השאהיד מאונקולוגית יום

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כשאתה נכנס למקום שבו לילדים יש סרטן, הריח בכלל כמו במונית. מתוק ושוהה, פחות ריח, יותר על גבול הנוזל. אבל זה טוב. זה מטשטש את איכות ההגיון שלך. אתה מבין את זה רק כשאתה יוצא משם. כשאתה יוצא ממקום שבו אימה היא נורמלית, אתה מרגיש את השמש. אתה נושם את האויר שונה, והמוניות בכניסה לבית החולים תפלות, וחסרות טעם טוב. כמו זבובים על פנים של תינוק.
פעם בשבוע אני מתנדב לבוא למחלקת אשפוז יום אונקולוגית ילדים, ולצייר לילדים שם. בהתחלה חשבתי שאני עושה את זה כי צריך לתרום למדינה. כן כן, מה יש. אתה בחדר גדול גדול, ויש בו אנשים שצריכים עזרה. אז תעזור, נג'ז. אבל אז הפנמתי שזו גישה חלולה, כי האני של בחור חרדי לא מורכב מהערך הזה. המניע הזה שם, כי אנחנו מצטטים את מי שחושב שסדר היום שלנו חסר ומיותר. אז הפסקתי להשתמש בזה כמניע. ניסיתי משהו אחר. אלטרואיזם. הו הו הו, כמה אני טוב. טוב ומיטיב וגדול ופס קול הרואי, והילוך איטי ושיער סמיך ומבע חודר בנעימות. כעעעעען. לא.
אני עושה את זה כי אני צריך להרגיש את האימה נכנסת אלי, ויוצאת. כאילו יוצאת. זהו.
אז אני בא, ומצייר. מקבל אסמס מהרכזת של עזר מציון, מפנה את החברותא לשעה וחצי, אורז תיק, נוסע, חונה, הולך, לוחץ, עולה, נכנס, יושב, מחייך, מצייר, הולך. אני יודע שהאימפקט שנשאר שם הוא של שמחה, והילד זורח כשנשאר לו היד הנייר עם הילד חבורת תריג, או סופרמן, או ציור שלו מרביץ לגוש שחור וכתוב למטה יוסי מנצח את המחלה, רפואה שלמה, מאבימי. לא ממעיט מהחוויה. זה נפלא, וכואב, וחי יותר.
אבל לפעמים זה מורכב, ומוזר. כמו ביום רביעי האחרון.
האחות שמכירה אותי כבר, ולא מסתכלת עלי במבט של 'זה דבר שצריך לצאת מכאן חת שתיים', היא עדינה. והיא ישישה פראית ונשמה טהורה, נוגה ושתלטנית, שהנכדים שלה הם הדרך שלה להסביר לך המון דברים על החיים. איך אתה מצייר יפה! תראה לי! יאאאאא, הנכד שלי בלה בלה בלה צייר בלה בלה וגם הנכדה בלה בלה. ואז מחליפה שקית חומר לבן ומזויע לילד בן 7, ומסתכלת בעיניים של האבא, ואומרת בקולי קולות שהיום הכימו בטעם ענבים נגמר, ונשאר רק הטעם של המישמיש. אחות באונקולוגית ילדים, נו. היא כבר לקחה ממני ציורים לעמדת אחות, בטענה שהם הצחיקו אותה, ומאז אנחנו חברים.
אז עדינה באה אלי ישר כשנכנסתי ואמרה לי שהילד שהיה אמור להיות היום לא הרגיש טוב, אז הוא לא בא. שתבינו. אבל, לחשה לי עדינה, מצטודדת לידי, כמשת"פית במחנה פליטים, לך לך שם למיטה שמונה, יש שם ילד שמה שצריך עידוד. הם פה לבד, ואין הרבה מבקרים, ולך תהיה נחמד.
בדרך כלל קשה לי עם ילדים "חדשים". המצב כל כך מורכב. זה כמו להכנס לתא של טייס במטוס שאיבד שליטה, ולהתחיל לנסות כפתורים סתם ככה. אבל עדינה יודעת מה היא עושה. אז עושים.
יושבת שם אשה. וילד בן 6 בישיבה מזרחית, מחובר לשקית של זוועה כתומה. אשה מטופחת. רעלה. רעלה סביב הראש, לגמרי. באופן של ישיבה על כסא אפשר לזהות חינוך, והשכלה. ויש את שניהם. הילד בשלב של הבלי שיער ועיניים חודרות, כהות. הערבית המהירה נפסקת, ושניהם מסתכלים עלי, אברך שמנמן וממשקף, תיק עקום על כתף אחת, בלוק ציור ביד, ועט מקפצץ בין אצבעות. לעזאזל, עדינה, מה עכשיו. בדרך כלל אני מגיע כירורגית, לילדים חרדים, שמבקשים את זה ספציפית, ומותאמים לזה, ומוכנים לזה. ועכשיו עדינה, עם הלאפעס שלה. נו.
אני מחייך חיוך, בטוח שנראה די מוזר, ומתיישב לידם. עברית? אני שואל את הכיוון של האשה. היא עונה, אנגלית. אינגליש איז אוקיי. אוקיי.
איי אם אייברהם, איי אם אן אילוסטרייטור אנד קרטוניסט, אנד איי אם היר טו דו סאם קרטונס טו דה נייס בוי היר.
היא קצת מופתעת, ושואלת, יו אר פרום דה הוספיטול?
נו, אי אם פרום עזר מציון, אני עונה. אחרי שהיא לא מבינה, אני ממשיך, איי אם א וולונטיר, איטס אן אירגוניזישן דדקייט טו מייק סיק פיפל הפי. אה, היא עושה, ובערך מקבלת את הסיטואציה.
ערבית מהירה, היא מסבירה לילד בערבית את מה שניסחתי באנגלית של חסר ליבה שכמוני. הילד מסתכל אלי עיניים שחורות. אני מציע לכיונם את הסקצ'בוק, הפנקס שלי שמלא איורים משונים, חסידים שמנים, גיבורי על שמבשלים קוגל, חבורת תריג בורחת מהק.ג.ב, כאלה דברים שמצחיקים ילדים בדרך כלל. האמא לוקחת בזהירות. הם מדפדפים והוא מחייך פתאום, מצביע על משהו שהצחיק אותו.
אוה, קליק.
אני אומר, את יכולה להגיד לו שהוא יכול לבקש איזה ציור שהוא רוצה. היא אומרת לו. הוא מסתכל ולא יודע להתמקד על משהו. ילד בן 6 כולה. אני שולף טקטיקות: תגידי לו, מה אתה רוצה להיות כשתתהיה גדול? מה הכי מגניב בעולם?
בדרך כלל מגיעה התשובה, כבאי. שוטר. אחד אמר לי פעם "אופה", ולא הסביר למה.
האמא חייכה ושאלה את הילד. הוא ענה לה משהו. היא הרימה גבה מצוירת, והסמיקה עד עגבניתיות.
מה, שאלתי. היא צחקה, עשתה פרצוף מוזר והתנערה קצת. מה, שאלתי כמו מטומטם.
הוא אמר, והסמיקה עוד קצת, שהוא רוצה להיות שאהיד.
אוקייייי.
הוא מסתכל עלי ועיניים שחורות, ומחכה שאני יצייר משהו, שוכח מהכימו, וזה השלב שאני אמור להתחיל לצייר, ולהיות ממש מצחיק. אני מתחיל לצחוק, כי אין לי משהו אחר להגיב. כי, שאהיד, נו.
מה זה שאהיד, אני שואל אותו. היא מתרגמת, עדיין נבוכה ומשועשעת לגמרי.
הילד עונה, היא מתרגמת. זה מישהו שמעניש את מי שלא מאמין לאללה, ועושה טוב למי שכן מאמין לאללה.
אני הופך דף בסקצ'בוק, ואומר לה, אז בואו נצייר שאהיד שעושה טוב למי שכן מאמין לאללה. והיא מנהנהנת, ומתרגמת, והילד מהנהן, ומנחה אותי, כמו ילד, כמו ילד בן 6 בכל מקום בעולם, לאט ועם מבט חולמני: שתהיה כאפייה, שיהיה גבוה, שיהיה לו שפם, והוא מחלק בקלאווה. וילדים מביאים לו פרחים. ואני מצייר כמו לכל ילד, והוא מסתכל משתאה בקווים שנוצרים על הדף, ומחייך ומהנהן כשאני שואל אותו אם אני מצייר נכון. הוא מקיא פעמיים תוך כדי התהליך, אבל רוצה שאמשיך. אני מסיים את העבודה, תולש את הדף, כותב למטה באנגלית בי וול, אייברהם. ומביא לילד. הוא מבסוט, ומראה לאמא שלו, והיא אומרת תודה, ואני קם ואומר גמלוני פיל גוד, מיי גוד בי וויס יו.
בדרך החוצה לא מצאתי את עדינה האחות, ולא יכלתי להגיד לה כלום.
ויצאתי החוצה מבית החולים, לשמש הירושלמית ולמוניות שרבות על חולים שיוצאים הביתה, ולרכב בחניון. והרחוב זרם מכוניות שנסעו למקומות רגילים, במהירות רגילה.



****
תודה שקראתם.
פורסם לראשונה בפקלע של נתן****
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עריכה:
אולי תכתוב לנו כל שבוע בפקל'ע...אם נזכה?
אם קראת את הפעקאלע, בוודאי גם ראית באילו מסות של שכנועים נדרש @Natan Galant להשתמש בכדי שיכתוב את הסיפור הזה בלבד...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הילד עונה, היא מתרגמת. זה מישהו שמעניש את מי שלא מאמין לאללה, ועושה טוב למי שכן מאמין לאללה.
אני הופך דף בסקצ'בוק, ואומר לה, אז בואו נצייר שאהיד שעושה טוב למי שכן מאמין לאללה.
כנראה שהיא שינתה מן האמת "מפני השלום"...
מתוך המכלול:
שהידערבית: شهيد, בריבוי: شهداء, שֻהַדַאא) הוא מונח דתי-מוסלמי, שפירושו המילולי הוא "עֵד". זהו תואר שמכונה מוסלמי לאחר מותו, אם מת תוך כדי קיום ציווי דת, או תוך כדי מלחמת דת. בארצות ערב משתמשים במונח זה כתואר לחיילים שנהרגו במילוי תפקידם (כך נהוג גם בקרב הדרוזים לגבי חללי צה"ל הדרוזים). בקרב הפלסטינים נעשה שימוש במונח זה כתואר לפלסטינים שנהרגו באינתיפאדה, ובייחוד כתואר למחבלים מתאבדים (פיגועי התאבדות מכונים בקרב הפלסטינים عمليّات استشهاديّة, "עמליאת אסתשהאדיה", כלומר, פעולות שבהן הפך פלוני לשהיד).
ואם כן, לגבי זה:
והערבי השאהיד הקטן....לא מאחלת לו שיצא מזה....
אפשר לאחל לו שתתקיים משאלתו, על ידי שינסה לדקור מישהו ויהרג לפני 'קיום ציווי הדת'....
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
@אבימי תודה שפרסמת את הדבר הנפלא הזה בפעקל'ע.
לשואלים, אכן היה מדובר במבצע שכנוע כביר מאוד. אבימי סיפר לי את המעשה בטלפון, ומובן שדרשתי ממנו מתקיפות אך הרגישות, בנחישות אך בשלטנות - לכתוב את המעשה בעטו המוכשרת.

אבימי הבטיח שיעשה כן, אבל כצפוי מתושב המזרח התיכון - העניין נדחה ונדחה.
בשלב מסויים נאלצתי לנקוט סנקציות, ואז זכינו כולנו בסיפור הנאדר הזה.
תודה אבימי!! הסיפור בעיניי מרגש מאוד.

על הדרך, כמה הערות קטנות.
1- השמחה לאיד של כמה מהמגיבים (פה ובפעקל'ע) לא ברורה לי. הוא ילד בן חמש בסך הכל. נכון שעל פי דרך הטבע הוא יגדל להיות מחבל, ואולי טוב שילך קאפוט בגיל צעיר, אבל איך אפשר לשמוח לאידו של ילד קטן.

2- תראו מה זה חינוך. חינוך חינוך חינוך. כשחברה שלמה מחנכת את ילדיה להיות שאהידים, החל מגיל אפס, תראו אילו פרות באושים החינוך הזה מצמיח.

3- וכדי לתקן את החינוך הנ"ל, לא יעזור הסכם שלום (יצחק רבין המנוח, בטח היה מישהו שאמר לך את זה לפני הסכם אוסלו הארור) או מחוות מטופשות כלפי הפלסטינים. כדי לשנות השקפה ותפיסת עולם של דור - צריך להתחיל לחנך מאפס את הילדים. את המחמודים בגיל שנה. אז כן, העסק יארוך עשרים שנה, אבל בסופם יהיו לצידנו אנשים נורמליים שמבינים שכדאי להם להתמקד בבעיות הפרטיות שלהם בחיים ולהפסיק לקלל את היאהוד ולהאשים אותם בכל הצרות שלהם.

4- אפשר לקחת את יפן כדוגמה טובה לכך. איך לקחו אומה לוחמנית, אלימה, מסוכנת, צמאת דם - והפכו אותה בעזרת עשרות שנות חינוך - לאנשים פציפיסטיים, יצרניים, התורמים לעולם כולו.

5- ללא מנויים שבינינו. מצו"ב הפעקל'ע האחרון כולו.
בד"כ הוא יוצא בגליון אחד, השבוע יצא בשניים.
 

קבצים מצורפים

  • 46 - תמר טל ביצירה מיוחדת, וישראל קיש נותן בראש עם איור ענק, ועוד שלל אטרקציות.pdf.pdf
    6.7 MB · צפיות: 110
  • 46 - אבימי, היה שווה להציק לך. איזה טור נפלא! . בזכותך יצא לנו פעקל'ע מטורף השבוע.pdf
    4.5 MB · צפיות: 99

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
את העמלק צריך להשמיד עוד כשהוא מתחיל לחשוב להיות עמלק ולא לנקוט בשיטה של
''העם חמל על הצאן'' כי ידוע ההמשך "מי שמרחם על אכזרים סופו להתאכזר לרחמנים"...
אם הילד הערבי הזה היה עונה לשאלה 'מה תרצה להיות כשתהיה גדול' כמו ילד רגיל : שוטר, חייל, שף, צייר ולא יודעת מה. אפילו שאימו עם רעלה והוא ערבי הייתי מעבירה את זה
אבל העיניים הנוצצות שלו, הבורקות כשדיבר על שאהידים-- זה יכול להוציא משלוות נפש.
זה כמו שהייתי רואה בבית חולים של המסיון ילד חולה שחפת או סרטן בן 4 שירצה שאני אצייר בשבילו את יש"ו ימ"ש או את אחת הנזירות/ הכמרים/ המטבילים המפורסמים---לעולם לא! גם אם יהיה גוסס!
אני אם הייתי שם הייתי בורחת מהחדר בלי לצייר לו כלום נראה לי או שבמקרה הטוב הייתי אומרת לו 'אולי תחשוב על משהו אחר שאתה רוצה שאני אצייר לך...' (הצעה זו באה רק כדי לא לחלל שם ה')

וזה לא אכזריות, למה שהערבים כמו אלה מגדלים את הילדים שלהם לשאוף ולהיות- זה אכזריות.
הפיגועים ומקרי הרצח והטבח בנו מתי שבא להם- זה אכזריות. ולעמלק לא סולחים--גם אם הוא ילד בן 5 שעומד למות. מצטערת מאוד אבל יכולה לומר בפירוש שאין לי עליו רחמים.
אם יהיה ילד בן 5 ערבי שוחר שאהידים מקטנותו חולה לוקמיה ויהיה לי בשבילו תרומת מח עצם- אלך לשאול רב לפני מה לעשות אבל מבחינתי- אני לא אחיה ילד שיגדל ויחונך להיות מרצח.
מסכים עם כל מילה. בהחלט.
(יש ניסוי מחשבתי ידוע, האם הייתם מצילים את היטלר התינוק מבית בוער)
אבל למה השמחה לאיד?
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אבל למה השמחה לאיד?
אולי כדי לפרוק את כל הפחדים והתסכולים שלנו מכלל הערבים שפוגעים בנו ללא רחם.
(לא שאני מדרבנת לזה, כי גם אם הילד הזה שטוף מח, הוא עדיין חולה ומסכן, אבל זו סיטואציה שקשה לעמוד בה בשלוות נפש, ועל כך הצדעה לכותב השורות. עכשיו גם חושבת על זה שמי יודע, אולי כשיגדל הוא יתפכח ויבחר להתעסק במשהו אחר.)

עריכה:
לא ראיתי את התגובה מעלי.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מאוד התפלאתי שחלק מהתגובות היו שליליות כלפי הילד, עד איחולי מוות בייסורים.
אני מאוד מסתייג מכל אלה.
זה היה ילד מתוק ומיוסר, בסיטואציה מלחיצה וזרה.
זה שחברים בגן אמרו לו דברים על שאהיד, או גיהאד, זה לא נותן לנו כיהודים רחמנים לאחל לו רע. אין לנו סנהדרין כדי לקבוע דברים כאלה, ורחמיו על כל מעשיו.
תודה רבה רבה על התגובות החמות.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
על הדרך, כמה הערות קטנות.
1- השמחה לאיד של כמה מהמגיבים (פה ובפעקל'ע) לא ברורה לי. הוא ילד בן חמש בסך הכל. נכון שעל פי דרך הטבע הוא יגדל להיות מחבל, ואולי טוב שילך קאפוט בגיל צעיר, אבל איך אפשר לשמוח לאידו של ילד קטן.
אין כאן שמחה לאיד, אלא רק חוסר עצבות על מותו של אויב פוטנציאלי.
כמו שאמרו לגבי המלחמה בסוריה, נכון, הם סובלים, והם נהרגים בהמוניהם, אך אם חלומם היה מתגשם ח"ו היל"ת, והערבים היו זורקים אותנו לים, הם היו מחלקים סוכריות. אין לי עצב על מותו של אויב.
2- תראו מה זה חינוך. חינוך חינוך חינוך. כשחברה שלמה מחנכת את ילדיה להיות שאהידים, החל מגיל אפס, תראו אילו פרות באושים החינוך הזה מצמיח.

3- וכדי לתקן את החינוך הנ"ל, לא יעזור הסכם שלום (יצחק רבין המנוח, בטח היה מישהו שאמר לך את זה לפני הסכם אוסלו הארור) או מחוות מטופשות כלפי הפלסטינים. כדי לשנות השקפה ותפיסת עולם של דור - צריך להתחיל לחנך מאפס את הילדים. את המחמודים בגיל שנה. אז כן, העסק יארוך עשרים שנה, אבל בסופם יהיו לצידנו אנשים נורמליים שמבינים שכדאי להם להתמקד בבעיות הפרטיות שלהם בחיים ולהפסיק לקלל את היאהוד ולהאשים אותם בכל הצרות שלהם.
אכן, כבר אמר נלסון מנדלה 'חינוך הוא הנשק החזק ביותר שניתן להשתמש בו כדי לשנות את העולם'.
אלא מאי, יש לאותם מחמודים הורים, שלא כל כך ששים שתחנך את ילדם לאהוב את האויב הציוני, וכל עוד לא תחמוס את זכותם הטבעית של הוריהם לחנך את ילדיהם לפי השקפת עולמם, הם ימשיכו להתחנך שהפתרון הוא אלימות וג'יהאד, ועוד נזרוק את כל היאהוד לים.
להבדיל אא"ה, גם החילונים היו מאד רוצים שנחנך את ילדינו על אהבת המולדת ועל האתוס הציוני וכו' וכו'.
4- אפשר לקחת את יפן כדוגמה טובה לכך. איך לקחו אומה לוחמנית, אלימה, מסוכנת, צמאת דם - והפכו אותה בעזרת עשרות שנות חינוך - לאנשים פציפיסטיים, יצרניים, התורמים לעולם כולו.
זה קרה רק אחרי שתי פצצות אטום...
וכנראה שיש חומר מסוים של אנשים שניתן לחנך אותם מחדש, כמו את היפנים, ואפשר לומר שגם את הגרמנים, אבל על הישמעאלים נאמר 'והוא יהיה פרא אדם', אחרי מאה שנות קולוניאליזם מערבי, עדיין לא תוכל למצוא מדינה ערבית אחת עם משטר דמוקרטי שפוי.
אתם רציניים שרק עכשיו אתם מגלים לנו על הדבר-המדהים-הזה-שצמח-לנו-מתחת-לאף-בלי-ששמנו-לב?!
איך אפשר לא לשים לב לחתימה הקבועה של @Natan Galant ?
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
אין כאן שמחה לאיד, אלא רק חוסר עצבות על מותו של אויב פוטנציאלי.
כמו שאמרו לגבי המלחמה בסוריה, נכון, הם סובלים, והם נהרגים בהמוניהם, אך אם חלומם היה מתגשם ח"ו היל"ת, והערבים היו זורקים אותנו לים, הם היו מחלקים סוכריות. אין לי עצב על מותו של אויב.

אכן, כבר אמר נלסון מנדלה 'חינוך הוא הנשק החזק ביותר שניתן להשתמש בו כדי לשנות את העולם'.
אלא מאי, יש לאותם מחמודים הורים, שלא כל כך ששים שתחנך את ילדם לאהוב את האויב הציוני, וכל עוד לא תחמוס את זכותם הטבעית של הוריהם לחנך את ילדיהם לפי השקפת עולמם, הם ימשיכו להתחנך שהפתרון הוא אלימות וג'יהאד, ועוד נזרוק את כל היאהוד לים.
להבדיל אא"ה, גם החילונים היו מאד רוצים שנחנך את ילדינו על אהבת המולדת ועל האתוס הציוני וכו' וכו'.

זה קרה רק אחרי שתי פצצות אטום...
וכנראה שיש חומר מסוים של אנשים שניתן לחנך אותם מחדש, כמו את היפנים, ואפשר לומר שגם את הגרמנים, אבל על הישמעאלים נאמר 'והוא יהיה פרא אדם', אחרי מאה שנות קולוניאליזם מערבי, עדיין לא תוכל למצוא מדינה ערבית אחת עם משטר דמוקרטי שפוי.

איך אפשר לא לשים לב לחתימה הקבועה של @Natan Galant ?
כתבת יפה.
*
לא רוצה להסיט את הדיון, אבל (תמיד יש אבל) גם בישראל יצאו הרבה דברים טובים מהבריטים.
הרחובות שתוכננו על ידם הם הנקיים והיפים והנעימים בישראל עד היום, הם בנו את נתב"ג בגרסתו הראשונה, ועוד שלל דברים מעניינים. לפעמים אני משתעשע בדמיוני במחשבות מה היה קורה לו הם היו שולטים פה עוד 20-30 שנה, עד לאיזו קדמה הם היו מובילים את המדינה.
לישראלים אין יכולת לבנות משהו בצורה עקבית כמו לבריטים, וסליחה על הקביעה המרגיזה מאוד הזו.

אגב, פרט טריוויה לא מעניין: הביורוקרטיה המפוארת שלנו היא עבודה בריטית, כידוע. גם בהודו המערכת המשפטית ומערכת הממשל כולה מבוססים על היסודות שהניחו הבריטים!
 

הפקות כתיבה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
מוזיקה ונגינה
סיפור מעורר מחשבה,
מוגש מדהים
ולמה לא העלת את הציור????????.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי

תהילה ברג

משתמש פעיל
מאוד התפלאתי שחלק מהתגובות היו שליליות כלפי הילד, עד איחולי מוות בייסורים.
אני מאוד מסתייג מכל אלה.
זה היה ילד מתוק ומיוסר, בסיטואציה מלחיצה וזרה.
זה שחברים בגן אמרו לו דברים על שאהיד, או גיהאד, זה לא נותן לנו כיהודים רחמנים לאחל לו רע. אין לנו סנהדרין כדי לקבוע דברים כאלה, ורחמיו על כל מעשיו.
תודה רבה רבה על התגובות החמות.
חשש לא תחונם.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
האמת התרגשתי, אפילו הרגשתי לחלוחית בזווית העין.
אני עושה את זה כי אני צריך להרגיש את האימה נכנסת אלי, ויוצאת. כאילו יוצאת. זהו.
ריגושים אתה מחפש ידידי, ריגושים, אקסטרים נפשי.
בדרך כלל קשה לי עם ילדים "חדשים". המצב כל כך מורכב. זה כמו להכנס לתא של טייס במטוס שאיבד שליטה, ולהתחיל לנסות כפתורים סתם ככה. אבל עדינה יודעת מה היא עושה. אז עושים.
נפלא
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה