ב.ד.ה. הרבנית מרת ציפורה פייגא אלתר מגור ע"ה

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
הרבנית מרת צפורה (פייגא) אלתר ע"ה, היוותה שריד לדור אחרון. היא היתה צעירת כלותיו של ה"אמרי אמת", עת נישאה (בשנת תש"ו) לבן זקוניו ה"פני מנחם" זי"ע. אך היתה גם בעלת ייחוס בזכות עצמה. אביה היה הרה"ח ר' אברהם מרדכי אלתר ז"ל, בנו של הרה"ק רבי משה בצלאל הי"ד, בן ה"שפת אמת" זי"ע.

נודעה כבר מילדותה כחכמנית ואצילת מידות, פיקחית ובעלת ידע עצום. התברכה גם בכושר ריטורי ויכולת הסברה. בשל העובדה שגדלה והתחנכה בישראל כבר מילדותה, שלטה היטב בשפה העברית שהיתה שפת האם שלה וכך הנחילה את מסורת אבותיה הגדולים גם לדור הצעיר של 'בית יעקב', אלו הנשים.



עם נישואיה ל"פני מנחם" הכירה בערכו והתמסרה אליו בכל שנותיה. בזכותה יכול היה בעל ה'פני מנחם' לשקוד על תלמודו כחפצו, כאשר היא עומדת לנגדו במסירות מפעימה. גידלה במסירות את ילדיה, אך במשך שנים סעדה בביתה שלה (דירת האמרי אמת, בבניין ישיבת שפת אמת) את חמותה, הרבנית פייגא מינטשא ע"ה.

בחייה ידעה גם מכאוב. תחילה שיכלה את בנה הילד משה בצלאל שנולד חולני ונפטר בילדותו (נטמן בהר המנוחות). בהמשך נהרג בנה, הגאון הצעיר רבי יהודה אריה ז"ל, מחבר ספרי 'פרי ביכורים', 'ארי במסתרים' ו'אמת ליהודה', בתאונת דרכים מחרידה שאירעה בעשי"ת תש"נ ובה נקטפו חייו והוא בן 28.
עם זאת, ראתה עולמה בחייה. אחר הסתלקותו הפתאומית של בעלה ה"פני מנחם" זי"ע בפורים תשנ"ו, זכתה לראות את ילדיה ששמם הולך לפניהם בזכות גאונותם המופלאה ובקיאותם בכל חדרי תורה, כאשר שמם הולך לפניהם בכל ריכוזי העולם היהודי. הלא המה: בנה בכורה הגה"צ רבי יעקב מאיר שליט"א, ראש הישיבה הגאון רבי שאול שליט"א העומד בראשה של קהילת "פני מנחם", הגה"צ רבי יצחק דוד שליט"א והגה"צ רבי דניאל חיים שליט"א ראש בימ"ד "ארי שבחבורה". חתנה הוא הרה"ח ר' בערל ליפל שיחי'.
 

מטהר אויר

משתמש רשום
ברוך דיין האמת: בחצר הקודש גור התקבלה הבשורה הקשה והמרה על פטירתה של הרבנית הצדקנית מרת ציפורה פייגא אלתר ע”ה, אלמנת הרה”ק בעל ה’פני מנחם’ מגור זי”ע, בגיל 97.

בשבועות האחרונים העתירו המוני בית ישראל לרפואתה השלמה של הרבנית מרת ציפורה פייגא בת יענטא, לאור מצבה הבריאותי הקריטי, ובימים האחרונים עלו בני המשפחה מספר פעמים לבית החולים מעייני הישועה בבני ברק כדי להיפרד ממנה, בהם בניה ראש הישיבה הגר”ש אלתר ואחיו הרבנים ומרביצי התורה – ולמרבה הכאב והצער, היום החזירה את נשמתה ליוצרה.

בשנים האחרונות, הרבנית עברה להתגורר בבני ברק סמוך לבנה הרה”צ רבי יצחק דוד אלתר ברחוב יהודה הלוי, ראש כולל להוראה בבית המדרש גור בבני ברק.

המנוחה ע”ה זכתה והותירה אחריה דורות ישרים ומבורכים, ובראשם בניו הגדולים – הרה”צ רבי יעקב מאיר אלתר, ראש הישיבה הגר”ש אלתר, הרה”צ רבי יצחק דוד אלתר, והרה”צ רבי דניאל חיים אלתר.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.
 

חסוי 7

משתמש מקצוען
קרדיט : בחדרי חרדים
ברוך דיין האמת: מעולם החסידות ובקרב חצר גור בפרט, נעקרה דמות מופת, אצילה וחסודה, בת קדושים ואשת חבר, הרבנית הצדקת הנודעת בחכמתה ובעמדה לימין בעלה בכל עוז הרבנית הצדקנית מגור מרת ציפורה פייגא אלתר ע"ה, שנלב"ע בשנת הצ"ח לימי חייה.

הרבנית נחלשה בשנים האחרונות ואושפזה בתקופה האחרונה בבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק שם השיבה את נשמתה ליוצרה כשבני משפחתה נמצאים סביב מיטתה.

בפטירתה נסתם הגולל על דור קדושים וגדולים שהיא הייתה לו השריד האחרון, דוגמא ואות מופת לרבניות צדקניות מדורות שעברו, וגשר נאמן ואיתן להעברת המסורת, בעומדה לימין בעלה הרבי ה'פני מנחם' מגור זצ"ל בכל עבודת הקודש, באצילות ובהשקט, עקרת הבית, מנשים באוהל תבורך.

על מועד מסע הלוויה שתצא ככל הנראה מישיבת 'שפת אמת' בירושלים בדרכה לבית החיים סנהדריה שם תיטמן נמשיך ונעדכן ב'בחדרי חרדים'.

בת קדושים

ביום כ"ז תשרי תרפ"ז, נולדה בבית אביה הגאון החסיד רבי אברהם מרדכי (ר' מוטל) אלתר זצ"ל, בנו של הצדיק הקדוש רבי משה בצלאל מגור זצ"ל, בן מרן השפת אמת זיע"א, ואמה הרבנית מרת יענטא ע"ה, בתו של הגאון המפורסם רבי שאול משה זילברמן זצ"ל גאב"ד וויערשוב וגדול העדה בארץ הקודש.

הבית התנהל והונהג לאורם של הסב הגדול והקדוש רבי משה בצלאל הי"ד, אשר היה בגור סמל ומופת לצדקות כלילת מעלות, צדיק תמים ונשגב, ואחיו קרובו ונפשו של מרן האמרי אמת זיע"א שהועידו למלא מקומו ברבות הימים. הגה"ק מבענדין התבטא אודותיו בפני הרבי הרה"ק מהרי"ד מבעלזא זיע"א, כי בכל עת ורגע הוא מכווין את כל הכוונות הראויות להתכוון בקריאת פסוק ראשון בקריאת שמע, ללא הפסק.

רבי משה בצלאל הי"ד השפיע ממרחקים מהודו על הבית הגדול ובמכתב שכתב לרגל לידתה וקריאת שמה ע"ש סבתה הרבנית מרת פייגאלי א"ח לבעל ה'חידושי הרי"ם' זיע"א, בירך שאף הילדה הנולדת, תזכה לגדול ולהיות כמותה, ברכה שהתקיימה במלואה כשזכתה ונישאה למי שלימים היה האדמו"ר הפני מנחם זיע"א ובהעמדתה כרם מפואר בבית ישראל.

מקרוב, היוותה דמותו הגדולה והכבירה של הסב השני הגה"ק מוויערשוב, שריד מחסידי החידושי הרי"מ, תלמיד מובהק למרן האבני נזר מסוכטשוב, חסידו ומקורבו הגדול של מרן ה'שפת אמת' שכינהו 'בן גילי' וחסידו ורעו הקרוב של מרן האמרי אמת, שהורה, כי על פיו של הרב מוויערשוב יונהג כל דבר קטן וגדול בהליכות החסידים בארה"ק, והוא יהיה האיש על העדה.

הרבנית ציפורה ע"ה, גדלה גם על ברכי הרבנית מוויערשוב מרת חנה ע"ה, בת הגה"ק חו"פ רבי חיים הכהן מנאווידוואהר שהיה מקובל וצדיק עושה פלאות, ומדמותה הגדולה והמסורות שהעבירה, קיבלה הרבנית רבות.

בימים ההם, ראשית הקמת בית יעקב בארץ ישראל, התחוללו ניסיונות קשים ומרים על עצם שמירת הדת. לא היה כמעט בית שלא היה בו מי שירד מהדרך רח"ל, ובמיוחד בנות ישראל רבות, שעזבו את הדת ואת המסורת, והלכו למחתרות או אחד מהארגונים החילוניים.

גם בכיתתה של הרבנית, רבות היו הבנות שעזבו את הדרך, וביום מהימים, חברתה הקרובה ביותר, לא פחות, בת לאחת המשפחות החשובות ביותר בין חסידי וצדיקי ירושלים, עזבה אף היא את הדת, בלא הודעה מוקדמת.

הרבנית, למרות כל הניסיונות, נותרה כמעט בודדה ויחידה בכיתתה, וכך באמונת אומן, בחירוף נפש ובזכות החינוך המעולה שקיבלה מבית הוריה, המשיכה להיאחז בענף עץ אבות, ואף לשמש בכך השראה ומגן עוז לבנות אחרות ולהוריהן שהצביעו: ראו את ציפורה, אף שהיא מלומדת ומשכילה, מתמצאת בכל העניינים, נותרת היא 'חרדית ואדוקה' בשלמות, בהשקפתה, בצניעותה ואורח חייה, ואינה נכנעת לרוחות הזמן.

השידוך עם ה'פני מנחם'

בשנת תש"ו, באה בברית הנישואין עם בן זקוניו של דודה הגדול ראש גולת אריאל מרן האמרי אמת מגור זי"ע, כשהשדכן היה הרב פנחס יעקב לוין ז"ל, שהיה המוציא ומביא בכל ענייני השידוך בשליחות גיסו ודודו מרן האמרי אמת. האמרי אמת אף טרח לפני השידוך, ובעצמו בחן את אחיה רבי ארי' אלתר ז"ל, שהיה בחור צעיר, וקיים בעצמו 'יבדוק באחיה'.

שמחת נישואיהם, הייתה אחד המאורעות ההיסטוריים המיוחדים והמשמחים ביותר בתולדות חצר הקודש גור ובכלל באותם ימי ערפל וקדרות איומה. הפליטים המועטים שנותרו במחנות העקורים, כמו גם ציבור החסידים הקטן בארץ הקודש ובארה"ב, ששו ושמחו בכל אותם הימים בדמעות גיל ובתקווה, כי לא יטוש ד' עמו ונחלתו לא יעזוב, נצר קדוש מוסיף ופורח, פרי עץ חיים וממנו תוצאות חיים.

בכל המכתבים שנותרו משארית הפליטה ומהזמנים ההם, כותבים החסידים על השמחה העצומה, הריקודים והסעודות שנערכו, והאושר שאפף את הכל כאשר זכה הרבי האמרי אמת להביא לחופה את בן זקוניו, אחר העקדה הנוראית באירופה.



986e2d236450065fc270.jpg
ההזמנה לחתונה | צילום: באדיבות המצלם
את ביתם הגדול הקימו בפשטות ובצניעות, בסמיכות קרובה למעון חמיה האמרי אמת, ואחר פטירתו, עברו לגור בין כתלי הבית הקדוש הצמוד להיכל הישיבה, שם התגוררה עוד 16 שנים תמימות יחד עם חמותה הרבנית הצדקת המפורסמת מרת פייגא מינטשא ע"ה, כשהרבנית ציפורה, אז אשה צעירה שאך הקימה ביתה, מוותרת לחלוטין על רצונותיה ופרטיותה, כל הנהגות הבית מתנהלים על פי חמותה המהווה את הלוז שבבית, מארחת נשים חשובות שבאות כל העת והרבנית ציפורה מפקירה את ביתה וכבודה, והיא מתהלכת בבית כמו אורח ולא כבעל הבית. כל אותה תקופה כמעט לא נסעה מביתה, במיוחד בשבתות, כדי שחמותה הרבנית הישישה לא תיוותר לבדה.

כל ימי חייה, ציינה את הזכות והחשיבות לדור ולגדל ילדים בביתו הקדוש של האמרי אמת, בקורה אחת עם חמותה שנודעה בצדקותה, מידותיה ואצילותה.

כשאפסו כוחותיה של הרבנית מרת פייגא מינטשא באחרית ימיה, דאגה לה כלתה הרבנית בכל עוצמתה, כיתתה רגליה לכל מקום אפשרי לצרכי רפואתה, טרחה ועמלה סביב השעון ממש במסירות עילאית וכלכלה את שיבתה בכבוד ובאופנים מדהימים. הרבנית ע"ה ציינה כמה פעמים את זכותה זו, וחזרה בהתרגשות בשם בעלה הגדול הפני מנחם, כי בזכות מצווה חשובה זו, זכו וראו מבניהם הגאונים הצדיקים שליט"א וזצ"ל, רוב נחת דקדושה.

לאחר מכן, התגורר בביתם בכל ימות הקיץ אביה רבי מוט'ל ז"ל ואליו ואל אמה ע"ה, הייתה מסורה וטורחת אין קץ לכבדם, בנאמנות ובמסירות כראוי.



09532006acd13a40388c.jpg
הרבי הפני מנחם בחתונתו | צילום: ארכיון
הרבנית הצדקנית מגור

מסירותה ועמידתה לימין בעלה הגדול זצ"ל, מיום נישואיה ועד ליום הסתלקותו בסערה, התבטאה בלמעלה מיובל שנות הרבצת התורה שלו בעמדו בראשות ישיבת שפת אמת והעמדת אלפי תלמידים, בכהנו ברמה בכל התפקידים הקדושים שהועיד לו אחיו הקדוש מרן הבית ישראל זיע"א ולימים גם אחיו מרן הלב שמחה זיע"א, כהונות רבות ועטרות שהתעטר בהן הפני מנחם, והרבנית הצדקת עמדה תמיד לימינו, בצניעות ובחכמה, הרחק משאון והמולה, וניהלה את ביתם בתבונה ובהשקעה מבורכת.

לשיא הגיע עמידתה לימין עוזו כמחברתו בקודש, בימי הנהגתו הרוממה, עת הוטלה עליו אדרת הנהגת רבוא רבבות ישראל עם קדושים, אז נודע בכל קצווי תבל כאוהבן של ישראל וליבן, רועה ישראל ופארו. הרבנית הצדקת, שנודעה כל ימיה בחכמתה, עמדה וניצבה הכן, סמוך לימין קדשו, העבירה משאלות מנשי ישראל בכל העולם, תמכה ועודדה, חבשה והעניקה מזור לכל צר ומצוק, מילה טובה, תפילות ששפכה והעתירה,

כמו כן הקימה וכוננה מפעלות תבל למען נשות אגודת ישראל והמשיכה בהתמסרותה במיוחד עבור כלות יתומות ועבור נשים אלמנות ל"ע.

היא הקימה בראשונה את ארגון 'עזר ליולדות' שבשעתו היה חידוש גדול, ריכזה עבורו משאבים, עוררה את הציבור בחשיבותו ועמדה לימינו בכל עת, תוך כדי שהיא משלבת אף את עצמה 'הרבנית מגור' בתוך הפעילות, כאחת המנדבות שבשורה, ולימים הוסיפה והעניקה לו דחיפה ודרבון.

ביזמתה ובהשפעתה ובעמלה בפועל, הוקם ארגון 'היכלי עונג' ע"ש חמותה הרבנית פייגא מינטשא ע"ה, והשפעתו התרחבה והתעצמה, וכן תנועות ומיזמים נוספים, כשבראש מעייניה עמד תמיד חינוך בנות ישראל לתורה וליראת שמים בדרך החסידות ובאהבת ישראל.

אחר פטירת מרן הפני מנחם זיע"א

במוצאי שושן פורים תשנ"ו, אחר תקופת פיגועים קשה ואחר כמה רמזים, פנה אליה בעלה הגדול הרבי הפני מנחם והחל לומר סתומות, שלא כדרכו, פסוקים מתוך מגילת אסתר. לפליאתה, השיב לה ברורות: אני יודע מה אני מדבר, אז נפרד ממנה באמירת 'שלום' מתמיה ומרעידה. הרבנית התקשרה לבניה בציינה כי היא מודאגת מאוד מהמתחולל. למחרת השכם בבוקר, ביום המר והנמהר ט"ז אדר תשנ"ו, גילתה במו עיניה את אסון הסתלקותו בסערה השמיימה.

למרות השאת והשבר הנורא שנפער בליבה ובקרב לבבות החסידים ועם ישראל בכללו, הייתה הרבנית האלמנה כצור חלמיש, על פניה עטתה ארשת גבורה, התאזרה על כאבה ושברה הפרטי העצום, ולא נתנה לכאב הנורא ולליבה המרוסק להשפיע על פעילותה הברוכה ועל התנהלותה, תוך שהיא ממשיכה להוות חוסן לאלפי נשות ישראל שהרבו להתקשר לביתה ולעלות לקבל עצה וברכה, תושיה ומילה טובה, כמקדם, כאילו לא ניטל ממנה אישית משענתה ועיקר חייה.

מאז, החלה לפקוד יום יום את ציונו הקדוש וציון אביו מרן ה'אמרי אמת' אשר למרגלות ביתה, המשיכה שם במקום תפילה ותחנונים זה, להעתיר ולהפיל תחינה ותפילה בכל עת, על הבקשות והאזכרות הרבות שבאו אליה ועל כל מי ששמעה או קראה כי הוא במצור ובמצוק. בקרב נשים בירושלים סיפורים על ישועות שהתחוללו בתפילתה וניסים שניכרו בחוש בחסדי שמים.



fa3f04fba4802dc1e44a.jpg
תעודת הנישואין של הרבנית ובעלה הפני מנחם | צילום: ארכיון
חסד בהיקפים עצומים בחשאיות מוחלטת

'הרבנית ציפורה' – שם שהיווה מהות וסמל לאצילות נדירה, לאישה גדולה וחכמה, ענוותנית וחכמנית, שעצותיה ופקחותה נודעו לשם דבר.

חלק נכבד בחייה הקדישה בכל מאודה וליבה להמון המוני עניים, חולים ונדכאים, אשר הבית הגדול והקדוש שהקימה, היווה עבורם ביתם השני, מקום בו יכלו לפרוק את כאבם ומשאלותיהם, אצל בעלה והן בליבה הגדול.

שנים רבות עמלה עם ידידות אחדות, במתן בסתר חשאי וכמוס, השיאו בנות יתומות ודאגו להן לכל צרכיהן, מהחל ועד כלה, מחוט ועד שרוך נעל, כשהיא מנהלת הכל בתבונה וברגישות ומתוך אהבת ישראל נדירה, ולא נוטלת כל עטרה או כבוד לעצמה, כשהכל נעשה בדרך כבוד מירבית.

רק לאחרונה התפרסמה עובדה מדהימה מאחת משמחות הנישואין הללו, אותן ארגנה עם חברתה המחנכת הגב' בינקה, ובהגיען לאולם טרם השמחה, חישבו ובדקו אם אכן הכל סודר על צד היותר טוב. הבחינו כי שרשרת פנינים, אותה נהוג להעניק אחר החופה לתשורה לכלה, לא הוכנה מבעוד מועד. הרבנית בפשטות ובטבעיות מפעימים, שלפה את ה'שרשרת' אותה ענדה ואותה קיבלה היא עצמה ככלה בנישואיה לרבי הפני מנחם, והעבירה אותה לכלה היתומה שנישאת זה עתה. כך בפשטות וללא שום פרסום.

בתה הרבנית ליפל תחי', סיפרה כי פעמים רבות היו מגלים תכשיטים שלה אצל נשים אחרות, קשות יום ומעוטות יכולת, ופעם אחת אף גילו כי טבעת היהלום שלה חסרת היהלום, שלא נאבד או נפל אלא הוצא מבסיסו על מנת להעניקו לכלה יתומה שעמדה להתחתן.

כחלק מעמידתה לימין בעלה הגדול בכהונתו הרמה בישיבת שפת אמת, היו תקופות ממושכות שבהן כיבסה עבור בחורים שלמדו בישיבה הגדולה 'שפת אמת' - ודאגה להם לכל צרכיהם. לתושבי חו"ל או בעתות מתיחות בטחונית או סתם כאשר הבחינה שבחור מסויים לבוש בבגדים מרופטים או קרועים וישנים.

ביתם, הצמוד לישיבת שפת אמת, אשר במרבית ימי הנהגת מרן הרבי הבית ישראל זי"ע, היה גם בית המדרש הגדול דחסידי גור, היה כמעין מבוי מפולש של החסידים, כמעט רשות הרבים, כמעט ללא שמץ של פרטיות והיא לא התלוננה על כך מאומה.

גם בכל מסעותיו לחו"ל, מעולם לא עמדה בדרכו, וכאישה כשרה גדולה, דרבנה ועודדה אותו בכל פעליו העצומים למען כלל ישראל, עוד שנים הרבה לפני ההנהגה.



2503a2e856c71ed0bfce.jpg
בעלה, הפני מנחם מגור בחיפה | צילום: ארכיון
הנהגתה והדרכתה

כאשת חבר אמיתית, עמדה נגד עיניה באופן עילאי, חשיבות ההתמדה בתורה והשקידה בה. עשרות שנים לאחר מכן, הייתה מציינת את אותם המובחרים שבין בני הישיבה 'פלוני, תלמיד חכם גדול, אבל אני זוכרת איך ישב במלחמת יום הכיפורים, יחידי בהיכל' – 'וזה, רב קהילה מכובדת, זוכרת אני היטב איך עמל בתורה עד השעות הקטנות של הלילה וגם השכים קום פארטאגס'.

הייתה חושפת צוהר לאהבת תורה שלה, כשהייתה אומרת לנכדיה פעמים רבות 'ראו תלמיד חכם גדול זה, כיצד הייתי מתמוגגת מקול התורה שבקע ממנו בשעות קשות או באשמורת הבוקר. על כן זכה לגדולה ולכתר תורה'. כך החדירה בצאצאיה, בבניה ובנכדיה אהבת תורה אינסופית ומסירות לשותפות עם עמלי התורה.

חינכה את בניה ואת בתה שיחיו, בצורה מופלאה משחר ינקותם, נסכה בהם טל תורה ואהבתה עד כלות, חכמה ודברי אמונה זכה, וזכתה וראתה עולם מפואר ונשגב בקרב בית ישראל.

כוחה הגדול בפיה, אמרות חז"ל ומאמרי חסידות שנשזרו מפיה כמרגליות, היו למקור בלתי אכזב, והיא בנדיבות לבה ניאותה במשך עשרות שנים, לכתת רגליה להביא דבר ד' ברמה בפני מאות רבות של כינוסים. לנאומיה ולדבריה יצאו מוניטין וציבור שומעות דבריה בצמא, הלך וגדל, במגוון סוגי נשים מכל הרמות.

העמידה מאות ואולי אלפי תלמידות, בשיעוריה בכל העניינים, בנושאי תפילה, תורה, אמונה וביטחון על פי דרך החסידות, שמירת ההלכה וטהרת הדיבור, הבנתה המעמיקה וניסיונה בחינוך הצאצאים ובשלל נושאים מגוונים, כולל נושאים בלתי שגרתיים ולא ידועים, כמו מידות בית המקדש, שירי רבי יהודה הלוי ומשוררי הקודש, פיוטים בלתי ידועים ושאר עניינים אותם הכירה וידעה, והכל ביסודיות ובעומק, בעיון ומן המקורות.

המשתתפות בתפילה בבית המדרש הגדול של גור ברחוב רלב"ח, זכו לשמוע ממנה בעת ההפסקה שיעור מיוחד וקצר, מסר קולע וחד מתוך הפרשה, הנהגה והארה מתוך דברי רבותינו מאורי החסידות וגדולי המוסר, והיו הדברים משובצים באומנות, מופלאים וחודרים עמוק ללבבות.

היותה אישיות חכמה ופקחית, עטרת בעלה ונזר נשות חצר הקודש גור, נואמת ומחנכת דגולה, בת קדושים מרום היחס, כל אלו ועוד, לא גרמו לה מעולם להביט מעבר לד' אמותיה, בצניעות המשיכה לנהל ביתה באופן מופתי, גם בשיא ימי גדלותה והנהגת החצר, התעקשה להמשיך לנהל ביתה בפשטות ובטבעיות מיוחדת ונדירה.

עד זקנה ושיבה, לרבות בשנות הנהגת הפני מנחם, התעקשה שלא להיעזר במשמשים ומשרתים, הרחיקה בעדינות ובאצילות מלחכי פינכה, וגם המעט שנדרשה בלית ברירה, הדגישה שעושה זאת למען ולכבוד החסידים ובעלה הגדול, כשאת הכל עשתה ברוך, בעדינות וללא פסיעה חלילה על ראשי עם קודש, הודתה והכירה טובה למי שגמלו עמה חסד, למרות שהדגישו בפניה את הזכות והכבוד שחשו, הוסיפה והוקירה על מעשיהם.

הרבתה לנסוע לכותל המערבי לתפילה ולשפיכת צקון לחשה, כמעט תמיד עשתה את הדרך לבדה, באוטובוס קו 1, ללא נהגים ורכבי פאר, הס מהזכיר רישיון כניסה ייחודי עבורה וכדומה, וזאת למרות הפצרות רבות מצד מקורבים ואנשים שטרחו למענה.

עם כל גדלותה ומעשיה, ייחוסה ומעמדה העצום - כלת האמרי אמת, אחרונת נכדי השפת אמת, א"ח הפני מנחם, מנהיג רבבות ישראל, - נותרה 'יודישע מאמע' צנועה ופשוטה, לבושה חף מכל מותרות מהם סלדה בעומק לבה, מורשה לה מחינוך זקנה רבי משה בצלאל הי"ד, וכפי שראתה בבית חמיה ובעלה רועי ומאורי ארץ. כך גם העבירה והחדירה בקרב צאצאיה ובקהל שומעיה.


התייחסותה החמה לנכדיה ונכדותיה, ולכל כלה חדשה במשפחתה, כך גם השתתפותה המכבדת בשמחות אינספור של כל בני המשפחה הרוממה, צאצאי מרן ה'אמרי אמת' זיע"א, ולמרות המאמצים שנדרשו להשתתפותה, טרחה והגיעה לזמן ניכר כשהיא מרוממת ומעלה את כל השמחה. לעתים הייתה מציינת בשנינות בבואה: אני כאן, הדודה של סבתא רבה של הורי החתן והכלה..., ולמרות פער הדורות הנדיר, השתדלה ככל יכולתה ומעבר לכך להשתתף ארוכות ומעומק הלב בשמחות הרבות.

למרות אותו פער שנים ודורות, ידעה לרדת לרמתן של בנות הדור הצעיר, לטעת תחושת קירבה ולהעניק עצה נבונה או מילה טובה, ופעמים רבות, חידוש תורני ששמעה או קראה.

עוד רבות יסופר ויתואר אודות אצילותה, מידותיה, חינוכה ובעיקר מידת החסד וההענקה כל ימי חייה.

קבלת ייסורין בדומיה

באמונת תום ומתוך גדלות נפש עצומה, ניכרה בתעצומות עוז רוחה בעת פטירתו הטראגית של בנה המופלג בתורה הגאון החסיד רבי יהודה אריה אלתר זצ"ל, רב שיכון הרבנים וחתנו של האדמו"ר מאונגוואר זצ"ל שנפטר בשנת תשמ"ח, אחר פציעה אנושה בתאונת דרכים בימי הרחמים והסליחות.

הרבנית הצדקת שלא פסקה מלקוות ולייחל לקב"ה לרפואת בנה הגאון והצדיק, קיבלה גזירת שמים בדומיה ובשפתיים חשוקות ונצורות, ואת כאבה ועוצם שברון לבה ורוחה, נצרה בתוככי נשמתה, התאזרה באמונה וביטחון מופלאים, וכל הנהגותיה והליכותיה בתקופה נוראה זו, היוו לאות ולמופת בקרב כל רואיה ומכריה, מוקיריה ומעריציה הרבים.

הכאב והשבר, הובעו והתבטאו, רק כאשר היו מגיעים אליה הורים, אשר ל"ע, טעמו אף הם מכוס היגונים המרה, בשכול ובפטירת צאצאיהם בחייהם ה"י, והיא הביעה את תחושותיהם בהבנה ובגדלות רוח בלתי מצויים, תוך כדי שהיא מרעיפה עליהם טללי נחמה ותקווה טובה, בהראותה את החסדים שבתוך הגבורות, את עומק הנהגת ד' בים הכאב והיגון, את שפעת הרחמים והנחת שהיא חווה מהנכד היתום שצמח והיה לאילנא רברבא.

אסון מחריד זה, שבר על שבר שהצטרף לכאב ולמנת היגונים שחוו בצעירותם, עת נפטר בנם הילד משה בצלאל ע"ה, אחר שנות מכאוב וייסורין מאז לידתו ועד פטירתו בגיל 6. אסונות ומכאובים אלו, ואלמנותה הפתאומית והשנים הרבות אחר כך, חישלו את רוחה וחזקו את ליבה להוסיף ולאמץ ולחזק שבורות לב ומי שאיבדו קרובי משפחה ובמיוחד כאלו של"ע שכלו ילדיהם בחייהם.



c4abd95302b31e6d9d92.jpg
האדמו"ר בעל ה'פני מנחם' מגור זצ"ל | צילום: ארכיון
זכתה לכרם מפואר

באחרית ימיה, עת הלכה ונחלשה, התארחה רבות בבני ברק עד שקבעה מגוריה בדירה אשר מעל בית בנה הגאון החסיד רבי יצחק דוד אלתר, אשר הוא ובני משפחתו, כלתה הרבנית תחי' ועמה כל צאצאיהם שיחי', התמסרו בכל לבם לכבדה ולרומם רוחה, ככל שהלך גופה ונחלש, הוסיפו הם מצידם וסעדוה, לא חסכו שום עמל וטרחה להקל על מצב בריאותה, בכל דרך ובכל מאמץ, בקיימם באורח מופלא מצוות כיבוד אם בכל פרטיו ודקדוקיו, לאות ולמופת. גם יתר צאצאיה ובני המשפחה המורחבת ונשים חשובות שתחי' הרבו לבקרה ולכבדה לרכוש חכמה ובינה, מטעם הדורות ומהוד קדומים שאפף אותה.

כל ימיה היללה את השי"ת על חסדיו המרובים עמה, הודתה על הזכות העצומה להעמיד כרם מפואר בבית ישראל, זרע ברך ד' מופלגים בתורה והרבצתה לאלפים ורבבות, צדיקים וחסידים ביראה ובחסידות, בניה הגאונים הצדיקים, כולם גדולי תורה: בנה בכורה, הגאון רבי יעקב מאיר, ראש הישיבה הגאון רבי שאול, הגאון רבי יצחק דוד ראש כולל בית תלמוד להוראה - גור בבני ברק ובן הזקונים הגאון רבי דניאל חיים ראש ישיבות פני מנחם.

כן זכתה בבת יחידה הרבנית הצדקת מרת אסתר ליפל תחי', א"ח הגאון רבי אברהם דוב ליפל מאצילי ונקיי הדעת ומאישי הסגולה בחצר הקודש גור בבני ברק. מהם ומבן בנה הגאון החסיד רבי יהודה אריה זצ"ל שנלב"ע בחייה, ראתה נחת ותוצאות חיים לתפארה: עשרות נכדיה מרביצי התורה והחסידות לשם ולתהילה בכל קצווי ארץ, מחנכים ומשפיעים וכלי קודש, משפחות מפוארות אצילות ההולכים בדרכה, מחנכות ומנחילות את מורשתה – מורשת בית אבותיה זיע"א ובעלה הרבי הקדוש זצ"ל.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
משה ויסברג: הלוויתה של הרבנית הצדקנית מרת ציפורה פייגא אלתר ע"ה אלמנת הרבי הפני מנחם מגור זצ"ל תצא בשעה 14:00 מביתה ברחוב יהודה הלוי 15 בבני ברק. בשעה 16:30 תצא מביתה בישיבת שפת אמת בירושלים, דרך רחוב ירמיהו לבית העלמין בסנהדריה שם תיטמן
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
הרבנית מגור ע"ה אלמנת הפני מנחם זצ"ל צפויה להיטמן בביה"ח סנהדריה, ההלוייה תעבור ככל הנראה גם דרך ביהמ"ד הישן של גור ברחוב רלב"ח
 

חניוק

משתמש מקצוען
משה ויסברג: הלוויתה של הרבנית הצדקנית מרת ציפורה פייגא אלתר ע"ה אלמנת הרבי הפני מנחם מגור זצ"ל תצא בשעה 14:00 מביתה ברחוב יהודה הלוי 15 בבני ברק. בשעה 16:30 תצא מביתה בישיבת שפת אמת בירושלים, דרך רחוב ירמיהו לבית העלמין בסנהדריה שם תיטמן
בשעה 17:30 ברחוב ירמיהו
קרדיט @איצ'ה קו המידע
 

גימפל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בשעה 17:30 ברחוב ירמיהו
קרדיט @איצ'ה קו המידע
הלוויתה של הרבנית הצדקנית מרת צפורה פייגא אלתר עליה השלום, אשת חבר של מרן האדמו״ר הפני מנחם מגור זצ"ל תצא בשעה 14:00 מביתה ברחוב יהודה הלוי 15 בבני ברק. ובשעה 16:30 מביתה בישיבת שפת אמת בירושלים, דרך רחוב ירמיהו לבית העלמין בסנהדריה. הלוויה תגיע לרחוב ירמיהו פינת ברנדס בשעה 17:30 בהשתתפות כ״ק מרן האדמו״ר מגור שליט״א.
 

חניוק

משתמש מקצוען
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:ג גַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:ו זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:ח טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:י כָּל אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יב מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טו עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טז פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יט רְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כא תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

פלינדרום • אתגר 52

לוח מודעות

למעלה