פרסמתי את זה בפורום בלנדר ולכל מי שמעוניין אני מפרסם את זה גם פה
תכל'ס, התחלתי לכתוב את המדריך הזה כתגובה לכאן: http://www.blender.org.il/forum/viewtopic.php?f=2&t=544#p1312
אך תוך כדי ההכנה ראיתי שאין צורך להשתמש במודיפייר של ה-Displace וכך נותר לו המדריך בודד ללא קשר לנושא ההוא...
אז הרי הוא לפניכם:
(אגב השתמשתי במודלים פשוטים ורינדור פשוט רק לשם המחשת האפקט)
אפקט הצביעה הדינמי
דוגמא:
צפה בקובץ המצורף 112375
הסבר:
1) זוהי קוביה שבוצע לה כמה פעמים Subdivide במיוחד באיזור בו הכף אמורה להשפיע.
2) הוספתי מודיפייר EdgeSplit עם זיהוי זוית של 85 מעלות. תפקידו הוא לשלוט על ההחלטה מתי לבצע Smooth (החלקה) לאובייקט ומתי לא. 85 מעלות פירושו שכל הקוים שיש בינהם זוית של יותר מ-85 מעלות (כמו שיש כרגע בזויות שבין הפיאות של הקוביה/תיבה) לא יעברו Smooth וממילא בזויות יותר חדות יהיה אפקט החלקה ויהיה מעבר חלק בין הפיאות.
כמובן שכדי שזה יעבוד צריך להגדיר את האובייקט כ-Smooth אחרת הוא יישאר במצב Solid עם זויות לא מוחלקות בין כל פיאה.
הזוית נמדדת בצורה חיצונית להמשך הקו. לדוגמא בציור הזה: L (האות L באנגלית)הזוית נמדדת בין הקו האנכי ובין הקו האופקי אך מצד שמאל של האות (איפה שאין קו). באות Z (אם נתעלם מהקו העליון של האות) הזוית אמורה להיות גדולה מ-90 כי המדידה נעשית מבחוץ.
3) לאובייקט הנבחר (במקרה שלנו הקוביה שכרגע מוצגת במצב עריכה) אפשרתי את ה-Dynamic Paint והגדרתי את האובייקט כ-Canvas (בד שעליו מציירים) והגדרתי שהציור יהיה כ-Displace, כלומר הציור ישנה את המבנה של האובייקט ולא את הצבע שלו למשל.
מתחת להגדרה אפשרתי את המצב שנקרא Dissolve שתפקידו ל"תקן את הנזק" שנגרם לאובייקט בתלות בזמן (זה לא הכרחי אבל בדוגמא הזו השתמשתי בזה כי זה אפקט נחמד)
צפה בקובץ המצורף 112376
1) את האובייקט הזה עשיתי כך: הוספתי אובייקט משטח (Plane) וחילקתי אותו ל-25 ריבועים קטנים (ביצוע Subdivide דרך תפריט W והגדרה של 4 חיתוכים דרך תפריט F6 (או בחלון הכלים שבצד שמאל למטה שאינו מופיע בתמונה...)
אח"כ סימנתי את הקודקודים שבין האצבעות וע"י לחיצה על מקש V התוכנה הפרידה את הקודקודים ל-2 ובעצם יצרה קרע באותו מקום. אח"כ כל מה שנותר הוא להזיז את הריבועים שנשארו לאן שרוצים ולעשות בסוף משיכה (Extrude) לכל המשטח כדי לקבל צורה תלת מימדית.
2) הוספתי כמובן מודיפייר Subsurf כדי שהיד תיראה כמו יד....
3) וכמובן שהגדרתי את האובייקט כ-Brush (מברשת) כדי שהוא ישפיע כמברשת. (שאר ההגדרות נשארו בברירת המחדל שלהם בד"כ או ששונו אך ההבדל לא ממש ניכר)
צפה בקובץ המצורף 112377
1) כדי שהחגיגה האמיתית תתחיל עשיתי אנימציה קלילה ליד בציר ה-X: בפריים מס' 1 הקלטתי ע"י מקש I את המיקום של היד, דילגתי 40 פריימים והזזתי את היד בציר ה-X כך שהיא תהיה בתוך הקוביה והקלטתי, עוד 40 פריימים, החזרתי למיקום המקורי (כמעט) והקלטתי. ניתן לראות את הגרף שמבטא את התנועה בציר ה-X במיקום המסומן ב-1.
2) כאן רואים בצהוב את ה-Key Frames שבהם הקלטתי את התנועה, המיקום הנוכחי על ציר הזמן מסומן בקו ירוק.
3) כאן רואים (מרגיש כמו מדריך במוזיאון...) את האפקט שנוצר לאחר שהיד פגעה בקוביה ויצאה החוצה (כרגע פריים מס' 62). בסיום האנימציה הקוביה אמורה לחזור לצורתה המקורית בגלל איפשור ה-Dissolve בהגדרות של הקוביה.
ניתן כמובן לעשות את אותו אפקט ע"י שימוש במודיפייר Displace ע"י עשיית Bake של המפות לתוך תמונות (ולא שינוי בזמן אמת של הקודקודים כמו שרואים בתמונה השניה בהגדרות של ה-Dynamic Paint), זה יוצר לנו סידרה של תמונות שניתן להשתמש בהם במודיפייר הזה (אך צריך ליצור מפת UV ולהגדיר שם את סדרת התמונות וגם ליצור חומר שבו יש להגדיר טקסטורה של אותה סדרת תמונות....
היתרון של השיטה הזו הוא שלאחר שהסתיים תהליך ה-Bake האנימציה עובדת הרבה יותר מהר כך שזה עוזר בזמני הרינדור.
קבצי מקור + וידאו:
צפה בקובץ המצורף 112378
הוידאו דורש מקודד H.264 (במידה ולא מותקן כזה אפשר לראות עם נגן VLC)
(ניתן ללמוד מקובץ המקור גם איך מרנדרים לוידאו בפורמט דחוס)
תכל'ס, התחלתי לכתוב את המדריך הזה כתגובה לכאן: http://www.blender.org.il/forum/viewtopic.php?f=2&t=544#p1312
אך תוך כדי ההכנה ראיתי שאין צורך להשתמש במודיפייר של ה-Displace וכך נותר לו המדריך בודד ללא קשר לנושא ההוא...
אז הרי הוא לפניכם:
(אגב השתמשתי במודלים פשוטים ורינדור פשוט רק לשם המחשת האפקט)
אפקט הצביעה הדינמי
דוגמא:
צפה בקובץ המצורף 112375
הסבר:
1) זוהי קוביה שבוצע לה כמה פעמים Subdivide במיוחד באיזור בו הכף אמורה להשפיע.
2) הוספתי מודיפייר EdgeSplit עם זיהוי זוית של 85 מעלות. תפקידו הוא לשלוט על ההחלטה מתי לבצע Smooth (החלקה) לאובייקט ומתי לא. 85 מעלות פירושו שכל הקוים שיש בינהם זוית של יותר מ-85 מעלות (כמו שיש כרגע בזויות שבין הפיאות של הקוביה/תיבה) לא יעברו Smooth וממילא בזויות יותר חדות יהיה אפקט החלקה ויהיה מעבר חלק בין הפיאות.
כמובן שכדי שזה יעבוד צריך להגדיר את האובייקט כ-Smooth אחרת הוא יישאר במצב Solid עם זויות לא מוחלקות בין כל פיאה.
הזוית נמדדת בצורה חיצונית להמשך הקו. לדוגמא בציור הזה: L (האות L באנגלית)הזוית נמדדת בין הקו האנכי ובין הקו האופקי אך מצד שמאל של האות (איפה שאין קו). באות Z (אם נתעלם מהקו העליון של האות) הזוית אמורה להיות גדולה מ-90 כי המדידה נעשית מבחוץ.
3) לאובייקט הנבחר (במקרה שלנו הקוביה שכרגע מוצגת במצב עריכה) אפשרתי את ה-Dynamic Paint והגדרתי את האובייקט כ-Canvas (בד שעליו מציירים) והגדרתי שהציור יהיה כ-Displace, כלומר הציור ישנה את המבנה של האובייקט ולא את הצבע שלו למשל.
מתחת להגדרה אפשרתי את המצב שנקרא Dissolve שתפקידו ל"תקן את הנזק" שנגרם לאובייקט בתלות בזמן (זה לא הכרחי אבל בדוגמא הזו השתמשתי בזה כי זה אפקט נחמד)
צפה בקובץ המצורף 112376
1) את האובייקט הזה עשיתי כך: הוספתי אובייקט משטח (Plane) וחילקתי אותו ל-25 ריבועים קטנים (ביצוע Subdivide דרך תפריט W והגדרה של 4 חיתוכים דרך תפריט F6 (או בחלון הכלים שבצד שמאל למטה שאינו מופיע בתמונה...)
אח"כ סימנתי את הקודקודים שבין האצבעות וע"י לחיצה על מקש V התוכנה הפרידה את הקודקודים ל-2 ובעצם יצרה קרע באותו מקום. אח"כ כל מה שנותר הוא להזיז את הריבועים שנשארו לאן שרוצים ולעשות בסוף משיכה (Extrude) לכל המשטח כדי לקבל צורה תלת מימדית.
2) הוספתי כמובן מודיפייר Subsurf כדי שהיד תיראה כמו יד....
3) וכמובן שהגדרתי את האובייקט כ-Brush (מברשת) כדי שהוא ישפיע כמברשת. (שאר ההגדרות נשארו בברירת המחדל שלהם בד"כ או ששונו אך ההבדל לא ממש ניכר)
צפה בקובץ המצורף 112377
1) כדי שהחגיגה האמיתית תתחיל עשיתי אנימציה קלילה ליד בציר ה-X: בפריים מס' 1 הקלטתי ע"י מקש I את המיקום של היד, דילגתי 40 פריימים והזזתי את היד בציר ה-X כך שהיא תהיה בתוך הקוביה והקלטתי, עוד 40 פריימים, החזרתי למיקום המקורי (כמעט) והקלטתי. ניתן לראות את הגרף שמבטא את התנועה בציר ה-X במיקום המסומן ב-1.
2) כאן רואים בצהוב את ה-Key Frames שבהם הקלטתי את התנועה, המיקום הנוכחי על ציר הזמן מסומן בקו ירוק.
3) כאן רואים (מרגיש כמו מדריך במוזיאון...) את האפקט שנוצר לאחר שהיד פגעה בקוביה ויצאה החוצה (כרגע פריים מס' 62). בסיום האנימציה הקוביה אמורה לחזור לצורתה המקורית בגלל איפשור ה-Dissolve בהגדרות של הקוביה.
ניתן כמובן לעשות את אותו אפקט ע"י שימוש במודיפייר Displace ע"י עשיית Bake של המפות לתוך תמונות (ולא שינוי בזמן אמת של הקודקודים כמו שרואים בתמונה השניה בהגדרות של ה-Dynamic Paint), זה יוצר לנו סידרה של תמונות שניתן להשתמש בהם במודיפייר הזה (אך צריך ליצור מפת UV ולהגדיר שם את סדרת התמונות וגם ליצור חומר שבו יש להגדיר טקסטורה של אותה סדרת תמונות....
היתרון של השיטה הזו הוא שלאחר שהסתיים תהליך ה-Bake האנימציה עובדת הרבה יותר מהר כך שזה עוזר בזמני הרינדור.
קבצי מקור + וידאו:
צפה בקובץ המצורף 112378
הוידאו דורש מקודד H.264 (במידה ולא מותקן כזה אפשר לראות עם נגן VLC)
(ניתן ללמוד מקובץ המקור גם איך מרנדרים לוידאו בפורמט דחוס)