ביקורת ספר / המשך יבוא

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
מצאתי במחשב את הפרק שאחרי הסיפור, זה שמסכם ועונה על שאלות. מעלה אותו הנה:

@יושבת וכותבת. כותבת ומוחקת. נעמדת. עושה סיבוב בבית. אוספת אוויר ליד החלון. ושוב מתיישבת.

בכל פעם שאני צריכה לסכם בשש מאות מילים את בריאתן של שישים האלף שקדמו להן, אני מגלה שאין לי אפילו אות אחת שמצליחה להביע איך אני מרגישה.

הפעם, יותר מתמיד, אני אבודה. צריכה לומר את המילה האחרונה על המשך יבוא. פרדוקס ספרותי של ממש...

במשך שנתיים ומאה פרקים זכיתי לחיות חיים כפולים: החיים שלי והחיים של שבי הלפרין. ועכשיו היא איננה. הלכה לארוז עוד ארגז (סוף סוף הם מצאו דירה...). משאירה אותי פה לבד.

מודה על הזכות הזאת, לחיות גם את החיים שלה. להרגיש קצת איך זה להיות היא. לראות ולטעום מה שקורה ומרגיש בתוכה. כי בתוכה מתרחש משהו מופלא - גם אם כואב וחשוך שם לפעמים, עדיין ותמיד מהבהבת שם גם תקווה, שיהיה טוב באמת. עוד תראו. הוא יבוא.

@"ככה בדיוק היה גם אצלנו!"


"אין לך מושג על מה את מדברת. זה בכלל לא היה ככה".


המסע הזה אל מעמקיה של גיבורה מהחיים, המתמודדת עם החיים, מפגיש אותי הרבה עם שתי התגובות הנ"ל, שמגיעות בדרך כלל מפיהם של כאלה שחוו משהו דומה.

ולמזדהים כמו למתנגדים אני עונה אותה תשובה: אני אצנית בודדה. במשך מאה פרקים רצתי במסלול של שבי הלפרין, ורק שלה. קשה עד בלתי אפשרי לספר בסיפור אחד את סיפוריהם של מאות ואלפי מתמודדים אחרים. זאת האמת העצובה של ההתמודדות. היא אולי יוצרת מכנה משותף בין המתמודדים באותה זירה, אבל בסופו של דבר, שולחת כל אחד מהם להתמודד לבד מול המפלצות שלו.

יש מיליון דרכים להילחם במפלצות. ודרך אחת ויחידה להבטיח ניצחון - להאמין שהוא אפשרי. ולזכור שהטובים תמיד זוכים בסוף הטוב. ככה זה בסיפורים. ככה זה במציאות.

היה שווה להיות שבי הלפרין, רק בשביל הזכות הזאת. הזכות להיות בת-הקול של המציאות, זו שמאמינה ומזכירה ומקווה וממשיכה. ומנצחת.

@ "אז תהיי מציאותית באמת", תבעו ממני כמה נשים. "אל תנפחי לנו דמויות כמו מיכה, אל תמכרי לנו אותו כמו אשליה מושלמת שבסוף עוד תתפוצץ לנו בפרצוף".

שמעתי ושתקתי. חיכיתי לרגע שבו אתיישב מול הקובץ הסופי של הסיפור ואערוך אותו לספר. ותכננתי, באמת תכננתי, להוציא קצת אוויר מהמושלמות של מיכה, להפוך אותו לאנושי יותר.

הרגע הגיע. התיישבתי וחיפשתי את מיכה המושלם. לא מצאתי אותו. מצאתי איש רגיל לחלוטין. איש טוב, אכפתי, אנושי. מאד מאד אנושי. לא חף משגיאות. לא נוגע בשלמות.

כן מצאתי אישה אחת שסיפרה עליו במשך שנתיים. שבי הלפרין. היא זו שבחרה בהמשך, והיא זו שבחרה לספר עליו בנימה הזאת, שאולי הצטלצלה אצל חלקכן כמו בלדה לבעל המושלם.

אני כמעט כותבת פה שאם כבר, היא מושלמת יותר ממנו, אבל מוחקת מיד. כולנו יודעות שאין שלמות בעולם הזה. גם לא אצל גיבורה שאני אוהבת ומעריצה.

עצב דק מתפשט בי בעקבות ההרהורים האחרונים. באמת כל כך רע לנו בעולם הזה, שכל טיפה של טוב נראית לנו בלתי אפשרית? מושלמת מדי? אבל מי שברא את המילים שלי, מי שנתן לי אותן, ברא את כל העולם ואת יושביו, ובשבילו - הכל אפשרי. ואם אני, ביכולותיי הדלות והמוגבלות, הצלחתי ליצור 'מיכה' טוב כזה, תארו לעצמכן מה יכול הוא לברוא: מיכה מושלם באמת.

כי כבר הסכמנו בינינו שזה הסיפור של המשך יבוא'. שזה מה שהוא מספר. שיש המשך. והוא טוב. והוא יבוא.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
ברשותכם מסיטה קצת את הנושא ל:מהו ספר טוב מבחינתכם?
יש לי כמה פרמטרים שאם הסופר/ת עומדים בהם - אז הספר משובח בעיני
כמובן הפרמטרים הרגילים של כתיבה טובה, הגהה ועריכה טובים, התאמה לתקופה ועוד...
אבל יש דבר שהוא תופס אותי לחלוטין וזה: התאמת ההתנהלות של הדמויות לאפיון שלהם
אם מישהי תכתוב בספר שלה שגרוש ספרד היה ב1490 זה לא יעצבן אותי כל כך, אולי קצת יגחיך
אבל אם מישהי תתאר דמות קמצנית ופתאם באמצע הספר היא תהפוך להיות הנדבנית הכי גדולה, אני אסגור את הספר (והיו ויהיו דברים מעולם)
כי כמו בחיים, הדמויות מתנהלות פחות או יותר בדפוס אחיד, עם שינויים סיסמוגרפיים קלים לכאן או לכאן, וגם אם עוברות שינויים - בד"כ המעבר הוא לא חד ומהפכני מידי

בספר הזה היתה לי הזדמנות מדהימה לראות את הגיבורים מתנהלים בדיוק לפי הדפוס הקבוע שלהם
וכאן האמינות שלי נכנסה לפעולה...
אם ההורים של שבי היו מתחילים לשפוך עליהם כספים ולהזמין אותם בהיסטריה לשבתות כי הם אוהבים עד כלות את מיכה - לא הייתי ממשיכה לקרוא.
גם אם הם עשו שינוי בגישה, הכיוון שלהם של המכובדות והקרירות נשאר ולכן הם מכניסים באלגנטיות 5000 ש"ח לחשבון (ולא 50,000)

אם תמרי היתה קופצת על המיטות עם ריקי ודסי ועושה מלחמת כריות - כנ"ל
ואם בלומה היתה מחייכת בסלחנות לשבי ומזמינה לה קפה הפוך על חשבונה - כנ"ל כנ"ל
מזדהים?
 

ששונית

משתמש מקצוען
נכון מאוד.
(למרות שבשיעורי ספרות לימדו אותנו שיש דמות עגולה...)
בשבילי, שבי היתה מתחילת העלילה ועד סופה דמות
מאוד
מאוד
......
מ ע צ ב נ ת.
אין כמעט סופרות שמצליחות לעצבן אותי באמת באיפיון הדמויות, ודבורי ממש הצליחה.
למה היא כזאת קיפודה?
מה היא רוצה מהחיים שלו? (של מיכה, כמובן)
למה, למה חתמת? את נורמלית? ועוד מאחורי הגב?
היו פעמים שהרגשתי צורך דחוף לתפוס אותה ולטלטל אותה עד שתישורנה לה השיניים. באמת.
 

אשכולית

משתמש סופר מקצוען
נכון מאוד.
(למרות שבשיעורי ספרות לימדו אותנו שיש דמות עגולה...)
בשבילי, שבי היתה מתחילת העלילה ועד סופה דמות
מאוד
מאוד
......
מ ע צ ב נ ת.
אין כמעט סופרות שמצליחות לעצבן אותי באמת באיפיון הדמויות, ודבורי ממש הצליחה.
למה היא כזאת קיפודה?
מה היא רוצה מהחיים שלו? (של מיכה, כמובן)
למה, למה חתמת? את נורמלית? ועוד מאחורי הגב?
היו פעמים שהרגשתי צורך דחוף לתפוס אותה ולטלטל אותה עד שתישורנה לה השיניים. באמת.

נוטלת לעצמי את החירות להביע דעה, מקסימום דבורי תכתוב שקשקשתי תותים ותחשוף אמיתות מאחורי הקלעים:rolleyes::

כתבת ששבי נתפסת כמעצבנת.

אולי כי היא צעירה.
וקצת הרבה מדי מתמודדת בסיטואציות קשות:
פירוק החבילה והשנים שקדמו לכך. סביר להניח שהיא לא החליטה ללכת לבית הדין, כי החליטה לקיים את המלצת שלמה המלך-מצאת דבש אכול דייך. כנראה אכלה לא מעט קש בשנים ההן.

הגירושין עצמם, ותקופת השידוכים בפרק ב', שכמעט ולא אוזכרו בספר, אבל עם נדוניה בדמות 3 ילדים, אף פעם לא מדובר במסע תענוגות.

המשפחה הקצת יותר מדי אריסטוקרטית שלה, שלא אהבה את מיכה. קשה מאד לאישה לעמוד בצומת שבו היא מרגישה שהוריה מאוכזבים מהבחירה שלה.

העבודה הלא מאד אהובה בעיניה. הליהטוט המתמיד בין שלל הזירות שנוספו לחייה. בעל חדש, משמורת וראייה בין בעלה הקודם ושלושת הילדים, כנ''ל עם בעלה החדש וילדיו הישנים, המשפחה המשותפת שהם מנסים לבנות, ילד שנולד במקביל לנישואי אחיו, חמותה הצבעונית ואמה שלא מדי מרוצה מכל העסק וטורחת לשדר לה את זה בהמון דרכים.

בעיני שבי היתה גיבורה. נכון שכעסתי עליה מאד שחתמה ערבות לאורנה. הי, את מסכנת כאן המון כסף! ומקעקעת אמינות בעיני הבוסים!
ומסתירה סודות ענק מבעלך, בשלב רגיש כל כך בחייכם המשותפים!

אבל זה מה שמעמיד אותה באור אנושי, ושפוי והגיוני.

כי ככה מתנהגת אישה בת 32, שמתמודדת עם כמה זירות זוללות אנרגיה. מנסה להפיק את המקסימום, אבל עושה בדרך גם כמה טעויות קריטיות. אחרת, הייתי כועסת עליה באמת. מי אוהב דמויות הירואיות ומנותקות מהחיים?
אני לא. מצפון עצמי יש לי גם בלעדיהן ובלי האובר מושלמות שלהן:rolleyes:.
 

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
אפיון דמות הוא באמת שלב קריטי מאד בבניית סיפור. יש נטייה לדלג על השלב הזה. לבחור שם ומשפחה לגיבורים ולשלוח אותם לדרכם, בתקווה שהדרך כבר תחשוף את אופיים.
זאת נטייה מצערת. מלכתחילה עדיף לפתוח קובץ וורד לכל גיבור, לבנות לו תעודת זהות, לשרטט לו קווי אופי, כישורים, יכולות, חולשות, רגישויות, תחביבים, סודות, קשרים בין אישיים, מראה ועוד.
זוכרות את האזהרה של אבא ואמא לא ללכת לשום מקום עם זרים?
זה תקף גם בגיבורים בדיוניים :)
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
טוב שההורים של מיכה רופאי שיניים :D

הערכתי אותם, את ההורים של מיכה.
האנשים הטובים הללו, הרוסיים עם הר' המתגלגלת והפנים הרחבות.
אנשים טובי לב, פשוטים ובלי קרניים.
כעסתי מאד על ההורים של שבי, האנשים המכובדים, המוברגים היטב בקהילה
האנשים האלו שההתנהגות שלהם כלפי ילדיו של מיכה חורגת כל גבול!!!
(וזה צרם מאד. כי אפילו ילד בן 6 קולט ומבין שכך לא מתנהגים)
אהבתי את הקוטביות והדוגמאות הקיצוניות הללו בסיפור
כי בין השיטין הקורא מקבל תובנות עמוקות על אופיים של האנשים ועל
מקובעות ציבורית שאינה עומדת במבחן החיים. למשל: ההורים של שבי לא חיבבו את מיכה
בגלל המוצא שלו, מבלי לראות ולהבחין שמדובר ביהלום מלוטש ובעל מדהים.
 

רוח סערה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אין דבר כזה שאני אתחיל לכתוב ולא אדע מה מהלך העניינים. לא קורה. מקווה שגם לא יקרה...
דבורי, אם כבר שיתפת אותנו בעובדה הזאת.
ספרי לנו, איך כותבים תקציר של סוג כזה של סדרה.
הרי אין שם באמת עלילה.
אמנם יש התקדמות כרונולוגית מינורית. אבל עלילה אין כמעט. וכפי שהבנתי מתגובתך ומתגובות אחרות- זה היה התכנון מראש.
אז מה כן את עושה טרם בואך לכתיבה עצמה? מכינה רשימת אפיזודות אופייניות לחיים של פרק ב', ומנסה לשלב אותן במהלך הפרקים?
האם מספר המילים המועט הרגיש לך כמגבלה רצינית?
האם לדעתך זו אחת הסיבות לכך שלא התפתחה עלילה של ממש?

וסתם מעניין- מה ריגש וכבש אותך כל כך בדמותה של שבי שליוותה אותך במשך שנתיים?
הרי לא רק שהייתה אפרורית כלפי חוץ. גם לא נתקלנו בסערות פנימיות ורגשות עזים ומעוררי הזדהות בפנים. אפילו את מחוות הנדיבות שהפגינה לא עשתה בלב שלם מלא חמלה ונתינה.... אלא, די "התפלק" לה. אולי אפילו מתוך איזה רגש "מרידה" במחויבות החדשה מכורח היותה ברשות בעלה החדש.
לא נראה היה שהיא מאוהבת בבעלה יותר מדי, היא אפילו הביעה טרוניה על הבדלי הגיל, ולא חיפתה במעשי הקרבה שרימזו על קשר רגשי עמוק.
לפעמים היתה הרגשה שמיכה קצת נפל בפח איתה. אדם כל כך חם, שהיה יכול להעניק כל כך הרבה לאישה שנפתחת לזה.
יש איזה רצון לראות את אלו שבנו מחדש את ביתם לאחר סאת ייסורים קשה (מטבע הדברים) מצליחים לבנות יחסים של אהבה ושמחה אמיתית שמחפה על כל הנסיונות הקשים מהעבר, וגם בהווה ובעתיד.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הרי לא רק שהייתה אפרורית כלפי חוץ. גם לא נתקלנו בסערות פנימיות ורגשות עזים ומעוררי הזדהות בפנים. אפילו את מחוות הנדיבות שהפגינה לא עשתה בלב שלם מלא חמלה ונתינה.... אלא, די "התפלק" לה. אולי אפילו מתוך איזה רגש "מרידה" במחויבות החדשה מכורח היותה ברשות בעלה החדש.
לא נראה היה שהיא מאוהבת בבעלה יותר מדי, היא אפילו הביעה טרוניה על הבדלי הגיל, ולא חיפתה במעשי הקרבה שרימזו על קשר רגשי עמוק.
לפעמים היתה הרגשה שמיכה קצת נפל בפח איתה. אדם כל כך חם, שהיה יכול להעניק כל כך הרבה לאישה שנפתחת לזה.
יש איזה רצון לראות את אלו שבנו מחדש את ביתם לאחר סאת ייסורים קשה (מטבע הדברים) מצליחים לבנות יחסים של אהבה ושמחה אמיתית שמחפה על כל הנסיונות הקשים מהעבר, וגם בהווה ובעתיד.
נשארתי עם פה פתוח.
מדהים איך אנשים שונים רואים דברים בצורה שונה
שבי אפרורית? לא אוהבת את בעלה? בלי מחוות נדיבות?
לא הולכת לצטט לך מהספר, כי את רואה את זה כך, וזו זכותך
אך קבלי את תשובתי לפני שדבורי מגיבה לך, יתכן שהיא רואה אותה אחרת ולכן נקשרה אליה כל כך
כמוני למשל
 

ששונית

משתמש מקצוען
דבורי, אם כבר שיתפת אותנו בעובדה הזאת.
ספרי לנו, איך כותבים תקציר של סוג כזה של סדרה.
הרי אין שם באמת עלילה.
אמנם יש התקדמות כרונולוגית מינורית. אבל עלילה אין כמעט. וכפי שהבנתי מתגובתך ומתגובות אחרות- זה היה התכנון מראש.
אז מה כן את עושה טרם בואך לכתיבה עצמה? מכינה רשימת אפיזודות אופייניות לחיים של פרק ב', ומנסה לשלב אותן במהלך הפרקים?
האם מספר המילים המועט הרגיש לך כמגבלה רצינית?
האם לדעתך זו אחת הסיבות לכך שלא התפתחה עלילה של ממש?

וסתם מעניין- מה ריגש וכבש אותך כל כך בדמותה של שבי שליוותה אותך במשך שנתיים?
הרי לא רק שהייתה אפרורית כלפי חוץ. גם לא נתקלנו בסערות פנימיות ורגשות עזים ומעוררי הזדהות בפנים. אפילו את מחוות הנדיבות שהפגינה לא עשתה בלב שלם מלא חמלה ונתינה.... אלא, די "התפלק" לה. אולי אפילו מתוך איזה רגש "מרידה" במחויבות החדשה מכורח היותה ברשות בעלה החדש.
לא נראה היה שהיא מאוהבת בבעלה יותר מדי, היא אפילו הביעה טרוניה על הבדלי הגיל, ולא חיפתה במעשי הקרבה שרימזו על קשר רגשי עמוק.
לפעמים היתה הרגשה שמיכה קצת נפל בפח איתה. אדם כל כך חם, שהיה יכול להעניק כל כך הרבה לאישה שנפתחת לזה.
יש איזה רצון לראות את אלו שבנו מחדש את ביתם לאחר סאת ייסורים קשה (מטבע הדברים) מצליחים לבנות יחסים של אהבה ושמחה אמיתית שמחפה על כל הנסיונות הקשים מהעבר, וגם בהווה ובעתיד.
זה בדיוק מה שעיצבן אותי. לאורך כל הספר היא כל כך מאולצת ביחסים שלה ומרגישה שעוד לא נתנו לה עודף ומיכה כל כך ספונטני ולבבי.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
@רוח סערה
את צריכה להבין שיש צנזורה, יש קהל מגזרי מסוים מאד שקורא את זה
ואי אפשר לתאר את כל מה שכתבת לעיל.
מצד שני, יתכן מאד ששבי היא טיפוס פחות חם וזורם ממיכה.
בודקת היטב את טיב היחסים בינם טרם היא תגיב כמצופה ממנה.
ומיכה? שמח ומאושר וחסר חששות ודאגות ולכן הוא יותר 'זורם' ממנה.
אני מאמינה ששבי חוותה 'גן עדן' עם בעלה הראשון לכן היא קצת מסופקת וחוששת.
 

רוח סערה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
את צריכה להבין שיש צנזורה, יש קהל מגזרי מסוים מאד שקורא את זה
ואי אפשר לתאר את כל מה שכתבת לעיל.
זה מאוד מפריע לי הקטע הזה.
זה נותן תחושה כאילו אין ולא אמורות להיות שום רגשות בין בני זוג.
למה אי אפשר טיפה להיפתח בתחום הזה בציבור שלנו?
זה גם מגבלות של עורכי עיתונים?
האם הוצאות ספרים יותר מאפשרות?
צריך שיהיה עורך עיתון עם מעט יוזמה, שיבין שאלו ש"מתלוננים" על דברים הזויים וקנאיים, הם פרומיל מאחוז הקוראים האמיתיים, ושווה להפסיד אחד-שניים כאלו בתור מנויים, מאשר להוציא את המיץ לסופרים ולקוראים, ולהפוך את החיים הזוגיים שמשתקפים מבעד לספרות החרדית למשהו קצת יותר מרנין לב.
אני לא אתפלא אם בחורות לא מתעכבות מלהשתדך רק בגלל היבשושיות שניכרת בספרות החרדית כשמדובר ב"אחרי החתונה". ייתכן והן חושבות שכך המציאות האמיתית, ולא יודעות שיש מגבלות על מגבלות בכתיבה החרדית.
אני זוכרת שבספר "להתראות, ילדים" של יהודית פריינד מאוד נהניתי מהמינון.
הייתה שמירה מוקפדת על כל הכללים. ובכל זאת, היה ניחוח של קשרי בעל-רעיה חמים ומרגשים.
היא לא עקפה את הנושא, ולא ברחה ממנו, אלא התמודדה איתו בצורה יפה ובטוב טעם.
 

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
דבורי, אם כבר שיתפת אותנו בעובדה הזאת.
ספרי לנו, איך כותבים תקציר של סוג כזה של סדרה.
הרי אין שם באמת עלילה.
אמנם יש התקדמות כרונולוגית מינורית. אבל עלילה אין כמעט. וכפי שהבנתי מתגובתך ומתגובות אחרות- זה היה התכנון מראש.
אז מה כן את עושה טרם בואך לכתיבה עצמה? מכינה רשימת אפיזודות אופייניות לחיים של פרק ב', ומנסה לשלב אותן במהלך הפרקים?
האם מספר המילים המועט הרגיש לך כמגבלה רצינית?
האם לדעתך זו אחת הסיבות לכך שלא התפתחה עלילה של ממש?
וואי, כל שאלה שלך היא מבוא לקורס שלם...
באמת רוצה להרחיב, ובאמת לא יכולה.
עונה בקצרה שלא אמורה להיות עלילה. במרכז היומן האישי (ז'אנר הסדרות) עומד הגיבור המתמודד, לעומת הסיפור העלילתי, שמרכזו ועיקרו הוא העלילה. ביומנים אישיים, דוגמת 'המשך יבוא' או 'מותק של ילדה', העלילה היא החיים עצמם, ומה שהם מזמנים לגיבור בעקבות ההתמודדות האישית שלו. יש סדר כרונולוגי מסוים: בדרך כלל היומן נפתח בגילוי הקושי או ברגע הראשון, שבו מתחילה ההתמודדות אתו, ומסתיים כשהגיבור המתמודד מגיע לנקודת ניצחון או איזון (מה שיותר נכון ויותר הגיוני בעולמנו).
לגבי שתי השאלות האחרונות שלך, את מסתכלת על זה דרך הצד ההפוך של המשקפת :):
מספר המילים אינו הנתון הראשון. הוא הנתון השני. קודם נקבע הז'אנר, ואחר כך נקבע סך המילים בפרק. בסדרות, כיוון שהן מציגות בעיקר את הזירה הרגשית ודנות רק בה, מקובל לייצר פרקים קצרים, כדי לא להכביד על הקורא במלל רגשי עמוס וכבד מדי.
אני מצרפת שרטוט מסוים, שאמור להדגים את ההבדל בין סיפור עלילתי ליומן אישי. מקווה שהוא יבהיר יותר את ההבדל.
 

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
לגבי שבי, אני לא יכולה להתווכח על ההתרשמות האישית שלכן, @ששונית ו@רוח סערה. מה, אשכנע אתכן לאהוב אותה?
אני כן יכולה להגיד, שבדמיוני, ועל צג המחשב שלי, בניתי אותה כדמות נדיבה מאד, משפחתית, חמה, אוהבת. שמחה עם מיכה, שמחה בבית שהקימו ביחד. היא תורמת המון לנישואין הללו. לפעמים יותר ממנו... רק מזכירה: זה הבית שלה, והילדים שלה חוו את השינוי הגדול...
 

dvory

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
זה מאוד מפריע לי הקטע הזה.
זה נותן תחושה כאילו אין ולא אמורות להיות שום רגשות בין בני זוג.
למה אי אפשר טיפה להיפתח בתחום הזה בציבור שלנו?
זה גם מגבלות של עורכי עיתונים?
האם הוצאות ספרים יותר מאפשרות?
צריך שיהיה עורך עיתון עם מעט יוזמה, שיבין שאלו ש"מתלוננים" על דברים הזויים וקנאיים, הם פרומיל מאחוז הקוראים האמיתיים, ושווה להפסיד אחד-שניים כאלו בתור מנויים, מאשר להוציא את המיץ לסופרים ולקוראים, ולהפוך את החיים הזוגיים שמשתקפים מבעד לספרות החרדית למשהו קצת יותר מרנין לב.
אני לא אתפלא אם בחורות לא מתעכבות מלהשתדך רק בגלל היבשושיות שניכרת בספרות החרדית כשמדובר ב"אחרי החתונה". ייתכן והן חושבות שכך המציאות האמיתית, ולא יודעות שיש מגבלות על מגבלות בכתיבה החרדית.
אני זוכרת שבספר "להתראות, ילדים" של יהודית פריינד מאוד נהניתי מהמינון.
הייתה שמירה מוקפדת על כל הכללים. ובכל זאת, היה ניחוח של קשרי בעל-רעיה חמים ומרגשים.
היא לא עקפה את הנושא, ולא ברחה ממנו, אלא התמודדה איתו בצורה יפה ובטוב טעם.
שוב, גם על זה אני לא יודעת איך להגיב...
מרגישה שאין טעם להתווכח על טעם :).
לדעתי, יש המון אהבה וקשר חם ב'המשך יבוא'. לא עקפתי את הנושא ולא ברחתי ממנו. הוא מבוטא בין השורות וגם בתוכן. קוראות אחרות שמשתפות אותי בהתרשמות שלהן מהספר מספרות שהן כן זיהו את מערכת היחסים החמה והיפה בין מיכה לשבי. אז היא לא קיימת רק בדעתי, ברוך השם.
לא יכולה להאשים את המבקרים הרוחניים בכל תחלואי הספרות החרדית. נכון, היו משפטים שלא פורסמו בעיתון, אבל הם מופיעים בספר (המבקר לא פסל הרבה, לשמחתי. אולי שניים-שלושה, לא יותר).
זאת הדרך שבה אני בוחרת לכתוב. לא אוהבת תיאורים צהובים מדי, לא אוהבת 'להיכנס חזיתית' במערכות יחסים עדינות.
אני לא יודעת אם זה תוצר של האופי שלי או תוצר של החיים החרדיים שלי.
זה גם לא מאד משנה. מעדיפה לכתוב ככה, גם אם יש כאלה שמעדיפים שאהיה בוטה יותר. זה הסיכון שכל סופר לוקח על עצמו - את הידיעה שאי אפשר שכולם יאהבו אותך ואת ספריך.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
@רוח סערה
אני נהנית מהתגובות שלך מסיבה אחת - להיווכח עד כמה אנשים שונים, ועד כמה ההתרשמות שלהם יכולה להיות הפוכה גם כשהם לכאורה נמצאים מול טקסט/ מצב אובייקטיבי.

מה שבמיוחד אהבתי בספר, זה העדינות שלו.
היכולת להביע את המציאות החדשה המתרקמת, האמון העדין, הערכה ההדדית, בין השורות.
בלי להטיח, כשהקורא מרגיש לבד.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

השתקפות מרהיבה • אתגר 137

לוח מודעות

למעלה