אם יש לכם ילד מופנם, סגור או ביישן בוודאי תמצאו עניין בפוסט הבא. חשוב לציין כי הפוסט יעסוק בילדים שביישנים באופיים, ממעטים להחצין את רגשותיהם ולבטא את עצמם באופן עקבי. אם התנהגות כזו היא חריגה ולא מאפיינת את ילדכם באופן קבוע, זו עשויה להיות נורת אזהרה עבורכם, ובמקרה כזה של שינוי קיצוני בהתנהגות חשוב לפנות לגורם מקצועי.
אם התנהגות זו, כאמור, כן אופיינית לילדכם, שימו לב אם היא לא מחפה על קושי התפתחותי כמו קושי שפתי ועוד. במקרה שהמקור למופנמות הוא קושי התפתחותי יש לטפל בקושי הראשוני, אך אם אכן הילד סגור בטבעו ניתן לסייע לו בכמה אופנים:
1. כל עוד הביישנות שלו לא מפריעה לתפקוד ולהתנהלות היומיומית, כדאי להניח לו. לא כל ילד חייב להיות חברותי במיוחד ובולט במיוחד. יש להיזהר לא לשדר לילד אי שביעות רצון מהביישנות שלו או להכריח אותו להתגבר עליה, עם זאת יש לשים לב שהילד לא יימנע עם הזמן יותר ויותר מפעולות שגרתיות והכרחיות שדורשות התבטאות.
2. תוכלו לעודד התבטאות ושיח חופשי בדרכים הבאות:
זה מה שאנחנו הכנו בבית :
לחצו על הקישור הבא כדי להוריד קובץ תווית עם כותרת לתיבת הדואר וקובץ נייר מכתבים. הקבצים נמצאים בסוף הפוסט:
http://hametaplim.com/2018/06/06/עידוד-שיח-פתוח-וביטוי-אישי-אצל-ילדים-בי/
תוכלו להירשם באתר לניוזלטר כדי לקבל עדכון במייל על פרסום פוסט חדש!
אם התנהגות זו, כאמור, כן אופיינית לילדכם, שימו לב אם היא לא מחפה על קושי התפתחותי כמו קושי שפתי ועוד. במקרה שהמקור למופנמות הוא קושי התפתחותי יש לטפל בקושי הראשוני, אך אם אכן הילד סגור בטבעו ניתן לסייע לו בכמה אופנים:
1. כל עוד הביישנות שלו לא מפריעה לתפקוד ולהתנהלות היומיומית, כדאי להניח לו. לא כל ילד חייב להיות חברותי במיוחד ובולט במיוחד. יש להיזהר לא לשדר לילד אי שביעות רצון מהביישנות שלו או להכריח אותו להתגבר עליה, עם זאת יש לשים לב שהילד לא יימנע עם הזמן יותר ויותר מפעולות שגרתיות והכרחיות שדורשות התבטאות.
2. תוכלו לעודד התבטאות ושיח חופשי בדרכים הבאות:
- פנו זמן קבוע ביום לשיח ביניכם. בתחילה השיח יכול להיות מלאכותי עם נושאים מוכנים לשיחה. השיח יכול להיות גם בעקבות סיפור, או כל פעילות אחרת.
- וודאו עם הצוות החינוכי במסגרת בה שוהה ילדכם כי אכן יש לו הזדמנויות לביטוי ושהוא איננו "שקוף".
- כאשר הילד מבטא את עצמו שבחו אותו על כך ועודדו אותו, ובד בד היזהרו לא לשפוט ולבקר אותו על כך.
- תרגלו סיטואציות בהם הילד מתקשה יותר להתבטא (כמו עריכת קניה בחנות, תשלום לנהג באוטובוס) באופן מבוקר והדרגתי עד שהילד יצליח לעשות זאת באופן חופשי בזמן ובמקום הטבעי.
- ספקו אלטרנטיבות שונות לביטוי. אם לילד קל יותר לבטא את עצמו בכתב מאשר בע"פ, אפשרו לו לכתוב לכם פתקים ומכתבים בהם יוכל להביע את עצמו. אופציה זו עשויה גם להיות יעילה במקרה שהילד נפתח, ניגש אליכם ורצה לשתף אתכם, אך לא הייתם נגישים עבורו.
זה מה שאנחנו הכנו בבית :
לחצו על הקישור הבא כדי להוריד קובץ תווית עם כותרת לתיבת הדואר וקובץ נייר מכתבים. הקבצים נמצאים בסוף הפוסט:
http://hametaplim.com/2018/06/06/עידוד-שיח-פתוח-וביטוי-אישי-אצל-ילדים-בי/
תוכלו להירשם באתר לניוזלטר כדי לקבל עדכון במייל על פרסום פוסט חדש!