בתחילה כָּלַל, ואחר כך פֵּרַט או פָּרַט?

דג מלוח

מעמד בתג
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ידע בנושא מי יכול להראות, ואף להביא אות, ממקור או מקורות?
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
אם בתחילה כָּלַל אז אח"כ פֵּרַט
המושג התלמודי הוא בתחילה כְּלָל ואח"כ פְּרָט
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י שיילה;2159208:
המושג התלמודי הוא בתחילה כְּלָל ואח"כ פְּרָט
אני לא כל כך בטוח, בגלל הבטוי 'חזר וכלל' שזה בודאי 'וְכָלַל' (שמעתי פעם מישהו אומר 'חָזַר וּכְלָל')
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
פָּרַט
חז"ל נהגו להשתמש בשורש הזה בבנין קל
(יפרוט ולא יְפָרֵׂט)

מלבד זאת, בד"כ כאשר הם כתבו שורש בצירה הם כתבו זאת בכתיב מלא (עם י') ובזה לא מופיע י'.
 

דג מלוח

מעמד בתג
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
מישהו יכול להוכיח הצדק עם מי?
כלומר, להביא מקור מגמרא או משהו?
 

דג מלוח

מעמד בתג
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י שיילה;2159447:
רִבִּי יִשְׁמָעֵאל אומֵר בִּשְׁלשׁ עֶשְׂרֵה מִדּות הַתּורָה נִדְרֶשֶׁת.

(א) מִקַּל וָחומֶר.

(ב) מִגְּזֵרָה שָׁוָה.

(ג) מִבִּנְיַן אָב וְכָתוּב אֶחָד. וּמִבִּנְיַן אָב וּשְׁנֵי כְתוּבִים.

(ד) מִכְּלָל וּפְרָט.

(ה) מִפְּרָט וּכְלָל.

(ו) כְּלָל וּפְרָט וּכְלָל אֵי אַתָּה דָן אֶלָּא כְּעֵין הַפְּרָט.

(ז) מִכְּלָל שֶׁהוּא צָרִיךְ לִפְרָט. וּמִפְּרָט שֶׁהוּא צָרִיךְ לִכְלָל.

(ח) וְכָל דָּבָר שֶׁהָיָה בִּכְלָל וְיָצָא מִן הַכְּלָל לְלַמֵּד. לא לְלַמֵּד עַל עַצְמו יָצָא אֶלָּא לְלַמֵּד עַל הַכְּלָל כֻּלּו יָצָא.

(ט) וְכָל דָּבָר שֶׁהָיָה בִּכְלָל. וְיָצָא לִטְעון טָעוּן אַחֵר שֶׁהוּא כְעִנְיָנו. יָצָא לְהָקֵל וְלא לְהַחְמִיר.

(י) וְכָל דָּבָר שֶׁהָיָה בִּכְלָל וְיָצָא לִטְעון טָעוּן אַחֵר שֶׁלּא כְעִנְיָנו יָצָא לְהָקֵל וּלְהַחְמִיר.

(יא) וְכָל דָּבָר שֶׁהָיָה בִּכְלָל וְיָצָא לִדּון בְּדָבָר חָדָשׁ. אֵי אַתָּה יָכול לְהַחֲזִירו לִכְלָלו עַד שֶׁיַּחֲזִירֶנּוּ הַכָּתוּב לִכְלָלו בְּפֵרוּשׁ.

(יב) וְדָבָר הַלָּמֵד מֵעִנְיָנו וְדָבָר הַלָּמֵד מִסּופו.

(יג) וְכַן שְׁנֵי כְתוּבִים הַמַּכְחִישִׁים זֶה אֶת זֶה עַד שֶׁיָּבא הַכָּתוּב הַשְּׁלִישִׁי וְיַכְרִיעַ בֵּינֵיהֶם:

לא הבנתי. אין שום ראיה מכאן.
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אכן:
'בְּכֹל אֲשֶׁר תְּאַוֶּה נַפְשְׁךָ' כָּלַל, 'בַּבָּקָר וּבַצֹּאן וּבַיַּיִן וּבַשֵּׁכָר' פָּרַט, 'וּבְכֹל אֲשֶׁר תִּשְׁאָלְךָ נַפְשֶׁךָ' חָזַר וְכָלַל. כְּלָל וּפְרָט וּכְלָל אִי אַתָּה דָּן אֶלָּא כְּעֵין הַפְּרָט
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

הספק הוא, שיכול להיות שזהו ציטוט, וחז"ל אומרים אי אתה דן אלא כעין ה"פָּרַט", כמו מאות מקומות בש"ס: האי "אחרון אחרון נשכר" "ראשון ראשון נשכר" מבעי ליה! (בבא קמא לו.) ובתרגום חפשי: "אחרון אחרון נשכר" זה צריך להיות "ראשון ראשון נשכר"! כלומר משתמשים בציטוט המכיל לפעמים פעלים שכבר הפך לביטוי, כשם ולא כפועל. אף כאן ייתכן שחז"ל התכוונו לומר: כעין הַ"פָּרַט". ושהמידה היא: כָּלַל וּפָרַט וְכָלַל. (אף שזה נשמע מוזר)

ואותה השאלה יש לגבי המילה "כרתות", בקהילות מסוימות כבר השתרש לומר "שלוש כזייתות", ולענ"ד כבר בתורה יש תופעה כזאת: "מכסת הָעֶרְכְּךָ" (תודה ל"מען דעת" על התיקון), שנראה כאילו היתה ביטוי שגור ועקב כך הפכה לשם עצם.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
איך אומרים את זה עדות המזרח? (בד"כ - ואולי תמיד - אצלם הנכון)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה