האם מי שיש לו ילדים הוא אדם מאושר? לפי מחקרים לפחות, מסתבר שלא.

שנית

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
לא חושבת שאנחנו משקיעים היום בילדים בשביל שתהיה לנו משפחה יפה בזקנה.
מי יודע בכלל אם יגיע לזיקנה ואיך.
כשאנחנו משקיעים בהם אנחנו משקיעים בעצמינו בהווה,
מי לא מאושר כשהילד שלו מאושר .
(בלי לדבר על עבודת המידות שאנחנו נצרכים לעשות לפעמים -שזו גם השקעה בעצמינו)
וזה לא אנוכי בכלל להנות מהם עוד ועוד ולרצות עוד
זה רק פלוס לגידול של ילד יהודי שהוא ההמשכיות של עמינו שהוא תכלית העולם.
 

מירי ב

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
נשבעת לך שלא הבנתי מילה - מה יצרנו ?
אנחנו יוצרים משהו - איפה הקב"ה בסיפור -

ואת מוזמנת לבקר במחלקות הפוריות בבתי החולים ולגלות שם חילונים שעוברים טיפולים קשים מכאיבים ולפעמים גם מתסכלים - יודעת למה ?
כי כל אימא בעולם יודעת - כי כך ברא אותה הקב"ה - שילדים ה אושר.

אני מסכימה עם הלך הרוח בדברים שלך.
יש נטייה לחשוב שאושר ואהבת הילד נמצאת רק בציבור שלנו או רק אצל יהודים. וזו טעות.

לעומת זאת אני כן חושבת שיש הבדל השקפתי בין הציבורים.
לא באהבה לילד שעליה אין עוררין, וגם לא ברצון להמשכיות. אלא בעיקר בכמות ובצפיפות.

המודרניזציה והשקפות עולם מערביות שכוללות הרבה מילים של "הגשמה" מדברים בעיקר על הגשמה קרייריסטית, פרסום, פרסים. בעוד אנו מרגישות הגשמה בהקמת אימפריה משפחתית.

שוחחתי פעם עם תל-אביבית מקסימה בשנות הארבעים לחייה, דיברנו על ילדים ועל סיפוק ואושר. היא טענה שמבחינתה אושר בגיל המבוגר הוא לשבת בבית אבות ופשוט לחיות את החיים. היא לא צריכה בעל או ילדים. היא תמצא שם כבר חברים שישמחו אותה ויגרמו לה לאושר.
אני יודעת שהיא לא באה להראות על הכלל ורוב אוכלוסיית העולם כן שואפת למשפחתיות וילדים.
אבל היא מראה תפיסת עולם מסוימת. וגם היא קיימת.

ולגבי עניין היצירה. הלוא שלושה שותפים לו לאדם. הקב"ה אביו ואמו.
 

טיפ טיפה

משתמש פעיל
לעומת זאת אני כן חושבת שיש הבדל השקפתי בין הציבורים.
לא באהבה לילד שעליה אין עוררין, וגם לא ברצון להמשכיות. אלא בעיקר בכמות ובצפיפות.

כל הנושא הזה, הדיבורים סביב הכמות והצפיפות זה עניין אישי לגמרי של כל משפחה, וזה היה אמור להישאר סגור שם בתחום האישי,
עצם הדיבורים סביב זה, ובטח בפורומים כאלו ואחרים - זו בעיה!
 

מירי ב

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
כל הנושא הזה, הדיבורים סביב הכמות והצפיפות זה עניין אישי לגמרי של כל משפחה, וזה היה אמור להישאר סגור שם בתחום האישי,
עצם הדיבורים סביב זה, ובטח בפורומים כאלו ואחרים - זו בעיה!

זוהי דעתך. דעתי היא שדיברתי בצורה נקייה.
אם ההנהלה תחשוב אחרת אכבד את רצונה למחוק את ההודעה.
 

אסתי בראון

משתמש מקצוען
כמי שהמתינה לבתה במשך 12 שנים ארוכות הסתכלתי על חברותי שלהן 6 ילדים ויותר, חלקם במצב סביר וחלקן טוב יותר
ואכן הבנתי שאושר הוא תלוי עבודה פנימי.
זה לא שראיתי הורים לילדים הולכים ומרקדים ברחוב
זה לא שראיתי אותם שוכחים שיש קשיי פרנסה ושות כי הם אבא ואמא
וזה לא ששאר ההתמודדויות נעלמות ברגע שסטטוס הוחלף לאבא ואמא.
ילדים זה האושר הכי גדול בחיים אבל אושר מגיע מתוכינו.
נכון שקל יותר להיות מאושרים ושמחים כשתנאי החיים מיטיבים עימנו אבל גם אז זה לא קורה בקלות.
מה שכן- מותר להכיל קושי למרות ההורות ולהבין שלא הכל דבש, אולי לא להתלונן אבל כן לשחרר קצת קיטור בצורה מבוקרת:)
ולהבין שתכלס זה אולי שחרור קיטור אבל להתלונן על זה שיש ילדים? אנשים הופכים עולמות על מנת לזכות להיות הורים וזה לפעמים מרגיש כמו עשיר גדול שמתלונן לאיזה מקום עליו לצאת לחופשה השנתית שלו כשיש אנשים שאין להם לחם.
 

גיטרה

משתמש מקצוען
למסירה
שישה ילדים במצב סביר.
המ... גם בבדיחות מומלץ להזהר.

זוג שהחליט להתבדח - פרסם באייבי על תינוק למכירה, המודעה התפרסמה כחצי שעה ואח"כ הוסרה. המשטרה המקומית הספיקה לקבל כמה וכמה התראות על המודעה הזו, הגיעה להורים הללו, וזה נגמר לא מצחיק בכלל.
 

פיגי 122

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
לא חושבת שאנחנו משקיעים היום בילדים בשביל שתהיה לנו משפחה יפה בזקנה.
מי יודע בכלל אם יגיע לזיקנה ואיך.
כשאנחנו משקיעים בהם אנחנו משקיעים בעצמינו בהווה,
מי לא מאושר כשהילד שלו מאושר .
(בלי לדבר על עבודת המידות שאנחנו נצרכים לעשות לפעמים -שזו גם השקעה בעצמינו)
וזה לא אנוכי בכלל להנות מהם עוד ועוד ולרצות עוד
זה רק פלוס לגידול של ילד יהודי שהוא ההמשכיות של עמינו שהוא תכלית העולם.

יש גמרא שגם כתוב את הרעיון הזה שבן אדם אומר אני רוצה ילד שישמש אותי בשעת זקנה
 

תפנית בעלילה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
המ... גם בבדיחות מומלץ להזהר.

זוג שהחליט להתבדח - פרסם באייבי על תינוק למכירה, המודעה התפרסמה כחצי שעה ואח"כ הוסרה. המשטרה המקומית הספיקה לקבל כמה וכמה התראות על המודעה הזו, הגיעה להורים הללו, וזה נגמר לא מצחיק בכלל.
לשכת הרווחה, אני חוזרת בי. לא רלוונטי.
 

אות לי

משתמש סופר מקצוען
אני מסכימה עם הלך הרוח בדברים שלך.
יש נטייה לחשוב שאושר ואהבת הילד נמצאת רק בציבור שלנו או רק אצל יהודים. וזו טעות.

לעומת זאת אני כן חושבת שיש הבדל השקפתי בין הציבורים.
לא באהבה לילד שעליה אין עוררין, וגם לא ברצון להמשכיות. אלא בעיקר בכמות ובצפיפות.

המודרניזציה והשקפות עולם מערביות שכוללות הרבה מילים של "הגשמה" מדברים בעיקר על הגשמה קרייריסטית, פרסום, פרסים. בעוד אנו מרגישות הגשמה בהקמת אימפריה משפחתית.

שוחחתי פעם עם תל-אביבית מקסימה בשנות הארבעים לחייה, דיברנו על ילדים ועל סיפוק ואושר. היא טענה שמבחינתה אושר בגיל המבוגר הוא לשבת בבית אבות ופשוט לחיות את החיים. היא לא צריכה בעל או ילדים. היא תמצא שם כבר חברים שישמחו אותה ויגרמו לה לאושר.
אני יודעת שהיא לא באה להראות על הכלל ורוב אוכלוסיית העולם כן שואפת למשפחתיות וילדים.
אבל היא מראה תפיסת עולם מסוימת. וגם היא קיימת.

ולגבי עניין היצירה. הלוא שלושה שותפים לו לאדם. הקב"ה אביו ואמו.
לא יודעת -
כאן אני רואה כמיהה כל כך גדולה לילדים עד כדי זוגות שעל פי דרך הטבע יישארו כל חייהם ללא ילדים
הם והן עושים ועושות שמיניות באוויר - משלמים הון תועפות - טסים עד קצה העולם העיקר
לחבוק ילד -
ו"האופנה" של אחד חלפה מהעולם - נוסעים פעם ועוד פעם ואפילו עוד פעם.
עקום וחולני ככל שזה יהיה יש איזה כמיהה לילדים שאין לי שמץ על מה היא "יושבת" -
רק בטוח שהיא קיימת גם אצל השוליים של השוליים.
 

ששונית

משתמש מקצוען
ברור שהסקר לא היה מפולח למגזרים.
במגזר החילוני, הילדים הם במקרים רבים מאוד מקור לצער ועגמת נפש.
בן אחד במונגוליה, בן נוסף מנותק קשר מזה שנים, והבת פעילה לזכויות אדם במחנות פליטים, בתנאי שעוד לא הרגו אותה. זה אושר זה?
הנה לכם מאיפה צמחו תוצאות הסקר.
במגזר שלנו, גם אם בן אחד שנה ופרש, ויש בעיות בריאות או זיווג עם השני, עדיין נשארת מספיק נחת גם מהם, ובוודאי מהאחרים, כדי להפוך את ממצאי הסקר.
 

שרית ו

משתמש מקצוען
נראה מהתגובות כאן כאילו כל ההורים שאינם חרדים הם איומים ונוראים,
שונאים את הילדים שלהם, ופשוט לא יודעים איך לגדל אותם.

לא חושבת שיש כאן מה להשוות,
בכל המגזים, אלא אם יש בעיה קשה, ההורים אוהבים מאוד את הילדים שלהם,
דואגים להם ויעשו בשבילם הכל!

כמות הילדים לא מעלה ומורידה את האהבה והאושר.

מה שכן, בעולם אכן ילדים נתפסים כמשהו שעלול לעצור קריירה,
ולכן הרבה "ממצות" את עצמן ואז מביאות ילדים ופורשות מהעבודה,
או לא מביאות בכלל (באירופה אחוז הילודה הוא שלילי, ורק לאחרונה המוסלמים התחילו לאזן...)
 

תבונות

משתמש חדש
משהו קשור לענין, מעניין ומחזק מאוד.

(אלו שאין זמנם בידם, מוזמנים לעקוף את ההודעה הזו. היא קצת ארוכה ועיונית.)

מצורף כאן חלקו הראשון של הפרק [-'צעד'] הראשון מספר "תבונות כפיו" על תהילים.
בפרק זה מבואר מהו "אושר" ואיך משיגים אותו.
מומלץ מאוד לקרוא! (גם אם לא קוראים את כל הספר בן השבע מאות עמודים, שפרק זה הוא התחלתו)

קראו ותחי נפשכם:

צעד ראשון

לעצור, ולחשוב על ...האושר!

חיפושי עונג וצריכת אושר ◆ מה בין עונג לאושר? מאה וחמשים צעדים לקידוש הגשמיות ודבקות ברוחניות מעלות וחסרונות 'ספר הצעדים' הנוכחי 'תורה' מביאה לידי זהירות ביטול הפחד להיות שונה מההמון



השקר והבלבול המתפשט בעולם

האדם נפגש עם העולם הגדול ושלל הצעותיו ופיתוייו.

רואה אנשים המשתוקקים לממון נכסים ועינוגים עד שהינם מסוגלים לגנוב ולגזול.

ורואה אנשים העובדים קשה בכדי להרוויח ולהגשים את משאלות לבם.

רואה גם אנשים שאינם לחוצים להרוויח, אבל אוהבים את הבילוי, יושבים שעות על גבי שעות ומשוחחים על דא ועל הא, וכמהים להשיג איזה דבר חידוש שיהא אפשר לשוחח עליו וללבן אותו, מרבים להתווכח ולהתנצח ולהתלוצץ, וזהו התענוג שלהם, או שיושבים בינם לבין עצמם ומרתקים את חייהם אל סיפורי הרפתקאות דמיוניים.

והנה נראה לו לאדם שתכליתו של עולם היא ליהנות מאחד מסוגי ההנאות הנזכרות.

ועל כן מוצא את עצמו נוהג כפלוני וכאלמוני, פעם משתוקק להתענג כמו 'בעל תאוה' פלוני, ופעם חולם לנהל מפעל ענקי כמו 'מליונר' אלמוני, וביני לביני יושב ומבזבז את זמנו בשיחות על מאבקיהם של בעלי הגאוה והתאוה הצלחותיהם וכשלונותיהם, ועוד הרבה ענינים בטלים כיוצא בהם. ובמקרה הטוב יצליח גם כן להתקדם בחיים ולהפוך לאחד מהמדוברים.

זהו התכלית שהעולם החיצוני מציע לאדם!

ואפשר להיות גם יהודי 'שומר תורה ומצוות', אולם הראש והלב יביטו על התכלית של העולם בהסתכלות החיצונית הזו. יצמא או ירדוף אחר ה'תאוה והכבוד' [המותרים], ויבַלֶה בספורי חדשות ופרשנויות והתנצחויות שהרבה מן ה'קנאה' מעורבת בהם. כאשר ישיג איזה תאוה או כבוד או נצחון, לבו יהא מדושן עונג, וכאשר לא ילך לו כמו שרצה, יהא כמו שאר מיליוני הבטלנים הבלתי מוצלחים - המהוים את רוב רובה של האנושות.

ו'לא עלינו ולא עליכם' אפשר לחיות שבעים ושמונים שנה, ולהתנהג לאור ה'תכלית' שהצטיירה בעיניו בנערותו, כל הציר של חייו יסתובב סביב המשכורת והארוחות והעתון היומי שאינו מסתפק בחידושי הבליו ובתצלומי הרשעים והגאוותנים הגדולים ביותר עלי אדמות המופיעים על גליונותיו, אלא מלא בעמודים צבעוניים ורעשניים על מאכל חדש ש'אין לשער את התענוג שלו', או על תכנית טלפון שבו 'אפשר לדבר ולדבר ולדבר ללא הפסקה', או על 'חופשה חלומית' באיזה שהוא מקום שהכשרות והצניעות שבו טעונים בדיקה.

והנה בלב פנימה כולם יודעים שלא זו התכלית, והאדם לא נברא אלא להתענג על ה' לאהבה אותו ואת תורתו ומצוותיו ולהרגיש קרוב ומשויך אליו. אך הידיעה הזו לא משפיעה לשנות את מהותו של אדם, ביכולתו להתעורר לפעמים לקבוע יותר עתים לתורה, או לכוון יותר בתפילתו ולדקדק יותר במצוות. אבל נדיר שזה ישנה את כל מהותו להפוך לאדם מזוכך שכל המשיכות החומריות הנזכרות וכיוצא בהן יהיו מאוסים בעיניו, ואם יזדקק להם, יהא זה מתוך מהלך המכיר שהנאתו היא הנאת בוראו, ומצד שני ימשך בעבותות אהבה אחר כל דבר שבקדושה, וכל מעייניו יהיו כיצד להתחסד יותר עם בוראו ולהגדיל את רגשות אהבתו ויראתו.

הסיבה לבלבול, ודרך התיקון

והסיבה העיקרית לכך היא שכמו שגוף האדם זקוק לאכילה ושתיה, וכאשר הם חסרים לו מרגיש רעבון וצמאון עד כדי שכל אשר לו יתן בעד נפשו. כך גם יש לאדם חלקים נפשיים הזקוקים למזון משלהם, וכאשר סיפוקם חסר להם מר להם מאד.

ויש לאדם כמה חלקי נפש, וכל אחד מהם זקוק לסוג מזון אחר, אחד זקוק לחוש רגשות, ואחד זקוק לעסוק במחשבות וכו' וכמו שיתבאר בצעד שמונה-עשר, אולם האדם מבולבל ואינו מזהה איזה חלק נפש דורש את שלו, אלא מרגיש ש'חסר' לו משהו, ומחפש למלאותו. ולפעמים בוחר בענין האמור להשביע חלק נפש אחר, וחושב שבזה ימלא את החוסר המורגש בו, אבל למעשה הרי זה מועיל להסיח את הדעת מהחוסר האמִתּי, אבל לאחר זמן החוסר האמִתּי יתעורר וידרוש את שלו ביתר תוקף, ואז יתכן שישוב לספקו במה שסיפק אותו קודם, או במשהו אחר שגם כן אינו מיועד לו, ושוב לא יועיל רק להסיח את הדעת.

וטֶבע האדם שהוא עצלן, וכאשר המילוי האמתי המיועד לחוסר שלו כרוך במאמץ, מעדיף לבחור בסיפוק המגיע לו בקלות, ועל כן נמשך למלאות את החוסר במזון שאינו מתאים לו.

ולאחר שהרבה בני אדם נוהגים כן, נוצר מצב שהנה מנהג העולם להימשך אחר כל מיני תאוות והנאות שאינם ממלאים את החוסר האמתי שלהם, והאדם התמים שנולד לתוך העולם ומנהגו, אינו מתוודע כלל שאפשר למלאות את צורכי הנפש בענינים אחרים המיועדים לה באמת.

ועל כן הרוצה לתקן את עצמו ולהשלים את חייו כראוי, מוטל עליו בראש וראשונה לעצור ולעיין ב ...נפשו, ללמוד את צרכי כל חלקיה, ולגלות מה דרוש לכל חלק וכיצד משלימים לו את החוסר שלו.

להכיר שיש הנאה של 'אושר'

כאשר אחד מחלקי הנפש מקבל את המזון הדרוש לו הוא מרגיש 'עונג', וכמה שהמזון הזה יותר חזק ועמוק, כך גדול יותר ה'עונג' שלו. ובני אדם נפגשים פה ושם עם טעמי עונג שונים, והם מוצאים חן בעיניהם, הופכים להיות המצרך שאליו שאיפת נפשם.

והיות שיותר קל ומהיר להשיג עונג בחושים הגשמיים של הגוף, לכן האדם נפגש בהם לפני שנפגש עם 'עונג רוחני' של 'להתענג על השם', וממילא מתחיל לרדוף אחר העונג הגשמי, ונראה לו שהתורה והמצוות רק מפריעים לו להשיג את העונג המיוחל.

אבל מי שמתבונן בתנודות הנפש ורצונותיה יגלה שלכל חלק נפש יש גם סוג עונג אחר והוא מכונה 'אושר', ומשביע הוא את האדם הרבה יותר מה'עונג', והרעב אליו מצוי ונמשך יותר מהרעב אל העונג.

אדם מרגיש 'מאושר' כאשר מכיר שעשה או עושה את הדבר הישר הראוי לו לעשותו. בכך מקבל הרגשה שהוא 'בסדר', הוא ממצה את עצמו על ידי שמשתמש בכוחותיו וכשרונותיו לעשות את המוטל עליו ואת הנדרש ממנו.

ולמשל, אדם הֶרְגִיש שחסר לו משהו מתוק, והלך והכין לעצמו כוס תה עם הרבה סוכר, הנה, ברגעי השתיה, הרגיש את המתיקות העמוקה, וחש את ה'עונג', אבל ברגע שגמר את השתיה העונג הסתלק ממנו, ואז אם נִרְגַע מהצריכה של המתיקות - מרגיש 'מרוצה'. אך אם יתבונן למה הוא מרוצה, והרי כעת אינו מרגיש את המתיקות העמוקה, יגלה שהוא מרוצה מזה שהֶרְגִיעַ את הצורך שהטריד אותו, וההרגעה הזו היא דבר ראוי, שהרי נותנת היא לו ישוב הדעת וכו', ועל כן נהנה מעשותו את הדבר הישר, וזוהי הנאה של 'אושר', ובכל רגע שנזכר במה שעשה להרגיע את עצמו - חש שוב את הנאת האושר במעמקי לבו.

גם כאשר אדם מקבל לפתע סכום כסף במתנה הריהו מרגיש 'עונג' של עשירות, ואם יתבונן יבחין שגם בשעה שמקבל את המשכורת על עבודתו מרגיש את העונג שרכושו גדל, אבל אז עיקר הנאתו היא מזה שעמל וטרח והשיג במה לכלכל את עצמו, וזוהי הנאה של אושר, כי יודע שדָבָר ישר הוא שהאדם יקיים 'בזעת אפך תאכל לחם' ויכלכל את עצמו וביתו, ונהנה מזה שהתנהג ביושר. וההנאה הזו יכולה להיות חזקה יותר מהנאת העונג שרכושו גדל, אבל ברור שההנאה הזו קיימת וממלאת את רגשי לבו.

אבל אם אדם לא מתבונן, אז, כאשר מרגיש שלִבּוֹ מרוצה ונהנה, נראה לו שכל ההנאה היא מחמת ה'עונג', שמַה שהינו מרוצה אחר השתיה המתוקה הרי זה בגלל המתיקות, ומה שנהנה בקבלת משכורת זהו בגלל העשירות, וממילא נעשה רודף אחר טעמי המתיקות ורוב הממון.


כמה עומקים ב'עונג' וכנגדם כמה עומקים ב'אושר'

אך כאמור, לוּ התבונן, היה מגלה את התענוג הנפלא של ה'אושר', ואז היה מגלה שכמו שבטעם מתיקות שייך שיהא יותר עמוק ומענג, כך גם ב'אושר' שייך שיהא יותר עמוק ומהנה, שכמה שהדבר שעשה יהא יותר ישר, כך תגדל יותר הנאתו.

והנה החוזק של עומק העונג תלוי עד כמה הוא חודר למודעות של האדם, ולמשל, כאשר אדם אוכל מאכל רגיל, ההנאה שלו מורגשת בהרגל, כי האוכל מוטעם בטעמו הראוי ולא חסר בו דבר. וכאשר אירע שהמאכל יצא מוצלח במיוחד וטעמו יותר מיוחד מהרגיל, אז ההצלחה הזו מרגשת אותו, והטעם הזה גורם לא רק להתפעלות הלשון והחיך, אלא גם להתפעלות הלב, וזה עונג חזק יותר, אבל לאחר קצת זמן ישכח מכל ההתפעלות הזו. אולם אם הוזמן לחתונה עשירה שיש בה מאכלים מיוחדים ויקרים, אז הנושא מקיף את כלי המחשבה והדמיון שלו, ואז גם ההנאה נכנסת לעומק זכרונו, והעונג נוגע הן בלשון והן בלב והן במחשבה, וזהו עונג עמוק יותר.

וכמו כן ב'אושר', כאשר אדם התנהג כהרגלו בדרך היושר, ולמשל הוא קם בבוקר והלך לבית הכנסת ולבש טלית ותפילין והתפלל בציבור, הוא מרגיש 'מאושר' כי התנהג ביושר, לא קם מאוחר, ולא התפלל ביחידות ובמרוצה וכו'. אבל אם גם התאמץ בכונת התפלה, והתרגש בפסוקי דזמרה ונפשו השתפכה בתפלת שמונה עשרה כעומד לפני המלך, אז ה'אושר' שלו עמוק יותר, מרגיש שלא רק מעשהו היה ישר, אלא גם הרגשות שלו היו ישרים ומיצו את יכולתם. ואם היה במצב שמיהר לאיזה דבר מצוה, והיה לו ספק האם להאריך בהתאמצות בכונת התפלה, או שמא עדיף להתפלל מתוך הרגל בכדי להספיק את אותו דבר מצוה, אבל לא הניח ליצרו להובילו אחר החפזון, אלא עצר לשקול את הנושא בשכלו, והכריע שמצות התפלה עיקרה בלב, ואם בקשת צרכיו אינה יוצאה מלבו חסר בעיקר צורת המצוה, וממילא כאשר עוסק במצות תפלה פטור הוא מהמצוה השניה [כי אין לו יכולת לקיים שתיהם, שהרי זה על חשבון הכונה], והחליט להאריך בתפלה, וכן עשה - אז ירגיש את ה'אושר' גם בחלק המחשבה שבו, ירגיש כאדם בעל ערכים שאינו נמשך אחר הרוח, וזהו 'אושר' עמוק יותר.


לזכור תמיד שאנו זקוקים ל'אושר' יותר מ'עונג'

ועל כן, הנה, מי שחי בלא מחשבה הריהו נמשך ומובל אחר ה'עונג', מתי שפוגש דבר הנותן הנאה רגעית, נמשך אחר זה, תמיד רואה לנגד עיניו רק את ההנאה של צד אחד, דהיינו, שאם יספק את ההנאה הרגעית יתמלא הסיפוק הדרוש לו, ויהנה, ואם לאו יסבול צער של חוסר סיפוק ולא יהנה.

ואף אם כאשר יעלה הרהור בלבו שעל פי דרך התורה ה'מעשה' הזה אינו מן המובחר, יתכן שימנע מהמעשה המהנה, בכל זאת לבו יהא מלא בכאב על הפסד ההנאה, ואז מסתבר שבפעם הבאה שיגיע מצב כזה לפניו יבחר בהנאה הרגעית, כי 'כמה מסוגל אדם להפסיד!' ולפעמים ימצא הוראת היתר למה ה'מעשה' הזה כן ראוי לו, ולמשל, שהרי כבר למד כל היום וּוִיתֵּר על הרבה דברים בטלים וכו', וממילא מגיע לו קצת ליהנות מהעולם, והרי בסך הכל הוא בן-אדם.

וכל זה נובע מזה שהאדם לא חושב, וממילא רואה רק צד אחד והוא צד ההפסד וכפי שמצטייר בעיני ההסתכלות ההמונית המבקשת רק 'עונג'.

אבל אם ילמד לעסוק במחשבה, יֵדַע שתמיד יש עוד צד, וגם הצד השני שׂכרו בצידו, וגם הוא נותן הנאה, ויתכן שההנאה ההיא גדולה וחזקה ועמוקה יותר מההנאה הרגעית שלפניו, וכמובן השמיעה לקול הצד השני תתן לו הנאה של 'אושר', הוא אמנם יסבול לרגע, אבל ברגע שאחר כך ירגיש אדם ישר, הנוהג כראוי, והוא גבור הכובש את יצרו, וההנאה הזו מתוקה יותר מה'עונג' הרגעי.

וגדולה מכך, אם יבחר ב'עונג', סופו שמצפונו יעיק לו על שלא היה אדם 'ישר ומאושר', והיות שאינו חושב, ממילא המועקה הזו תצטייר בעיניו כהרגשת חוסר סיפוק, וכהרגלו ישוב לחפש איזה תענוג אחר כדי למלאות את החוסר הזה, ולא יֵדַע שבִּמקום להרגיע את נפשו מסיח את דעתה לזמן מועט, אבל למעשה הוא שוב פוגע בה.

ועל כן זהו הצעד הראשון בדרך ההתקרבות אל השם:

לעצור ולחשוב לפני כל תענוג המזדמן לפניו, האם זה יתן לי 'אושר' או רק 'עונג', ואם התשובה היא שזה יתן רק 'עונג', עליו לעורר את עצמו שלא כדאי להיות טפש, וכדאי להצטער רגע אחד מאשר להצטער אחר כך צער רב אשר עלול להפוך אותו לנזקק תמידי שצריכת העונג שלו אינה נרגעת לעולם. אבל המתרגל ליהנות מה'אושר' סופו למאס בהנאות העונג מקלקלי האושר.

זה לא רק הצעד הראשון, אלא זה גם ההלכה הראשונה ב'שולחן ערוך' (או"ח א): "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו!" כי למה יש אנשים שלא מסוגלים לצאת מתחת השמיכה החמה, וממשיכים לשכב עד הרגע שאחרי הרגע האחרון, ולמה יש אנשים שהמטה זורקת אותם החוצה ברגע שהם מתעוררים? התשובה היא, הראשונים מבקשים 'עונג', והאחרונים מבקשים 'אושר', צריכים אמנם לרגע להתגבר כארי, אבל זה משתלם.


מהו היושר המנחיל את האושר, והיכן משיגים 'עונג' אמיתי?

אבל הנה 'האלקים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים' (קהלת ז כט), האדם מבולבל בכל מיני רצונות והם מייצרים לו חשבונות שה'יושר' הוא לבקש עונג, או שכל מיני מעשים מפוקפקים הם הישרים, וזה נובע מכל מיני נגיעות וחולשות הנפש, ומכל מיני בלבולים של הנהגות סביבתו וחינוכו ורצונו הפרטי, ועל כן באו מאה וחמשים הצעדים לפקוח את עיני האדם ולעבור על הרבה פרטים נחוצים שבם יתגלה לפניו האור הישר והנכון, ואז ממילא הרצון המקורי שלו המבקש להיות 'ישר' ימשך אחר אותם ההדרכות וההנהגות. אבל היסוד העיקרי הוא להיות מבקש 'אושר'.

ובהמשך יתברר לנו שדוקא אלה שכל מגמתם להשיג 'אושר' דוקא הם זוכים לטעום גם טעם עונג אמיתי ומושלם בעולם הזה, אבל כל מבקשי ה'עונג' אינם שׂבעים לעולם, וכבר אמרו חז"ל (קהלת רבה פרשה א) "אין אדם יוצא מן העולם וחצי תאותו בידו".

ובקיצור: העולם הזה הוא מקום המיועד להשגת 'אושר', והעולם הבא הוא מקום המיועד להשגת 'עונג'. אלו שמבקשים 'עונג' הם מבקשים את העולם הבא בעולם הזה, ומאבדים בכך את שני העולמות, כי כאן לא יזכו לאושר, ושם לא יזכו ל'עונג' המושלם. אולם מבקשי ה'אושר' נהנים בעולם הזה, וגם יתעדנו בעולם הבא ['עדן' הוא שלמות ה'עונג'], וגם בעולם הזה הם יזכו ל'מעין עולם הבא'.

{כאן עובר המחבר אל מהות וצורת הספר שחיבר. ההמשך בספר}


(המעונינים לקבל את הספר בקובץ PDF מוזמנים לכתוב אלי, ובעז"ה נשלח להם)
 

ירושלמית0

משתמש סופר מקצוען
כאחת שחיכתה 7 שנים לילדים אני יכולה לומר שמאז שהבת שלי נולדה נהיה לי אושר אין סופי שלא היה לי לפני כן
וזה לא קשור לזה שחיכיתי הרבה שנים, אני חושבת שילד בא לעולם אין אושר יותר מזה, רק לחשוב על יצירת האומנות של הקב"ה זה כבר סיבה מספיקה לאושר
 

נעמיתוש

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כאחת שחיכתה 7 שנים לילדים אני יכולה לומר שמאז שהבת שלי נולדה נהיה לי אושר אין סופי שלא היה לי לפני כן
וזה לא קשור לזה שחיכיתי הרבה שנים, אני חושבת שילד בא לעולם אין אושר יותר מזה, רק לחשוב על יצירת האומנות של הקב"ה זה כבר סיבה מספיקה לאושר

לדעתי, ודאי שיש קשר,
עברת, סבלת, בקשת, התפללת, וזכית לקבל! ואת מעריכה ומאושרת, יותר מאלו שמיד.. ד' מזכה אותן, והן צעירות ובטוחות שמגיע להן..
 

לילי 1

משתמש מקצוען
אני (ואת) לא נמנעת מלשון הרע ממניעים חברתיים או נוטלת ידיים ממניעים הגייניים

לא כל כך מבינה את המקום של השיח הזה. זה שיח סמינרי רדוד, לטעמי.

יש לנו תורת חיים ואם נרצה או לא היא המורה לנו מה נכון לנו
 
נערך לאחרונה ב:

חלוש

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
זה נשמע איזו מנטרה,
ילדים זה אושר! ילדים זה שמחה! ככה למדנו וחייבים לומר.
ומה תאמרו לאותו אחד שיש לו ילדים שעושים בעיקר צרות? או לזה שכל הילדים שלו לקו באיזו תסמונת, פיגור או מחלה קשה?
גם אז ילדים זה אושר?
ילדים מוסיפים אושר לחיים, בגלל החן הטבעי שה' נתן להם והשמחה הטהורה שעדיין לא התקלקלה אצלם, הם מוסיפים גם אושר של חברה, חיבור ונתינה (להם), אבל זה לא מחייב.
האושר של אדם מגיע מהמילוי של התפקיד שלו, מהתקדמות למטרה.
והיות שזו המטרה שלנו אז אצלנו זה נחשב אושר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:ג גַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:ו זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:ח טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:י כָּל אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יב מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טו עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טז פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יט רְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כא תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

פלינדרום • אתגר 52

לוח מודעות

למעלה