די די די...
לא התכוונת לסערה כזו,
מדובר בפורום כתיבה ולא השקפה.
בגדול ההבדל בין הגישה הליטאית לחסידית
אינה שאלה של 'מה אמת',
אלא רק על מה הדגש.
כולי עלמא מודו שיש שכר ועונש, ומאומה לא נעלם
מבוחן כליות ולב, וגם אם נקרא לזה קירוב וריחוק,
הרי הדימוי של חז"ל הוא לאש שורפת, כי זה הדמיון
הקרוב ביותר שאנו מסוגלים לו בעיני גשם, ובהכרח שזו התחושה.
אין חולק גם שכל מצוה שאדם עושה גורמת נחת רוח עצומה,
ואין כל בריה מסוגלת להבין גודל השכר שנקבל על זה בגן עדן.
אין חולק!
ההבדלים הם בגישה הנכונה לעליה והתקדמות בתורה ויראת שמים,
שה'פרושים' המכונים ליטאים רואים את התביעה העצמית והשיפוטיות
האין סופית כגורם מקדם לתורה וירא"ש, ובודאי שהתפתחות תנועת המוסר תרמה לזה רבות.
אך החסידים רואים דוקא את השמחה בה' ובמצוות שכבר קיימנו ואנו מקיימים
בקביעות, את הגורם המקדם ומשפיע להוסיף עוד ועוד.
סימוכין בדברי חז"ל קיימים לרוב לשני הצדדים, והחכם יקח שניהם.
מתוך הכירותי המרובה עם ליבתה של החרדיות הליטאית-ישיבתית,
זיהיתי מיד את קיומה של התחושה המאיימת הקיימת בסתרי ליבו של כל ליטאי באשר הוא
שסופו ודאי לגיהנום, כי הרי... ונזעקתי.
מחילה.
לא התכוונת לסערה כזו,
מדובר בפורום כתיבה ולא השקפה.
בגדול ההבדל בין הגישה הליטאית לחסידית
אינה שאלה של 'מה אמת',
אלא רק על מה הדגש.
כולי עלמא מודו שיש שכר ועונש, ומאומה לא נעלם
מבוחן כליות ולב, וגם אם נקרא לזה קירוב וריחוק,
הרי הדימוי של חז"ל הוא לאש שורפת, כי זה הדמיון
הקרוב ביותר שאנו מסוגלים לו בעיני גשם, ובהכרח שזו התחושה.
אין חולק גם שכל מצוה שאדם עושה גורמת נחת רוח עצומה,
ואין כל בריה מסוגלת להבין גודל השכר שנקבל על זה בגן עדן.
אין חולק!
ההבדלים הם בגישה הנכונה לעליה והתקדמות בתורה ויראת שמים,
שה'פרושים' המכונים ליטאים רואים את התביעה העצמית והשיפוטיות
האין סופית כגורם מקדם לתורה וירא"ש, ובודאי שהתפתחות תנועת המוסר תרמה לזה רבות.
אך החסידים רואים דוקא את השמחה בה' ובמצוות שכבר קיימנו ואנו מקיימים
בקביעות, את הגורם המקדם ומשפיע להוסיף עוד ועוד.
סימוכין בדברי חז"ל קיימים לרוב לשני הצדדים, והחכם יקח שניהם.
מתוך הכירותי המרובה עם ליבתה של החרדיות הליטאית-ישיבתית,
זיהיתי מיד את קיומה של התחושה המאיימת הקיימת בסתרי ליבו של כל ליטאי באשר הוא
שסופו ודאי לגיהנום, כי הרי... ונזעקתי.
מחילה.
נערך לאחרונה ב: