אתה רב??
ביררת את זה עם רבנים???
למה אתה כותב תשובה הלכתית בלי היתר הוראה??
תברר קצת אצל רבנים שבדקו את החוקים העדכניים, ותעיין במאמר ב"בית אהרן וישראל"
נ.ב. הנושא שהיה ב"בית אהרן וישראל" שצידדו לקולא, הוא כאשר המכשיר תקול וכדומה, אבל ברור שאין לשום נהג זכות לפטור לקוח מתשלום.
זה כמו לקנות בחנות בלי לשלם, כי העובד במקום הרשה לי לקחת, בידועך היטב שהבוס לא מרשה לו את החיפוף הזה..
נ.ב.2: אם תמצא רב שמתיר את זה, והוא לא שייך לחוגי קנאים/סיקריקים וכדומה, נא לעדכן שמו
ברגע שאתה פוסל רבנים, זה אומר שהלכה כלל לא מעניינת אותך, ורק שיקולים של פוליטיקה צרה.
אני לא נכנס לשיקולים הלכתיים וכו', כי אתר פרוג זה
לא הפלטפורמה לנושאים הלכתיים. כל אחד מוזמן להתייעץ עם דיין בהתאם לנתונים שאני מעלה כאן בפורום.
1. הנחת יסוד מוטעית. החוזה הוא מול הממשלה בלבד.
2. ציבור = נוסע (כלומר הציבור הוא בס"ה הרבה נוסעים).
כמובן אלו שיקולי הממשלה בתח"צ לא שיקול החברה.
מטרת החברה הוא להרוויח כסף. ותו לא.
הממשלה והציבור היינו הך. הממשלה יושבת על כספי ציבור ופועלת כמי שמייצגת את הציבור
(לפחות זה מה שהם אמורים לעשות) מול מפעיל השירות.
מה שרלוונטי אלינו, זה ככה:
היות והחוזה נעשית עם הכסף שלנו, אז מה שאנחנו מרוויחים מזה אנחנו מסכימים לזה בדיעבד.
מה שאנחנו מפסידים מזה אנחנו לא מסכימים, והוא כמאן דליתא.
יש לחברות 2 חוזים. הראשון אכן עם המדינה. והוא ההתחייבות של החברה לספק לתמורה לציבור בעד סבסוד.
אך יש לה חוזה נוסף עם הציבור,
ולמשל בעלמא בריכת שחיה שמקבלת סבסוד מהעירייה על כל ראש ושאר התשלום מהציבור.
היא מחויבת לחוזה של עם העיריה אך עדיין יש לה דרישה וחוזה עם הציבור.
זה נכון לגבי בריכה ולא לגבי תח"ץ.
כשאתה ממלא רב קו, אתה מעביר כסף למדינה, ואח"כ המדינה מתקזזת עם המפעיל / משלמת למפעיל כפי ההסכם.
מה שאתה תוקף את הרב קו זה בסך הכל אומר למדינה שהמפעיל אכן סיפק לך את שירות ההסעה ולכן המדינה צריכה לשלם למפעיל את עלות הנסיעה.
ואם אתה לא תוקף את הרב קו המדינה לא יודעת שמגיע כסף למפעיל על הנסיעה שלך.
אבל 'קנס' מאן דכר שמיה, איזה זכות לחברה להשית קנס על מי שנכנס לאוטובוס שלהם שלא ברשות?
אם הם היו מספקים לו נסיעה, אז
אולי הם יכולים להגיד שלמי שלא מדווח למדינה שהוא נכנס לאוטובוס שלהם הם גובים ממנו מחיר מפולפל על
שירות ההסעה. אבל אם הם מבזים אותו ומורידים אותו מהאוטובוס ולא מספקים לו שום שירות, על סמך מה הם לוקחים ממנו קנס?
בדיוק הפוך.
אין לפקידי המדינה זכות (הלכתית) לדרוש תשלום לקופה הציבורית (הם בס"ה מייצגים חבורה של גנבים).
אך לחברה יש זכות לגבות את הקנס מפני שעל דעת כן היא משכירה את עצמה לציבור ועל דעת כן הנוסעים עולים עליה.
הציבור זה ציבור של אנשים ישרים, הממשלה שהם מייצגי הציבור אין להם את הסמכות לכך עפ"י תורה.
ולכן;
המדינה יכולה לספק לציבור שירותי תחבורה, וגם לגבות ע"ז תשלום.
אבל ברגע שהמדינה משתמשת בכספי ונכסי ציבור על מנת לממן את שירותי התחבורה הציבורית, אז כלל ציבור משלמי המסים הם שותפים בכל האוטובוסים שבמסגרת השירות.
ולכן אין זכות לחייל/שוטר/מקושר לנסוע בחינם על האוטובוס אם שאר השותפים לא הסכימו לכך, וכמו כן אין תינוק יכול לנסוע חינם אם שאר השותפים לא מסכימים.
לאנשים שמנהלים את כספי הציבור שלא עפ"י תורה אין סמכות לתת הנחה לאחד ע"ח השני. וכמו כן אין להם סמכות לתת קנסות.
הם כן יכולים, לקחת את כל ההוצאות ולחלק את זה בין הנוסעים שוה בשוה, או כל חלוקה אחרת שכלל השותפים יסכימו.
כל עוד וזה לא קורה, יש כאן שאלה עקרונית מי חייב למי כסף, האם הנוסע חייב כסף לקופה הציבורית, או שקופה הציבורית חייבת לו כסף על גביית יתר.