ה' הידיעה לפני י'

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
בכל אות שמגיעה אחרי ה' הידיעה צריך לבוא דגש חזק (למעט אותיות "האח רע").

מה שכן, מסתבר שיש יוצאים מן הכלל:
כשה' הידיעה באה לפני מ' שוואית במשקל מפעל או מפֻעל, לא יופיע דגש. הַמְדַבֵּר, הַמְבַקְשִׁים, הַמְצֻפִּים.
כשה' הידיעה באה לפני י' שוואית, לא יופי דגש. הַיְלָדִים, הַיְמָנִית וכו'. יוצאים מן הכלל הם הַיְּהוּדִים והַיְּוָנִים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י eden7115;680626:
בכל אות שמגיעה אחרי ה' הידיעה צריך לבוא דגש חזק (למעט אותיות "האח רע").

מה שכן, מסתבר שיש יוצאים מן הכלל:
כשה' הידיעה באה לפני מ' שוואית במשקל מפעל או מפֻעל, לא יופיע דגש. הַמְדַבֵּר, הַמְבַקְשִׁים, הַמְצֻפִּים.
כשה' הידיעה באה לפני י' שוואית, לא יופי דגש. הַיְלָדִים, הַיְמָנִית וכו'. יוצאים מן הכלל הם הַיְּהוּדִים והַיְּוָנִים.
וכן היעלים והיערים. (הי' דגושה)
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מ' שוואית מודגשת תמיד פרט למ' שוואית שבמשקלים הנ"ל.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בתנ"ך יש גם יוצאים מן הכלל, כגון "הַמְזִמָּתָה" (ירמיה יא, טו) לעומת "הַמְּדִינָה" (יש בדניאל ובעזרא).
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
בסידור ר' שבתי המחבר קובע יתידות, שמ' כמו המלכים (מ' בשמות שאחרי ה' הידיעה) דגוש, מ' מְפַעל אחרי ה' רפה, ומ' מפועל דגוש ("המצורע").
י' אחרי ה' הידיעה לפעמים דגוש, כמו היהודים במגלת אסתר.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
ומה לגבי ל'
למשל הלויים?
או צ' - הצפרדעים?
 

משולש

משתמש צעיר
היום לפי החלטות האקדמיה יש לשים דגש גם ב-י' וב-מ' שוואית, תמיד.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י משולש;681165:
היום לפי החלטות האקדמיה יש לשים דגש גם ב-י' וב-מ' שוואית, תמיד.

מי שואל אותם בכלל?
מי נתן להם את הסמכות לשנות את הכללים של השפה?
מילא להמציא מילים חדשות, אבל לא יותר מזה
 

משולש

משתמש צעיר
נכתב ע"י אברהם;681171:
מי שואל אותם בכלל?
מי נתן להם את הסמכות לשנות את הכללים של השפה?
מילא להמציא מילים חדשות, אבל לא יותר מזה

אם מדברים על לשון הקודש באמת אין שאלות.
אם דוברים עברית הגישה היום היא שכל מה שקשה - מורידים. אז גם כאן הנימוק: למען אחידות הכלל.
כמובן, ניתן לכתוב גם אחרת אבל מי שמחפש "חיים קלים" כדאי שישמע את עידכוני האקדמיה...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אברהם;680936:
ומה לגבי ל'
למשל הלויים?
או צ' - הצפרדעים?
לגבי ל' - השאלה אינה גדולה כל כך שכן ל' במקרא משמטת דגש בהזדמנויות רבות (הללו, הללי, קללני ועוד הרבה) אבל מעניין אם נמצאת במקום כלשהו התייחסות לגבי הצ' הרפה ב'הצפרדעים'.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
בנוגע לשאלה הריטורית "מי שואל אותם"? - אכן, הדוגמה המובאת בדף הקודם מוכיחה עד כמה אין להתייחס לקביעותיהם, אם כי תמיד ניתן ואף רצוי להיעזר בחכמי האקדמיה כל עוד הם מדברים לענין ומבהירים עניינים סבוכים ולוטים בערפל.

איפכא, ל' של הלויים שונה מהדוגמאות האחרות שהצגת, ל' של הלוים הוא כלל מסורה, ואין בו הגיון פנימי ידוע. בשונה מהללי וקללני שניתן להסביר את ההשמטה בכפילות.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בהמשך לדבריך, געוואלדיג, הנה ציטוט מתוך הודעתה של עפרה בעניין 'למעלה' ו'למטה':
ואולם בניקוד המקרא מוצאים שבאותיות מי"ן קו"ל (מ"ם, יו"ד וכו') המנוקדות בשווא לעתים נשמט הדגש החזק אף על פי שהיה אמור להיות (ואף לכלל הזה לא נמצא עד עתה הסבר מניח את הדעת).
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לא צריך
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה