש מקצוען
מחד גיסא- מצד אחד
מאידך גיסא- מצד אחר

איכות, לדעתי, היא מילה שמציינת טיב, אולם לא אם הטיב הוא נחות או משובח.
לכן, איכות- ייתכן שהכוונה לאיכות גבוהה, או איכות גרועה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
e12, אכן זו התשובה המדויקת. המלים 'מחד', 'מאידך' ו'איכות' הן חסרות משמעות במשפט אם אין מוסיפים להן את החצי השני - 'גיסא' ל'מחד' ול'מאידך' ותואר השם (טובה, בינונית, גרועה או כל כיו"ב) ל'איכות'. כשכותבים 'מחד הם עשו זאת וזאת ומאידך הם רצו כהנה וכהנה' זה כמו לומר 'מאחד הם עשו זאת וזאת ומאחר הם רצו כהנה וכהנה'. וכשכותבים בפרסומת 'איכות, שירות, מבחר' בעצם לא אמרו דבר. 'איכות' אינה שם נרדף למשהו טוב או רע. היא מלה סתמית, כמו 'מהות' וכמו 'כמות', אשר ללא תואר השם הן אינן אומרות דבר.
 

agav

משתמש פעיל
לגבי איכות - ניתן לטעון כי המלה עברה מעתק סמנטי וספחה אליה משמעות חיובית, בדומה למלה 'מידות' שהיום משמשת במובן של 'מידות טובות'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אפשר, אם כן, להכניס חלק גדול משיבושי הלשון וכן מהסלנג להגדרה של מעתק סמנטי; חבל על הזמן, משהו, סוף הדרך...
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
ר' אפכא, יש בכתבי הקודש כמה פעמים, שמשתמשים בכגון דא.

דוגמא אחת שעומדת לי בראשי, וכל העם אשר ראינו בתוכה אנשי מידות, ולא פירש המקרא מידות קטנות או גדולות, ועיין שם באבן עזרא שפירשהו, שמידותיהם דבר שמדברים בו, והיינו מידות גדולות, (אף שהיה יכול להתפרש באותה מידה, גם למידות קטנות משונות).
ונתן הן' עזרא דוגמתו, אנשי לבב שבאיוב סימן ל"ד.

ישנם עוד, וכשאזכרם אכתבם בעז"ה.
 

zoom

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
אפכא מסתברא, ממש תודה עוררת ענין שאני מחד :p שוגה בו רבות, ומאידך :( משתמשת בו המון ישר כח על התיקון!
 

agav

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;827271:
אפשר, אם כן, להכניס חלק גדול משיבושי הלשון וכן מהסלנג להגדרה של מעתק סמנטי; חבל על הזמן, משהו, סוף הדרך...
אמת ויציב, סלנג הוא אכן סוג של מעתק סמנטי. הענין בסלנג הוא, שקשה לראות אילו רכיבים סמנטיים נוספו או הושמטו בדרך. במלים פשוטות - אין קשר בין הביטוי למשמעות. מה שאין כן במלים איכות, מידות, מזל, ברנש ושות'.

אפרופו סלנג, באחת ההשתלמויות עם א' מרגלית, התבטאה דוקא בחום בעד הסלנג. יש בו ציוריות, מעוף, ועוצמה של ביטוי, שקשה להגיע אליהם בדיבור תקני וממושמע.
הבעיה מתחילה עם הסלנג הזול והכוללני, ה'כאילו כזה' שמעמיד את כל המילון כולו על 6 מילים וחצי.
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
האם אין זה תקין לומר על משהו שהוא אינו איכותי?
באנגלית אכן לא משתמשים במילה איכות בפני עצמה אלא מצמידים לה תואר.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הועלתה כאן השערה ע"י אגב כי המלה 'איכות' עברה מעתק סמנטי וכבר יש בה משמעות חיובית. ביסודה זו מלה נייטרלית, הנצרכת לתואר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  15  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה