עזרה הלכות תפילה לא מוכרות

הנשר הגדול

משתמש צעיר
כן מתרוממים בשלושתם
כך כתב השל"ה אבל עיקר ההלכה זה רק בקק"ק
גם לפי הקבלה הענין הוא רק בקק"ק ובמוסף של שבת באיה מקום כבודו ובשאר מתרוממים מכח מנהג
שבקדושה "ברוך כבוד ה' ממקומו" לא כורעים אלא מגביהים עקבים
מנהג התימנים לכרוע
 

מנהטן

משתמש מקצוען
לשים לב!!! לומר ואהבת לא כמו שכולם אומרים "ואהבת"- כי זה אהבת בעבר ל"ע אלא להטעיםאת זה (מלעיל?)
בצורה של תמיד
(אוף הסתבך לי מקווה שמובן)
וכן- "משיב הרוח" עם פתח ולא משיב- מחזיר
"ולעבדו" להדגיש את ה-ע' כי אם לא זה ח"ו ולאבדו...
ועוד הרבה כאלה לשים לב
"אשר נשבע" להדגיש את הע' שלא ישמע כמו שבי.
 

חובבן חביב

משתמש מקצוען
מוזר כי אני יודעת שאסור לומר ברכת המאורות אבל אהבה רבה - מותר (אשכנזים)
אולי נעשה קצת סדר:
לבנות:
לאשכנזים נוהגים לברך גם על מצוות שהאשה פטורה (לדוג' תפילה וק"ש)
ולספרדים לחלק מהפוסקים אין לברך וזה ברכה לבטלה. ולכן לפי הגר"ע יוסף זי"ע אין לנשים לברך כלל ברכות ק"ש בשם ומלכות, בבוקר ובערב, וכן לא ברוך שאמר וישתבח.
(ילקוט יוסף נא לג: יש להורות לנשים הספרדיות שלא תברכנה ברכת ברוך שאמר וישתבח וכן ברכות קריאת שמע שחרית וערבית. ואם ירצו להחמיר על עצמן לאומרם, לא יברכו ברכות ברוך שאמר וישתבח בשם ומלכות אלא תאמרנה הברכות ללא שם ומלכות, או שידלגו פסוקי דזמרה וברכות קריאת שמע. אך הנשים של עדות האשכנזים הרוצות לברך ברוך שאמר וישתבח על פסוקי דזמרה רשאות שיש להן על מה שיסמוכו)

למי שמברכת- אחרי זמן תפילה אין הבדל בין נשים לגברים,
ולספרדים אסור לברך כפסק השו"ע, ולאשכנזים ראוי להחמיר כפסק המשנ"ב, ויש מקום להקל באונס בלבד. ולפי קצת פוסקים יש מקום להקל גם בלא אנוס (אם כי זה גם חומרא של ספק ברכה לבטלה). ואולי לנשים שגם ככה יש דעות שלא יברכו, גם לאשכנזיות יותר ראוי להחמיר אחרי זמן ק"ש. אבל וודאי שאין הבדל בין אהבה רבה לשאר ברכות.
מקווה שעזר
 

חובבן חביב

משתמש מקצוען
אני רואה שההודעה נחסמה ע"י הרובוט האוטומטי של נטפרי בגלל מילה שהוא פירש אותה לא נכון...:(
אז אכתוב שוב והפעם בזהירות...

אולי נעשה קצת סדר:
לבנות:
לאשכנזים נוהגים לברך גם על מצוות עשה שהאשה פטורה מהם (לדוג' ק"ש ותפילה), ולכן לאשכנזים נשים מברכות ברוך שאמר וישתבח וכן ברכות ק"ש.
לספרדים לחלק מהשיטות לא מברכות על מצוות עשה שפטורות, ואסור לברך, וזה ברכה לבטלה. ולכן, לפי פסקי מרן הגר"ע יוסף זי"ע, בנות לא מברכות כלל בשם ומלכות ברכות ק"ש וברכות פסוקי דזמרא.
(ילקוט יוסף נא לג: יש להורות לנשים הספרדיות שלא תברכנה ברכת ברוך שאמר וישתבח וכן ברכות קריאת שמע שחרית וערבית. ואם ירצו להחמיר על עצמן לאומרם, לא יברכו ברכות ברוך שאמר וישתבח בשם ומלכות, אלא תאמרנה הברכות ללא שם ומלכות, או שידלגו פסוקי דזמרה וברכות קריאת שמע. אך הנשים של עדות האשכנזים הרוצות לברך ברוך שאמר וישתבח על פסוקי דזמרה רשאות שיש להן על מה שיסמוכו)

למי שכבר מברכת:
לאחר זמן תפילה אין הבדל בין נשים לגברים*,
ולספרדים אסור לברך כפסק השו"ע, את כל ברכות ק"ש ללא הבדל.
ולאשכנזים בעיקרון אסור כפסק המשנ"ב, אם כי יש להקל במקרה שנאנס באיחור למשנ"ב, או לקצת פוסקים אפי' כשלא אנוס. (רק שהקולא הזו היא גם חומרא כיון שזה ספק ברכה לבטלה.) ובכל מקרה אין הבדל בין אהבה רבה לשאר ברכות, וכן כל זה רק עד חצות.
מקווה שעזר.

*עריכה:
יש פוסקים שכתבו שכיון שלברך ברכות ק"ש אחרי זמן תפילה נכנס בספק ברכה לבטלה,
א"כ לנשים שלא מחוייבות בתפילה אין לברך, אלא יאמרו בלא שם ומלכות. (שיח תפילה להגר"י טשזנר עמוד שי"ז.)
 
נערך לאחרונה ב:

בינה חכמה ודעת

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בנוסף בהרבה בתי כנסת לא מקפידים שבקדושה החזן יאמר את הפסוקים ברוך וכו' ורק אח"כ הקהל ימשיך ממקומו וכו' כמו שכתוב בהלכה
 

אחד1

משתמש צעיר
צודק. אבל אם אני לא טועה בזכרוני כתוב שאם ניכר שזה למטרה מסויימת (למשל אם צריכים את הסידור כדי לענות קדושה או כל סיבה אחרת) אז אפשר לחזור מיד.
לצורך קדושה חוזרים מיד בלי להמתין ,
וזה לא קשור לסידור גם מי שיודע בלי סידור חוזר מיד.
 

נפטון

משתמש מקצוען
הלכה שהגמרא מתבטאת עליה בחריפות ורבים אינם יודעים כלל - לחכות מעט לאחר הג' פסיעות קודם שחוזרים למקום, ורק אז לחזור בחזרה. (זכור לי שהמינימום הוא כדי הילוך ד' אמות אבל לא בדקתי עכשיו).
מוצרף הציטוט מהגמרא:
בבלי יומא דף נג:
המינימום אכן כדי הילוך 4 אמות.
אין ממש חיוב לחזור חזרה.
אם מישהו ממש ממהר עדיף שיפסע עושה שלום ופשוט ילך מאשר שיחזור מייד.
 

אנילימילי

משתמש צעיר
צילום מקצועי
כשקמים בבוקר אחרי שיוצאים מהשירותים - לא אמורים לברך ברכת אשר יצר, כי מברכים אחרי על נטילת ידיים בברכות השחר, אחרת זו ברכה לבטלה
או שההפך (שתיהם לכתחילה) מברכים לפני ברכות השחר ובברכות השחר אחרי על נטילת ידיים לא מברכים אשר יצר שוב.
מקוה שזה מובן.
 

פלמונית2

משתמש פעיל
אָסוּר לֵישֵׁב בְּתוֹךְ דּ' אַמּוֹת שֶׁל הַמִּתְפַּלֵּל תְּפִלַּת שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה, בֵּין מִלְּפָנָיו בֵּין לְאַחֲרָיו בֵּין מִן הַצְּדָדִין. וְאִם הָיּוֹשֵׁב עוֹסֵק גַּם כֵּן בְּמַה דְּשַׁיָּךְ לְסֵדֶר הַתְּפִלָּה מֻתָּר. וְיֵשׁ מְקִלִּין, דַּאֲפִלּוּ אֵינוֹ עוֹסֵק בְּעִנְיְנֵי תְּפִלָּה, אֶלָּא שֶלּוֹמֵד תּוֹרָה בְּפִיו אֵינוֹ צָרִיךְ לְהִתְרַחֵק. וְהַיָּרֵא דְּבַר ה' לֹא יֵשֵׁב לִפְנֵי הַמִּתְפַּלֵּל תְּפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה כִּמְלֹא עֵינָיו, אֲפִלּוּ אוֹמֵר קְרִיאַת שְׁמַע. אֲבָל לְאַחֲרָיו וְלַצְּדָדִין אֵין לְהַקְפִּיד. וְלַעֲמֹד מֻתָּר בְּכָל עִנְיָן אֲפִלּוּ לְפָנָיו.

אִם זֶה הַיּוֹשֵׁב הוּא אָדָם חָלוּשׁ אֵין לִמְחֹת בּוֹ.

אִם זֶה הַיּוֹשֵׁב יָשַׁב קוֹדֶם וְאַחַר כָּךְ בָּא זֶה וְעָמַד לְהִתְפַּלֵּל מִצִּדּוֹ אוֹ מִלְּפָנָיו שֶׁנִּמְצָא זֶה הַיּוֹשֵׁב לְאַחֲרָיו אֵין צָרִיךְ לַעֲמֹד, כֵּיוָן שֶׁזֶּה בָּא בִּגְבוּלוֹ. אֲבָל עָמַד לְהִתְפַּלֵּל לְאַחֲרָיו שֶׁנִּמְצָא הַיּוֹשֵׁב לְפָנָיו יֵשׁ לוֹ לִזָּהֵר וְלַעֲמֹד. וְכָל זֶה כְּשֶׁמִּתְפַּלֵּל בְּבֵיתוֹ. אֲבָל אִם מִתְפַּלֵּל בְּבַיִת הַמְיֻחָד לְמִנְיָן קָבוּעַ, וּמִכָּל שֶׁכֵּן בְּבֵית הַכְּנֶסֶת הַמְיֻחָד לְכָל אֶחָד לְהִתְפַּלֵּל שָׁם, אֲפִלּוּ יָשַׁב הוּא קֹדֶם צָרִיךְ לַעֲמֹד, כֵּיוָן שֶׁהַמָּקוֹם מְיֻחָד לִתְפִלָּה לְכָל אִישׁ.

בכותל זה קורה הרבה וצריך לשים לב.
נראה לי שהכותל נחשב מקום מיוחד לתפילה לכל איש.
 

120161

משתמש מקצוען
הזכרתם את הכותל...
בנות ונשים יקרות אומרות תהילים (או כל תפילה) ולא עונות לקדיש קדושה וברכו ?
כנראה מחוסר ידע
א. העובדה שיושבים במקום תפילה בציבור מחייב כללים אחרים מתפילת יחיד.
ב. זו זכות עצומה לענות - ביטול גזרות וכו' יותר מתהילים רק לברר היכן מותר וחובה להפסיק ולענות יחד עם הציבור.
 

120161

משתמש מקצוען
בענין השתחויה
ספרדים אינם כורעים ברכיים רק גב וראש
עד שחוליה האחרונה בגב תנוע.

שאלה:
מה המנהג שנהגנו בבית יעקב - לדפוק על הלב ב"סלח לנו"
מה המקור?
האם כולם נוהגים -ספרדים לא?
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
הזכרתם את הכותל...
בנות ונשים יקרות אומרות תהילים (או כל תפילה) ולא עונות לקדיש קדושה וברכו ?
כנראה מחוסר ידע
א. העובדה שיושבים במקום תפילה בציבור מחייב כללים אחרים מתפילת יחיד.
ב. זו זכות עצומה לענות - ביטול גזרות וכו' יותר מתהילים רק לברר היכן מותר וחובה להפסיק ולענות יחד עם הציבור.
ישנם דעות (כמדומני הגרש''ז) שהחיוב לענות הוא רק מי שמתפלל איתם, אבל מי שלומד תורה, או מתפלל במניין אחד ושומע ממניין אחר בשטיבלך אינו חייב לענות (רשאי אך לא חייב), גם לקדושה.
ואכן אין ספק במעלת עניית אמן, אבל א''א להתפלל כמו שצריך כשכל 5 שניות צריך להפסיק למשהו,

וכל אחד ישאל את רבו.
 

120161

משתמש מקצוען
בכותל בעזרת נשים כולם למטה צועקים "קדוש... "
והנערה עסוקה בתהילים
או נערה החליטה להתפלל בביהכנ"ס בשבת בוקר
מבורך!
כולם נעמדים ל"ה' מלך" והיא פשוט לא מודעת.
תמיד מתלבטת אם להעיר
לכך התכוונתי...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה