האם תקני לומר "חמישים שנים"?

טלי.ה

משתמש רשום
או יש לומר 50 שנה?
והאם נכון שאין לומר "יכל" בעבר, אלא "היה יכול?"
תודה רבה
 

רוחי בלבוחי

משתמש סופר מקצוען
מעשר ומעלה עוברים לשנה
מ 11 תקין לאמר ברבים וביחיד!! לא חייבים לאמר ביחיד.
אלפיים איש נכחו בהפגנה
אלפיים אנשים נכחו בהפגנה
2 הצורות תקינות מבחינה דקדוקית.
 

רוחי בלבוחי

משתמש סופר מקצוען
והאם נכון שאין לומר "יכל" בעבר, אלא "היה יכול?"
תקין לאמר יכל בחולם חסר.
והביא פה @מוטי A קישור לאקדמיה - אז אוסיף ואומר האקדמיה זו עברית, והאקדמיה מרשה לעצמה לשנות את כלליה לפי הלך הרוח והלך המחשבה - - -
בלשון הקודש כללי הדקדוק הם מוחלטים ואמיתיים.
ואכן תקין לאמר יכל - זו התשובה!
 

פרח קטן

משתמש רשום
או יש לומר 50 שנה?
גם בתנ"ך את יכולה לראות שכתוב מאה שנה ושבעים שנה ושבע שנים.
מכאן, שלמספרים החד ספרתיים משתמשים בשנה ואילו מעשר ומעלה בשנים,
אלא אם כן שינתה האקדמיה על פי ראות עיניה (או שמוע אוזניה)
 

מוטי A

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
גם בתנ"ך את יכולה לראות שכתוב מאה שנה ושבעים שנה ושבע שנים.
מכאן, שלמספרים החד ספרתיים משתמשים בשנה ואילו מעשר ומעלה בשנים,
אלא אם כן שינתה האקדמיה על פי ראות עיניה (או שמוע אוזניה)
אכן, לפי האקדמיה אפשר לומר חמישים שנים (אם כי לא מקובל).
זה שהתורה נקטה צורת לשון מסויימת, עדיין לא נימוק מספק שלא תקני לומר אחרת.
 

רוחי בלבוחי

משתמש סופר מקצוען
זה שהתורה נקטה צורת לשון מסויימת, עדיין לא נימוק מספק שלא תקני לומר אחרת.
התורה לא נקטה צורת לשון - התורה היא המקור הנכון ושם היסודות האמיתיים לשפת לשון הקודש.
וזו לא השפה העברית של בן יהודה וחבריו....
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לסיכום: מי שכותב בשביל מי שחשוב לו להתאים לאקדמיה - שיכתוב חמישים שנה או שנים, כראות עיניו. מי שכותב בשביל מי שחשוב לו להתאים למקורות (או שרוצה בשביל עצמו להתאים למקורות) שיכתוב חמשים שנה.
 

@Simcha

משתמש מקצוען
התורה לא נקטה צורת לשון - התורה היא המקור הנכון ושם היסודות האמיתיים לשפת לשון הקודש.
וזו לא השפה העברית של בן יהודה וחבריו....
ומה נעשה ושפתינו היומיומית היא דווקא השפה העברית המדוברת ולא לשון הקודש שחצובה מהררי קודש?
 

-אליה-

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
לסיכום: מי שכותב בשביל מי שחשוב לו להתאים לאקדמיה - שיכתוב חמישים שנה או שנים, כראות עיניו. מי שכותב בשביל מי שחשוב לו להתאים למקורות (או שרוצה בשביל עצמו להתאים למקורות) שיכתוב חמשים שנה.
מה זה מי שרוצה יש שפת הקודש והיא עברית והמקור הבלעדי שלה זו התורה . כל השאר כולל הכל לא נקרא עברית.
 

רוחי בלבוחי

משתמש סופר מקצוען
ומה נעשה ושפתינו היומיומית היא דווקא השפה העברית המדוברת ולא לשון הקודש שחצובה מהררי קודש?
לא אמרתי אחרת רק ציינתי שמי ששואל על איך תקני לכתוב ולנקד - בוודאי מתכוון לשפה היסודית והאמיתית.
(וגם בן יהודה התבסס במקורו על לשוה''ק )
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
לא חייבים ללכת לאקדמיה ח"ו בשביל לומר לשון רבים על עשרים ומעלה.
בלשון חז"ל זה נפוץ מאוד להבדיל אלף אלפי הבדלות. כך שזה בסדר גמור למי שלא מרגיש צורך לדבר דווקא בשפה מקראית מדור מסויים. (גם לשון הקודש של המקרא משתנה מדור לדור בין עשרים וארבעה ספרי המקרא).
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מה זה מי שרוצה יש שפת הקודש והיא עברית והמקור הבלעדי שלה זו התורה . כל השאר כולל הכל לא נקרא עברית.
מצידי תקרא לזה ישראלית - יש פה לא רק כותבים תורניים, יש מי שכותב גם לציבור שאינו 'משלנו', והרישא של דברי כוונה אליו. אין בזה משום מתן 'הכשר' כאילו זו לשון הקודש, אבל זו השפה ההסכמית, ומי שנדרש לה צריך להכיר את כללי האקדמיה (לצערו או שלא). אין צורך להתחיל כאן עכשיו במלחמת קודש על טהרת הלשון, כי מי שמכיר את הודעותי יודע באיזה צד אני .;)
אה, והנה בא @מרובע ובכלל פשט את עניין השנה והשנים... אז דיברתי בכלל על דברים אחרים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה