בסופו של דבר הכל תלוי באנשי המעמד הבינוני-גבוה בציבור.
אין מצב שמנהל החיידר יעשה לבתו חתונה מפוארת בכתר הרימון, ויזמין אליה 700 מוזמנים כולל כל החברות מהסמינר, והחברה מהכיתה תתחתן באולם שבו רוב הקהילה עושה בריתות.
לכל אחד מצטברים אינספור מכרים וחברים, מלבד בני המשפחה המורחבת. ואין זמן יותר מוצלח לפגוש אותם מאשר בעיתות שמחה מתפרצת שכזו.
נכון שמָנה בחתונה עולה עשרות שקלים, אך חשוב גם לזכור שבעידן של ימינו שהציבור החרדי נפוץ על פני כל הארץ, פעמים רבות עלות הנסיעה לחתונה הלוך וחזור + בייביסיטר, גדולה יותר מאשר עלות המנה, ואם לא מנת העוף או הבשר, קרובים ומכרים רבים מאד היו חושבים פעמיים אם להגיע לאירוע.
חשוב לזכור שעבור החתן והכלה מדובר בשמחה של פעם בחיים, ועם כל הכבוד להקלה של ההורים כשהמציאות הכואבת מכריחה לערוך את החתונות בפורמט מצומצם, הרי שאי אפשר להגדיר את השמחות המקובלות כחובה בלתי נסבלת שבני הזוג המאושרים מפילים על כתפי ההורים הדואבים.
החברים של החתן והכלה נצרכים בראש ובראשונה כדי לשמח ו'לעשות מצב' בחתונה. אם הם לא יקבלו מנה, הם פשוט לא יבואו לריקודים הראשונים. האם ההורים רוצים שבריקודים יהיו רק כמה מבוגרים מדדים?
האם החתן והכלה זקוקים לכל המכרים והקרובים של הוריהם, שמקבלים הזמנות לחתונה? האם ההורים הם לא הנהנים הראשיים מהעובדה שכל מכריהם וקרוביהם באים לשמוח איתם בשמחתם?
האם גם לאחר שבחג הפסח נהיה תחת הסגר, ולא נצא מהבית כל שבעת הימים, תקום קריאה שמכאן ואילך אין צורך בביקורי חג, ובטיולי חול המועד, שהרי 'נהנינו' גם בבית?
אי אפשר להשוות בשום אופן את החיים של היום, עם רמת החיים הגבוהה, שבהם בריתות ובר מצוות נערכות באולם שמחות בינוני, לחיים של פעם, בהם בריתות נעשו בבית הכנסת, עם כמה עוגיות 'לעקיך' שחולקו אחריהם, ובר מצוות צוינו בעלייה לתורה.
אין ספק שיש שכבה הולכת וגדלה של מעמד בינוני בציבור שלנו, שבכל חודש נשארים לו כמה אלפים טובים 'בצד', ובקלות הוא יכול לערוך שמחות מנקרות עיניים. אם זוג כזה יערוך לפתע שמחה שאינה לפי ערכו, הדבר יגרור גל התלחשויות על נפילה כספית וכדומה.
האם בגלל אותם אלו שאין להם, צריכים אף הם לערוך שמחות דלות, שאינן לפי ערכן? זה עניין לקביעת תקנות על ידי רבני הקהילות, אך בלי תקנות בעלות שיניים, אין אפשרות לשטח את העקומה.
הבעיה הגדולה מתחילה במנהג הליטאי לתת 'דירות' לילדים, אך זה אינו קשור למאמר דנן.