דרוש מידע דחוווף!!!!!!!

אולפניסט ברמה

משתמש מקצוען
סאונד והפקות אולפן
צילום מקצועי
בתהילים פרק מב פסוק ח' כתוב -

''תהום אל תהום קורא לקול צינוריך''.

מישהו יכול להגיד לי מה הפירוש המילולי של זה?
כאילו... מה זה אומר?

אני צריך את זה ללחן מסוים...

תודה מראש
 

F.M

F.M
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
1683293899765.png
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אי אפשר לסמוך על: "גוגל", מזינים אותו במידע של כפירה. ובעיקר בפירושים על פסוקים הוא מביא פירושים ממש ממש לא משלנו.
 
  • תודה
Reactions: F.M

F.M

F.M
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג

מצודת דוד​

"כל משבריך" - צרות מרובות כגלי הים עברו עלי

"תהום אל תהום" - ר"ל ועתה הצרות המרובות כתהום קורא כל אחד אל חבירו לבוא עלי כי עד שלא תלך האחת תבוא השנית וכאלו קוראים זה לזה לבוא

"לקול צנוריך" - ונכונה אני לסבול המים הנשפכים מן הצנורות המשמיעים קול גדול בשפכם כי רבים הם והוא משל על רוב הצרות

מצודת ציון​

"תהום" - מקום כניסת מים רבים

"צנוריך" - מלשון צנור ומרזב שהמים זוחלין דרך בה

"משבריך" - כן יקרא גלי הים ע"ש שנראה כשוברים את הים ונשברים מאליהם וכן משברים יתחטאו (איוב מ"א)

~

רש"י:​


תהום אל תהום קורא - צרה קוראה לחברתה. לקול צנוריך , ['טישקנאלש' בלעז , ] המקלחים עלי פורענות כמים שוטפים , עד כי כל משבריך וגליך עלי עברו. משבריך - לשון שהים גליו עולים למעלה ומשתברים ונופלים.

ראב"ע תהלים פירוש א:​


תהום. כטעם הפרשה יזכור ה'צינורים' , שירדו המים מההרים הגבוהים. וטעם תהום אל תהום קורא - שהיו מתחברים מֵימי הצנורים למטה , כדרך "ושעיר אל (לפנינו: על) רעהו יקרא" (יש' לד , יד). והטעם: שהיה מתענג בעברו אל ההרים , המים יורדים כמו משברי הים וגליו , ויכסו אותו בימי הקיץ. והמפרש זה הפסוק על דבר הגלות - איננו קשור באשר לפניו ואחריו.

רד"ק:​


תהום אל תהום - רמז לצרות הגלות; והצרות נמשלו במים , כמו "נחלי בליעל יבעתוני" (תה' יח , ה) , וכן בהרבה מקומות בכתוב. כלומר: כשאזכור הטובה שהיתה לישראל והצרה שיש להם עתה בגלות , "עלי נפשי תשתוחח" (לעיל , ז). ופירוש תהום אל תהום - כאלו הצרות קוראות זו לזו לבא. וכן לקול צנוריך - כלומר: "נפשי תשתוחח" (לעיל , ז) לקול צנוריך; כלומר: כך נשפכות עלינו הצרות , כמו שנשפכים מי הגג מן הצנור ומשמיעים קול. ויש לפרש: העננים יקרא 'צנורים' , לפי שהם שופכים המטר; והכל משל על הצרות. וכן כל משבריך וגליך - משברי וגלי ים הצרות עברו עלינו. והם משבריך וגליך , כי אתה הבאתָם עלינו בעונינו.

ר' מנחם המאירי:​


והשׂבעתנו משוד תנחומיך (ע"פ יש' סו , יא) לתת לנו גשמים בעתם , עד שהיה תהום אל תהום קורא לקול צנוריך. וקרא העננים 'צנורים' , כי הם כעין צנור שהמים יוצאים מהם. ואמר דרך הפלגה , שכשהיו המים יורדים בארץ ונבלעים בה , היו יורדים בעמק עד שהיו מגיעים למימי התהום , כאלו המים מקבילים זה לעומת זה. וכל משבריך וגליך - רוצה לומר: משברי הים וגליו , שהם מיוחסות לאל יתעלה , עלי עברו - כלומר: בשבילי; כלומר: כאלו לא נוצרו אלא לעבודתו. או פירושו , שכל השגחתך לא היתה אלא בי , הן לגמול הן לעונש , כמאמר "אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה" וכו' (עמ' ג , ב).

ר' ישעיה מטראני:​


תהום אל תהום קורא - כלומר: צרה קורא לחברתה. לקול צנוריך - שמקלחים עלי צרות כמו הצנור שמקלח מים. כל משבריך - שברי גלי הים , שנשברים בשעת הזעם , כולם עברו עלי; כלומר: פורענות וצרה גדולה הבאת עלי.
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית

מצודת דוד​

"כל משבריך" - צרות מרובות כגלי הים עברו עלי

"תהום אל תהום" - ר"ל ועתה הצרות המרובות כתהום קורא כל אחד אל חבירו לבוא עלי כי עד שלא תלך האחת תבוא השנית וכאלו קוראים זה לזה לבוא

"לקול צנוריך" - ונכונה אני לסבול המים הנשפכים מן הצנורות המשמיעים קול גדול בשפכם כי רבים הם והוא משל על רוב הצרות

מצודת ציון​

"תהום" - מקום כניסת מים רבים

"צנוריך" - מלשון צנור ומרזב שהמים זוחלין דרך בה

"משבריך" - כן יקרא גלי הים ע"ש שנראה כשוברים את הים ונשברים מאליהם וכן משברים יתחטאו (איוב מ"א)

~

רש"י:

תהום אל תהום קורא - צרה קוראה לחברתה. לקול צנוריך , ['טישקנאלש' בלעז , ] המקלחים עלי פורענות כמים שוטפים , עד כי כל משבריך וגליך עלי עברו. משבריך - לשון שהים גליו עולים למעלה ומשתברים ונופלים.

ראב"ע תהלים פירוש א:

תהום. כטעם הפרשה יזכור ה'צינורים' , שירדו המים מההרים הגבוהים. וטעם תהום אל תהום קורא - שהיו מתחברים מֵימי הצנורים למטה , כדרך "ושעיר אל (לפנינו: על) רעהו יקרא" (יש' לד , יד). והטעם: שהיה מתענג בעברו אל ההרים , המים יורדים כמו משברי הים וגליו , ויכסו אותו בימי הקיץ. והמפרש זה הפסוק על דבר הגלות - איננו קשור באשר לפניו ואחריו.

רד"ק:

תהום אל תהום - רמז לצרות הגלות; והצרות נמשלו במים , כמו "נחלי בליעל יבעתוני" (תה' יח , ה) , וכן בהרבה מקומות בכתוב. כלומר: כשאזכור הטובה שהיתה לישראל והצרה שיש להם עתה בגלות , "עלי נפשי תשתוחח" (לעיל , ז). ופירוש תהום אל תהום - כאלו הצרות קוראות זו לזו לבא. וכן לקול צנוריך - כלומר: "נפשי תשתוחח" (לעיל , ז) לקול צנוריך; כלומר: כך נשפכות עלינו הצרות , כמו שנשפכים מי הגג מן הצנור ומשמיעים קול. ויש לפרש: העננים יקרא 'צנורים' , לפי שהם שופכים המטר; והכל משל על הצרות. וכן כל משבריך וגליך - משברי וגלי ים הצרות עברו עלינו. והם משבריך וגליך , כי אתה הבאתָם עלינו בעונינו.

ר' מנחם המאירי:

והשׂבעתנו משוד תנחומיך (ע"פ יש' סו , יא) לתת לנו גשמים בעתם , עד שהיה תהום אל תהום קורא לקול צנוריך. וקרא העננים 'צנורים' , כי הם כעין צנור שהמים יוצאים מהם. ואמר דרך הפלגה , שכשהיו המים יורדים בארץ ונבלעים בה , היו יורדים בעמק עד שהיו מגיעים למימי התהום , כאלו המים מקבילים זה לעומת זה. וכל משבריך וגליך - רוצה לומר: משברי הים וגליו , שהם מיוחסות לאל יתעלה , עלי עברו - כלומר: בשבילי; כלומר: כאלו לא נוצרו אלא לעבודתו. או פירושו , שכל השגחתך לא היתה אלא בי , הן לגמול הן לעונש , כמאמר "אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה" וכו' (עמ' ג , ב).

ר' ישעיה מטראני:

תהום אל תהום קורא - כלומר: צרה קורא לחברתה. לקול צנוריך - שמקלחים עלי צרות כמו הצנור שמקלח מים. כל משבריך - שברי גלי הים , שנשברים בשעת הזעם , כולם עברו עלי; כלומר: פורענות וצרה גדולה הבאת עלי.
וואו, תודה! איזה יפה! מרגש לקרוא כל כך הרבה פירושים ולדעת שזה העם שלי, שאצלנו יש כאלו גדולים...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  21  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה