שיתוף - לביקורת ה'משא' שיהפוך אתכם לתלמידים של... -לא מומלץ-

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אי שם בעיר כרכמיש שעל גדות נהר פרת, אחת הערים המרכזיות בחבל פתור
השנה היא 1275 לפנה"ס [ב' תפ"ה]

ישיבת "מן ארם" מנתה באותה עת כמה מאות תלמידים, וזכתה לשם טוב ברחבי העולם, ורבים רבים שיחרו לפתחה.
תלמידי הישיבה היו מגיעים ממרחקים בעיקר כדי להיות חלק במשא המרכזי השנתי שנשא ראש הישיבה המפורסם והנערץ, בתחילת תקופת הקיץ.
המשא המרכזי המדובר היה ה'דגל' של הישיבה ומה שמשך את הציבור הענק לעשות את כל הדרך רק כדי להשתתף בו, גם מי שלא נמנה עם תלמידי הישיבה הקבועים הורשה להיכנס למשא השנתי.

המשא התחלק לשני חלקים והתפרס על כמעט שש שעות בסך הכל.
לא סתם יוחסה לו חשיבות רבה בעולם הישיבות, מאחר וראש הישיבה הנודע היה פותח את השערים לתורתו הייחודית בחלקו הראשון של המשא, כשהוא פורס את משנתו לחיים מלאי משמעות, הוא היה מבסס את המטרות החשובות לאדם, נותן עצות מחכימות ושובה את לב השומעים בקסמה של התורה אותה הנחיל במסירות נפש.

המשא השאיר חותם עז בכל מי שהיה שם, חותם שליווה אותו לכל ימי חייו.

ראש הישיבה היה צעיר לימים אך הכל ראו בו את ה'מנהיג' לו הם זקוקים, הכריזמה שנטפה מכל מילה שהוציא מפיו, מכל תנועה שלו, הפכה את דמותו לנערצת בקהל הרב שהסתופף בצילו.

השיא היה כשראש הישיבה נכנס לאולם המרכזי בישיבה, שקט של יראת כבוד היה משתרר למראהו ההדור נכנס פנימה מהלך אל הסטנדר שניצב על הבמה, שם הוא היה נוהג לעמוד רגעים ארוכים, מתבונן בקהל היטב היטב, שומע את קריאות האהדה, ומאזין ברוב קשב למחיאות הכפיים, כעבור זמן מה היה מסמן בידו לקהל, שהשתתק ברגע לאור קריאתו.

תלמידי היקרים! הוא פתח את משאו.

לא באתי ללמד אתכם דברים חדשים, אתם יודעים, אינני מחדש דבר תחת השמש, רק רואה בעיניים פקוחות את מה שהמציאות מורה לי לעשות, וכך אני עושה.

'אחלק את דברי לשלושה נקודות שעליהן העולם עומד.

הנקודה הראשונה.

'העולם שלנו לא נותן הזדמנות שנייה', החל הרב בהצגת משנתו.
'בקושי הזדמנות אחת, איכותית, ראויה, אותה יש לנצל עד תום'.

יש לכם עיניים!
תשתמשו בהם, תראו היטב מה קורה סביבכם, שימו עין במעשי חבריכם, חפשו לעולם את הכוונה הנסתרת, אל תשעו למה שנאמר כלפי חוץ.

כשתראו דבר מה שמראה לכם פנים טובות, היו חכמים ופקחים, מצאו את הרוע הטמון בכל דבר, כך, ורק כך תהיו בצד של הטובים...

הנקודה השנייה..
הרוח.

מה אנחנו בלי הרוח, הביטו בהרים הגבוהים, היכן שהרוח מכה בעוצמה, שם היא בשיא כוחה וצלילותה.

הרוח תפעם בכם בעוצמה, רק אם תגביהו עצמכם, הביטו בכם במראה, ושירו שבח והלל למי שאתם, למה שאתם מסוגלים לעשות, למה שהשגתם בעמל ויזע, אז תחושו ברוח הגבוהה המחייה אתכם, ומשיבה לכם את כוחכם.

זכרו תמיד כי בלי רוח, אין לנו חיים, הגביהו עצמכם והפיחו בכם את רוח החיים.

הנקודה השלישית...
רגע לנפש.
הרי כולנו בני אדם, הרוצים עוד ועוד מכל הבא ליד, זו הטבע עמו נולדנו, חשוב לדעת להשתמש בו בתבונה.

לעולם אל תגידו די, כל אשר תרגישו כי הנכם מעוניינים בו, הפכו לייעד אשר תרדפוהו עד יומכם האחרון.

אל תאמרו נואש, גם אם הגעתם לחצי הדרך זכרו כי עוד חציה לפניכם, ובסופה פנו לדרכים אחרות, כך תוסיפו ותוסיפו להרחיב את גבול הנפש שתפתח במרחבים העצומים שתרכשו מן החומר.

אל לכם לומר, טוב לי במה שיש בידי, כטענת ההבל השגורה בפי ההמון הטועה - טוב ציפור אחת ביד משניים על העץ, לא ולא! העיזו בנפשכם וטפסו על העץ כי יכול תוכלו להשיג כל אשר תתאוו לו.

בלעם עצר את דיבורו, ולגם מן הכוס המלאה יין משובח, באומרו:
אם לזה באתם, דייכם.
אם נכנסו הדברים ללבכם, יכולים אתם לקרות עצמכם – תלמידיי!

והמשיך בהבל פיו את המשא שהמשיך והמשיך עד שקיעת החמה.
 

אדם מהשורה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
רבנו @כותב השורות כורך ביצירתיותו ספרות היסטורית בדויה באקטואליה מפרשת השבוע ומרמז למאמר המשנה: "עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה מתלמידיו של אברהם אבינו, עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה מתלמידיו של בלעם הרשע".

ההבדל הדק בין שתי הישיבות מזכיר את הווארט הנודע של המגידים המקשים מדוע דיברו חכמינו דווקא על התלמידים ולא על אברהם ובלעם עצמם?

אלא שכלפי חוץ לא ניכר כביכול שוני בין הנהגתו של אברהם אבינו להנהגתו של בלעם הרשע. שניהם זכו לדבר עם הקב"ה ושניהם הצהירו כי הם מקיימים את רצון ה'. ההבדל התהומי ביניהם התחדד דווקא בדורות הבאים, כפי שיסוד עקום ניכר רק בקומות הגבוהות של הבניין.
 
נערך לאחרונה ב:

נודד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מעולה.
הערה קטנה:
ישיבת "מן ארם"
ברגע שקראתי את זה, ידעתי שמדובר בבלעם. זה קצת הרס לי את חווית הטוויסט וההפתעה.
המלצה שלי:
טשטש בפתיחה את הרמזים המקדימים שמדובר באירוע עתיק כל כך.

חוץ מזה הרעיון והכתיבה איכותיים כתמיד!!
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מעולה.
הערה קטנה:

ברגע שקראתי את זה, ידעתי שמדובר בבלעם. זה קצת הרס לי את חווית הטוויסט וההפתעה.
המלצה שלי:
טשטש בפתיחה את הרמזים המקדימים שמדובר באירוע עתיק כל כך.
אני דווקא נהנתי יותר מכיוון שהרמזים נכחו כבר בהתחלה, ואיפשרו לי להנות מהמסר והתיאורים עצמם, מבלי להתאמץ ולנסות להבין על מה מדובר. קטעי פואנטה הם יפים, אך קשה לי יותר לקבל מהם מסר עמוק.
אולי זה רק אני.
 

מאל"ף ועד תג

עריכה | הגהה | עימוד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לשלושה נקודות

שלוש נקודות?!
אבל מה אני יודע איך דיברו לפני הספירה?...
נקודה למחשבה.



כתוב טוב מאוד, מסוג הדברים שאתה קורא פעם שנייה ולא מבין איך לא הבנת...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה