שיר זִמְרַת הַרַעַם

Sidi

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
קוֹל-הָמוֹן וְקוֹל-גַּלִּים
וּמַבּוּעַ יְחַלְחֵל,
זֶה עַתָּה בֵּין נְחָלִים
תּוֹפֵס אַבְנִי וּמִטַּלְטֵל.

וְאֶשְׁמַע בֵּין הַטְּלָלִים
זִמְרַת-רַעַם מִסְתַּלְסֵל,
"הִנֵּה רְאוּ, הַסִילוֹנִים,
בָּהֶם זָפִיר לֹא יְהַתֵּל".

שָׁם טָסִים בֵּין עֲנָנִים
לְאַחֵינוּ בַּתֵּבֵל,
אֵין מָקוֹם לְמֶחְדָּלִים
וְאֵין אַף זְמַן לְהִתְאַבֵּל.

לָהֶם אֶפְצַח אָשִׁיר שִׁירִים
וּבְלִבִּי אֶגְמֹר הִלֵּל
-שֶׁיִּשְׁמְרֵם בֵּין הֶהָרִים-
בִּתְפִלָּתִי מְמַלְמֵל.

הַטַּיָּס וְהַנַּוָּט
אֶל מוּלָם אַךְ צוֹרְרִים,
וּבְכָל רַעַם שֶׁאֶשְׁמַע
בְּהַכְנָעָה יָדַי אָרִים...
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
חח צודק. אבל צריכים להתרגל זה שירה..
למה?!
גם 'ללכת על המים' קביל?
השילוש הקדוש?
אל בורק?
אטלס?
להבנתי, לדתות ואמונות לא יהודיות אין מקום בשירה יהודית.
 

Sidi

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
למה?!
גם 'ללכת על המים' קביל?
השילוש הקדוש?
אל בורק?
אטלס?
להבנתי, לדתות ואמונות לא יהודיות אין מקום בשירה יהודית.
וואי, לא הגעתי עד לשם (חידשת לי). צודק
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
קוֹל-הָמוֹן וְקוֹל-גַּלִּים
וּמַבּוּעַ יְחַלְחֵל,
זֶה עַתָּה בֵּין נְחָלִים
תּוֹפֵס אַבְנִי וּמִטַּלְטֵל.

וְאֶשְׁמַע בֵּין הַטְּלָלִים
זִמְרַת-רַעַם מִסְתַּלְסֵל,
"הִנֵּה רְאוּ, הַסִילוֹנִים,
בָּהֶם זָפִיר לֹא יְהַתֵּל".

שָׁם טָסִים בֵּין עֲנָנִים
לְאַחֵינוּ בַּתֵּבֵל,
אֵין מָקוֹם לְמֶחְדָּלִים
וְאֵין אַף זְמַן לְהִתְאַבֵּל.

לָהֶם אֶפְצַח אָשִׁיר שִׁירִים
וּבְלִבִּי אֶגְמֹר הִלֵּל
-שֶׁיִּשְׁמְרֵם בֵּין הֶהָרִים-
בִּתְפִלָּתִי מְמַלְמֵל.

הַטַּיָּס וְהַנַּוָּט
אֶל מוּלָם אַךְ צוֹרְרִים,
וּבְכָל רַעַם שֶׁאֶשְׁמַע
בְּהַכְנָעָה יָדַי אָרִים...
באמת שיר יפה.

נראה שב הלל, צריך לתקן נקוד.

ובבתפלתי ממלמל, המשקל יצא קצת מאיזון.
 

Sidi

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אם מדובר על ההגדרה המילונית של זפיר, רוח קלה, לא רואה בעיה.
בלוג אוכל שיכתוב על השילוש הקדוש בין קוגל ירושלמי מרשמלו ואספרגוס יתפס ככופר?
צלם שיכתוב על טווס הונגרי שנראה הולך על המים הוא מסיונר מסוכן?
על אטלס אין מה לדבר בכלל.
כל עוד אין הכוונה לנפנף בביטוי כפי שהוא מושג דתי או בהקשר למושג הדתי, זה סתם עוד ביטוי.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אם מדובר על ההגדרה המילונית של זפיר, רוח קלה, לא רואה בעיה.
לא הכרתי את זפיר, וכשבדקתי מה זה עלה שזהו אל מיתולוגי שמשיב רוח.

בלוג אוכל שיכתוב על השילוש הקדוש בין קוגל ירושלמי מרשמלו ואספרגוס יתפס ככופר?
לא. אבל הכותב יוכר כחסר את הרגישות הנפוצה כל כך בין יהודים יראי שמים.

צלם שיכתוב על טווס הונגרי שנראה הולך על המים הוא מסיונר מסוכן?
כסיפור או כביטוי?
ו'מסיונר מסוכן' זו כבר הגזמה והצגה של הנקודה שהעליתי באור לא נכון.
על אטלס אין מה לדבר בכלל.
לא התכוונתי לאטלס כמפת העולם, אלא כביטוי לאדם דואג ש'נושא את העולם על גבו', האם היית מוסיף שם 'כמו אטלס'?

כל עוד אין הכוונה לנפנף בביטוי כפי שהוא מושג דתי או בהקשר למושג הדתי, זה סתם עוד ביטוי
נכון חלקית. ואסביר -
אין קובלנה על אדם המאחל הצלחה שאומר 'אחזיק לך אצבעות', כי כאמור הוא בסך הכל משתמש בביטוי שחוק שאיכשהו חדר למחוזותינו.
אבל בכתיבת שירה, שכל מילה בה נמדדת ונהגית 'עם המילוי' - אין מקום לביטוי שמקורו לא טהור. כל משפט צריך להיבחן על משמעויותיו ורבדיו הנוספים, כי בדיוק לשם הוא מכוון.
בשירה בכלל, ובשירה אלגנטית ויפה כמו זו על אחת כמה וכמה.

*זפיר - זפיר בעברית עצמה היא מילה עם סיפור מעניין.
טשרניחובסקי כתב 'פתאום נעור זפיר' תוך פלגיאט מביאליק שכתב פתאום נעור הרוח.
בתגובה ביאליק המציא את המילה 'צפריר' במשמעות משולשת - רוח בוקר צפרא, צפיר שעיר על כל משמעויותיו הדמוניות, ובדמיון למילה זפיר.
לענייננו, כשטשרנחובסקי כתב זפיר בשירו, הוא היה הראשון שעשה בו שימוש, ולא כרוח קלילה אלא כאל מיתולוגי.
 

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
לא הכרתי את זפיר, וכשבדקתי מה זה עלה שזהו אל מיתולוגי שמשיב רוח.
שוב, אם הכוונה לאל מיתולוגי יש טעם לפגם, אבל כשהכוונה לביטוי בעל משמעות שונה גם אם הביטוי נשתלשל מאותו אל מיתולוגי אין בעיה לדעתי העניה.
אבל בכתיבת שירה, שכל מילה בה נמדדת ונהגית 'עם המילוי' - אין מקום לביטוי שמקורו לא טהור. כל משפט צריך להיבחן על משמעויותיו ורבדיו הנוספים, כי בדיוק לשם הוא מכוון.
בשירה בכלל, ובשירה אלגנטית ויפה כמו זו על אחת כמה וכמה.
אם אתה רואה שהמשורר בבירור לא התכוון לרובד המדובר, אתה יכול לבחון את השיר ולהוציא ממנו מה שאתה רוצה. הבעיה לא תהיה במה שהמשורר יצר אלא בפרשנות שלך כלפיו. אני בהחלט חושב שגם לביטוי החזקת אצבעות יש מקום בכוונה הראויה.
נסכים שלא להסכים, זה כבר ויכוח עקרוני לא רלוונטי.
לענייננו, כשטשרנחובסקי כתב זפיר בשירו, הוא היה הראשון שעשה בו שימוש, ולא כרוח קלילה אלא כאל מיתולוגי.
יתכן. למאי נפקא מינה? בפועל ההגדרה המילונית של זפיר שונה. אם משוררי העבר היו קובעים את העברית היום מצבנו היה רע ומר, ודל, וחדל אישים, ועצב פריון, ומזמג ומשרש.
 

Sidi

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
אגב מדוזה, מוזיקה, הרמוניה ועוד רבות המילים שמהם משתמשים ביום יום שמגיעות מהמיתולוגיה היוונית..

ובכלל. התכוונתי למילה אָמיר..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  16  פעמים

לוח מודעות

למעלה