"בעל דבר"

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
מעולם תמהתי על כמה ביטויים שגויים לכאורה השגורים בבית הכנסת דוגמת "בעל קורא", "בעל תוקע", "בעל מקריא", ואפילו "בעל מחבר".

ואילו לפי האמת יש לומר "בעל קריאה", "בעל תקיעה", "בעל הקראה", "בעל חיבור".
או "קורא", "תוקע", "מקריא", "מחבר".

האם יש למאן דהו הסבר מניח הדעת?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
זה שיבוש שמקורו כנראה ביידיש. אני לא יודע יידיש אבל זה רק אצל אשכנזים, וראיתי אפילו דברים כמו "בעל פחדן", "בעל מנגן" ועוד כאלו
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
לא, אני לא מזהה באידיש תחביר שממנו יתקבל השיבוש, אם כי אכן כפי שאמרת - וגם אני הייתי מודע לכך - שיבוש זה רווח רק אצל האשכנזים.
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
זה באמת נראה שה"בעל דבר" נדחף פה...:)
יש הסבר לכינוי הזה של השטן?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
כן, כי השטן משטין ומקטרג על הבריות. והנה עיין רש"י קהלת י, כ עה"פ ובעל כנפים יגיד דבר, שהכוונה למלאך המלווה את האדם, ומספר מעשיו.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
כמו "יארצייט", גם "בעל קורא" כבר נכנס לשימוש אצל הספרדים, למשל בילקוט יוסף.
אמנם הרב מזוז כתב מאמר על כללי הכתיבה הנכונה והביא בשם הקדמת ספר נחל אשכול שיש למחוק תיבת "בעל" בצירוף "בעל מחבר" וכו'
 

ariels

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
בתפילת השל"ה מופיע
"מארי גומלי חסדים"
 

מאן דאמר

משתמש מקצוען
זה לא תחביר מאידיש, זה פשוט הגיע אצל אנשים שלא היו מורגלים בלשון הקודש, ויצרו סוג של פעלים שלא תלוי בשום כללים. השאלה מהשאלה.
כנראה זה התחיל מ'בעל ההפלאה', ו'בעל התניא'. עבר ל'בעל מחבר', וכל מיני דברים כאלה, עד שזה נהיה מורגל לקרוא לכל אדם שיש לו שייכות לענין מסוים בכינוי 'בעל', כמו 'בעל מחשבה'. אז לכן למי שהיו צריכים לקרוא לו 'הקורא', קראו לו 'בעל קורא', ולמי שהיו צריכים לקרוא 'מקרא', קראו לו בעל מקרא.
 

אברימי

מנהל פורום סוכרת
מנהל
מנוי פרימיום
נכתב ע"י א.ישראל;303430:
זה באמת נראה שה"בעל דבר" נדחף פה...:)
יש הסבר לכינוי הזה של השטן?
המעשה שהיה כך היה:
כשקיבל השטן את שמו בבריאת העולם, יצא לשליחותו השטנית ועד מהרה חזר לקב"ה ובפיו טענה: "בכל מקום שאני מגיע מכירים אותי, ואיש כבר אינו משתף פעולה עמי. כך לא אוכל למלא את תפקידי!"
ומהי עצתך? שאלוהו שם. "החליפו לי את שמי למשהו ידידותי יותר לסביבה.
יצאה בת קול ואמרה: "בקשתך נתקבלה. מעתה ואילך לא יקרא עוד שמך שטן כי אם יצר הרע יהיה שמך.
יצא משם היצר כשלבו טוב עליו, אך עד ארגיעה שב ובפיו אותה טענה בדיוק: זיהוני הבריות ואומרות היינו שטן היינו יצר הרע. בקשתי מכם אנא תנו נא לי שם נייטרלי לחלוטין. ישבה וועדת המלאכים לענייני שמות והחליטה על הכינוי החדש: "בעל דבר".
לא חלף זמן רב ושוב הוא שב.
עתה כבר קבעו ישיבה מורחבת לטיפול בבעיה מן השורש. לא עוד אשכול בפורום פרסום: "עזרה בשם למישהו רע", אלא כינוס כל המומחים יחדיו.
מאותה ישיבה יצא שמו החדש של השטן-יצר הרע-בעל דבר: "מנהג העולם".
ומיני אז, כל מי שמנסהו הנ"ל להכשילו: מצטדק באמרו "כך הוא מנהג העולם, כולם עושים כך".
למותר לציין כי מאז ועד היום, הוא לא שב שוב לוועדה, וה"עולם" כמנהגו נוהג.
 

מאן דאמר

משתמש מקצוען
זה ווארט חבד"י במקור, שאומרים שהיום היצר הרע קיבל את השם 'יישות'.
 

אברימי

מנהל פורום סוכרת
מנהל
מנוי פרימיום
נכתב ע"י מאן דאמר;303568:
זה ווארט חבד"י במקור, שאומרים שהיום היצר הרע קיבל את השם 'יישות'.
יכול באמת להיות, אכן קראתי את זה בבטאון הכשרות של הרב לנדאו זצ"ל.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עי' בהקדמת ספר האשכול לרצ"ה אויערבך שמלגלג על התופעה, וכותב שכשם שבעל השור אינו השור ובעל הבור אינו הבור, כך בעל הקריאה אינו הקורא.
לדעתי המקור הוא בביטוי הנכון 'בעל קריאה' כלומר בעל החזקה לקרוא.
 

מאן דאמר

משתמש מקצוען
בשביל מה צריך בכלל להכניס פה את ה'בעל'? למה אי אפשר לקרוא לו פשוט: הקורא. או המקרא, או התוקע, וכו' וכו'?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
עוד דבר שמעולם תמהתי עליו, למה נקרא שמו מחותן ולא מְחַתֵּן?
וכעת עלה בדעתי שאין שמו נקרא על שם שהוא מְחַתֵּן את החתן (שזה נכון לכשעצמו), אלא משום שהוא בא בקשרי חיתון. וכמו ששני לוחמים הלוחמים זה עם זה נקראים "נלחמים", כן גם המחותנים הבאים בקשרי חיתון זה עם זה. (אלא שזה לשון קל וזה לשון כבד) ודו"ק.
 

אושר

משתמש מקצוען
נכתב ע"י געוואלדיג;437668:
עוד דבר שמעולם תמהתי עליו, למה נקרא שמו מחותן ולא מְחַתֵּן?
וכעת עלה בדעתי שאין שמו נקרא על שם שהוא מְחַתֵּן את החתן (שזה נכון לכשעצמו), אלא משום שהוא בא בקשרי חיתון. וכמו ששני לוחמים הלוחמים זה עם זה נקראים "נלחמים", כן גם המחותנים הבאים בקשרי חיתון זה עם זה. (אלא שזה לשון קל וזה לשון כבד) ודו"ק.
בתיאוריה זה נשמע מוצלח ( ראה הערת אברימי...) אבל "מחותן" - שם עצם, ולא שמעתי שם עצם "נלחם" אלא "לוחם", כך שההקבלה הדקדוקית בין מחותן לבין לוחם אין לה אחיזה. משתמשים בשם "מחותן" לציון היחס בין שני הצדדים המחַתנים את הזוג, וכפי שציינת, הם בקשרי חיתון זה עם זה.
מישהו יכול להסביר לי איך תגובה שכתבתי בשעה 00:00 ואחרי תגובתו של אברימי מופיעה כאן כאילו נכתבה 57דקות קודם???
 

אברימי

מנהל פורום סוכרת
מנהל
מנוי פרימיום
אהבתי את ההקבלה בין המחותנים לנלחמים. יצא לך טוב
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י מאן דאמר;304991:
בשביל מה צריך בכלל להכניס פה את ה'בעל'? למה אי אפשר לקרוא לו פשוט: הקורא. או המקרא, או התוקע, וכו' וכו'?

באמת בספרי חז"ל כך הוא נקרא.
 

g2035

משתמש פעיל
D I G I T A L
אגב, שמעתי פעם אולי בשם הפני מנחם זצ''ל או מגדול אחר, למה קוראים 'בעל' תפילה? כי הבעל תפילה צריך שיוכל להתגרש ג''כ מהעמוד ולא להיות להוט להיות הש''ץ.

ומענין לענין באותו ענין שמעתי למה קוראים לבר מצוה ובעל עבירה שממצוה אי אפשר להתגרש ומעבירה הוא כמו בעל שיכולים להתגרש ממנה.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה