דרוש מידע ויטמינים לטיפול בADD? תחליף טבעי ל'ריטלין'? האם יש?

יוסלה גולם

משתמש מקצוען
שלום רב
מדי יום אני ומן הסתם גם אתם נפגשים עם מודעות על תוספת תזונה/ויטמינים, שמהווה תחליף טבעי לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, שעוזר בצורה נפלאה אף יותר מהתרופה, ובאישור משרד הבריאות הישראלי, והFDA האמריקני, והLKJ האפריקני, ומה לא.
בקיצור האם מי מכם מכיר משהו כזה שבאמת עוזר?
תודה
 

יצחק77

משתמש מקצוען
לכל המזלזלים
יש אחוז ניכר שאינו מעוניין להלעיט את ילדיו בתרופות שהם בהגדרה החוקית והמעשית פסיסיאטריות ונמצאות בכספת בבית מרקחת וצריך לחתום עם ת.ז. כדי להוציא תרופה כן זה עובד על המוח ויש מספיק אנשים שמפחדים מזה!
אבל התשובה לשאלה היא שאין תרופה טבעית שעובדת חזק ומיידי כמו ריטלין אגב זה נכון לכל טיפול טבעי
לכן הטיפול בADD למי שלא רוצה ריטלין
הוא משולב באימון אישי , בניית מסגרת התארגנות, התעמלות קלה מספר דקות כל בוקר חשיפה לפעילות בשמש יחד עם הרגלי אכילה ותוספת ויטמינים הנ"ל שבהחלט עוזרים !
לטווח ארוך ריטלין יוצר תלות ותופעות לוואי ופועל כל עוד נוטלים תרופה
אימון אישי יחד עם טיפול טבעי נותן כלים לכל החיים ומשפר את היכולות דרמטי
ויותר מהכל הרבה הרבה מחמאות ואוירת שמחה גם כשזה מתסכל
בהצלחה
 

שולי איטח

משתמש מקצוען
לכל המזלזלים
יש אחוז ניכר שאינו מעוניין להלעיט את ילדיו בתרופות שהם בהגדרה החוקית והמעשית פסיסיאטריות ונמצאות בכספת בבית מרקחת וצריך לחתום עם ת.ז. כדי להוציא תרופה כן זה עובד על המוח ויש מספיק אנשים שמפחדים מזה!
אבל התשובה לשאלה היא שאין תרופה טבעית שעובדת חזק ומיידי כמו ריטלין אגב זה נכון לכל טיפול טבעי
לכן הטיפול בADD למי שלא רוצה ריטלין
הוא משולב באימון אישי , בניית מסגרת התארגנות, התעמלות קלה מספר דקות כל בוקר חשיפה לפעילות בשמש יחד עם הרגלי אכילה ותוספת ויטמינים הנ"ל שבהחלט עוזרים !
לטווח ארוך ריטלין יוצר תלות ותופעות לוואי ופועל כל עוד נוטלים תרופה
אימון אישי יחד עם טיפול טבעי נותן כלים לכל החיים ומשפר את היכולות דרמטי
ויותר מהכל הרבה הרבה מחמאות ואוירת שמחה גם כשזה מתסכל
בהצלחה
ומה קרה בדרך עד שהאימון התחיל להשפיע אם בכלל??
כמה ילדים אבדו לא עלינו ואיבדו את עצמם ואת היכולת ללמוד ולהצליח ואת הבטחון העצמי ועוד הרבה דברים

אני מחפשת הרבה שאם אי מי שיש לו ילדים לפחות 2 שאובחנו בטוח
והצליח בכל מה שאמרת בלי בעיות בדרך שיבוא ויגיד

בינתיים לא מצאתי

ונכון התרופה לפעמים בעיתית וקשה למצוא את מה שמתאים השאלה מה האלטרנטיבה
 

אמ123

משתמש פעיל
מניסיון ארוך במסגרות חינוך מיוחד, לא נראתה השפעה כלל של כדורים טבעיים.
בכל מקרה, צריך לדון ולחשב רווח מול תועלת,
מהם הסיכונים הלימודיים הרגשיים והחברתיים מול ההשלכות של נטילת התרופות.
כן ראיתי הרבה מאוד ילדים שהתרופה הושיעה אותם:
הם הצליחו ללמוד, נשארו במסגרת, הצליחו לרכוש מיומנויות וכישורי חיים ועוד.
 

חדזי

משתמש מקצוען
בכיכר החתולות יש הרבה ילדים וילדות שטופלו בשיטות טבעיות...וד"ל
יש לי ילד בלעה"ר פרח . מתמיד יושב ולומד בהתמדה שלא מביישת רבנים גדולים . בכתה ה' הוא היה בדרך החוצה לרחוב ... תפסנו אותו והיום הוא ממש מתעצבן אם יום אחד אין לו את הריטלין . הוא לא מכור לתרופה הוא מכור להרגשה של היכולת לשבת וללמוד בהתמדה . ונכון שלא תמיד זה עובד כמו שרוצים אבל אם אפשר להציל מצילים . הריטלין זה הצלה!
 

אמ123

משתמש פעיל
אלה לא תחליפים אלא סוגים שונים.
בכל אופן, רצוי ללכת לפסיכיאטר כדי להתאים סוג תרופה ומינון.
 

חדזי

משתמש מקצוען
תחליפים לריטלין:
קונצרטה
אטנט
וויוואנס
יש עוד כמה, תשאלו את הרופא
כל השאר שרלטנות.
זה לא תחליף זה תרופות ממשפחה קצת אחרת . עובד קצת אחרת. יש ילדים שזה טוב להם יש שפחות צריך רופא טוב שמבין במינונים
 

יוסלה גולם

משתמש מקצוען
בכיכר החתולות יש הרבה ילדים וילדות שטופלו בשיטות טבעיות...וד"ל
יש לי ילד בלעה"ר פרח . מתמיד יושב ולומד בהתמדה שלא מביישת רבנים גדולים . בכתה ה' הוא היה בדרך החוצה לרחוב ... תפסנו אותו והיום הוא ממש מתעצבן אם יום אחד אין לו את הריטלין . הוא לא מכור לתרופה הוא מכור להרגשה של היכולת לשבת וללמוד בהתמדה . ונכון שלא תמיד זה עובד כמו שרוצים אבל אם אפשר להציל מצילים . הריטלין זה הצלה!
ומה הוא עושה בשעות הלילה כשפג ההשפעה? ומה הוא עושה ביום צום? הוא יוכל להתפלל ביום כפור?
 

יצחק77

משתמש מקצוען
ואו ואו איזו התקפה
חברה להרגע
כל מה שכתבתי הוא אחרי מחקר רב ונסיון של שנים
וממש אין לי עניין להתווכח כי זה חסר תועלת לשכנע משוכנעים
אולם בכל זאת צריך להפריד בין הפרעת קשב קשה עם היפר שבוודאי הנזקים קשים וצריך ניתוח כואב גם אם אלים כדי להציל
לבין הרמות הבינוניות שצריכים יותר השקעה כנ"ל
הבעיה היא שלרוב ההורים לילדי קשב יש גם הפרעת קשב ואין להם את הפניות לעשות סוויץ
ולטפל בעצמם ובילד אולם יש הרבה שכן הצליחו וחיים חיים בריאים ומספקים ללא תרופות פסיכיאטריות
זה אכן דורש לימוד והקרבה
ויותר נח לתת כדור בבוקר וגמרנו כל אחד והבחירות שלו
 

חדזי

משתמש מקצוען
ומה הוא עושה בשעות הלילה כשפג ההשפעה? ומה הוא עושה ביום צום? הוא יוכל להתפלל ביום כפור?
מותר לקחת ביום כיפור והוא לוקח. באישור רב גדול
בלילה הוא הולך לישון הוא לוקח ויואנס 70 מחזיק 14 שעות ותמיד אפשר להוסיף 10 מ"ג אם יש צורך
אבל בערב הוא פחות צריך אבל שעושה משמר בליל שישי הוא לוקח עוד 1 או עוד חצי
הוא כבר מומחה ...ויש שם קבוצה גדולה של בחורים שלוקחים והראש ישיבה יודע ומעודד ועונה .
והוא לומד באחת הישיבות הכי טובות וגדולות בירושלים. יש שם לפחות חצי שיעור עם ריטלין למינהם וסוגיהם.. איך אני יודעת כי את הבן שלי שולחים לשאול את הראש ישיבה שאלות כמו אם מותר לקחת בשבת וכו...והם גם לפ]עמים מלווים אחד מהשני אם נגמר למשהו.
תקופה מסוימת הוא החליט שהוא מנסה בלי . והראש ישיבה קרא לו ואמר לו בבדיחות...מה קרה כל הבתי מרקחת נסגרו? הוא הבין את הרמז וחזר לקחת ומאז לא מוותר. ומול עיני אני חוזה בבן עליה אמיתי בלעה"ר . כמובן שהכל רק רק רק בס"ד
יש לי עוד אחד שהרבה יותר מורכב המינונים וכו. ובלי זה ממש קשה לו לתפקד והוא באמת יותר מאתגר אז אסור לשכח את הס"ד .
ואגב ההפרעה שלו די בינונית ועדיין זו הצלה בשבילו.
 

שולי איטח

משתמש מקצוען
ואו ואו איזו התקפה
חברה להרגע
כל מה שכתבתי הוא אחרי מחקר רב ונסיון של שנים
וממש אין לי עניין להתווכח כי זה חסר תועלת לשכנע משוכנעים
אולם בכל זאת צריך להפריד בין הפרעת קשב קשה עם היפר שבוודאי הנזקים קשים וצריך ניתוח כואב גם אם אלים כדי להציל
לבין הרמות הבינוניות שצריכים יותר השקעה כנ"ל
הבעיה היא שלרוב ההורים לילדי קשב יש גם הפרעת קשב ואין להם את הפניות לעשות סוויץ
ולטפל בעצמם ובילד אולם יש הרבה שכן הצליחו וחיים חיים בריאים ומספקים ללא תרופות פסיכיאטריות
זה אכן דורש לימוד והקרבה
ויותר נח לתת כדור בבוקר וגמרנו כל אחד והבחירות שלו
סליחה על הבוטות
אבל זה תגובה פוגעת ומוטעית לגמרי

רק התגובות מראות שאין לכם שום מחקר של שנים!!

רק המשפט האחרון מראה עד כמה אתם לא בענין (כמו עוד הרבה משפטים)

לאף הורה לא נוח לתת את הכדור בבוקר
כל כך הרבה קשיים יש גם עם הכדור שהרבה הרבה יותר היה קל לותר עליו ולעבוד בצורה אחרת!!!!

ולמה אני סליחה על הביטוי תוקפת חזרה
כי קוראים את זה הורים מסורים שמשקיעים את נשמתם ולא רוצה ח"ו שאי מי ייקח כזה תגובה ויפתח יסורי מצפון
 

הכי הכי טוב

משתמש פעיל
סליחה על הבוטות
אבל זה תגובה פוגעת ומוטעית לגמרי

רק התגובות מראות שאין לכם שום מחקר של שנים!!

רק המשפט האחרון מראה עד כמה אתם לא בענין (כמו עוד הרבה משפטים)

לאף הורה לא נוח לתת את הכדור בבוקר
כל כך הרבה קשיים יש גם עם הכדור שהרבה הרבה יותר היה קל לותר עליו ולעבוד בצורה אחרת!!!!

ולמה אני סליחה על הביטוי תוקפת חזרה
כי קוראים את זה הורים מסורים שמשקיעים את נשמתם ולא רוצה ח"ו שאי מי ייקח כזה תגובה ויפתח יסורי מצפון
לכולם תתיעצו עם מנהלי חיידרים טובים לא מחייב שהמנהל שלכם טוב אבל יש הרבה מקצועיים מאוד
תשאלו בחדרים הטובים והנחשבים (כמו חוות דעת בירושלים)
או עם אנשי חינוך יש להם המון נסיון
ואם מחקר אז יש כללים מאוד ברורים מה זה מחקר איך בודקים כמה ילדים וכדו ושם אין ספק מה התשובה....
 

Tamarit

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ואו ואו איזו התקפה
חברה להרגע
כל מה שכתבתי הוא אחרי מחקר רב ונסיון של שנים
וממש אין לי עניין להתווכח כי זה חסר תועלת לשכנע משוכנעים
אולם בכל זאת צריך להפריד בין הפרעת קשב קשה עם היפר שבוודאי הנזקים קשים וצריך ניתוח כואב גם אם אלים כדי להציל
לבין הרמות הבינוניות שצריכים יותר השקעה כנ"ל
הבעיה היא שלרוב ההורים לילדי קשב יש גם הפרעת קשב ואין להם את הפניות לעשות סוויץ
ולטפל בעצמם ובילד אולם יש הרבה שכן הצליחו וחיים חיים בריאים ומספקים ללא תרופות פסיכיאטריות
זה אכן דורש לימוד והקרבה
ויותר נח לתת כדור בבוקר וגמרנו כל אחד והבחירות שלו
נפגעת בשם ההורים שלי ובשם עוד המון הורים מקסימים,
כאלו שלא אוהבים ורוצים לתת לילד שלהם תרופה כל בוקר, אבל יותר רוצים שיהיו לו חיים תקינים ויפים.
ההסתכלות כאילו ריטלין יפתור את כל הבעיות והכאבים, ושהורים נותנים לילדים וזהו, מגיעה מחוסר הכרות בסיסית עם הנושא. כך שהטענה לגבי השנים של הנסיון והמחקר לא רלוונטית וד"ל.
אז הורים, תשקיעו בילדים שלכם וכן תתנו להם ריטלין, גם להם מגיע לחיות בטוב.
 

תילתן

משתמש סופר מקצוען
ומה הוא עושה בשעות הלילה כשפג ההשפעה? ומה הוא עושה ביום צום? הוא יוכל להתפלל ביום כפור?
איזה שאלה מוזרה...?
מה עושה אדם עם לח''ד?
ועם כולסטרול?
ועם פרפור חדרים?
לא מתפלל ביום כיפור?
ובלילות הוא לא ישן?
יש ב''ה רופאים ורבנים שיודעים להחליט מה מותר וצריך ומה לא!
 

יוסלה גולם

משתמש מקצוען
מותר לקחת ביום כיפור והוא לוקח. באישור רב גדול
בלילה הוא הולך לישון הוא לוקח ויואנס 70 מחזיק 14 שעות ותמיד אפשר להוסיף 10 מ"ג אם יש צורך
אבל בערב הוא פחות צריך אבל שעושה משמר בליל שישי הוא לוקח עוד 1 או עוד חצי
הוא כבר מומחה ...ויש שם קבוצה גדולה של בחורים שלוקחים והראש ישיבה יודע ומעודד ועונה .
והוא לומד באחת הישיבות הכי טובות וגדולות בירושלים. יש שם לפחות חצי שיעור עם ריטלין למינהם וסוגיהם.. איך אני יודעת כי את הבן שלי שולחים לשאול את הראש ישיבה שאלות כמו אם מותר לקחת בשבת וכו...והם גם לפ]עמים מלווים אחד מהשני אם נגמר למשהו.
תקופה מסוימת הוא החליט שהוא מנסה בלי . והראש ישיבה קרא לו ואמר לו בבדיחות...מה קרה כל הבתי מרקחת נסגרו? הוא הבין את הרמז וחזר לקחת ומאז לא מוותר. ומול עיני אני חוזה בבן עליה אמיתי בלעה"ר . כמובן שהכל רק רק רק בס"ד
יש לי עוד אחד שהרבה יותר מורכב המינונים וכו. ובלי זה ממש קשה לו לתפקד והוא באמת יותר מאתגר אז אסור לשכח את הס"ד .
ואגב ההפרעה שלו די בינונית ועדיין זו הצלה בשבילו.
תודה
שאלתי, כיון שאצל הנחת'ל שלי, הלילות מאד קשים, אצלי זה לא מחזיק כ"כ הרבה שעות.
מעולם לא ניסיתי להוסיף עוד כדור ביום, לא יודע למה, בערבי פסח ושבועות לדוגמה, אני נותן את זה בשעות הצהריים.
 

מה יש

משתמש מקצוען
ריטלין הוא תרופה. שיש לה השפעה על המח אכן, השפעה די חיובית, כמובן למי שזקוק.
תקראו את רשימת האזהרות של אקמול ותקבלו פרופורציה..
גם ריטלין לא פותר בעיות אבל הוא מאפשר לטפל.
לרב האימון שאכן נצרך להפרעות קשב ומועיל מאד- אפקטיבי הרבה יותר כשעובדים תחת השפעת כדור.
ילדי קש"ר שלהוריהם ג"כ יש קשיים זוכים שההורים מבינים אותם ומשתפים אותם בכלים שרכשו להתמודדות במשך החיים.
נכון, למידה בכיתות קטנות יותר ובפחות לחץ לימודי, גידול משםחות שהאמהות אינן עובדות ויש 2 ילדים בבית- היה מאפשר להרבה ילדים עם קש"ר ברמה נמוכה לשרוד בלי כדור. אז מה. החיים בעולם הדמיוני תמיד היו יפים יותר.
גילוי נאות לוקחת כדור מגיל 16, ומצטערת על כל יום שלא לקחתי קודם.
למה לא לתת לילד לממש את הפוטנציאל שלו?

ולגבי טיפול טבעי- יש פורמולות שעוזרות, תזונה מסודרת עוזרת, בלי סוכר ודל פחמימות. כושר (אימון אירובי) 3 פעמים בשבוע נמצא מועיל מאד. גם מורה מכיל יותר יכול לעזור לילד להתעסק במשהו ויש שזה עוזר להם.
כל אלו אינם!! יכולים להחליף את הריטלין, אבל מי שהצורך שלו נמוך והמוטיבציה להתמודד בלי חזקה- יכולים להעזר בכל הנ"ל, וגם מי שלוקח כדור- כל זה עדיין מועיל ומסיע מאד,
וכמובן גם אימון אצל מרפאה בעיסוק, מאד אפקטיבי.
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לכל המזלזלים
יש אחוז ניכר שאינו מעוניין להלעיט את ילדיו בתרופות שהם בהגדרה החוקית והמעשית פסיסיאטריות ונמצאות בכספת בבית מרקחת וצריך לחתום עם ת.ז. כדי להוציא תרופה כן זה עובד על המוח ויש מספיק אנשים שמפחדים מזה!
אבל התשובה לשאלה היא שאין תרופה טבעית שעובדת חזק ומיידי כמו ריטלין אגב זה נכון לכל טיפול טבעי
לכן הטיפול בADD למי שלא רוצה ריטלין
הוא משולב באימון אישי , בניית מסגרת התארגנות, התעמלות קלה מספר דקות כל בוקר חשיפה לפעילות בשמש יחד עם הרגלי אכילה ותוספת ויטמינים הנ"ל שבהחלט עוזרים !
לטווח ארוך ריטלין יוצר תלות ותופעות לוואי ופועל כל עוד נוטלים תרופה
אימון אישי יחד עם טיפול טבעי נותן כלים לכל החיים ומשפר את היכולות דרמטי
ויותר מהכל הרבה הרבה מחמאות ואוירת שמחה גם כשזה מתסכל
בהצלחה
אתה כותב בהיגיון,
הבעיה שהדור שלנו מייצר הפרעות קשב
אם היינו חיים בכפר שקט ורגוע, עם תזונה טבעית, וזמן ומרחב לפעילות בעצימות גבוהה, זה אכן היה מקטין באופן ברור את הפרעות הקשב.

אבל אנחנו חיים היום עם תזונה שרובה מועצמת בכמויות ענק של סוכר, ללא מרחבים וזמן לפעילות, אפילו עצים לטיפוס חופשי אין באזור שלי.
הלמידה מאוד מאורגנת וילד שלא בקצב של הכתה מאבד גם מעמד חברתי


לכן, לוותר על טיפול לילד שסובל מבעיות קשב, או לנסות רק טיפול טבעי, זה עלול להגיע למצב של פיקוח נפש לילד.


אם עוזר למישהו הטיפול הטבעי, ברמה שהצוות מרוצה, טוב לילד חברתית והוא מקבל תחושת הצלחה, ברור שזה עדיף בהרבה על פני תרופה שאולי בהגדרה נחשבת פסיכוטית

אבל אם לא עוזר, זה פשוט לחטוא בילד. הילד סובל, החברים סובלים, ההורים סובלים, הצוות החינוכי סובל.
אז כדור אחד קטן ומעצבן שצריך לבלוע על הבוקר (ומים לא מספיק טובים...)
ברור שזה עדיף!!!! וחובה!!!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קה

א הוֹדוּ לַיי קִרְאוּ בִּשְׁמוֹ הוֹדִיעוּ בָעַמִּים עֲלִילוֹתָיו:ב שִׁירוּ לוֹ זַמְּרוּ לוֹ שִׂיחוּ בְּכָל נִפְלְאוֹתָיו:ג הִתְהַלְלוּ בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ יִשְׂמַח לֵב מְבַקְשֵׁי יי:ד דִּרְשׁוּ יי וְעֻזּוֹ בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד:ה זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה מֹפְתָיו וּמִשְׁפְּטֵי פִיו:ו זֶרַע אַבְרָהָם עַבְדּוֹ בְּנֵי יַעֲקֹב בְּחִירָיו:ז הוּא יי אֱלֹהֵינוּ בְּכָל הָאָרֶץ מִשְׁפָּטָיו:ח זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר:ט אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק:י וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם:יא לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם:יב בִּהְיוֹתָם מְתֵי מִסְפָּר כִּמְעַט וְגָרִים בָּהּ:יג וַיִּתְהַלְּכוּ מִגּוֹי אֶל גּוֹי מִמַּמְלָכָה אֶל עַם אַחֵר:יד לֹא הִנִּיחַ אָדָם לְעָשְׁקָם וַיּוֹכַח עֲלֵיהֶם מְלָכִים:טו אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ:טז וַיִּקְרָא רָעָב עַל הָאָרֶץ כָּל מַטֵּה לֶחֶם שָׁבָר:יז שָׁלַח לִפְנֵיהֶם אִישׁ לְעֶבֶד נִמְכַּר יוֹסֵף:יח עִנּוּ בַכֶּבֶל (רגליו) רַגְלוֹ בַּרְזֶל בָּאָה נַפְשׁוֹ:יט עַד עֵת בֹּא דְבָרוֹ אִמְרַת יי צְרָפָתְהוּ:כ שָׁלַח מֶלֶךְ וַיַּתִּירֵהוּ מֹשֵׁל עַמִּים וַיְפַתְּחֵהוּ:כא שָׂמוֹ אָדוֹן לְבֵיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל קִנְיָנוֹ:כב לֶאְסֹר שָׂרָיו בְּנַפְשׁוֹ וּזְקֵנָיו יְחַכֵּם:כג וַיָּבֹא יִשְׂרָאֵל מִצְרָיִם וְיַעֲקֹב גָּר בְּאֶרֶץ חָם:כד וַיֶּפֶר אֶת עַמּוֹ מְאֹד וַיַּעֲצִמֵהוּ מִצָּרָיו:כה הָפַךְ לִבָּם לִשְׂנֹא עַמּוֹ לְהִתְנַכֵּל בַּעֲבָדָיו:כו שָׁלַח מֹשֶׁה עַבְדּוֹ אַהֲרֹן אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ:כז שָׂמוּ בָם דִּבְרֵי אֹתוֹתָיו וּמֹפְתִים בְּאֶרֶץ חָם:כח שָׁלַח חֹשֶׁךְ וַיַּחְשִׁךְ וְלֹא מָרוּ אֶת (דבריו) דְּבָרוֹ:כט הָפַךְ אֶת מֵימֵיהֶם לְדָם וַיָּמֶת אֶת דְּגָתָם:ל שָׁרַץ אַרְצָם צְפַרְדְּעִים בְּחַדְרֵי מַלְכֵיהֶם:לא אָמַר וַיָּבֹא עָרֹב כִּנִּים בְּכָל גְּבוּלָם:לב נָתַן גִּשְׁמֵיהֶם בָּרָד אֵשׁ לֶהָבוֹת בְּאַרְצָם:לג וַיַּךְ גַּפְנָם וּתְאֵנָתָם וַיְשַׁבֵּר עֵץ גְּבוּלָם:לד אָמַר וַיָּבֹא אַרְבֶּה וְיֶלֶק וְאֵין מִסְפָּר:לה וַיֹּאכַל כָּל עֵשֶׂב בְּאַרְצָם וַיֹּאכַל פְּרִי אַדְמָתָם:לו וַיַּךְ כָּל בְּכוֹר בְּאַרְצָם רֵאשִׁית לְכָל אוֹנָם:לז וַיּוֹצִיאֵם בְּכֶסֶף וְזָהָב וְאֵין בִּשְׁבָטָיו כּוֹשֵׁל:לח שָׂמַח מִצְרַיִם בְּצֵאתָם כִּי נָפַל פַּחְדָּם עֲלֵיהֶם:לט פָּרַשׂ עָנָן לְמָסָךְ וְאֵשׁ לְהָאִיר לָיְלָה:מ שָׁאַל וַיָּבֵא שְׂלָו וְלֶחֶם שָׁמַיִם יַשְׂבִּיעֵם:מא פָּתַח צוּר וַיָּזוּבוּ מָיִם הָלְכוּ בַּצִּיּוֹת נָהָר:מב כִּי זָכַר אֶת דְּבַר קָדְשׁוֹ אֶת אַבְרָהָם עַבְדּוֹ:מג וַיּוֹצִא עַמּוֹ בְשָׂשׂוֹן בְּרִנָּה אֶת בְּחִירָיו:מד וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ:מה בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּיָהּ:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

רגעים מכריעים בחיים • אתגר 116

לוח מודעות

למעלה