התייעצות דקדוקית טרחנית

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אמתי זה דבר אמתי. כך הוא לפי כללי הדקדוק שהיו נהוגים מאז קיימת לשון הקודש (חוץ מתקופות בהן ניכתב בכתיב מלא), ולא קשור לאקדמיה.
לפני דגש חזק לא תבוא תנועה גדולה.
הסיבה שהמילה 'אמתי' נכתבת בלי יו"ד, היא מפני שהחיריק נמצא בה רק בהטיה ולא במקור. כמו 'אִתִּי', 'עִמִּי', 'לִבִּי'.

ואגב, כללי הכתיב חסר הניקוד הם חידוש של הועד ללשון העברית.
מסכים שזאת הסיבה שהמילה אמתי נכתב בלי יו"ד. ובאמת לא שמתי לב לכך שכנראה אין חירק חסר במלה "מקורית", אבל זה נראה נכון. גם במלה כמו "דִּבּוּר" שיש בה חירק חסר הרי זה מפני שהמלה באה משם הפועל "דַבֵּר". מה שכתבתי שלפני דגש חזק לא תבוא תנועה גדולה, זו ראיה.
ואגב, בנושא זה יש טועים שמסבירים את סיבתם של דגשים מסוימים, שזה בגלל חוק ההברות, שאחר ת"ק יבא דגש. אך זו טעות אופטית. אין דגש שבא בגלל חוק ההברות. לכל דגש יש סיבה עצמאית: או להשלים אות, או בגלל משקל הפועל או השם. נהפוך הוא: בגלל הדגש, נעשית התנועה שלפניו ת"ק.

אינני יודע איזה כללים חידש הועד ללשון העברית (שהיא שפת המדינה בה אנו חיים, אבל היא אינה "לשוננו בעצם". עצם הענין שמשנים את השפה ועושים בה ככל העולה על רוחם, או על רוח הבריות - בכך פקעה ממנה הוייתה כלשוננו לשון הקודש שבא נברא העולם ונתנה התורה, והרי זו ככל שבעים הלשון המדוברות ברחבי תבל). אבל הענין של הכתיב החסר נמצאים בכל ספרי הדקדוק המצויים בידינו מראשוני הראשונים לפני כאלף שנה, שהוא למעשה סיכום של הכתיב התנ"כי. אני לא מצליח להבין על סמך מה נכתב שהכללים הם חידוש של הועד. אולי ישנם כללים "חדשים" שאינני יודע ?
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
100%. אם זו גם כוונת @קדיתא, שגיתי בהבנת דבריו. כי לשון "כללי הכתיב החסר" נשמעה לי שהאקדמיה קבעה שבמקומות מסוימים צריך לכתוב כתיב חסר, מה שלא היה נהוג לפני כן. אבל אם הכוונה היא להיפך... (הופה, "להיפך" כותבים ביו"ד ? כך נהוג, כדי שלא נקרא את המילה כאילו היא כתוב כאן שה"פ "להפך" ("עני המהפך בחררה"). כמובן שבכתיב מנוקד יש לחזור לכתיב ה"נכון" ולכתוב בלי יו"ד. כנ"ל גם לגבי המילה "המילה" שכתבתי. מה נעשה זו הדרישה כיום.
 
נערך לאחרונה ב:

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
סתם לשאלה, למה לא לכתוב בנִקּוּד חלקי?
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה