תודה על הכתוב כאןמחר חודש
אולי הסיבה טכנית, שלא מצאנו במקרא אלא 'מחר חודש' ולא 'שבוע הבא חודש', אז אין איך להפטיר.אבל הוא לא מבאר מדוע דווקא כשראש חודש ביום א' צריך הכרזה, ואם הוא באמצע השבוע לא צריך?
קצת בוקר טוב לי, אבל אשמח לבאר את מה שקשה לך.ובכן, שבתי ועיינתי, ובספר מסלול (היה מחותן של רעק"א), וכן בספר שערי זמרה (רבי זלמן הענא) איתא ל"חלוקה השטחית" הנ"ל, ושם כתוב שדרגת הסגול שווה לדרגת הזקף.
רבינו יאמר שתלוי כמה הברות יש בין ההברה המוטעמת בטעם המשרת להברה המוטעמת בטעם הזקף, אם יש הברה אחת, תבוא מירכא, ואם יש יותר יבוא מהפך.וילמדנו רבינו, למה פעמים מירכא משרת לפשטא ופעמים בתמורתו יבוא מהפך? (ועוד רבות, פשוט זו הדוגמא הראשונה שעלתה לי בראש).
ההבדל נעוץ במילים "אשדודים" - "בבוקר", בהתחלה המילה היא מלרע, ובפסוק השני המילה מלעיל.ועוד, יסביר כבודו למה בפסוק הנ"ל וַיַּשְׁכִּ֤מוּ אַשְׁדּוֹדִים֙ מִֽמׇּחֳרָ֔ת וְהִנֵּ֣ה דָג֗וֹן נֹפֵ֤ל לְפָנָיו֙ אַ֔רְצָה לִפְנֵ֖י אֲר֣וֹן יְהֹוָ֑ה וַיִּקְחוּ֙ אֶת־דָּג֔וֹן וַיָּשִׁ֥בוּ אֹת֖וֹ לִמְקוֹמֽוֹ: (שמואל א' ג' ה'), המילים הראשונות מוטעמות בסדרא של זקף, ואילו בפסוק הבא וַיַּשְׁכִּ֣מוּ בַבֹּ֘קֶר֮ מִֽמׇּחֳרָת֒ וְהִנֵּ֣ה דָג֗וֹן נֹפֵ֤ל לְפָנָיו֙ אַ֔רְצָה לִפְנֵ֖י אֲר֣וֹן יְהֹוָ֑ה וְרֹ֨אשׁ דָּג֜וֹן וּשְׁתֵּ֣י ׀ כַּפּ֣וֹת יָדָ֗יו כְּרֻתוֹת֙ אֶל־הַמִּפְתָּ֔ן רַ֥ק דָּג֖וֹן נִשְׁאַ֥ר עָלָֽיו׃ המילים הראשונות מוטעמות בסדרא של סגול???
(אגב, בספר הנ"ל של ברויאר "טעמי המקרא בכ"א ספרים ובספרי אמת", יש הסבר על דרך כלל למה לפעמים יש סגול ולפעמים לא, אולם הכלל שלו לא מסביר את הפסוקים הללו)
איני מבין אנגלית, אז איני יודע בדיוק מה הוא רוצה
לא נפסק שצריך 248 עמודים אלא נפסק שכל עמוד צריך להתחיל באות ו' חוץ משש אותיות מסיומות והרב מנחם דוידוביץ זצ''ל עשה את ה-245 עמודיםהוא מעומד בצורה שיותר נוחה לכתיבה נורמלית [וזה לא רק "נח" זה נפסק בשו''ע שצריך לכתוב בצורה כזו]
ועוד...
הסיבה היא שקשה לשנות
וכן הבעלי קוראים ש30 שנה הכינו על פי 245
ולא כולם רוצים לעבור ל248
רובם של הספרי תורה היום הם 245 עמודים ולפי זה גם התיקון קוראים תבדוק האם הספר תורה שאתה מדבר עליו הוא ישן ולכך הוא לא מתאים לתיקון קוראים של היוםכידוע, ההכנה לקריאת התורה נעשית ע"י "תיקון קוראים" המהווה בעצם סימולציה לספר תורה מקורי, הדף כצורתו והאותיות כצורתם, מה שמאפשר לקורא לקלוט בזריזות את כל ההגיות והטעמים.
וכעת למקרה שלי...
לא מזמן החלפתי זמנית בעל קורא כלשהו והכנתי את הפרשה היטב כהרגלי בקודש, אך בפועל גיליתי שהספר תורה שהיה באותו בית כנסת היה בעל עימוד שונה לגמרי מזה המקובל (וכן שונה מזה המובא ב"תיקון קוראים"), מה שגרם לבלבול נורא במהלך הקריאה!!!
ואף לאחר בירור קצר התברר לי שאין זה חילוק כלל בין ספר תורה אשכנזי לבין רעהו הספרדי, אלא ישנם כמה צורות עימוד שונות המקובלות בספרי התורה.
וכעת לשאלה הדחופה!!!
מי ידע לתת לי מידע על צורות העימוד השונות???
וכמו"כ האם ניתן להשיג תיקון קוראים לפי כל שיטת עימוד שהיא???
אנא עזרתכם!!!
תעבור על כל האשכולרובם של הספרי תורה היום הם 245 עמודים ולפי זה גם התיקון קוראים תבדוק האם הספר תורה שאתה מדבר עליו הוא ישן ולכך הוא לא מתאים לתיקון קוראים של היום
חוץ מחמש, למעשה, לא?לא נפסק שצריך 248 עמודים אלא נפסק שכל עמוד צריך להתחיל באות ו' חוץ משש אותיות מסיומות והרב מנחם דוידוביץ זצ''ל עשה את ה-245 עמודים
צודק!!חוץ מחמש, למעשה, לא?
"ואעידה בם" זה גם וא"ו...
רק שאלו צריכות להיות בראש עמוד.
לא נפסק שצריך 248 עמודים אלא נפסק שכל עמוד צריך להתחיל באות ו' חוץ משש אותיות מסיומות והרב מנחם דוידוביץ זצ''ל עשה את ה-245 עמודים
ובכן צריך אתה לדעת שעל דרך כלל הסימון הזה הוא על דרך כלל פסק רק שאכן הוא גם הסימון של מונח לגרמיה, ויש רשימה של המסורה (אני לא זוכר כעת באיזה כת"י הוא נמצא אבל יש כזה, ע' ברויאר) על כל הלגרמיה שבמקרא(מה שכולם קוראים לו פסק)
לא הבנתי דברות קדשו....אז אתה צודק ולא צודק...
תאוריה יפה, יש לך ביסוס מאחוריה?ההבדל נעוץ במילים "אשדודים" - "בבוקר", בהתחלה המילה היא מלרע, ובפסוק השני המילה מלעיל.
עוד נראה לי הבדל הוא בהבנת מהות המשפט, בפסוק הראשון כתוב מי השכים, ובפסוק השני לא, ולכן אולי יש לחלק.
נראה לי שדבריי לא הובנו, כוונתי הייתה להביא דוגמא בעלמא לזה שיש עומק והסבר למה מגיע טעם מסוים במקום מסוים ולמה אחר יבוא תחתיו במקום אחר אע"פ שלעין שטחית היינו הך, לא הייתה שום כוונת זלזול אלא אדרבא, כוונה להמחיש את העומק שיש בטעמים.יש ספר טעמי המקרא בהוצאת אשכול
ושם מובא שיר של הר"ת עם כללי הטעמים
[הערה חבל שכשלא יודעים מזלזלים בעוד שיטה
הנה ר"ת הוא ראשון וקדום למחותן של הרע"א]
ושם נאמר אם ישמלה ארוכה מהברה וחצי יכול לבוא מהפך ואם יש פחות יבוא מרכא
אין לי זמן כרגע לדוגמאות
וכן יש שם בראש הספרטבלא לדרגות של המפסיקים
ולסיום מותר להתווכח אבל לא כדאי לזלזל
ולמד לשונך לומר איני יודע נאמר בחז"ל בברכות דומני דף ה ע"א
בלת''קכידוע, ההכנה לקריאת התורה נעשית ע"י "תיקון קוראים" המהווה בעצם סימולציה לספר תורה מקורי, הדף כצורתו והאותיות כצורתם, מה שמאפשר לקורא לקלוט בזריזות את כל ההגיות והטעמים.
וכעת למקרה שלי...
לא מזמן החלפתי זמנית בעל קורא כלשהו והכנתי את הפרשה היטב כהרגלי בקודש, אך בפועל גיליתי שהספר תורה שהיה באותו בית כנסת היה בעל עימוד שונה לגמרי מזה המקובל (וכן שונה מזה המובא ב"תיקון קוראים"), מה שגרם לבלבול נורא במהלך הקריאה!!!
ואף לאחר בירור קצר התברר לי שאין זה חילוק כלל בין ספר תורה אשכנזי לבין רעהו הספרדי, אלא ישנם כמה צורות עימוד שונות המקובלות בספרי התורה.
וכעת לשאלה הדחופה!!!
מי ידע לתת לי מידע על צורות העימוד השונות???
וכמו"כ האם ניתן להשיג תיקון קוראים לפי כל שיטת עימוד שהיא???
אנא עזרתכם!!!
אאל"ט זה נקרא נסוג אחורקצת בוקר טוב לי, אבל אשמח לבאר את מה שקשה לך.
יש כמה 5 דרגות בטעמים, 4 דרגות של מפסיקים, ומשרתים.
המפסיקים מחולק ל:
קיסרים - אתנחתא וסוף פסוק (סילוק).
מלכים - זקף קטן וגדול, טיפחא, סגולתא ושלשלת.
משנים - רביע, זרקא, פשטא, יתיב ותביר.
שלישים - פזר, קרני פרה, תלישא גדולה, גרש, גרשיים ומונח לגרמיה (מה שכולם קוראים לו פסק).
ובמשרתית יש את:
מחברים - מונח (שופר הולך), מירכא, מהפך (שופר מהופך), דרגא, קדמא, תלישא קטנה, מירכא כפולה (תרי טעמי), מאיילא ומקל.
אז אתה צודק ולא צודק...
רבינו יאמר שתלוי כמה הברות יש בין ההברה המוטעמת בטעם המשרת להברה המוטעמת בטעם הזקף, אם יש הברה אחת, תבוא מירכא, ואם יש יותר יבוא מהפך.
ההבדל נעוץ במילים "אשדודים" - "בבוקר", בהתחלה המילה היא מלרע, ובפסוק השני המילה מלעיל.
עוד נראה לי הבדל הוא בהבנת מהות המשפט, בפסוק הראשון כתוב מי השכים, ובפסוק השני לא, ולכן אולי יש לחלק.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: