דרוש מידע ויטמינים לטיפול בADD? תחליף טבעי ל'ריטלין'? האם יש?

יוסלה גולם

משתמש מקצוען
לא כל התרופות לקש"ר הן תרופות ממריצות שמגבירה את הדופמין, כזה אכן הוא ריטלין וויאנס ודומיהן.
אבל יש גם תרופות כמו סטרטרה שמשפיעה ישיר על הקש"ר, שמגבירה את הריכוז.
 

tsivyaf

משתמש פעיל
אני שמעתי על תוסף תזונה טבעי בשם מירכוזית
לא יקר 40 שח לבקבוק
טוענים שרואים שיפור מטורף .
מישהו מכיר?
 

מה יש

משתמש מקצוען
סטרטרה היא ייחודית ושונה משאר התרופות
אופן הפעולה שלה:
ההעברה של הנוירונים במוח פועלת בתנועה מחזורית, כך שההורמון נע מתא עצב אחד למשנהו בצורה מעגלית מהתא לסינפסה (סינפסה הוא המרווח הזעיר שבין התאים) ומהסינפסה חזרה. מה שקורה על פי רוב, שכשההורמון חוזר לתא המקור שממנו יצא, הוא מאבד מכמותו וממילא גם מאיכותו והשפעתו. הסטרטרה מעכבת את הספיגה חזרה של נוראפינפרין (norepinephrine reuptake inhibitor) או בשמו השני - אדרנלין, במרווח הסינאפטי במוח. כך הוא נשמר יותר ופועל בצורה יותר חזקה, והתוצאה היא שרמת הקשב והריכוז עולה.
ומצריכה נטילה ברצף, עם השפעה מצטברת.

לעומת ריטלין:
במוח יש מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) אשר קשורים בריכוז ובפעילות מכוונת מטרה (כמו דופאמין ונוראדרנלין),
הריטלין משפיע על רמות השחרור והספיגה של מוליכים אלה ומטרתו לאזן את המערכות במוח ועל ידי כך לשפר את הקשב והריכוז.

אטנט קצת שונה:
לאדרל יש השפעה על מערכת העצבים המרכזית, והיא פועלת על מוליך עצבי בשם נוראפינפרין. אדרל יוצרת עלייה של כמות הנוראפינפרין במוח, בכך שהיא מעכבת את הקליטה מחדש של המוליך העצבי. רמות גבוהות מהרגיל של נוראפינפרין במוח מייצרות השפעה מעוררת, וגורמות לעלייה בפעילות המוחית. עלייה זו מפעילה גם את המנגנונים שאחראים על קשב וריכוז, וגורמת להם להיות פעילים יותר. בנוסף, לעלייה ברמות הנוראפינפרין יש קשר להפחתה של היפראקטיביות. אבל על אותו עקרון

וויואנס פועל על אותם חומרים במח באמצעות חומרים קצת שונים ולרוב עם פחות תופעות לוואי.
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
לא כל התרופות לקש"ר הן תרופות ממריצות שמגבירה את הדופמין, כזה אכן הוא ריטלין וויאנס ודומיהן.
אבל יש גם תרופות כמו סטרטרה שמשפיעה ישיר על הקש"ר, שמגבירה את הריכוז.
הפרעת קשב אינה הפרעה ביכולת הריכוז, אלא הפרעה ביכולת לווסת את הקשב, וזה הבדל שמים וארץ.
 

אופססס ;)

משתמש מקצוען
ומה עושים במצב כזה?
צריך לאבחן על מה יושב. נוירולוג טוב יודע לאבחן מה המקור.
הרבה פעמים גם האבחון מגיע כתוצאה מכך שריטלין ודומיו לא השפיעו.
ריטלין משפיע רק על הפרעה נוירולוגית.
אם זה רגשי- טיפול רגשי
אם זה וויסות חושי- טיפול רב"ע עם דגש תחושה. וכו'

אגב, תולעי מעיים וכינים גם הרבה פעמים גורמים לתסמינים דומים.
 

מה יש

משתמש מקצוען
זה לא נקרא הפרעת קש"ר
כי זה לא הפרעת קש"ר. ולכן ריטלין לא יעזור.
ריטלין זה לא ספריי קסם שמורה מפזרת בכיתה וכולן משתתקות.
הוא קשור ועובד על חומר מסוים במח שחסר רק למי שיש לו הפרעת קש"ר.
חוץ מהאוכלוסיה הזאת, יש המון ילדים ומבוגרים עם בעיות אחרות שמשפיעות על הקשב.
בשביל זה צריך לעבור אבחון ולא לשאול בפרוג האם זה הפרעת קשב.
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים

חיים הקוסם

משתמש מקצוען
ובהקשר הזה, ריטלין הוא הרבה פחות גרוע מתרופות הרגעה כאלו ואחרות.
בתור מאמנת קשב נחשפתי לסיפור (שאני בטוחה שיש רבים כמותו) על ילד שמסיבות כאלו ואחרות לא קיבל טיפול תרופתי, עבר בחיידר הרבה הצקות מחברים, לא הסתדר עם הרבה'ס וההנהלה, כתוצאה מהחוויות הקשות שעבר העבירו אותו לחיידר אחר של חנ"מ ו'גולת הכותרת'- היה צריך לקבל ריספונד-תרופת הרגעה פסיכיאטרית. א"א לדעת אבל יתכן מאד שעם ריטלין המצב היה שונה.

בנוסף להיותי מאמנת קשב אני אמא לכמה ילדי קש"ר ואני עושה את כל המאמץ כדי לתת להם את התרופה. אחד הבנים שלי (בן 12) עבר יותר מ-10 סוגים/ מינונים ולא הגענו לאיזון ממש. בלית ברירה הייתה תקופה שהפסקנו את הטיפול (יותר נכון הוא לא הסכים לקחת) ואחרי תקופה העמדנו לו את המצב מול העיניים עם היתרונות והחסרונות בטיפול והוא הבין והסכים לחזור לזה.
ואני מדברת שכל הנ"ל היה ביחד עם טיפול רגשי ואימון. הכדורים נחוצים כדי שהטיפולים האלו יהיו יותר יעילים ואפקטיביים.
מה אימון עוזר לילדים הללו?
נשמח לתשובה מפורטת

האם כל ילד כזה נצרך לאימון?
האם האימון בנוי על בעיות ספיציפיות או שזה סל כלים קבוע לכל מתאמן?
אצל מי למדתם?

נשמח למענה מקיף

@יחזקאל קראוס , נשמח לתשובה נוספת שלך
 

אופססס ;)

משתמש מקצוען
מה אימון עוזר לילדים הללו?
נשמח לתשובה מפורטת

האם כל ילד כזה נצרך לאימון?
האם האימון בנוי על בעיות ספיציפיות או שזה סל כלים קבוע לכל מתאמן?
אצל מי למדתם?

נשמח למענה מקיף

@יחזקאל קראוס , נשמח לתשובה נוספת שלך


סליחה על העיכוב בתשובה. אין לי כרגע גישה קבועה למחשב.
מקווה שמה שאכתוב יהיה מספיק מפורט.
אני למדתי ברימון.
סיימתי לפני כשנה. התחלתי להתעסק בתחום ולצערי הרב מסיבות רפואיות לא יכלתי לעבוד בחודשים האחרונים.
בנוסף אני עצמי עם הפרעת קשב ו4 מתוך ילדי ג"כ מאובחנים. וראיתי התקדמות גם בתוך הבית כשיישמתי את הנלמד על הילדים שלי וכן על עצמי

הנושא הוא ארוך ומרתק.
המוח שלנו הוא אלסטי. לפי מחקרים, אחרי 12 שבועות של אימון נוצרת רשת נוירולוגית קבועה במוח.
יש רשתות נוירולוגיות שקשורות לתפקוד טכני ויש רשתות נוירולוגיות שקשורות למחשבות שליליות, כעס וכו' (תפקוד טכני- אם ניקח ילד ובמשך 12 שבועות נאמן אותו לזכור שתיק תולים על המתלה (לשם דוג') זה יהפך אצלו לאוטומטי.)
חלק ניכר מההפרעה זה בתפקודים שמגיעים ממחשבות שליליות, כעס וכו' וגם על זה יש עבודה.

נקודה נוספת שמאפיינת הרבה מילדי הקשב זה שהם כבר הספיקו לפתח כ"כ הרבה תסכולים שהדימוי העצמי שלהם כבר ממש נמוך. השלב הראשון (שלושה מפגשים ראשונים) בעבודה עם הילד זה לחזק אצלו את התכונות החיוביות שלו, את המצוות שהוא מקיים, החוזקות שלו וכו' ע"י מתן אסימונים, תצפיות בבית של הילד ושל ההורים איך התכונות החיוביות שלו ניכרות וכו' כך שכשמגיעים לשלב הבא שבו מציבים לילד מראה של ההפרעת קשב, יש לו מספיק מטען ודימוי עצמי חיובי כדי לא להתרסק מזה.

אני אתן דוגמא אחת לעבודה על כעס-
כשילד שלא עבר אימון כועס הוא נמצא במקום שהתגובה שלו היא לא נכונה ולא מודעת הכוונה שהוא כועס באופן לא פרופורציונלי ואפילו לא מודע שהייתה כאן בעיה
במהלך האימון אנחנו מעבירים אותו למצב של תגובה לא נכונה אבל מודעת הכוונה שהתגובה שלו עדיין לא נכונה אבל מודע שהייתה כאן בעייה.
בהמשך אנחנו מעבירים אותו למצב של תגובה נכונה ומודעת הכוונה שהתגובה שלו כבר נכונה, פרופורציונלית אבל היא נעשית באופן מודע
והשלב האחרון הוא לתגובה נכונה ולא מודעת הכוונה שהתגובה שלו נהפכת לנכונה באופן אוטומטי. הוא כבר פיתח רשת נוירולוגית של תגובות נכונות שמתקבלות באוטומט.

העבודה על הנושא היא דרך המון תרגול. כל שבוע הילד מביא סיפור שמאד הכעיס אותו ומפרקים את המקרה ואת התגובה.

האם כל ילד כזה נצרך לאימון?
ברור שלא כל ילדי הקשב עוברים אימון והרבה מהם מצליחים לשרוד או עם טיפול תרופתי או כי ההפרעה שלהם לא בדרגה גבוהה. אבל מצד שני החיזוקים האלו והעבודה יכולים לתרום מאד גם לילדים שהיו יכולים להמשיך בלי אימון.
האם האימון בנוי על בעיות ספיציפיות או שזה סל כלים קבוע לכל מתאמן?
את המטרה עליה עובדים בוחר המתאמן. גם אם להורים מאד מפריע בעיית התארגנות לילד עצמו יכול להפריע דווקא קושי חברתי או לימודי ולכן הוא בוחר את המטרה האימונית.
בגדול האימון מחולק למה הקושי ומולו סל כלים אבל אף פעם א"א לתת לכל הילדים את אותם הכלים כי לא תמיד שורש הבעייה זהה. לדוג', ילד אחד יש לו קושי לימודי שמגיע מבלבול בחומר הנלמד- איתו נעבוד על סדר טכני- להזריח נקודות חשובות בחומר ולעומתו ילד שהבעיה מגיעה מדחיינות(-שזו בעייה בפני עצמה) שם נברר מה הנקודה שגורמת לדחיינות ונעבוד עליה (זה יכול להיות פחד מכישלון, קושי בהתחלת משימה וכו')

מקווה שעזרתי והתשובה ברורה מספיק
 
אין הפרעת קש"ר לא נוירולוגית.

ריטלין ומקביליו הן תרופות המביאות להפרשת הדופמין (שהוא הורמון) החסר אצלם במח.
אין חומר טבעי שעושה את אותה פעולה, כי החומר הטבעי הוא הדופמין... לא ידוע היום על צמח שמכיל אותו.
מה כן?
יש מגוון ויטמינים/רכיבים שנמצאו כמשפרים פוקוס, קשב, ריכוז,
בלי קשר להפרעה הקיימת.
גם תזונה עם פחות סוכר, יותר סיבים תזונתיים, שנת לילה רציפה וטובה, פעילות אירובית בעצימות גבוהה- כל אלו גם הם משפרים קשב. אצל כלל האוכלוסיה.
ולכן, מי שלא מעונין לקחת ריטלין, (או לא יכול, יש דבר כזה) בוודאי אם הקש"ר אצלו ברמה נמוכה יוכל להסתייע מהם.
גם מי שאין לו קש"ר. גם מי שיש לו ונוטל ריטלין, זה יכול להשפיע עליו לטובה.

פורמולות הן בדר"כ שילוב יותר מרוכז של כמה חומרים כאלו.
וגם ברפואה הסינית מתאימים אישית אצל מומחה פורמולה כזו לפי המצב.
האם היא יכולה לסייע? כן.
האם היא תחליף לריטלין? לא.

לגבי אימון כולם יסכימו שזה נצרך בנוסף לריטלין ומומלץ לקיים מפגשים תחת השפעת ריטלין כדי להפיק מהם את מירב התועלת. האם זה תחליף? לא. זה ללמוד אסטרטגיות חיצוניות שעוזרות לנו להיות יותר מווסתים/קשובים/שמים לב לפרטים/פחות אימפולסיביים, כל אחד לפי צרכיו.

וסליחה שאני מזלזלת, כאמור אני כן מאמינה שיש דברים שמסייעים- חומר טבעי שלוקח לו חודש להשפיע ואחריי שבועיים מפסיק להשפיע- בעיני נקרא שזה לא משפיע.
לכולנו יש ימים טובי
אין הפרעת קש"ר לא נוירולוגית.

ריטלין ומקביליו הן תרופות המביאות להפרשת הדופמין (שהוא הורמון) החסר אצלם במח.
אין חומר טבעי שעושה את אותה פעולה, כי החומר הטבעי הוא הדופמין... לא ידוע היום על צמח שמכיל אותו.
מה כן?
יש מגוון ויטמינים/רכיבים שנמצאו כמשפרים פוקוס, קשב, ריכוז,
בלי קשר להפרעה הקיימת.
גם תזונה עם פחות סוכר, יותר סיבים תזונתיים, שנת לילה רציפה וטובה, פעילות אירובית בעצימות גבוהה- כל אלו גם הם משפרים קשב. אצל כלל האוכלוסיה.
ולכן, מי שלא מעונין לקחת ריטלין, (או לא יכול, יש דבר כזה) בוודאי אם הקש"ר אצלו ברמה נמוכה יוכל להסתייע מהם.
גם מי שאין לו קש"ר. גם מי שיש לו ונוטל ריטלין, זה יכול להשפיע עליו לטובה.

פורמולות הן בדר"כ שילוב יותר מרוכז של כמה חומרים כאלו.
וגם ברפואה הסינית מתאימים אישית אצל מומחה פורמולה כזו לפי המצב.
האם היא יכולה לסייע? כן.
האם היא תחליף לריטלין? לא.

לגבי אימון כולם יסכימו שזה נצרך בנוסף לריטלין ומומלץ לקיים מפגשים תחת השפעת ריטלין כדי להפיק מהם את מירב התועלת. האם זה תחליף? לא. זה ללמוד אסטרטגיות חיצוניות שעוזרות לנו להיות יותר מווסתים/קשובים/שמים לב לפרטים/פחות אימפולסיביים, כל אחד לפי צרכיו.

וסליחה שאני מזלזלת, כאמור אני כן מאמינה שיש דברים שמסייעים- חומר טבעי שלוקח לו חודש להשפיע ואחריי שבועיים מפסיק להשפיע- בעיני נקרא שזה לא משפיע.
לכולנו יש ימים טובים יותר...
תיקון טעות יש מגוון רחב של צמחים שכן גורמים לעלות את רמת הדופמין
וגם שקשב וריכוז זה לא רק רמת הדופמין זה יכול להיגרם גם למשל מחרדה
יש הרבה מאוד ילדים בעיקר שבעיית הקשב וריכוז שלהם נגרמת מפחד להרבה חומר או מלחץ שהוא לא יזכור את כל החומר או מלחץ מהמבחן או מטראומה מהבית ספר או מהמלמד או מהחברים
וגם יכול להיות שיש מלמד משעמם או חומר משעמם
ולכן קודם כל צריך יבחון של נורולוג לא מומלץ פסיכיאטר משום שהם נותנים מייד רטלין
וכמובן שבכל מצב בין אם הילד יקח או לא יקח חשוב מאוד טיפול ריגשי
ובכל אופן גם אם הילד כן מאובחן ניתן לנסות את התוספים ששוב מורידים לחץ מורידים חרדה ויכולים ממש ליפתור את הבעיה וכמובן יש טיפולים של שיטות לטיפול בזמן ובקשב זה מאוד מוכיח את עצמו משום שהמוח
הוא גמיש כמו פלסטלינה יש תרגילים כמו מיינפולנס שממש מחזקים את הריכוז ומורידים חרדות
ומי שאומר שאין אפשרות לטפל בקשב וריכוז בצורה טבעית טועה
אני סובל מבעיה של קשב וריכוז שנים וטיפלתי בעצמי על ידי תוספים ,ספורט ,מדיטציות, והעצמה ,
אני לפי הנסיון של זה שינה לי את החיים בניגוד לרטלין שלכמה שעות אתה נהפך לרובוט עם בחילות וקשיי שינה
אני לא יוצא בקול גדול כנגד רטלין משום שברור לי שיש כאלה שלא יעזור להם כל הטיפולם הטבעיים
אבל ברור שזה לא יזיק להם וכמובן שמומלץ להם ספורט ומדיטציות וטיפול ריגשי
תודה רבה אני מקווה שעשיתי טיפה סדר בדבר
רק בריאות לכולם.
 
מכירה שכל אלה לא עוזרים
יש את ההפשרות לעצלנים שזה לתת רטלין וזהו
אבל אם טיפה תחקרו את הנושא תבינו שקשב וריכוז זה לא רק בעיה של קשב וריכוז זה בעיה כוללת של
הבן אדם כל הצורה של היסתכלות של מי שסובל מקשב וריכוז אחרת לגמרי
דבר ראשון לפני רטלין ולפני הקשב חייבים לטפל בפן הריגשי אדם של סובל מבעיית קשב וריכוז לא יכול להבין את זה
למשל זה שאומרים לילד עם בעיית קשב וריכוז כל הזמן שהכל עניין של רצון
אדם שאין לו בעייית קשב וריכוז לא מבין משום שמצד אחד הוא מאוד חכם ויש נושאים שהוא ממש מצליח בהם
אז למה אתה לא לומד טוב
וכל הזמן אומרים לו הכל זה רצון הדבר הזה יוצר תיסכול גדול מאוד לילד ,
משום שזה יוצר רצון גדול ללמוד ולהצליח משום שאלבאמת אני חכם אבל אז מגיע חוסר יכולת לבצעה את המשימה
וזה יוצר תיסכול לא נורמלי
הורים לילדים עם בעיות קשב וריכוז יש להם את החובה לילמוד כיצד להתיחס עליהם
רטלין לא פוטר את הבעיה אלא מדחיק אותה ואומר לילד העיקר תלמד לא משנה לי איך אתה מרגיש
אתה צריך ללמודדדד
אני חושב שיותר חושב מכמות החומר שהילד לומד זה שהילד לא יסבול
שהילד לא ירגיש מושפל שהילד לא ירגיש תיסכול שהילד לא ירגיש שונה שלילד יהיה כיף לקום בבוקר שלילד יהיה כיף לישון בלילה את כל זה רטלין לא עושה מה שכן עושה רטלין זה להפוך את הילד הזה שצריך עזה לרובוט לכמה שעות ותחושות של בן אדם דפוק
יש מקרים שאין ברירה וכדי שהילד יוכל לנעל חיים רגילים ושפויים הוא חייב רטלין
שתבינו אני לא נגד רטלין .אני רק רוצה ליצרוח לכולם רטלין זה נושא שולי הנושא הגדול של בעיות קשב וריכוז
זה הטיפול הריגשי
יש כמה תוספים שממש עוזרים לחרדות ותחושה טובה שמומלצים לכל אדם ולסובלים מבעית קשב וריכוז בפרט
אני תקופה משתמש עם תוסף בשם אשווגנדה שזה ממש עוזר לחרדה לחץ קשיי שינה וגם מאוד מרגיעה שזה ממש
חובה לסובלים מבעית קשב וריכוז
מה שאני רוצה לומר זה שחובה לטפל בפן הנפשי של הסובלים מבעית קשב וריכוז
תודה למי שקראה את כל זה אני ממש מכווה שעזרתי לך או לך להבין טיפה את הצורך הנפשי של
ילדי הקשב וריכוז
תודה רבה ורק בריאות
 

מה יש

משתמש מקצוען
@יוני זילברגג 1
אני לא מתווכת עם נסיון אישי של אנשים אבל
חרדה שמובילה לקשיי ריכוז אינה הפרעת קשב
לחץ, סטרס, אינם הפרעת קשב.
הפרעת קשב היא תופעה נוירולוגית מולדת.
זה נכון שצריך לאבחן טוב, כדי לא לפספס בעיות רגשיות שנראות כמו קש"ר.
אבל מי שבאמת יש לו קש"ר טיפול רגשי לא יפתור לו את הקושי כי הוא לא מגיע ממקור רגשי.
יש צמחים שמשפרים קשב הם לא פותרים את בעית הקש"ר הם כן יכולים לעזור (כמו שיש שמסתדרים בלי כדור..)
זה נכון שלקש"ר יש עוד מאפיינים חוץ מקושי להקשיב (מה שמוכנה תפקודים ניהוליים) שנפגע מאד
ושוב טיפול רגשי לא יעזור לזה, אימון כן.
יש הרבה אנשים עם קש"ר שצברו על הבעיה האמיתית שלהם חויות רגשיות של כשלון וחוסר אמון עצמי ודימוי עצמי ולכן טיפול רגשי בנוסף לטיפול בבעיה יכול לעזור להם.

לא חייבים לקחת ריטלין- הסתדרתי 20 שנה בלעדיו. הסתדרתי מצוין. זה תלוי ברמת הקושי ובעוד נתונים (סוג עבודה, רמת הכלה של בי"ס ועוד.) אבל היום כשלוקחת חושבת שחבל לא לנסות. זה לא דופק את המח אם לוקחים תרופה מתאימה. זה עוזר. זה נותן פרק זמן לסגל הרגלים יעילים (בעיה מאד חמורה אצל קש"ר). אם רוצים לנסות אימון- הכי מומלץ להגיע למפגשים תחת השפעת כדור כי.. אז המח הכי יעיל!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קה

א הוֹדוּ לַיי קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו:ב שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל נִפְלְאוֹתָיו:ג הִתְהַלְלוּ בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ יִשְׂמַח לֵב מְבַקְשֵׁי יי:ד דִּרְשׁוּ יי וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד:ה זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה מֹפְתָיו וּמִשְׁפְּטֵי פִיו:ו זֶרַע אַבְרָהָם עַבְדּוֹ בְּנֵי יַעֲקֹב בְּחִירָיו:ז הוּא יי אֱלֹהֵינוּ בְּכָל הָאָרֶץ מִשְׁפָּטָיו:ח זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר:ט אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק:י וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם:יא לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם:יב בִּהְיוֹתָם מְתֵי מִסְפָּר כִּמְעַט וְגָרִים בָּהּ:יג וַיִּתְהַלְּכוּ מִגּוֹי אֶל גּוֹי מִמַּמְלָכָה אֶל עַם אַחֵר:יד לֹא הִנִּיחַ אָדָם לְעָשְׁקָם וַיּוֹכַח עֲלֵיהֶם מְלָכִים:טו אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ:טז וַיִּקְרָא רָעָב עַל הָאָרֶץ כָּל מַטֵּה לֶחֶם שָׁבָר:יז שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף:יח עִנּוּ בַכֶּבֶל (רגליו) רַגְלוֹ בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ:יט עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אִמְרַת יי צְרָפָתְהוּ:כ שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ:כא שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל קִנְיָנוֹ:כב לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם:כג וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם:כד וַיֶּפֶר אֶת עַמּוֹ מְאֹד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו:כה הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו:כו שָׁלַח מֹשֶׁה עַבְדּוֹ אַהֲרֹן אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ:כז שָׂמוּ בָם דִּבְרֵי אֹתוֹתָיו וּמֹפְתִים בְּאֶרֶץ חָם:כח שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחְשִׁךְ וְלֹא מָרוּ אֶת (דבריו) דְּבָרוֹ:כט הָפַךְ אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת דְּגָתָם:ל שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם:לא אָמַר וַיָּבֹא עָרֹב כִּנִּים בְּכָל גְּבוּלָם:לב נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם:לג וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם:לד אָמַר וַיָּבֹא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר:לה וַיֹּאכַל כָּל עֵשֶׂב בְּאַרְצָם וַיֹּאכַל פְּרִי אַדְמָתָם:לו וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל אוֹנָם:לז וַיּוֹצִיאֵם בְּכֶסֶף וְזָהָב וְאֵין בִּשְׁבָטָיו כּוֹשֵׁל:לח שָׂמַח מִצְרַיִם בְּצֵאתָם כִּי נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם:לט פָּרַשׂ עָנָן לְמָסָךְ וְאֵשׁ לְהָאִיר לָיְלָה:מ שָׁאַל וַיָּבֵא שְׂלָו וְלֶחֶם שָׁמַיִם יַשְׂבִּיעֵם:מא פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר:מב כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ אֶת אַבְרָהָם עַבְדּוֹ:מג וַיּוֹצִא עַמּוֹ בְשָׂשׂוֹן בְּרִנָּה אֶת בְּחִירָיו:מד וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ:מה בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּיָהּ:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה