מאמר שהתפרסם ע"י ד"ר אדם רויטר, ואשמח שתשתפו פה את תובנותיכם בנושא.
ניתן לחסל את החמאס סופית ולהחזיר את כל החטופים ע"י מהלך נרחב של מלחמה כלכלית כהמשך למלחמה הצבאית.
התוכנית שאפרט כאן הועברה כולה או חלקים ממנה, לגורמים בכירים ביותר במשרד הביטחון, במשרד לעניינים אסטרטגיים, לבכירים ביותר באוצר, בבנק ישראל, ברשות המיסים, במשרד החוץ, ברשות להלבנת הון ועוד. התגובות היו רובן ככולן חיוביות מאד (היו גם מספר הסתייגויות).
על התוכנית הזו אני עובד כבר מספר שנים יחד עם שותפים שהינם מומחים בכלכלת עזה ובמלחמה כלכלית בטרור. אציין כאן את אייל עופר, מומחה לכלכלת עזה ולמערכת הבנקאות הפלסטינאית ואת ד"ר אודי לוי, לשעבר ראש יחידת הרפון (צלצל) במוסד, היחידה האמונה במוסד על מלחמה כלכלית בטרור. בעקבות המלחמה התוכנית הגיעה להערכתנו לשלב הבשלה וכעת גם הזמן הנכון להוציא אותה לפרסום ציבורי.
השאיפה החזקה ביותר של העזתים היא להשיג כספים מהעולם לצורכי שיקום. במאמר מוסגר חשוב שנבין שזה למעשה פרס לטרור. עזתי יקר, נהרס לך הבית במלחמה? נבנה לך אחד חדש וטוב יותר מקודמו. אך ברמה הפרקטית ישראל לא תוכל למנוע זאת (מלבד למחבלי חמאס שלישראל חייב להיות וטו אפקטיבי על הקמת בתים עבור משפחותיהם). עם זאת, זהו כלי מרכזי איתו ניתן יהיה למנף את מיגור החמאס והחזרת כל החטופים. כיצד?
קיים מסד משפטי בינלאומי נרחב שנקרא Anti-Money Laundering (AML). אלו הם חוקים ותקנות בינלאומיות שמחייבות את כל מערכת הבנקאות בעולם ושמטרתם מלחמה בארגוני פשע וארגוני טרור, זאת באמצעות איתור הכספים המשמשים לצורכי הלבנת הון. החמאס מוגדר כארגון טרור בארצות מערביות רבות ולפיכך כל עוד הוא שולט ברצועת עזה אסור ע"פ ה-AML להעביר לו כספים. כל מדינות העולם המערבי, אלו שמהן אמורים להגיע כספי השיקום, מחויבות לחוקים ולתקנות האלו. אם יש משהו שבאמת מפחיד את המערכת הפיננסית הבינלאומית זה להיות מוכתמת תחת AML.
על רקע ה-AML, למערכת הבנקאית הישראלית לא היה שום עניין לעבוד עם הרשות הפלסטינית. כדי לעקוף זאת הגה בזמנו נגיד בנק ישראל דאז, סטנלי פישר "חומת אש" עבור מערכת הבנקאות הישראלית. זו הבטיחה שבמידה והבנקים הישראליים יתבעו על העברת כספים לרשות הפלסטינית באיו"ש ובדגש משם לרצועת עזה (כך עבר מסלול הכסף), המדינה מתירה להם לעשות זאת ותגן עליהם מפני תביעות משפטיות. למעשה, המדינה חייבה את בנק הפועלים ובנק דיסקונט לעבוד עם הרשות הפלסטינית ובתמורה ניפקה להם שיפוי בגין תביעות פוטנציאליות על העברות כספים לטרור. יתירה מזו, בשנים האחרונות המדינה גם הקימה חברה ממשלתית ששמה "שירותי קורספונדנציה", שתפקידה לשמש כמסלקה ולעבוד מול הרשות הפלסטינית בכל ההיבטים הפיננסיים וגם לשאת בסיכון התביעות המשפטיות במקום הבנקים – חברה זו, יש לציין, עדיין אינה עובדת.
בעקבות המלחמה ברור שמדינת ישראל עצמה כבר לא מוכנה לאפשר העברת כספים שיגיעו בסוף לחמאס בעזה, ולכן וודאי שאף בנק ישראלי לא יהיה מוכן לעשות זאת יותר. ללא האפשרות הזו, כסף לא יגיע לחמאס. מכיוון שהעברת כספים ממערכת הבנקאות הישראלית, ממנה למערכת הבנקאות הפלסטינאית באיו"ש וממנה למערכת הבנקאות בעזה היתה הדרך היחידה להעברת כספים לרצועה (בד"כ במשאיות ברינקס), ברור שללא אישורה של מדינת ישראל, כסף לשם אכן לא יעבור.
מכאן, שעל ישראל לדרוש ולעמוד על כך, בפני כל שותפותיה הבינלאומיות, אלו שירצו להעביר כספי שיקום לעזה, כי על רקע ה-AML, כספי שיקום לא יגיעו לרצועת עזה לפני שחמאס כארגון יפורק וראשיו יוגלו לחו"ל וכל זאת כמובן רק לאחר החזרת כל החטופים. זה יהיה תנאי בסיס שעל ישראל לקבוע חד-משמעית לפני שכספי שיקום בכלל יתחילו לזרום לעזה.
6 הנקודות החשובות ביותר:
תוכנית כזו למלחמה כלכלית צריכה לכלול סדרת מהלכים ושני שלבים, שחלקם אסור שיהיו רשמיים:
מקור
התוכנית הכלכלית לחיסולו הסופי של החמאס ולהחזרת החטופים
ניתן לחסל את החמאס סופית ולהחזיר את כל החטופים ע"י מהלך נרחב של מלחמה כלכלית כהמשך למלחמה הצבאית.
התוכנית שאפרט כאן הועברה כולה או חלקים ממנה, לגורמים בכירים ביותר במשרד הביטחון, במשרד לעניינים אסטרטגיים, לבכירים ביותר באוצר, בבנק ישראל, ברשות המיסים, במשרד החוץ, ברשות להלבנת הון ועוד. התגובות היו רובן ככולן חיוביות מאד (היו גם מספר הסתייגויות).
על התוכנית הזו אני עובד כבר מספר שנים יחד עם שותפים שהינם מומחים בכלכלת עזה ובמלחמה כלכלית בטרור. אציין כאן את אייל עופר, מומחה לכלכלת עזה ולמערכת הבנקאות הפלסטינאית ואת ד"ר אודי לוי, לשעבר ראש יחידת הרפון (צלצל) במוסד, היחידה האמונה במוסד על מלחמה כלכלית בטרור. בעקבות המלחמה התוכנית הגיעה להערכתנו לשלב הבשלה וכעת גם הזמן הנכון להוציא אותה לפרסום ציבורי.
שימוש במשפט הבינלאומי למלחמה בטרור
השאיפה החזקה ביותר של העזתים היא להשיג כספים מהעולם לצורכי שיקום. במאמר מוסגר חשוב שנבין שזה למעשה פרס לטרור. עזתי יקר, נהרס לך הבית במלחמה? נבנה לך אחד חדש וטוב יותר מקודמו. אך ברמה הפרקטית ישראל לא תוכל למנוע זאת (מלבד למחבלי חמאס שלישראל חייב להיות וטו אפקטיבי על הקמת בתים עבור משפחותיהם). עם זאת, זהו כלי מרכזי איתו ניתן יהיה למנף את מיגור החמאס והחזרת כל החטופים. כיצד?
קיים מסד משפטי בינלאומי נרחב שנקרא Anti-Money Laundering (AML). אלו הם חוקים ותקנות בינלאומיות שמחייבות את כל מערכת הבנקאות בעולם ושמטרתם מלחמה בארגוני פשע וארגוני טרור, זאת באמצעות איתור הכספים המשמשים לצורכי הלבנת הון. החמאס מוגדר כארגון טרור בארצות מערביות רבות ולפיכך כל עוד הוא שולט ברצועת עזה אסור ע"פ ה-AML להעביר לו כספים. כל מדינות העולם המערבי, אלו שמהן אמורים להגיע כספי השיקום, מחויבות לחוקים ולתקנות האלו. אם יש משהו שבאמת מפחיד את המערכת הפיננסית הבינלאומית זה להיות מוכתמת תחת AML.
מערכת הבנקאות הישראלית תהיה חשופה ל-AML
על רקע ה-AML, למערכת הבנקאית הישראלית לא היה שום עניין לעבוד עם הרשות הפלסטינית. כדי לעקוף זאת הגה בזמנו נגיד בנק ישראל דאז, סטנלי פישר "חומת אש" עבור מערכת הבנקאות הישראלית. זו הבטיחה שבמידה והבנקים הישראליים יתבעו על העברת כספים לרשות הפלסטינית באיו"ש ובדגש משם לרצועת עזה (כך עבר מסלול הכסף), המדינה מתירה להם לעשות זאת ותגן עליהם מפני תביעות משפטיות. למעשה, המדינה חייבה את בנק הפועלים ובנק דיסקונט לעבוד עם הרשות הפלסטינית ובתמורה ניפקה להם שיפוי בגין תביעות פוטנציאליות על העברות כספים לטרור. יתירה מזו, בשנים האחרונות המדינה גם הקימה חברה ממשלתית ששמה "שירותי קורספונדנציה", שתפקידה לשמש כמסלקה ולעבוד מול הרשות הפלסטינית בכל ההיבטים הפיננסיים וגם לשאת בסיכון התביעות המשפטיות במקום הבנקים – חברה זו, יש לציין, עדיין אינה עובדת.
בעקבות המלחמה ברור שמדינת ישראל עצמה כבר לא מוכנה לאפשר העברת כספים שיגיעו בסוף לחמאס בעזה, ולכן וודאי שאף בנק ישראלי לא יהיה מוכן לעשות זאת יותר. ללא האפשרות הזו, כסף לא יגיע לחמאס. מכיוון שהעברת כספים ממערכת הבנקאות הישראלית, ממנה למערכת הבנקאות הפלסטינאית באיו"ש וממנה למערכת הבנקאות בעזה היתה הדרך היחידה להעברת כספים לרצועה (בד"כ במשאיות ברינקס), ברור שללא אישורה של מדינת ישראל, כסף לשם אכן לא יעבור.
מכאן, שעל ישראל לדרוש ולעמוד על כך, בפני כל שותפותיה הבינלאומיות, אלו שירצו להעביר כספי שיקום לעזה, כי על רקע ה-AML, כספי שיקום לא יגיעו לרצועת עזה לפני שחמאס כארגון יפורק וראשיו יוגלו לחו"ל וכל זאת כמובן רק לאחר החזרת כל החטופים. זה יהיה תנאי בסיס שעל ישראל לקבוע חד-משמעית לפני שכספי שיקום בכלל יתחילו לזרום לעזה.
המטרה: לחנוק כלכלית את החמאס ולחסלו סופית
6 הנקודות החשובות ביותר:
- בלי כסף אין טרור. הכסף הוא החמצן.
- הכנסות החמאס הגיעו בעיקר מהיטלים ופרוטקשן על המשק העזתי. לפי מחקר שערכו בעבר אהוד יערי ואייל עופר, 75% עד 85% מהכנסות חמאס מופקות מכלכלת עזה ורק היתר הגיע מאונר"א או מסיוע מקטאר.
- כ-25% מהאוכלוסייה הן חמולות שממלאות את שורות החמאס וזו פרנסתם העיקרית. אין דבר כזה "סקטור פרטי בעזה" - חמאס שולט 17 שנה ומעורב בכל החיים הכלכליים ישירות או באמצעות אנשי קש.
- לחץ כלכלי על עזה (לא הרעבה!) הרבה יותר הומני מלחץ צבאי כי הוא לא הורג חפים מפשע ולא מסכן את חיילינו. רובו נעשה "מתחת לרדאר" ונדיר שהוא מגיע לכדי ביקורת בינלאומית, וודאי במדיה, כי אין כמעט מה לצלם והנושא פחות מובן.
- יש לשאוף להשארת השיקום של "עזה צפון" זו שמצפון לציר נצרים - לסוף. מדוע? כדי לעודד אוכלוסיה להגר משם דרומה לאזורים שיקבלו עדיפות ויעברו שיקום בשלב הראשון. כך בעתיד פחות אוכלוסיה תהיה קרובה לאזורים שלנו ותאיים עלינו.
- כיום הרבה מההחלטות הכלכליות בנוגע לעזה עוברות דרך מתאם פעולות הממשלה בשטחים (המתפ"ש). חלקן בלי חשיבה אסטרטגית. צה"ל לא בנוי למלחמה כלכלית – זה לא תפקידו. יש לקחת מידי המתפ"ש החלטות שהן ברמה האסטרטגית. על ישראל לבנות מערך של הרשות להלבנת הון, רשות המיסים, בנק ישראל, המוסד, השב"כ, אמ"ן, משרד החוץ וגורמים רלבנטיים נוספים, שייצר לחימה כלכלית מתמשכת בחמאס בפרט ובעזה בכלל, גם כשהלחימה בשטח תסתיים וזאת לאורך שנים.
תוכנית כזו למלחמה כלכלית צריכה לכלול סדרת מהלכים ושני שלבים, שחלקם אסור שיהיו רשמיים:
שלב ראשון (12 עד 36 חודשים)
- הרס כלכלי של כלכלת הרצועה התבצע בפועל כתוצר לוואי של המלחמה. הלמ"ס הפלסטינאי מעריך את ירידת התוצר מתחילת המלחמה שם בכ-80%. אסור בשום פנים ואופן לבצע הרעבה, אך על העזתים להיוותר זמן ארוך ככל הניתן במצב של שרידות בלבד: קבלת מזון, מים ומחסות אוהלים בלבד. שרידות יומיומית תקשה עליהם לנתב אנרגיות לבנייה מחדש של כוח צבאי וגם תגביר את המרירות כלפי החמאס שמונע מכספי השיקום להגיע. תקופת זמן זו חייבת להיות ארוכה ככל הניתן גם לצורכי "צריבה תודעתית".
- אסור לאפשר כניסת כסף מזומן מבחוץ, כי רובו יילקח בסוף לצורכי החמאס, באותה דרך בה שדד לאחרונה את הבנקים בעזה וגנב מאות מיליוני שקלים. האוכלוסיה תקבל את כל צרכיה הבסיסיים ללא צורך בכסף מזומן לשלם על זה.
- אחת ממטרות העל ארוכות הטווח – ייבוש "עזה צפון", משמע כל השטח שמצפון ל"פרוזדור נצרים", זאת לצורכי הביטחון של ישראל והרחקת איום הטילים רחוק ככל הניתן וכן כצריבה תודעתית. לפיכך יש לעכב ניתוב כספי שיקום לשם, ככל הניתן.
- חשמל לא יחובר מחדש מישראל בשום פנים ואופן. זאת כדי לחזק את סעיפים 1 ו-3 וכדי להקשות על אספקת אנרגיה שעלולה לשמש לשם חידוש ייצור הטילים וכני השיגור שלהם.
- לא לאפשר הכנסת מים זורמים מישראל ל"עזה צפון", זאת כדי לעודד עזתים לנוע לדרום הרצועה - לצמיתות.
- לא לאפשר הכנסת סחורות וחומרי גלם שעלולים לשמש למטרות צבאיות (למשל מלט למנהרות. שיבנו בתים מעץ, מבחינתנו).
- תיבנה בישראל יחידה סודית לעידוד הגירה של עזתים לחו"ל. מדינות רבות בעולם אוהדות את העזתים, אז אדרבה שתושטנה יד. ישראל יכולה לאפשר יציאת עזתים משטחה ישירות לנמל התעופה רמון באילת ומשם במיידי לחו"ל.
- לא יתקבל כסף מקטאר, מדינת הג'יהאד, לצורכי שיקום. החלטת הקונגרס האמריקאי על הקצאת 9 מיליארדי דולרים לכל מטרה הומניטרית לפלסטינאים תספיק לכל הצרכים ותאייד צורך בעזרה קטארית.
- עד שאין חזרת כל החטופים אין לאפשר הכנסת כספי שיקום מהעולם - כלל! יש לבסס זאת על כללי ה-AML הבינלאומיים.
- כלכלת עזה מבוססת על שקלים במזומן. חמאס צבר את רוב הכספים שלו בכסף מזומן ובעיקר בשטרות של 200 שקל. ביטול שטרות ה-200 שקל כהליך חוקי בישראל תאייד באופן מיידי את רוב הכסף שמשמש את חמאס למטרותיו ותאיץ את התמוטטותו.
שלב שני (דורות קדימה)
- הגדלת רכיב הסחורות וחומרי הגלם למטרות דו-שימושיות (ברזל, מלט) תיעשה בשלבים ורק במידה ולא תהיינה אינדיקציות שהן משמשות לבניית מנהרות, הקמת מסגריות לטילים וכו'.
- כל הפרה של הסעיף הקודם תביא לסנקציה כלכלית בשטח. תתגלה מסגריה שבונה כני שיגור - ישראל תסגור את הזרמת המלט ל-24 שעות. שתי מסגריות כאלו, העברת המלט תיסגר לשבוע. ישראל תהיה חייבת לעמוד בכללים האלו וכל שותפיה הבינלאומיים ידעו זאת ולא יוכלו לזעוק כנגד המהלכים והסנקציות.
- כל מבנה השייך לאיש חמאס או ג'יהאד איסלמי ומשפחותיהם (בקרבה ראשונה) שהשתתף ב-7 לאוקטובר, ייהרס ולא ישוקם בשום פנים ואופן. לישראל חייב להיות וטו אפקטיבי על הקמת בתים אלו: במידה ויבנו מחדש – יופצצו מחדש. ישראל תפרסם זאת ברחבי הרצועה למניעת "אי הבנות".
- מרכזי השלטון החמאסי בעיר עזה חייבים להישאר בחורבותיהם.
- על ישראל להתנתק כלכלית מעזה – לחלוטין. במונחי "ערך מוסף" בנק ישראל מעריך שהמסחר עם רצועת עזה הוא בשיעור זניח לחלוטין של כ-0.05% מהתוצר הישראלי ולכן המשק הישראלי לא ייפגע מכך.
- כל המסחר העתידי ותשתיות החשמל והמים יגיעו לעזה ממצרים בלבד. זה יועיל למצרים, יחזק את קשרינו איתם ויאפשר לנו מבחינה בינלאומית לגיטימציה משפטית שלא לספק לעזתים חשמל ומים זורמים.
מקור