דיון: לכתוב בלי מרכאות

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
ציטוט מיהודה גזבר, אני אוהב לקרוא אותו ואת הטיפים שלו מידי פעם, אחד מהם היה זה, וכאן חטפתי על כך לא מעט, אשמח לדעתכם בעניין.

מדי פעם אנשים שואלים אותי בתגובות, יהודה, תגיד, מה הקטע עם לכתוב ציטוטים בלי לשים מרכאות?

אני נוטה להתחמק מלענות לשאלה הזאת כי התשובה קצת טכנית ולא תביא לי לייקים וכי אני נוטה לשמור סודות לעצמי, אבל לפעמים מגיע יום בחייו של אדם שבו הוא לא יכול להתקדם בעבודה כי הוא מחכה למייל שאמור להגיע אליו ואין לו מה לעשות עד אז חוץ מלענות לשאלות בפייסבוק. אז זה אחד הרגעים האלה, והנה התשובה.


קודם כל, הקדמה על כל העניין הזה של ציטוטים:

בעיקרון אנחנו מכירים כל מיני דרכים להביא לידיעת הקורא מה הדמות שלנו אומרת או חושבת, ולדרכים האלה קוראים 'מבעים', כמו 'הבעה'. אנחנו מכירים מבע ישיר (עם מרכאות, למשל: ביאליק אמר "וואי, זה ...") ומבע עקיף (נניח: ביאליק אמר שהוא לא אהב את ....), ומבע משולב (שבו אנחנו משלבים את הדיבור הישיר והעקיף ומשחקים בין השפה של הדמות ובין השפה של הסופר), וזהו בערך, אלה שלש הדרכים המובילות.

עכשיו, לכל אחת מהדרכים האלה יש יתרונות וחסרונות.

היתרון הברור של מבע ישיר הוא שהקורא מרגיש שהוא בתוך הסיפור, כי הוא שומע ממש את מה שהדמויות האחרות שומעות, ושברור לקוראים מה הסופר אומר ומה הדמות אומרת והכל מסודר והגיוני וקריא,
והחסרונות הברורים הם שזה קוטע את הטקסט הרציף בציטוטים עד שכל הטקסט נראה כמו עוגה אנגלית עם שיבוצים של פלסטיק אדום, וגם שכל אדם מדבר אחרת ונורא קשה ליצור לכל דמות סגנון דיבור ייחודי, ובסוף כל הדמויות שלך מדברות באותו סגנון אז מה עשינו בזה.

היתרון הברור של מבע עקיף הוא שזה יוצר טקסט אחיד, בלי הבלחות של כל מיני סגנונות והסיפור נראה 'חלק', בסגנון אחיד, בלי להתחיל לייצר סגנון שונה לכל דמות. עוד יתרון זה שזה מאפשר עמימות וריבוי משמעויות, כי הקוראים לא ממש עדים להתרחשות אלא רק שומעים את זה מכלי שני, כלומר מאיתנו, הכותבים.
החסרונות הם בדיוק אלה, כלומר, שהקוראים מרגישים את הריחוק ואת זה שהם לא שם, כלומר, בסיפור. זה גם יוצר אוטומטית טון קצת מרוחק לסיפור, ויש קוראים שיחשבו שהטון הזה ציני או אירוני.

מבע משולב זו טכניקה למתקדמים שמשלבת בין הסגנון של הדמות ובין הסגנון של הסופר, כלומר שזה טקסט שנראה כמו הסגנון של הסופר ופתאום מתגנבת אליו מחשבה בסגנון של הדמות, או להפך. היתרונות הן שזה מגניב, ושזה מאפשר כמה משמעויות ומאפשר מספר לא מהימן (כלומר שאנחנו לא מאמינים למספר שהוא אומר את האמת או מספר את הסיפור כפי שהתרחש) וכל מיני כאלה. החסרונות הן שזה מערער את היציבות של הסגנון, ושרוב הקוראים לא שמים לב לזה, או שהם בכלל לא מבינים מה אנחנו רוצים מהם ולמה זה מגניב, ובעיקר שזה מעמיס מודעות על הסופר. זו באמת טכניקה קשה, כי לרגע אתה לא מרוכז וכבר אתה נשבה בסגנון של הדמות או בסגנון שלך והכל הולך לאיבוד ולא הרווחת כלום. עגנון השתמש בזה הרבה וגם ג'יימס ג'ויס ידוע במבע המשולב שלו, שתדעו.

עד כאן ההקדמה.

מה שאני עושה בכתיבה שלי זה לשחק על שלושתם. זה לא בדיוק מבע ישיר, כי אני לא נותן ציטוטים (לכן אין מרכאות!) אלא אומר, כאילו בסגנון שלי, מה הדמות אמרה. זה לא בדיוק מבע עקיף כי אני לא מתאר את הדברים שאמרה הדמות, אלא מגיש אותם, וזה לא בדיוק מבע משולב כי אני כן מצטט, בצורה כזו או אחרת, את הדברים של הדמות (אם כי מכל ההגדרות זו, כנראה, הכי קרובה), כלומר, הטקסט 'כאילו' מתיימר לתעד את הדיאלוג ולא רק לדבר אודותיו.

יש לצורת הכתיבה הזו מחירים (הנה כמה: זה קצת מבלבל לקרוא טקסט כזה, מאוד לא מסודר. המון קוראים הולכים לאיבוד, נוצר טקסט אירוני, זה מעמיס על הכותב, כל הדמויות מדברות אותו דבר), ויש יתרונות, ובסופו של דבר, כמו כל מה שקשור בסגנון, יש לנו ככותבים ארגז כלים ואנחנו בוחרים ממנו את מה שמתאים לסיפור, לדמויות ולמה שאנחנו רוצים להעביר לקוראים, אבל זה כבר נכנס לתחומים שאותם סופר אמור להשאיר לקוראים שלו.

זהו. שאלות?
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
כל מילה.
המרכאות מאוד מציקות.
וגם גרשי'ים. (שמאי'ימות להוציא אות'י מדעתי, למרות שאי'נני יכול לכפות על אף ניק שלא להשתמש ב'הם)

מציע שתעלה לכאן קטע (קצר!) הכולל מרכאות, ואת אותו קטע בניסוח דומה אל ללא מרכאות.
בטוריי אני מנסה יותר ויותר לוותר עליהם, ואני חושב שעדיין הטורים ברורים.
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
"אני חסיד של מרכאות".
"הייתי בטוח שאתה חסיד של הרבה מקורצוויל... ולמה זה באמת?"
"כי זה עושה סדר בראש ובספר. הקורא יודע היכן מתחיל אמירה והיכן הסיפורת".
"אפרופו סיפורת, איזה מבע הוא המועדף עליך?"
"כתיבה תיאורית. פשוט לתאר את ההתרחשויות והן יתנו את הפרשנות להלך הסיפור".
"יש מצב לדוגמא?"
"שכח מזה. הכתיבה הזו מבחינתי היא המושקעת ביותר, כי אני צריך לחשוב היטב איך אני יוצר ומתאר את התרחיש כך שהוא יעביר את המסר הנכון לקורא. לכן בפוסטים קלילים הכי נוח בשבילי זה לכתוב אותו כמונולוג או לתאר תחושות והרגשות שמסבירות את המצב. זהו, זה בגדול".
"תודה גדי, שמחתי להחכים".
"על לא דבר. גם אני שמחתי להתחכם".
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
"אני חסיד של מרכאות".
"הייתי בטוח שאתה חסיד של הרבה מקורצוויל... ולמה זה באמת?"
"כי זה עושה סדר בראש ובספר. הקורא יודע היכן מתחיל אמירה והיכן הסיפורת".
"אפרופו סיפורת, איזה מבע הוא המועדף עליך?"
"כתיבה תיאורית. פשוט לתאר את ההתרחשויות והן יתנו את הפרשנות להלך הסיפור".
"יש מצב לדוגמא?"
"שכח מזה. הכתיבה הזו מבחינתי היא המושקעת ביותר, כי אני צריך לחשוב היטב איך אני יוצר ומתאר את התרחיש כך שהוא יעביר את המסר הנכון לקורא. לכן בפוסטים קלילים הכי נוח בשבילי זה לכתוב אותו כמונולוג או לתאר תחושות והרגשות שמסבירות את המצב. זהו, זה בגדול".
"תודה גדי, שמחתי להחכים".
"על לא דבר. גם אני שמחתי להתחכם".
נפלא!
לגזור ולשמור!

(אין כאן איזו הדלפה מדודו והערב?)
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הרבה לא יסכימו -
אבל אני מוותרת על הרבה מקשקושי כתיבה
מרכאות מיותרות להפליא, ואם לא מבינים היכן הציטוט, אז בדרך כלל זה מסמל על בעיה בנכתב ויש כאן צורך בשכתוב
נקודה בסוף מקטע, כמה מקפידים עליה, כמה צועקים על חסרונה, אבל לשם מה היא נצטרכת? יש מישהו שרואה אנטר ולא יודע שנגמר הקטע הקודם? בעיני היא מיותרת
נקודה באמצע מקטע היא חשובה ואין אפשרות לוותר עליה
כמו"כ פסיקים. בשלב הזה של החיים אין אפשרות להסתדר בלעדיהם וחובה לכתוב אותם ומקפים נוספים כשנצרכים
גרש אחד בשביל להפריד בין אותיות - מיותר ממש
יש משהו יפה מאד בטקסט נקי לקריאה ונעים בעיניים, שלא מקפיץ את הפיוזים לכל הסובלים מבעיות קשב
 

סופי12

משתמש סופר מקצוען
הרבה לא יסכימו -
אבל אני מוותרת על הרבה מקשקושי כתיבה
מרכאות מיותרות להפליא, ואם לא מבינים היכן הציטוט, אז בדרך כלל זה מסמל על בעיה בנכתב ויש כאן צורך בשכתוב
נקודה בסוף מקטע, כמה מקפידים עליה, כמה צועקים על חסרונה, אבל לשם מה היא נצטרכת? יש מישהו שרואה אנטר ולא יודע שנגמר הקטע הקודם? בעיני היא מיותרת
נקודה באמצע מקטע היא חשובה ואין אפשרות לוותר עליה
כמו"כ פסיקים. בשלב הזה של החיים אין אפשרות להסתדר בלעדיהם וחובה לכתוב אותם ומקפים נוספים כשנצרכים
גרש אחד בשביל להפריד בין אותיות - מיותר ממש
יש משהו יפה מאד בטקסט נקי לקריאה ונעים בעיניים, שלא מקפיץ את הפיוזים לכל הסובלים מבעיות קשב
הכל עובר בקטע הנ"ל ובכלל, חוץ מנקודה בסוף משפט.
במיוחד כשבאמצע שורה את כן שמה אותה ואז לא מובן למה היא חסרה בסופה.
אי אפשר להסתמך על אנטר, כי לא תמיד קוראים את הקטע באותו גודל מסך ואז נוצר מצב שלפעמים בסוף שורה יש נקודה ולפעמים היא חסרה. זה מבלבל. נקודה.
 

אסתי-בראון

להיות אמא מחוברת
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
לא קראתי את המאמר שהובא כאן
אבל בסיפורת, חסר מאד כשאין מרכאות בציטוטים של דיבור ישיר.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הרבה לא יסכימו -
אבל אני מוותרת על הרבה מקשקושי כתיבה
מרכאות מיותרות להפליא, ואם לא מבינים היכן הציטוט, אז בדרך כלל זה מסמל על בעיה בנכתב ויש כאן צורך בשכתוב
נקודה בסוף מקטע, כמה מקפידים עליה, כמה צועקים על חסרונה, אבל לשם מה היא נצטרכת? יש מישהו שרואה אנטר ולא יודע שנגמר הקטע הקודם? בעיני היא מיותרת
נקודה באמצע מקטע היא חשובה ואין אפשרות לוותר עליה
כמו"כ פסיקים. בשלב הזה של החיים אין אפשרות להסתדר בלעדיהם וחובה לכתוב אותם ומקפים נוספים כשנצרכים
גרש אחד בשביל להפריד בין אותיות - מיותר ממש
יש משהו יפה מאד בטקסט נקי לקריאה ונעים בעיניים, שלא מקפיץ את הפיוזים לכל הסובלים מבעיות קשב
בגלל זה התגובה הזאת נמשכת על פני 12 שורות? כי כב' משתמשת באנטר במקום נקודה? פעמים רבות משנים טקסט, מזיזים, קובעים שסוף פסקה יהיה במקום אחר, ולכן צריך נקודה בסוף כל משפט.

גם לגבי המרכאות ה"מיותרות להפליא", מה עדיף? לכתוב במקומן: אני אמרתי לו, והוא אמר לי. אני אמרתי לו, והוא אמר לי. המרכאות והנקודות אמורות לחסוך מלל.
 

מנוחהלה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
אולי בכלל אפשר להתחיל לכתוב איך שיוצא מהפה \ מקלדת?
מה זה משנה מהם כללי הדקדוק והפיסוק, איך שבא ברוך הבא....
ככה זה הכי נוח לקרוא...
יש לשפה יופי ועושר וישנם כללים שכשמתחילים לחפף בהם - התוצאה בהתאם.

(אני אישית משתדלת שלא לכתוב דיבור ישיר כי לענ"ד הדבר מוריד מרמת הכתיבה.)
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
גזבר מסביר היטב למה הוא כותב כך, וזה בסדר גמור, אך חשוב לזכור שישנן צורות נוספות המקובלות לציטוט.
לפי כללי האקדמיה [פחות או יותר], ציטוט ארוך מ-2-3 שורות נכתב בפסקה נפרדת ובהזחה. כמובן שבצורה כזו אין צורך במירכאות.
דיאלוג, כפי שהעלה לעיל גדי, אינו נכתב במירכאות, אלא לכל היותר בסימון מקף בתחילת השורה או טכניקות דומות.
בכתיבה תורנית ישנם שמתעקשים להיצמד למנהגי אבותנו, ופותחים ב"וז"ל:", עד סוף ציטוט - "עכ"ל". יערב להם.
הטורים של ידידי נתן גלנט מלאים ציטוטים ומתארים בעצם התרחשות ממבט אישי או הבטה מקרוב על הדיאלוגים, יש מצב שאפשר לוותר על המירכאות.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בגלל זה התגובה הזאת נמשכת על פני 12 שורות? כי כב' משתמשת באנטר במקום נקודה? פעמים רבות משנים טקסט, מזיזים, קובעים שסוף פסקה יהיה במקום אחר, ולכן צריך נקודה בסוף כל משפט.

גם לגבי המרכאות ה"מיותרות להפליא", מה עדיף? לכתוב במקומן: אני אמרתי לו, והוא אמר לי. אני אמרתי לו, והוא אמר לי. המרכאות והנקודות אמורות לחסוך מלל.
כפי שכתבתי, מבינה שיש שזה מפריע להם
לי אישית כך נח, ובד"כ הדברים שלי די ברורים ומובנים.
וכן, לפעמים אני גם שמה נקודה בסוף משפט.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אולי בכלל אפשר להתחיל לכתוב איך שיוצא מהפה \ מקלדת?
מה זה משנה מהם כללי הדקדוק והפיסוק, איך שבא ברוך הבא....
ככה זה הכי נוח לקרוא...
יש לשפה יופי ועושר וישנם כללים שכשמתחילים לחפף בהם - התוצאה בהתאם.

(אני אישית משתדלת שלא לכתוב דיבור ישיר כי לענ"ד הדבר מוריד מרמת הכתיבה.)
אני בעד, אני מאוד אוהב לכתוב כך, אני חושב שזה מאוד מתחבר לקורא, לא חייב לסתור את כללי הניקוד והפיסוק, ובטח לא את הדקדוק, אבל לפעמים צריך לעגל פינות :)
הבעיה המרכזית בלי מרכאות - שזה מתבלגן, מי אמר למי, ומי נגד מי.
מצד שני ריבוי המרכאות והציטטות יוצרים בלאגן בעין.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

ייתכן שלכתיבה ספרותית יש כללים אחרים. בכתיבה תורנית שמלאה ציטוטים, חייבים להראות בבירור היכן מתחיל ציטוט והיכן נגמר. הנה ציטוט מהטור (אורח חיים תקפא):
ואמר רב האי מנהג לומר תחנונים בהנך עשרה ימים לחוד, ושמענא דבמקצת אתרוותא קיימי מר"ח אלול ואמרי דביה סליק משה להר בפעם ג' ונחית בלוחות שניות ביום הכיפורים וכל המוסיף לבקש רחמים זכות הוא לו ואנו מנהגינו כהנך דקיימי מר"ח אלול ומנהג אשכנז כשחל ר"ה ביום ה' או בשבת אז מתחיל ביום ראשון שלפניו לעמוד באשמורת הבקר ואומרים סליחות ותחנונים ורוב ציבור מתענין ומתפללין תפילת תענית וכשחל ר"ה בב"ג אז מתחילין ביום ראשון בשבוע שלפני השבוע שחל ר"ה להיות בתוכה
מי אמר "ואנו מנהגינו כהנך דקיימי מר"ח אלול"? אם זה הטור בעצמו, הרי הוא כותב אח"כ את מנהג אשכנז - שקמים לסליחות רק סמוך לר"ה. ואם זה רב האי, הרי הוא כתב בתחילה שאצלם קמים רק בעשרת ימי תשובה! את התשובה מגלה לנו הב"ח: אלה דברי ר' יצחק בן גיאת, שמסתבר שמתוך ספרו הטור ציטט את דברי רב האי. מישהו פה בשרשרת (ואני עפר תחת כפות רגליהם!) לא דאג שגבולות הציטוט יהיו ברורים, והאחרונים היו צריכים לשבור את הראש. שירת דבורה לא לפניי, אך אני חושב שגם שם העלו את העניין.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
כשמגיעים לרמה ספרותית גבוהה, אפשר להוריד את המרכאות.
אבל עד אז, הן כלי הכרחי כדי שאנשים יבינו מה הכותב רצה בכלל להגיד כאן.

וזה כי הזכירו את גזבר, והכתיבה שלו מתוקה מדבש דבורים:



פיל בחנות חרסינה.JPG
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
כשמגיעים לרמה ספרותית גבוהה, אפשר להוריד את המרכאות.
אבל עד אז, הן כלי הכרחי כדי שאנשים יבינו מה הכותב רצה בכלל להגיד כאן.

וזה כי הזכירו את גזבר, והכתיבה שלו מתוקה מדבש דבורים:



צפה בקובץ המצורף 336224
נופת צופים, ועי' שם שם, במה שהעלה היום, ותרווי נחת.
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
דיאלוג, כפי שהעלה לעיל גדי, אינו נכתב במירכאות, אלא לכל היותר בסימון מקף בתחילת השורה או טכניקות דומות.
.

אני עשיתי זאת בשביל הרעיון שבדבר.
אבל ככל הידוע לי, דיאלוג קצר בתוך סיפור נכתב במירכאות. אשמח לשמוע מידיעה אם זה לא כך.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
גזבר מסביר היטב למה הוא כותב כך, וזה בסדר גמור, אך חשוב לזכור שישנן צורות נוספות המקובלות לציטוט.
לפי כללי האקדמיה [פחות או יותר], ציטוט ארוך מ-2-3 שורות נכתב בפסקה נפרדת ובהזחה. כמובן שבצורה כזו אין צורך במירכאות.
דיאלוג, כפי שהעלה לעיל גדי, אינו נכתב במירכאות, אלא לכל היותר בסימון מקף בתחילת השורה או טכניקות דומות.
בכתיבה תורנית ישנם שמתעקשים להיצמד למנהגי אבותנו, ופותחים ב"וז"ל:", עד סוף ציטוט - "עכ"ל". יערב להם.
הטורים של ידידי נתן גלנט מלאים ציטוטים ומתארים בעצם התרחשות ממבט אישי או הבטה מקרוב על הדיאלוגים, יש מצב שאפשר לוותר על המירכאות.
נתן גלנט סתם קשקשן, מכיר אישית.
אין לקחת דוגמא לכלום:)
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
נתן גלנט סתם קשקשן, מכיר אישית.
אין לקחת דוגמא לכלום:)
נכון שאתה רוצה שיפריכו את דבריך עם איזה פרגון עסיסי?*
לא אפרגן לך את זה... ;)

[אני פשוט מכיר את זה מעצמי]
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה