מאיזה מקום כן? מהיכן הצער מגיע?
לא נעים לומר, אבל אולי מעצת היצר.
היצר הרע, כמו שאמרו חז"ל, הוא "אומן". הוא יודע שעל משפחה יהודית טהורה ושורשית שרק מנסה לעשות טוב וללכת בדרכי ישרים לא ילך לו בשיטות הישנות. אז הוא מנסה דברים חדשים מזמן לזמן, ואחד מהם זה להתחפש לרגש טוב וקדוש של צער בצער הזולת...
מה הוא מרוויח מזה?
א.
העדר השמחה. כל כך הרבה מדובר על הצורך בשמחה בעבודת הבורא, השמחה מתקשרת לטהרת הלב, שמחה של מצווה, זריזות והתלהבות. כל המידות הטובות שנועדו לנצל אותן לקדושה ולעבודת הבורא.
את כל זה אפשר להרוס ברגע אחד של עצבות דיכאון וחידלון, גם אם הם נגרמים לכאורה מסיבה טובה. העצבות מביאה כבדות, ייאוש, דיכאון ובאופן כללי אף פעם לא מושכת אחריה טוב גם אם נראה שקיבלנו החלטה טובה כלשהי בעקבות המצב.
יום וחצי (או יותר) של עצבות בעקבות אירוע כזה, זה הישג לא רע. עבורו.
ב.
כפיות טובה. ידועים דברי רש"י "כי ד' אלוקיך ברכך - לפיכך לא תכפו (או 'תכפרו') את טובתו להראות כאלו אתם עניים אלא הראו עצמכם עשירים!" מדובר על בני ישראל העומדים לעבור בארץ עשיו, והקב"ה מצווה להם לשלם על המים והמזון בכסף מלא, כדי להראות את עושרם ואת מה שנתן להם ה' ולא להיות כפויי טובה...
התחושה כאילו העולם הוא מקום גרוע, סוג של ג'ונגל שרק צועד מאסון לאסון, מטרגדיה אחת לבאה - אינה נכונה, ויש בה כפיות טובה רבה. בכמה טוב אנחנו מוקפים!
השיטה הנפוצה של "קוועטש" והסתרת כל דבר טוב, ומאידך ניפוח לא פרופורציונלי של הדברים הרעים יש בה משום כפיות טובה. החשש מעין הרע שגורם לנו להחביא כל דבר טוב, היא גולם שקם על יוצרו ומשכנע אותנו שממש לא טוב.
כל נפש מישראל היא עולם מלא, ברור! אך כמה עולמות מלאים נולדו בזמן הזה? רק באותו יום? כמה מהם נולדו בנס? חסדי ה' שבכל רגע ממש.
ומודיעין עילית, קרית ספר. רק להעלות את שם העיר הזו על השפתיים עושה טוב על הנשמה. פחות משלושים שנה להקמתה, וכבר יש בה קרוב למאה אלף איש שומרי תורה ומצוות, בני תורה העוסקים בפועל בתורה. משפחות אברכים ונשות חיל. מגדלור של תורה ויראה שאין כמותו בכל העולם. האם אנו זוכרים להודות על כך? או רק להצטער בצערם ברגע של טרגדיה...
זה רווח נוסף שלו.
ג.
המשכת היפך הטוב, חלילה. עוד ידועים דברי התנא הקדוש רשב"י: "בוא וראה, העולם התחתון עומד לקבל תמיד, והוא נקרא אבן טוב, והעולם העליון לא נותן לו אלא כפי שהוא עומד. אם הוא נמצא בהארת פנים ובשמחה מלמטה, כך מאירים לו מלמעלה, ואם הוא עומד בעצבות נותנים לו דין כנגדו, כמו שכתוב עבדו את ה' בשמחה. שמחת אדם ממשיכה עליו שמחה אחרת עליונה"...
כך מפורש בדברי גדולי ישראל גם על "כמים הפנים לפנים", ועל "דע מה למעלה - ממך".
כאשר האדם מתנהג למטה בשמחה - ממשיכים לו מלמעלה שמחה. סיבות לשמחה. וכאשר להיפך - אזי חלילה... כמו שידועים דברי חז"ל על "בכייה של חינם".
יש ליצר הרע אינטרס רב לגרום לאדם להיכנס למעגל של עצבות שגוררת עצבות וסירקולציה בעייתית של הצד השלילי...
אז בחזרה לשאלה, הרגש הזה בבסיסו הוא טוב וטהור. אבל השימוש בו, זמן השימוש אופן השימוש והתדירות - יכולים לבוא ממקום לא טהור.
והמבחן, כאמור, האם זו אכן השתתפות ברגש הזולת או לא - היא מה היחס שלנו לאותו זולת בזמני שמחה...
מוגזם לקרוא לזה "שמחה לאיד". זו לא שמחה לאיד. זה אכן צער. אבל המקום בנפש שמאפשר לנו בכיף ובקלות להצטער בצער השני, זה נוח וזמין לנו להצטער כשלשני רע, ואוי כמה זה נורא. וכמה קשה לעומת זאת לפרגן באמת... לכן, אולי ושמא כאמור, זה לא מגיע בפועל מהחלקים הטובים של הנפש.
***
יהיו שיאמרו: אם הידיעה הגיעה אליי בהשגחה פרטית - סימן שאני צריך להצטער על כך!
ובכן, ההשגחה כאן לא ממש הייתה פרטית. אנחנו מביאים זאת על עצמנו, בקריאת עיתון, בהאזנה לחדשות, ובלי לדבר על מי שמחובר באינפוזיה לווריד לקווי הנייעס או קבוצות וואטסאפ כשר... מי ביקש זאת מידינו?
מעשה באחד מגדולי ישראל שעבר ברחוב הראשי בוורשא וראה יהודי קורא עיתון. כשהבחין היהודי באותו צדיק עובד, הרגיש כמי שנתפס בקלקלתו, סגר את העיתון ונאנח.
שאל אותו הצדיק: מדוע אתה נאנח?
"הנה תראה בעצמך!" השיב היהודי והצביע על כותרות שונות מהנעשה בעולם.
"ממה נפשך", השיב לו הצדיק. "אם אתה יכול לעזור - לך תעזור! למה אתה יושב וקורא עיתון? ואם אתה לא יכול לעזור - למה אתה קורא בכלל את העיתון?"...
הדבר מציק במיוחד בתקשורת החרדית, כמו למשל בזמני מלחמה בדרום וכיו"ב. הרדיו משמיע שירי נכאים, השדרנים מדברים בקול נמוך כמי שמתו מוטל לפניו (גם כשלא קרה כלום). מה הבכי והנהי? האם אין זו קללת התורה "והבאתי מורך בלבבם"? בוודאי צריך להתגייס ולעשות הכל לעזור למשפחות בצרה, אבל להכניס את כל הארץ לדיכאון עמוק זה שירות רע מאוד.
להבדיל אלפי הבדלות מהצדיק דלעיל, אבל "חוכמה בגויים תאמין". מספרים על צ'רצ'יל שבאמצע מלחמת העולם השנייה אסר על התקשורת הבריטית לדווח על אירוע עם מאות הרוגים בספינה בריטית שהוטבעה על ידי הנאצים, כדי לא לפגוע במצב הרוח הלאומי ובמורל הלוחמים... רק עם סיום המלחמה והניצחון בס"ד - דיווחה על כך התקשורת.
יש כל כך הרבה סיבות לשמוח היום. דור של שפע שלא היה כמותו. שפע רוחני אדיר.
יש גם הרבה סיבות להצטער, מודה.
זו כבר בחירה שלנו את מה לקחת.
והבחירה צריכה להיות בכפוף ל"מה ד' אלוקיך שואל מעמך". מה הקב"ה רוצה מאיתנו ברגע זה. האם שנצטער באירוע שהתקשורת מנפחת ומביאה לידיעת כולם, או שנתרכז בחלקת אלוקים הקטנה שלנו בבית האישי ובסביבה הקרובה, וניתן להם רק סיבות לשמוח.
(ועוד לא דיברנו על השפעה של ידיעות כאלו על ילדים בגילאים שונים).
***
נניח יש משפחה עם עשרה ילדים. היו עשר לידות - חלק שולם זוכר ובריתות ובהמשך בר מצוות. חלק קידושים. היו עשרה וורטים ועשרה אירוסין ועשר חתונות ועשר מערכות של שבע ברכות... ותוך כל זה היו כבר כך וכך שמחות של הדור הבא...
כמה לוויות ושבעה היו בזמן הזה במצב רגיל וממוצע למשפחה כזאת?...
החשבון ידוע, אבל עדיין רואים כאלו שלא נראו זה עשר שנים באף שמחה, גם לא בבר מצווה של בן יחיד למשפחה - ובהלוויה הם צצים מן השאול ואליו.
יש עניין ללמד זכות על אנשים ועל מעשים שנעשו, אך כשלא מדובר על מי שעשה (כמו כאן) אלא על עצם ההנהגה, אין עניין ללמד זכות אלא פשוט לבדוק ולהחליט כיצד נכון יותר לנהוג...
***
הייתי בכמה שמחות שבאו אחרי המתנות ממושכות. מה יש לדבר? אנשים הגיעו בהמוניהם ממרחקים! והשתתפו עם כל הלב והנשמה!
אז הטענה היא שלהלוויה באים כי היא הגיעה אחרי המתנה ממושכת?...
[בעומק יותר,
לבוא לשמחה של מישהו שזכה אחרי זמן רב, יש בה מן הרגש הבעייתי דלעיל, של השתתפות בצער הזולת.
אוח, כמה הם סבלו. כמה שנים הם חיכו לילד הזה. הילד היחיד שהיה ושיהיה להם. והטיפולים שהם עברו... אוי ריבונו של עולם, איזו שמחה. תיכף אשוב הביתה לעשרת הילדים הבריאים והחמודים שלי. בלי עין הרע טפו טפו. כמה טוב לשמוח בשמחת השני באמת!
איייי סוף סוף היא מתחתנת אחרי 17 שנים של המתנה. איזו שמחה. הלב נקרע משמחה. אוטוטו אנחנו מחתנים את הבת שלנו. לא להאמין שלמדת איתה באותה כיתה. רואים את השמחה על הפנים שלך!
בני האדם אינם מפלצות, לא צריך להגזים. אלא שיש מצב שאותו מלך זקן וכסיל משחק בנו במיומנות רבה. בכאלו מקרים שוב יש את המקום הנוח והמאפשר הזה לשמוח, בלי חשש פירגון וקנאה חס ושלום.
אבל לא אכנס לעומק הזה כי המערבולות שם רבות והסחף מסוכן].
יהי רצון שנזכה תמיד לעשות רצונו יתברך והלוואי שיהא זה תמיד אך ורק מתוך שמחה. אמן ואמן.