בתוכו - בקרבו

  • פותח הנושא shar
  • פורסם בתאריך

shar

משתמש צעיר
עריכה תורנית
שאלה לחברים, מהו החילוק בין המילים "בתוכו" ל"בקרבו" ואימתי בא שימוש של כל תיבה.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

בתוכו - הכוונה באמצעו, ולא כמו שטועים בזה העולם. והראיה: "מפרי עץ הגן נאכל. ומפרי העץ אשר בתוך הגן אמר אלקים לא תאכלו ממנו".
והרי לפי פירוש העולם שבתוך פירושו בפנים, הרי כל העצים בתוך הגן!
אלא, תּוֹךְ הוא נסמך של תָּוֶךְ - על משקל מָוֶת-מוֹת, אָוֶן-אוֹן.
ובקרבו הוא מלשון קֶרֶב, "קישקעס" בלעז.

לכן המשמעויות קרובות והשאלה מה הנקודה החשובה, האם שהדבר כלול בו או מיקום הדבר ביחס לגבולות. מקווה שהתנסחתי נכון...
 

חושם

משתמש מקצוען
D I G I T A L
החלטתי לנסות ללכת על הקו שהציע "חגי פהאן"

וישת מן היין וישכר ויתגל בתוך אהלו - נח השתכר והתגלה במרכז האוהל ולא בחדרים הצדדיים

אולי יש חמישים צדיקים בתוך העיר - באמצע העיר והכוונה ל"מרכז העיר"

וישלח את לוט מתוך ההפכה - ה' הציל את לוט מאמצע ההפיכה של סדום

ויבואו בני ישראל לשבור בתוך הבאים - האחים באו למצרים ועמדו באמצע התור לקנות אוכל מיוסף


אתה מסכים איתי שמה שכתבת למעלה לא כ"כ מתלבש על שאר התנ"ך מלבד הדוגמא שהבאת???
(אין לי מושג בלשון אבל הדברים שלמעלה צרמו לי מאד אז החלטתי להגיב)
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

אז אולי צריך לומר שההבדל הוא שתווך הוא מיקום גאוגרפי (כמו גבול), וקרב הוא עניין קירבה ומהות?
(וזה לא אומר שאני חוזר בי מהפירוש)
ומה תאמר אתה על הפסוק לעיל, ועל:
וּמַדֹּתֶם מִחוּץ לָעִיר, אֶת-פְּאַת-קֵדְמָה אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְאֶת-פְּאַת-נֶגֶב אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְאֶת-פְּאַת-יָם אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְאֵת פְּאַת צָפוֹן אַלְפַּיִם בָּאַמָּה--וְהָעִיר בַּתָּוֶךְ; זֶה יִהְיֶה לָהֶם, מִגְרְשֵׁי הֶעָרִים:
וְאֵלֶּה יָצְאוּ מִן-הָעִיר, לִקְרָאתָם, וַיִּהְיוּ לְיִשְׂרָאֵל בַּתָּוֶךְ, אֵלֶּה מִזֶּה וְאֵלֶּה מִזֶּה; וַיַּכּוּ אוֹתָם, עַד-בִּלְתִּי הִשְׁאִיר-לוֹ שָׂרִיד וּפָלִיט:
וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן, וַיִּלְכֹּד שְׁלֹשׁ-מֵאוֹת שׁוּעָלִים; וַיִּקַּח לַפִּדִים, וַיֶּפֶן זָנָב אֶל-זָנָב, וַיָּשֶׂם לַפִּיד אֶחָד בֵּין-שְׁנֵי הַזְּנָבוֹת, בַּתָּוֶךְ:

אגב, גם פירוש המילה אמצע - אינו מחייב שבדיוק יש לו 11.5 ס"מ מהצד הזה ו-11.5 ס"מ מהצד הזה. אמצעי פירושו שיש לו מהצד הזה ומהצד הזה כלשהו, כמו שאומרים "אמצעי" להעברת מסרים, "באמצעות" משהו. במשמעות של קישור שני דברים. וגם "מדיום" באנגלית שמתפרנס מלקשר בין העולמות, או מידה מדיום, או מדיה שהיא אמצעי בין המשדר ובין הצופה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מן הסתם, המלבי"ם עומד על ההבדל בין 'תוך' לבין 'קרב', אלא שאין ברשותי מלבי"ם על התורה. אולי מי שיש בידו יבדוק - ה'בתוך' הראשון הוא אכן 'בתוך הגן', וכמדומני שה'בקרב' הראשון נמצא בבראשית יח בתפילת אברהם על סדום.
 

shar

משתמש צעיר
עריכה תורנית
היש ה' בקרבנו - היש ה' בתוכנו

וחיי עולם נטע בתוכנו - וחיי עולם נטע בקרבנו


מה חילוק הלשונות לפי מה שכתבו המלומדים?
 
אולי יתפרש כך:
היש ה' בקרבנו - מדבר על נסותם את ה'. ובזה ניסו לראות בכל מיני גוונים לראות היש ה' בקרבם, ר"ל, לאו דווקא שרצו לבחון אם ה' הוא מרכז חייהם, אלא לראות גילוי ה' בכל מיני תחומים בחייהם.
וחיי עולם נטע בתוכנו - הוא הודיה על כך שמרכז חיינו כיהודיים נסוב על חיי עולם.

מה אומרים הרבנים?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה