פוליטי הרפורמה במערכת המשפט • מחאות השמאל

אפרים יעקובזון

משתמש סופר מקצוען
אביעד גליקמן: במהלך ישיבת הוועדה לבחירת שופטים הטיח לוין בשופטים שיושבים בוועדה (פוגלמן, עמית ודפנה ברק ארז): "אני לא מבין למה משלמים לי משכורת אם אתם קובעים הכול". לוין התייחס לפסקי הדין של הסבירות והנבצרות ואמר לשופטים: אתם שמים את עצמכם מעל הממשלה והכנסת. השופטים לא הגיבו.
 

נבחר

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית

לוין בוועדה לבחירת שופטים: העליון ימצא דרך למנות את השופט עמית לנשיא​

עימות חריף בוועדה לבחירת שופטים נרשם בין שופט בית המשפט העליון יצחק עמית לבין שר המשפטים ויו"ר הוועדה יריב לוין. "אני מרגיש כאן כמו עציץ", אמר השופט עמית לחברי הוועדה שדנו בבחירת שופטים ונשיא קבוע לבית המשפט העליון. לוין השיב לו: "אתה עציץ? אני העציץ האמיתי. אתם כבר תמצאו דרך למנות אותך כנשיא כפי שאתם מוצאים דרך להגשים כל דבר שאתם רוצים, גם אם הממשלה והכנסת אינן רוצות בכך".

הוועדה לבחירת שופטים התכנסה לדון בבחירת שני שופטים ונשיא לבית המשפט העליון. למינויים יש רוב של שישה חברים בוועדה, הכולל את נציגת האופוזיציה, שני חברי לשכת עורכי הדין ושלושת השופטים. עם זאת, בשל דרישת החוק כי מינוי שופטים לעליון יתבצע ברוב של שבעה חברים, שלושת חברי הוועדה מטעם הקואליציה מהווים גוש חוסם למינויים.
בדיון שהתרחש, הצדדים לא הגיעו לעמק השווה. המחלוקת העיקרית היא על מינויו של השופט יצחק עמית לנשיאות בית המשפט העליון, מינוי אליו נציגי הקואליציה מתנגדים. הדיון היום לא כלל הצבעה, אלא דיון בלבד על המינויים, כאשר בין הצדדים שרר מתח רב, בין היתר לאור פסיקותיו האחרונות של בית המשפט העליון.
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
מעניין :unsure:

יובל שגב:

מעבר לעקיצות בין השר לוין לשופט עמית, היו עוד כמה עניינים בדיון של הוועדה לבחירת שופטים היום, חלקם אפילו באווירה מאחדת, חכו לסוף:

- השרה סטרוק וח"כ קרויזר שאלו תחילה למה דחוף בכלל למנות עכשיו נשיא עליון קבוע.

נציג לשכת עורכי הדין אמר: "בית משפט עליון בלי נשיא זה כמו צבא בלי רמטכ"ל".

נציגת האופוזיציה אלהרר: "לא מבינה את כל השאלות האלה. כתוב בחוק שצריך נשיא, אז נמנה נשיא".

קרויזר: "מה אנחנו עוברים עבירה על החוק אם לא נמנה?"

השופט פוגלמן: "לא עבירה על החוק, אך קיימת חובה לפי המשפט המנהלי".

אלהרר: "עוד כמה זמן תחכו? כמה זמן אפשר להגיד שמלחמה ואי אפשר. המלחמה עוד תמשך".

סטרוק: "לא יודעת, אצלי עוד מורגשת מלחמה".

בהמשך דיברו על אופי השופטים החדשים בעליון:

אלהרר: "אנחנו חייבים למנות עוד נשים לעליון. יצאו 2 שופטות, וצריך למנות 2 שופטות".

נציגת לשכת עורכי הדין: "לא מספיק שיהיו שופטות, צריך שופטות מזרחיות. לא יכניסו אותי הביתה אם לא".

לוין: "אני אשמח לגיוון זהותי, אבל צריך לזכור שקודם כל הגיוון הוא גיוון בהשקפות העולם".

אחרי זה עברו לשיח ארוך על הצורך בהסכמות:

השר לוין אמר: "מינויים בהסכמה כרגע הם צורך לאומי. בחירת נשיא בהסכמה רחבה זה אינטרס ציבורי ענק. צריכים ויתורים הדדיים מרחיקי לכת. אני שם. אני מבין שאסור לדרוס מיעוט.

סטרוק הקריאה את השיר "ניצוץ האהבה" של אהוד בנאי. לאחר מכן אמרה: "זה לא שיעור ספרות, אבל השיר מבטא את הקיטוב המאוד גדול בציבור, את העובדה שכל צד רואה כל אירוע באופן אחר. חצי מהציבור חושב שהפסיקות האחרונות הן פצע כואב, חצי חושב שזה מדהים ונפלא".

השופטת ברק-ארז: "אני ממש לא מתנגדת שתביאו שופטים שהם כביכול מהצד שלכם. זה לא המצב. להפך. לי חשוב רק שיגיעו אחרי כהונה בבית המשפט המחוזי. בואו ננסה לחשוב ביחד, זה חשוב".

הדיון הסתיים באמירה של הצדדים שינסו להביא שמות ורעיונות כדי להגיע להסכמה רחבה בוועדה. בקיצור, רחוק מלהיות רק עימותים הפעם
 

שמחה קופי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
השר לוין אמר: "מינויים בהסכמה כרגע הם צורך לאומי. בחירת נשיא בהסכמה רחבה זה אינטרס ציבורי ענק. צריכים ויתורים הדדיים מרחיקי לכת. אני שם. אני מבין שאסור לדרוס מיעוט.
הכל בסדר חוץ מהמשפט הזה:
אני מבין שאסור לדרוס מיעוט.
קצת מזכיר את גלית דיסטל.
 

שוקי פרוגר

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
כתיבה ספרותית

לוין הטיח בשופטי העליון: "לא מבין למה משלמים לי משכורת"
הוועדה לבחירת שופטים התכנסה היום ובמהלכה הטיח השר יריב לוין בשופטים ואמר: "לא מבין למה משלמים לי משכורת אם אתם קובעים הכול"​

הג'ינג'י מגיש עתירה לבג"ץ: השר לוין הודה שאינו עובד ולא מגיעה לו משכורת.

בג"צ בפס"ד: יש לשלול את המשכורת מהשר לוין ולחייב אותו בהוצאות משפט.
 

מישהו12

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
הפסיקות השערורייתיות ממשיכות.
סגן השר מעוז תוקף את החלטת ביהמ”ש העליון: “הסירו ידכם מהרבנות הראשית”
סגן השר ח”כ אבי מעוז בנאום הנדסת תודעה מס 102 :
על פי החוק, בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים לישראל ישנם שמונים רבנים, שמתוכם הרבנים הראשיים בוחרים עשרה.
מה זה רבנים? הרבנים הראשיים שבוחרים אותם אמורים לקבוע.
אבל מי שמפרשים כרצונם כל חוק, רגיל או יסוד, וגם פוסלים אותו אם בא להם, החליטו בהנדסת תודעה, שהם יקבעו שהמושג ‘רבנים’ כולל גם נשים.
רק שופט אחד, השופט מינץ, אמר בדעת מיעוט שלשון החוק מאוד ברורה.
איך אמר הגשש החיוור? “אנחנו רוצים לקבוע מי יהיה השופטים, מי יהיה המאמנים, מי יהיה השחקנים, מי יהיה התוצאה ומי יהיה מזג אוויר. אם לא, נשרוף את המועדון”.
בדיוק כמו בדיון שהיה במחוזי בשבוע שעבר, כאשר השופטת שלחה את נציגי אגודת ישראל לגבש עמדה באשר לשילוב נשים במפלגה שלהם.
נכון שדעת מועצת גדולי התורה היא אחרת, אבל מה פתאום שהם יחליטו מי מתמודד אצלם במפלגה? בשביל זה יש שופטים.
אני ממליץ לשופטי העליון להסיר ידם מהרבנות הראשית, ולחזור למה שהם אמורים לעסוק בו, כלומר, משפט על פי לשון החוק, ותו לא.
(ניוזלטר מפלגת נעם)
 

אחג

משתמש מקצוען
פרשים הובאו על ידי המשטרה בתל אביב, כדי לפזר הפגנה ברחוב קפלן שקוראת להפסקת המלחמה.

גם בירושלים: המשטרה החלה לפנות את המפגינים שחוסמים את הכביש סמוך לכיכר פריז.

׳ישראל היום׳: כמה מפגיני ״בחירות עכשיו״ נעצרו ברחוב קפלן - תופים ומגפונים הוחרמו למוחים.
 

טאבו

משתמש סופר מקצוען
לשמוע ולא להאמין
אמירה בלתי נתפסת של מוביל הפגנות קפלן איבי בנימין:
מראיין: צריך להחזיר את החטופים בכל מחיר"
איבי בנימין:"בכל מחיר"
מראיין: "אם המחיר שנתניהו ראש ממשלה עוד 5 שנים"?

איבי בנימין:
-"שאלה קשה"
"זה שאלה טובה"
"אין לי תשובה"
 

דיני

משתמש מקצוען

פעיל המחאה: "המונח ביביסט לא קיים יותר"

"אני לא "מנרמל" את נתניהו - אני מנרמל את האנשים, האחים שלי, שתומכים בו ובדרכו. די עם הפילוג. די עם היהירות הזו שמאפיינת את השיח הנוכחי. די עם החרמות. נמאס מזה". כך פעיל 'אחים לנשק' ישי גרין שמשנה כיוון וגישה כלפי הימין

1706786280631.png
ישי גרין מתנועת 'אחים לנשק', שהיה לפעיל בולט במחאה נגד הרפורמה המשפטית, שינה כיוון מאז השבעה באוקטובר ובסדרת ראיונות וציוצים ברשת פרס את משנתו החדשה בניגוד לרבים מחבריו שנשארו עדיין עם אותם מסרים של לפני המלחמה.

"בתפיסת העולם החדשה שאימצתי לא קיים המונח ביביסט יותר", כותב גרין בשעות האחרונות ברשת החברתית X. "מונח הגנאי הזה, שנולד בשנים האחרונות, הגיע לעולם כדי לבטל את דעתו של אחר. זה לא מקובל עלי יותר. מבחינתי יש רק תומכי נתניהו. חייב לציין שאני לא תומך נתניהו. אני חושב שהיה צריך לבקש סליחה מהעם בכל פעם שעולה לדבר".

לדבריו, "אני חושב שצריך להגדיר תאריך, גם אם בעוד שנה, שנצא לבחירות. אבל במקביל לאמונה הזה, אני חושב, שזכותך להחזיק בדעה שנתניהו טוב, מקצועי ושיש לו תוכנית. זכותך לחשוב כך מבלי שאחרים יבטלו אותך. מבלי שיקראו לך אידיוט גמור".

"לחברי מהמחנה", אומר ישי גרין, "אני לא "מנרמל" את נתניהו - אני מנרמל את האנשים, האחים שלי, שתומכים בו ובדרכו. די עם הפילוג. די עם היהירות הזו שמאפיינת את השיח הנוכחי. די עם החרמות. נמאס מזה. חייבים לייצר לגיטימציה לאחר ולדעותיו. במיוחד אם הן נשמעות לנו כמו קשקוש גמור וסכנת נפשות. אם נלמד להקשיב, נגלה, שרב הדומה על המפריד. גם בנושא הטעון כל כך שנקרא, נתניהו".


עוד כתב, "מדברים על אחדות מבוקר עד לילה. אבל מה זה אומר? איך עושים את זה? עבורי בראש ובראשונה זה להפסיק לזלזל באחר. לא משנה מה דעתו - אני מוכן להקשיב ולעקוב אחרי מסלול ההגיון שמניע אותו. זה חוויה מאוד כואבת. גם צריך לוותר על האגו. צריך לוותר על המחנה שלך, כי אתה לא שייך יותר לימין או לשמאל - אתה מסתכל על המציאות מכיוון חדש".

"כשאתה מתקשר עם יהודי אחר ששונה בדעותיך, תזכור שהוא מיוצג על ידי לוחם שנמצא בחזית. לוחם שנותן שם את חייו ובריאותו כדי שאנחנו פה נחיה. מתוך כבוד ללוחם - אני שוקל הכל מחדש".



"ככל שיותר אנשים יעשו כמוני, כך יקרב היום שאנשים ראויים ינהיגו אותנו. כאלה שנסכים עליהם - כי חזרנו לדבר. כבר לא נצטרך לריב יותר - כי המנהיגים יהיו גורם מאחד ולא מפלג. כי נבין למה הוא משרת את אחי היהודי מהצד השני. הוא יבין למה המנהיג שלי משרת אותי. ביחד נבנה את המדינה הזו באופן של שיתוף פעולה ולא תסכול ושנאה". כך איש 'אחים לנשק' שעשה חשבון נפש ושינה גישה כלפי הימין ותומכי נתניהו.
 

אחג

משתמש מקצוען
׳ישראל היום׳: שקמה ברסלר הגישה תביעת לשון הרע בסך 2.6 מיליון שקלים נגד ח״כ טלי גוטליב ו-6 פעילי רשת ששיתפו את דבריה של גוטליב שהאשימה את בן זוגה של ברסלר בבגידה, ביניהם מני אסייג וסמדר הילה שמואלי.
 

אחג

משתמש מקצוען
עמית סגל חושף ב'ערוץ 12': אשת העסקים עינת גז (המוכרת מהמחאה הכלכלית נגד הרפורמה המשפטית), פעלה להסיר תחקיר כלכלי נגדה במגזין הבינלאומי "ביזנס אינסיידר", בטענה שיש לה קרובי משפחה שחטופים בעזה, ולכן פרסום אודותיה עלול לסכן אותם כי היא אישה בפרופיל ציבורי גבוה.

עוד מעמית סגל: להפתעתם, גז עצמה לא מיישמת את ההמלצה שלטענתה קיבלה מגורמי הביטחון. שבוע קודם היא מתראיינת בערוץ 13 לרביב דרוקר, אחר כך בפודקאסט של 48 דקות היא מתראיינת בהרחבה, לרבות התייחסות למלחמה. פנינו למטה של גל הירש, למל"ל, גם לאגף בצה"ל שמרכז זאת, גם לשב"כ וגם למשרד ראש הממשלה שממונה כזכור על המוסד. התגובה של כולם: לא עמדנו בקשר עם גז, לא מוכר לנו שמה בהקשר של החטופים לא נתנו לה הנחיה כזו ואיננו נותנים הנחיה כזו.

עוד מחשיפת עמית סגל ב'ערוץ 12': בעקבות פניית גז התחקיר לא פורסם, ‏אך למרבה ‏ההפתעה, גז עצמה לא נמנעה מתקשורת והתראיינה לכלי תקשורת בארץ ובחו"ל. גם אצל גל הירש, גם במל"ל, גם בשב"כ וגם במשרד ראש הממשלה שממונה על המוסד, טוענים שלא עמדו בקשר עם גז, וכי שמה לא מוכר בהקשר של החטופים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה