שיתוף - לביקורת הנופש הקצר של דן

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
המכונית השכורה עצרה ליד פחי האשפה הירוקים, מתוכה יצא גבר בגיל העמידה, השקיף רגע סביבו ואז הוציא מתא המטען תיק גב ונרתיק שחור וארוך של כלי נגינה או משהו.
"דן", קראתי ביוצאי אליו מהבית.
הוא ברך אותי בניע ראש ולא חייך.
גבר נאה, פנים חרושות, עמידה זקופה, עבר צבאי ללא ספק. עיניים כחולות כהות המביעות תוגה נחושה, חולצת טריקו אפורה, מכנסי קורדורוי פשוטים, נעלי נייק מאובקות ושחוקות.
הופעתו הקרינה אזהרה, אך גם משכה חמלה. זאב בודד.

הובלתי אותו דרך המדרגות אל הצימר שעל הגג.
פרטתי את כל ההוראות והכללים שאני אומר לכל האורחים, הוא הקשיב בדממה.
"אז תהנה, וכל מה שצריך אתה יכול לרדת ולדפוק אצלנו" הוא הודה וסגר את הדלת אחריו.

הצימר שלנו מתאים למשפחה גדולה. יש בו טרמפולינה והמון צעצועים לקטנים, משחקים ומתקני כושר לנערים, ולמבוגרים יש ספרים רבים וגם ג'קוזי משוכלל.
אבל כל הדברים האלו מיועדים בעצם רק לתמונות שבפרסומת, בפועל אף אחד כמעט לא נוגע באמצעי הבידור הללו.
מי פתי לבלות בין ארבע קירות כשהוא נמצא באחד המקומות היפים בארץ.
היישוב שלנו ממוקם בגובה צלע הר, בתים קטנים וציוריים המציצים מן הסבך הירוק, שבילים אלגנטיים בינות לגינות המושקעות. הסדר והעיצוב הסביבתי המטופח, שרק מושב של פנסיונרים בעלי אמצעים יכול לייצר.
וכל זה עדיין כאין וכאפס לעומת הנוף...
העמק המשתרע עד אין קץ, משובץ בריבועי שדות ומטעים מחליפי צבעים. הרכס הנפלא משמאל השטוף יערות צפופים וישובים קטנים וססגוניים המזדקרים בחינניות מוקפים בגדרות ומגדלי שמירה משולשי גג. והמורדות הסלעיים ומלאי הוד אלם שלמרגלותם רובץ בשתיקה מאיימת הכפר ביר סולטאג'ה שבתיו מתפשטים דרומה עד להרי אפרים המכחילים באופק.
האורחים שלנו היו יוצאים לשוטט בטבע, לסיורי שטח נועזים, או לטיול רגלי שליו מול יפי הארץ הטובה שנתן לנו האלוקים.
אבל האורח האחרון, בחר להשאר בפנים.
רבע שעה אחרי שהגיע דפק אצלנו ובקש לורד ארט-ליין, ומאז לא הראה את פניו מחוץ לצימר.

דן, הוא אמר אתמול בשיחת הטלפון. "דן מה?" שאלתי.
"רק דן".
"כמה ילדים?"
"בלי ילדים"
"אז רק זוג?"
"רק אני".
וכששתקתי הוסיף "אשתי נפטרה"
וכשעוד יותר שתקתי, אמר
"נילי נרצחה לפני שלשה חדשים בפיגוע בשדמות ראובן".

זכרתי היטב את הפיגוע ההוא שארע לא רחוק מאיתנו וזעזע את כל היישובים באזור השקט-יחסית שלנו.
מחבל ניגש לרכב שתידלק בתחנת עולש וירה בנהגת מטווח קרוב. הוא נמלט ברכבו ולא נתפס.
האשה מתה מפצעיה לאחר שלושה שבועות.
חייל יושב מאז בתחנת הדלק על כסא פלסטיק עם עוזי וסגריה.
מזכרת עצובה לאזלת היד של כוחות הביטחון.

שלשה ימים.
שלשה ימים לא ראינו אותו ולא שמענו.
הילדים אמנם הבחינו בתנועה במרפסת של הגג, אבל לא ראו את דן עומד שם. הוא אולי שכב על הרצפה מוסתר על ידי המעקה הנמוך.
כשהזמין את הצימר בירר הרבה על המרפסת. על השמש, על כיווני האויר, אם יש רוחות, אם שכנים יכולים לראות.

ביום השלישי לקראת שקיעת החמה, כששיחקנו שש בש בסלון, נשמע פתאום רעם יריה.
לרגע קפאנו במקום והבטנו זה בזה בפחד ואז נשכבנו על הארץ. אשתי באומץ של אם מגוננת, רצה מחלון לחלון והשקיפה סביב ואחר כך הביטה בתקרה.
"כן, זה היה נשמע מלמעלה" אמרו הילדים.
עליתי במדרגות ודפקתי על דלת הצימר
"דן?"
נשמעו רחשים מבפנים ואחרי מספר רגעים אמר דן "רק רגע".
"הכל בסדר?" שאלתי ודפקתי שוב.
הוא לא ענה.
עוד רחשים נשמעו ולבסוף נפתחה הדלת.
דן עמד כשהתיק על גבו ובידו הנרתיק השחור והארוך.
"אני הולך" אמר. עיניו היו אדומות.
"השארתי לך אלפיים ארבע מאות על השלחן".
במהירות ירד במדרגות וצעד אל האוטו השכור, הכניס אל תא המטען את התיק ואת כלי הנגינה הארוך, או שהיה זה משהו אחר.
הניף יד רפה לשלום, נכנס לרכב ונסע.

שעה ארוכה המשכנו להביט על הכביש המתפתל, גם לאחר שהמכונית נעלמה מהעין.
באויר עמדה תחושת מועקה ורווחה גם יחד. הערב כבר ירד, ההרים השחירו והשמים נצבעו בארגמן סגול.
הרחק מן העמק עלה קול סירנה.

הצימר נשאר בדיוק כפי שהיה. אף רהיט לא הוזז, הסדינים היו מתוחים, המגבות יבשות, שום סימן שמישהו גר פה.

למחרת כתבו העיתונים כי ראחים נהוונד - המחבל מהפיגוע בשדמות ראובן - נהרג מירי צלף לא ידוע, ביציאתו מחנות ירקות בה הסתתר.

"אבא" קרא בני מן המרפסת בשעה שהכנו את הצימר לקראת האורחים הבאים
"תראה מה מצאתי".
הוא הושיט לי תרמיל נחושת ארוך ומבריק של כדור צלפים, עליו היה כתוב בלורד שחור
"עבור נילי".
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
וואו, איך אתה חושב על כאלו סיפורים?
באמת קשה להצביע על תהליך ברור של התהוות הסיפור.
זה בהשראת עונת הנופשים כמובן, ואוירת בקשת נקמת הדם שכולנו שרויים בה עד צוואר.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא יודעת ממה להתחיל...
מהתוכן המצמרר והכואב, מהתיאורים המדהימים, מהכתיבה הזורמת והחלקה.
אז כרגיל, את הקטעים שלך אני קוראת כמה פעמים: פעם אחת בשביל הסקרנות, תכלס מה הסיפור פה. פעם נוספת בשביל להתעכב על החלקים שתפסו לי את העין בקריאה הראשונה ועכשיו אני פנויה להתעמק ולהנות מהם בלי הסקרנות להמשך העלילה. ושוב, בשביל להתרגש מהמשפטים או התיאורים יוצאי הדופן שלך.
אז עכשיו אחרי קריאה ראשונה אין לי עדיין מילים. רק תחושות של מועקה, כאב וחמלה על האיש שאיבד את כל שהיה לו.
ובשולי הדברים, כאיש מקצוע, מענין אותי לשמוע ממך מה נותנת הנקמה לנוקם? האם יש פה באמת קורטוב נחמה? ביטוי של הזעם הפנימי שאין עליו שליטה? זה מעשה שיש בו ריפוי או להיפך?
תודה על קטע מעולה נוסף, אחד הטובים שלך לדעתי.
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
לא יודעת ממה להתחיל...
מהתוכן המצמרר והכואב, מהתיאורים המדהימים, מהכתיבה הזורמת והחלקה.
אז כרגיל, את הקטעים שלך אני קוראת כמה פעמים: פעם אחת בשביל הסקרנות, תכלס מה הסיפור פה. פעם נוספת בשביל להתעכב על החלקים שתפסו לי את העין בקריאה הראשונה ועכשיו אני פנויה להתעמק ולהנות מהם בלי הסקרנות להמשך העלילה. ושוב, בשביל להתרגש מהמשפטים או התיאורים יוצאי הדופן שלך.
אז עכשיו אחרי קריאה ראשונה אין לי עדיין מילים. רק תחושות של מועקה, כאב וחמלה על האיש שאיבד את כל שהיה לו.
ובשולי הדברים, כאיש מקצוע, מענין אותי לשמוע ממך מה נותנת הנקמה לנוקם? האם יש פה באמת קורטוב נחמה? ביטוי של הזעם הפנימי שאין עליו שליטה? זה מעשה שיש בו ריפוי או להיפך?
תודה על קטע מעולה נוסף, אחד הטובים שלך לדעתי.
תודה על המחמאות.
באופן כללי בעולם הטיפול ממש לא ממליצים על נקמה, זה רק ממקד את האדם בשליליות של הארוע, בשעה שהריפוי האמתי הוא לשנות את צורת ההסתכלות על הטראומה ולגלות בה צדדים חיוביים או לפחות ניטרליים, וכך לעבד אותה מחדש בנפש.
לדעתי נקמה נובעת מגאוה.
והיא טפשית כמותה.
מאידך בחזל מופיע שנקמה בתנאים מסוימים היא משובחת, ויש המון פסוקים על זה כפי שמוכר לכולם.
אין לי זמן להתעמק בזה עכשיו, אבל אישית נראה לי שהענין תלוי בסוג הסבל שעליו רוצים לנקום, אם רק הציקו לך - אפילו בצער גדול מאד - הנקמה מיותרת וילדותית. אבל אם מישהו דרס לך את האישיות והשפיל אותך עד שאיבדת חלק מהערך העצמי שלך, אז נקמה יכולה להחזיר לך את העוצמה הפנימית שנמחקה.
מניצול שואה למשל לא הייתי מונע מלנקום באכזריות בנאצי, רק כדי להשיב לעצמו את הצלם האנושי בעל הזכיות.
וגם שם יש דרכים יצירתיות יותר.
פעם קראתי על אפרים קישון, הומוריסטן בינלאומי שהוא ניצול שואה מהונגריה. שכשהספרים שלו תורגמו לגרמנית, הוא הרגיש נקמה מתוקה בכך שהילדים של הנצאי שהשפיל אותו במחנה - צוחקים מההומור של הקרבן.
 

מאל"ף ועד תג

עריכה | הגהה | עימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עימוד ספרים
עריכה תורנית

Sara led

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
כתיבה משובחת.
אהבתי את השימוש בטכניקת האקדח המעשן. (הלורד בהתחלה וההקדשה...)
לאחרונה השתמשת בז'אנר בעוד קטעים מעולים.

רק מעירה שהצלף לא יוכל להישאר באנונימיותו במדינה שלנו
הרי צריך לדעת למי על שם מי להגיש את כתב האישום על רצח פלסטיני.
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
כתיבה משובחת.
אהבתי את השימוש בטכניקת האקדח המעשן. (הלורד בהתחלה וההקדשה...)
לאחרונה השתמשת בז'אנר בעוד קטעים מעולים.

רק מעירה שהצלף לא יוכל להישאר באנונימיותו במדינה שלנו
הרי צריך לדעת למי על שם מי להגיש את כתב האישום על רצח פלסטיני.
מה זה בדיוק "טכניקת האקדח המעשן", ששותלים רמזים למה שיקרה בסוף?
 

מתן מאור

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מה זה בדיוק "טכניקת האקדח המעשן", ששותלים רמזים למה שיקרה בסוף?
אקדח מעשן בדרך כלל הכוונה לראייה ברורה, אקדח שפולט עשן סביר להניח שירו באמצעותו לפני שניות בודדות.

במקרה זה נראה שהכוונה הייתה לאקדח של צ'כוב. כפי שנאמר משמו: אקדח שמופיע במערכה הראשונה יירה במערכה השלישית.
כוונתו של אדון צ'כוב לכאורה, אל תניח פריטים מיותרים על הבמה, כל דבר שהתייחסת אליו בסצנה וכל מה שטרחת לתאר חייבים לבוא לידי שימוש בעלילה.

בנידון דידן, הלורד הוא רמז להקדשה שתופיע בסוף, הוא סוג של סגירת מעגל בין תחילת הסיפור לסופו. זאת טכניקה ספרותית יפה, אבל זה לא האקדח של צ'כוב ולא אקדח מעשן.

רבים הם הנוטים להתבלבל בין רמזים לאקדחים כי ההבדל הוא דק. השונות המהותית ביניהם היא שהאקדח שמופיע במערכה הראשונה אמור לקדם את העלילה בהמשך, והרמז הוא כשמו - רמז למה שיקרה בהמשך. הלורד או הפתק לא קידמו את חוקרי המז"פ בחקירה, גם הקוראים עצמם ידעו לנחש מי היורה לפני שבני הסב את תשומת לב אביו אל הפתק.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צז

א יי מָלָךְ תָּגֵל הָאָרֶץ יִשְׂמְחוּ אִיִּים רַבִּים:ב עָנָן וַעֲרָפֶל סְבִיבָיו צֶדֶק וּמִשְׁפָּט מְכוֹן כִּסְאוֹ:ג אֵשׁ לְפָנָיו תֵּלֵךְ וּתְלַהֵט סָבִיב צָרָיו:ד הֵאִירוּ בְרָקָיו תֵּבֵל רָאֲתָה וַתָּחֵל הָאָרֶץ:ה הָרִים כַּדּוֹנַג נָמַסּוּ מִלִּפְנֵי יי מִלִּפְנֵי אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ:ו הִגִּידוּ הַשָּׁמַיִם צִדְקוֹ וְרָאוּ כָל הָעַמִּים כְּבוֹדוֹ:ז יֵבֹשׁוּ כָּל עֹבְדֵי פֶסֶל הַמִּתְהַלְלִים בָּאֱלִילִים הִשְׁתַּחֲווּ לוֹ כָּל אֱלֹהִים:ח שָׁמְעָה וַתִּשְׂמַח צִיּוֹן וַתָּגֵלְנָה בְּנוֹת יְהוּדָה לְמַעַן מִשְׁפָּטֶיךָ יי:ט כִּי אַתָּה יי עֶלְיוֹן עַל כָּל הָאָרֶץ מְאֹד נַעֲלֵיתָ עַל כָּל אֱלֹהִים:י אֹהֲבֵי יי שִׂנְאוּ רָע שֹׁמֵר נַפְשׁוֹת חֲסִידָיו מִיַּד רְשָׁעִים יַצִּילֵם:יא אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה:יב שִׂמְחוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה וְהוֹדוּ לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה