~~~אתגר חודש כסלו~~~

תא

משתמש צעיר
בשעה טובה ומוצלחת- האתגר יוצא לדרך!
והפעם...

''מה שלמדתי מילד קטן''

אפשר סיפור, שיר, דיאלוג, מונולוג, או מה שתבחרו.
כל משתתף רשאי ליצירה אחת בלבד והיצירה חייבת להיכתב ע"י הניק המעלה אותה.

היצירה צריכה להיות אמיתית ונוגעת ללב, וכתיבה שתגרום לנו להזדהות עם כל התחושות של הדמויות או מצבים.

הפרס: ??? הַפתָעָה
נעילת האתגר: ד' טבת.

אפשר להעלות תגובות בנספח: http://www.prog.co.il/showthread.php?p=2346828#post2346828

בהצלחה!!
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
מה שלמדתי מילד קטן, מהילד הקטן - שבי.

הילד הקטן שבי
שאיני מוצאת בו טעם,
כמו קפא הוא בקרבי
ומפשיר לו מדי פעם.

הוא מתפרץ אז לעולמי
ותופס את המושכות,
מוחק לי את עצמי
משאיר אותי באפיסת-מוחות.

מעתיק-מדביק דפוסי ילדות
כאילו לא חדלתי.
מנפץ כל זכר ועדות
לכך שכבר גדלתי.

והכל בהגיון, וכאילו זו אני.
ואין טיפת דמיון, למשהו קטנוני.

הוא מזכיר לי להיעלב
(ולוודא שמבחינים..)
מי אמר שלב
זה עניין רק של קטנים?

ולדרוש קצת מחמאות
(לא ישיר, רק 'מאסף'..)
לבטלן כשהן באות,
או להתחיל להתפלסף.

גם לרקוע ברגליים!!
(רק עשה שם קצת טרנספר)
נפנופים בידיים,
ותסכול של 'זה לא פייר'.

הוא משכנע לאמר את האמת בפנים,
(רק שהפעם השקיפות-היא צבועה.)
ואין עורך דין שיטען 'הם קטנים'
ויצמצם נזקים ופגיעה.

הוא אומר לי ש 'בא לי'
ולרצות כמו כ-ו-ל-ם.
רק שהוא אוחז בנדמה לי,
ואני כבר עמוק בעולם.

***

את הילד הקטן הזה
אי אפשר להעלים.
רק להשאיר אותו קטן כזה,
ולהשלים.
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
מה שלמדתי מילד קטן:

-"את יכולה, בבקשה, להעביר אותי ת'כביש?" – אומץ להיעזר בגדולים ממני בפרשות דרכים.

-"אפשר לעשות שיחה בפלאפון שלך?" – תקשורת בינאישית.

-"סליחה, יש לך לתת לי שתי שקל?" (הטעות במקור) – גלגולי הלוואות.

-"רוצה לקנות טרופית בארבע שקל?" (הטעות במקור, הוא קנה אותה בשני השקלים שהולוו בסעיף הקודם) – מסחר באיביי.

-"לא רוצה את הסוודר החדש! רוצה את זה עם החור במרפק שהיה של שמוליק" – שמרנות ומסורתיות.

-"אבל כ-----ל החברות שלי הולכות לחוג שירת ימי הביניים" – יח"צ, פרסום ושיווק.

-"תראי, ציירתי מטוס" (תיאור של שרבוט בלתי מזוהה) – דמיון מפותח.

-"אני לא אוהב אותך! אני אלך לגור אצל שיינדי" - הפעלת מניפולציות.

-"רק רציתי להכין לך עוגת מלפפון חמוץ" – יצירתיות שופעת.

-"רק רציתי לבדוק אם הדגים אוהבים את הקרם פנים שלך" – יצירתיות שופעת שופעת.

-"ווווווואאאאאאאאההההההה!!!" – נחישות ודבקות במטרה.
 

בתישראל

משתמש פעיל
הלומד מכל אדם (הסיפור 'השופט הקטן')

---נכתב במיוחד לכבוד האתגר!----
 

קבצים מצורפים

  • הלומד מכל אדם (1).jpg
    KB 217.1 · צפיות: 16

נעמיתוש

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
יוצרי ai
מה שלמדתי מילדי הקטן...

" אמא, למה בחוץ את תמיד מחייכת ושמחה " ??? !!!!!...
משפט שאמר לי ילדי הקט בתמימותו, לפני עשור, שנחרת ונחקק ושינה לי את החיים !!...
 

רבנים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
המסע לביטוי העצמי


א.
מהלכים ברחוב צלמי אלוקים,
מקפצים, מדדים, רצים, הולכים,
משאלתם - אחת הם מבקשים
קצת ביטוי עצמי הם רוצים.

ב.
הבט סביבך וראה,
כיצד ילד אברך ומורה,
זה כועס ולזה חוֹרה,
מה קרה? נפשך בשאלתה,
ורוח האדם לעומתה - משיבה, באומרה:
אהה... נמנע ממנה ביטוי עצמה.

ג.
'צווארון כחול' - רוצה הילדון,
אופנה אשר לא שיערוה, גם הדור האחרון.
מלבד 'לא' נחרץ, לא חושב ההורה מאומה,
לוּ בינה ישכילו זאת,
דבר אחד ביקש בנך בזאת,
לבטא את עצמיותו ולוּ במעט,
חכם תהא אם לא תסגור בפניו את הדלת, שמא תאבד את בנך - כמעט.





ד.
"מוישי צא מהכיתה..." - שוב נשמעת הקריאה,
'בן סורר ומורה' - ולא פחות מזה מאומה,
סוגייתו, נראית מתמיד גרועה,
שמא נצטרך להורידו רמה,
או אולי, פשוט... סטירה,

מורה מורה... חכּה - אל תּירה!
האינך שומע את רוחו של משה?
'סיפוק עצמי, אני רוצה'

ה.
מורה והורה, אורח ופיקח - זכור!
האדם בכל גיל אינו שונה מצמח בר,
אשר אם את החמצן ממנו תיקח,
אזי, יום יומיים - והוא 'נֶעבַּך'.

לכן, הבן את בנך, וזכור את תלמידך,
כי במסע אחר ביטוי עצמיותו הוא נמצא,
וגם אם ראית מצידו מעשה שלא מן העילוי,
הירגע... אל תשבור את הכלים, הישאר שפוי,
הקשב והסכת אל רוחו הממלמלת:
סיפוק הנני מבקשת, ביטוי עצמי אני דורשת,
אנא, אל תפרשו את ה'איצטלא' כעיקרה של סוגיא,
אלא אך כתֶּעייה במסע,
במסע האדם אל עצמו...
 

אן

משתמש רשום
איך למדתי על סדרי-בראשית

בס"ד

בתי ישבה על רצפת הקרמיקה הבוהקת וציירה בית, עץ ושמש מחייכת.
אני התבוננתי בה, מוקסמת מתומתה, משלוותה,
מחפשת בה את הילדה הקטנה שהייתי אני,
או שעדיין, עמוק בפנים.
אז, באנחת געגוע קלה, פניתי חזרה אל הדפים המונחים על השולחן לפניי.
כותרת נרשמה שם בכתב חופז ומחובר: "האישה ביהדות".
תחתיה נרשמו ראשי פרקים, או התיימרו להיות רשומים שם, גדושי מחיקות, תיקונים ועיטורי פרחים מהורהרים.
איך אסביר מהי אישה ביהדות לסטודנטיות שליבן מלא רחמי סרק?
כיצד לארגן לכדי שיחה שכלתנית, מובנית, בוטחת, את כל ההבהובים הקטנים והגדולים בחיי אישה יהודיה?

בהיותי בת חמש-עשרה קראתי את "למעלה מן השמש" של דוד זריצקי. לילות ארוכים לאחר מכן התייסרתי בשאלת ה"למה".
ריבון כל עולמים,
למה נבראתי בת???
רציתי כל כך להיות שם, בישיבה;
לגעת ביגיעה, בהתמדה, בנבירה;
ללמוד, ללמוד, ללמוד;
לחיות בעולם שאין בו אלא עונגה של תורה.
הייתי ממורמרת, במחשבה שיבוא יום ובו כל-כולי אשקע במטרנות וטיטולים,
ובעלי- העלום אז עדיין- יהיה פנוי לעינוגיו בהיכלי חכמה.
חלפו שנים, ונישאתי לאיש;
ומאז אני שקועה בלימוד, הו, בהחלט-
איך להיות רעיה, איך להיות אם, איך להיות עקרת בית.
(בזה האחרון הלימודים מתישים במיוחד).
ואיך, איך זה להיות אישה יהודיה.

"אמא", קטנתי פונה אליי פתאום, ואני שולפת את העט הכסוס מבין שפתיי לאות הקשבה,
"מי חשוב יותר, בנים או בנות?"
סנטרי נשמט בעודי מנסה בזריזות לנסח תשובה שתהלום היטב את מידותיה של ילדתי ואת צרכיהן הפמיניסטיים של הסטודנטיות שלי גם יחד.
שברירים חולפים במוחי המתייגע, 'התורה מקיימת את העולם, אבל בלי הבנות אי אפשר...' לא, לא טוב. נשמע מדי שוביניסטי.
'תראי מותק, הבנות חשובות מאוד להשם, בלעדיהן...' לא, אוף.... למה "אבל",
אני רוצה להבהיר לה, לקטנה, סליחה- להן, לסטודנטיות,
שאנחנו כאן בלי "אבל", בלי "כדי". בלי להתנצל.
אני פותחת את פי, מנסה להפיק הברה, אך מיתרי קולי בוגדים בי.
כל המילים המתוחכמות, עבריות ולועזיות גם יחד,
יוצאות במחול לעגני מול שאלת התם של הקטנה,
המנוסחת במיטב הפשטות הבלתי-יומרנית, פושטת במיומנות את מסכותיי.
גיליתי משהו. קשה לי. כן.
אני שואלת, אני הקטנה שחבויה בך, ילדה שלי, מי יותר חשוב?? ולמה??

"אני יודעת", אומר הקול המתוק שלצדי,
ועיניים כחולות גדולות מזדהרות לעומתי כשהיא אומרת,
"הבנים יותר חשובים- כי הם לומדים תורה".

נשימתי נעתקת, זהו כאבה החשוף כאן מולי, זהו כאבי, אני יודעת מה היא מרגישה, הקטנה שלי, או-הו יודעת, אני רוצה לחבק אותה, לנחם אותה על העוול הזה, המשותף, להסביר לה שזה לא בדיוק מה שהיא חושבת, שאין הכוונה שאינה חשובה ורצויה והכרחית ויקרה בעיניו יתברך.

אבל היא לא זקוקה לנחמה.

עמוק אל תוך עיניה אני מתבוננת, אל זוויות חיוכה, אל תנוחת ידיה, ואיני מוצאת בהן טרוניה.

ורווח לי.
 

nar

משתמש סופר מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
אין לנו על מי להשען אלא...

החזקתי אותך בידי, ביתי הקטנטנה. הנחת את ראשך על כתפי. עינייך עצומות, ולחייך הרכות מתחככות בשלי. התום הזה, הרכות והשלווה, גרמו לי לחשוב לעומק ולגלות משהו מעניין , וללמוד ממך תינוקתי. כן! ממך!
כשהיית בת ימים ספורים, אני נזכרת, הרמתי אותך בידי. התרפקת עלי, נרגעת מהבכי. "רק את אמא שלי מגינה עלי" -'שמעתי' אותך מספרת לי.
כשגדלת מעט - חיוכך המאיר , התלות הגדולה בי , התחושה שלך שתמיד אהיה שם בשבילך – המסו אותי בכל פעם מחדש.
הנה, רק עכשיו שבנו מהרופא האורטופד, שקצת הדאיג אותי כשקבע שיש לעקוב אחר הפיסוק של הרגליים. אך את בשלך. "אמא אין מקום לדאגה - את זאת שיודעת ומבינה הכל. עזבי את הרופא והאבחנות המשונות שלו. הכל יהיה בסדר. את הרי איתי"
גם כשהתחלת לדדות על רגלייך הקטנות, כף ידך השמנמנה נתונה בביטחון מלא בתוך ידי, ואת ידעת בלי ספק שתגיעי ליעד הנכון, הרי אמא לצידך.
כל זה הכה בי בעודך מתפנקת עלי.
ואני?! מה איתי?! האם אני חשה את אותה תחושה של תלות מוחלטת באבי שבשמים? מתי אגיע אני לאותה התבטלות בפניו, וארגיש כי הוא יתברך , ורק הוא, המנהל את חיי?
מתי אזכה להבין באמת שאין מקום לדאגה מיותרת? הרי מי אני שאפתור לבד את הבעיות? שאענה תשובות לכל השאלות?
אשתדל, ביתי, ואנסה לחוש בכל דרכי וצעדי את השי"ת לידי, צועד איתי ומלווה אותי לכל מקום.
אין לי על מי להישען- אלא על אבי שבשמים!!!
 

נורווגיה

משתמש מקצוען
-ילד של אבא-

שניצל סויה. נקניקיות. צ'יפס.
שוב הגיע יום שלישי.
שוב אותה נבירה בלתי פוסקת בתוככי המקפיא כדי לדלות משהו ראוי לאכילה עבור פעוט בן ארבע.
שוב אותה תחושת תסכול.
ריבונו-של-עולם-! יש לי רק בן אחד, ואני מבלה אתו פעם בשבוע.
אז למה איני מסוגל לתפקד כהורה אחראי ולדאוג לארוחת צהריים מזינה עבור בני?
"די, תתעשת" אני ממלמל לעצמי. מעט מזון מתועש עוד לא הרג אף אחד.
אלך לאסוף את אלימלך מה"חידר".
שוב אותם מבטים מרחמים.
שוב הלחשוש של הגננות "כן, היום זה תורו לאסוף מהגן".
ושוב אותה חמיצות בלב.
אני מקדם את אלי בחיוך רחב, חיבוק ונשיקה.
"כמה התגעגעתי אליך כל השבוע," אני לוחש באוזנו.
והוא, בתמימות ילדותית, כורך סביבי את זרועותיו הקטנות, ואומר לי "גם אני".
הוא מלהג ומפטפט, וראשי שם ואינו שם.
אלי מבחין בכך, ואומר: אבא, נכון אנשים גדולים אף פעם לא באמת מקשיבים?"
 

בתיה זלצמן

פרי יצירת אומנות
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
בוכה ומבקש על האוכל של היום

מהתינוק שלי - ביטחון
הוא דואג לאוכל של היום,
אף פעם לא לאוכל של מחר....
 

חנהלה1

משתמש פעיל
הרוח הקרה סחררה בחוזקה אריזות חטיפים ושקיות איגלויים ריקות. טיפות קטנות זרזפו ועננים אפורים כיסו את השמש העומדת לשקוע, הטיול של שבת אחה"צ הפך לבלתי אפשרי מרגע לרגע ובכל זאת עצרנו לייד הסוס המתנדנד, "עד עשרים ועולים הביתה", היה הסיכום הפסקני ביני לפעוטי שטרם למד לספור עד עשר.
משמאלי נשמעה בימבה מתקרבת בקול שאון, מי המשוגע שיוצא בכזה יום? הרהרתי בחטף, ואז ראיתי אותו, לבוש בחולצה לבנה דקיקה ומקומטת, פאותיו פרועות ועיניו השחורות גדולות ותמימות כתמיד. השפלתי מבט, הוא היה יחף! מנווט ביעילות את הבימבה הפצועה שלו מכאן לשם בעזרת רגליו החשופות ועוצר לידינו. תמיד הוא עוצר לידינו, פעם ביקש ממני שיחה בפלאפון, ופעם שאל איך קוראים לי...
הצטמררתי במעיל הפוך שלי, ולראשונה בחנתי אותו מקרוב, איש קטן בן חמש או שש, הוא היה נראה פגיע כל כך במבטו השחור וברגליו המאובקות, אפילו ללא גרביים.
"ילד, איפה הנעליים שלך?" שאלתי אותו. "בבית.." הוא השיב בפשטות, "לך תלבש נעליים ילד, שלא תצטננן, קר היום."
זיק קטן האיר את פניו, הוא ביצע פרסה מהירה וטס מעבר לגדר. מחשבות משונות התרוצצו בי, דחיה לצד רחמים, כעס והבנה. לא הבחנתי שכבר חלפו אולי מאה נדנודים על הסוס הצבעוני, שכחתי שקר כל כך, והרוח מציקה.
ובדיוק כשהתנערתי וקשרתי את הפעוט שלי בעגלתו, הוא חזר פתאום, האיש הקטן, לרגליו מגפיים מגושמות ועיניו מאירות את השקיעה, "לבשתי נעליים, תראי." הוא הריע מרחוק.
רציתי לאמר משהו, אבל גרוני נחנק פתאום.
"כל הכבוד" הצלחתי להחמיא בסוף.
קול רעם נשמע וטיפות גדולות וצפופות החלו לרדת, מיהרתי הביתה, ומזוית העין ראיתי את הבימבה מתרחקת ונבלעת באחד הבניינים. איש קטן ותמים בעולם גדול וקר.
 

נחמדת

משתמש מקצוען
בס"ד

"קשה לכעוס ונוח לרצות חסיד" (אבות, ה', י"ד)


"אמא, איזה יום מחר"
"רביעי"
"מחר יש לי חוג"?
"כן, חמוד. אבל אני כרגע עסוקה. אני לא מרשה לשאול עוד שאלות".
"אמא, את גם אוהבת תפוח?" שואל, תוך נגיסות קצובות וקולניות.
"אני לא מצליחה להתרכז כשאתה שואל שאלות כ"כ רבות"!
לאחר כשתי דקות:
"אמא, בואי לחלון. את מפסידדדהההה!!!!!! תראי את הבימבה של הילד הזה..."
"אמרתי שאני עסוקה. זה לא היה ברור"?
"אוף, עכשיו כבר לא רואים אותו. הפסדת! חבל"!
נקיפות המצפון החלו לנקוף בעוצמה. ההחמצה שלי מציקה לו. חוסר היחס! מדוע לא עזבתי הכל ורצתי לראות. הוא משועמם. מסכן! בבקשה הבאה שלו אגלה יותר סבלנות, אני מבטיחה לעצמי.

לאחר כ-10 דקות.
מה השקט החשוד הזה?
בצעדים מהססים ומלאי רגשות אשמה, אני הולכת לחפש את הבן יקיר שלי.
לאכזבתי, הוא כבר התייאש ממני ופנה לעניניו. על רצפת החדר אני מגלה מסדר של רכבי פליימוביל זה לצד זה. הוא עסוק.
אני מתכוונת בכל ליבי לתקן את המעוות עוד היום.
בערב, אני ניגשת לחדרו כדי להזכיר לו בעדינות ורגישות שהגיע הזמן להתארגן לשינה. אולי גם אאזור אומץ ואבקש את סליחתו.
אני מוצאת אותו על רצפת החדר רכון על דף.
באותיות מקרטעות, לא מהוקצעות, הוא משרבט: "אמא , אני אוהב אותך. יוסי"
 

product

משתמש פעיל
צילום מקצועי
D I G I T A L
מה למדתי מילד קטן???
מי אמר שלמדתי משהו מילד קטן???
למדתי משהו מילד גדול!!!
מהילד שלי -מהגדול שלי,
תמיד הוא היה גדול בגיל יום, חודש ושנה
כבר אז הסתכלתי עליו בתור הגדול ביותר שלי,
מאז ועד היום למדתי
שאיך שתגדירי כך הוא יהיה
קטן או גדול זאת החלטה
שמח או עצוב זאת הגדרה,
ומסכן הוא רק מי שמתמסכן,
ובכלל הכל בחיים זה ענין של החלטה.
בהצלחה בבחירות שלכם,
 

עחאי

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
רעש גרירת הכיסאות נשמע וצחוק הילדים, כיף לנו! הולכים לעשות קבלת שבת!
נטע ופליאה רבות בקצה החדר על כיסא זהה אני רצה להפריד בין הניצים והנה דממה כולם מתישבים במעגל מצפה.
"מה נשים על השולחן"? אני מזמרת בעליזות, ומנגד עונה לי מנגינה : "מפה לבנה לכבוד השבת" איילת יושבת בגאווה על יד שולחן השבת על ראשה כתר מקושט והיא אמא של שבת, היא מריעה על כל פריט שאני מניחה: "פמוט ועוד אחד גם גביע כמו של אבא ומפית ואיפה הממתק?"
דרור רץ לקראתי "יש היום שוקלד"?
"שב מתוקי" אני מלטפת אותו "כבר תראה"
מתחילים בקבלת שבת! "הכל מוכן"? אני שואלת והקטנטנים עונים: "כן ניקינו את הגן, התקלחנו..."
הגיע הזמן להדליק נרות
חבורת ילדים צדקנית מכסה את העיניים ושרה ברגש וזכינו לגדל. מסירים את היד ובאים לקבל ממני נשיקה לכבוד שבת. והולכים לביהכנ"ס (בכיסא של כל אחד) ומתפללים לכה דודי עם הסידור (= שני הידיים)
קבלת השבת מתקדמת והגיע הזמן לממתק, המפית מוסרת והתגלה העוגיה עם השוקוצ'יפס הילדים מושיטים ידיים מלקקים שפתיים ואני שרה: "שבת שלום ל.. שבת שלום ל.. ובנתיים איילת מחלקת לכל ילד עוגיה עגולה.
מיכאל המתולתל עוקב אחרי כל התהליך בעיניים בוחנות:
"נועה לא לאכול, דרור להחזיק יפה, פליאה לא ללקק שכחתם שצריך לברך??? כולם מברכים ביחד! גננת מברכים מזונות"?
אני אוספת את מיכאל אלי נותנת לו חיבוק חזק ונשיקה ועונה "בא מיכוש נברך ביחד" ואנו מברכים בקול מילה במילה.

מיכאל הוא ילד בן שלוש וחצי עם רעמת תלתלים מתוקה וחיוך גדול והוא מלמד אותי כל יום מחדש למה כדאי לי להמשיך בעבודתי ומי יודע כמה כל זה נוגע בו ומשפיע עליו.
ומיכאל גם מלמד אותי אמונה, קבלה, אהבה והכלה כי מיכאל בא מבית חילוני ואני גננת חרדית.
 

תפנית בעלילה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
ציפורה מציירת מלבן על דף דפדפת,גודל פוליו.
מראה לוח:פחתא ושקר.
נעמה הקטנה מסיימת לאכול ארוחת צהרים.היא יושבת ומביטה בהערצה גלויה בצפורה הגדולה שעוד מעט תהיה מורה,כמו המורה שפרה.
"ציפורה",היא שואלת,"מתי כבר תלמדי אותי שיעור נסיון?"
ציפורה מוסיפה מטרות חינוכיות.
"סבלנות,נעמה,אני רק מסיימת לכתוב את המערך.אמ...בינתיים...קחי את הדפים האלו ותצבעי" אומרת ומניחה לפני נעמה ערימת דפים עם ציורי מיקימאוס עליזים.(הערימה הזאת עומדת לה סתם ימים רבים באין דורש).
"הציורים האלה?!הם של איציק!" אומרת
נעמה ומסיטה את הערימה הצידה.
"לא נורא", אומרת ציפורה. "קחי רק דף אחד,אם הוא ישאל אותך עליו תגידי שזה שלי".
נעמה פוערת זוג עינים גדולות חומות:"מה?!לשקר?!"
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
"תחזיר לי את זה הרגע" יהושע בקול צעקה רמה מחרידת לבבות.
"לא רוצה, זה היה אצלי קודם, אתה סתם החבאת את זה" אליהו בצרחה חוזרת.
"תחזיר!"
"לא רוצה"
אליהו ברח, ויהושע רץ אחריו. קלות מהומה וחרדת אלוקים.

בניסי ניסים באותה שעה. שקועה הייתי במיון כביסה במרפסת השירות. עיר מקלט שכזאת.
כך חסכתי לעצמי סיבובי סיבובים סביבי וקלות מייללים בנוסח האלמותי: "אמא תגידי לו"
עתה ששתי על כל מכנס וחולצה. על כל מגבת וציפה שחיכו לישועה בערימה. שרק לא תסתיים.

בעצלתיים הכנסתי את הכביסה הכהה למכונה, ממשיכה לשמוע את הברקים והרעמים הולמים
פחחח.... משהו נשבר. פשאךךך. עוד משהו התפזר. כסא מתהפך. משהו נדפק בקיר.

ה' מה קורה שם???

אבל אני לא מתערבת. לא מתערבת ולא שופטת צדק. לא רוצה לקבל טענות תביעה וטענות הגנה. ניצלתי את היותי בפינה שכוחה הנחתי את שתי כפות ידי על אוזני ואטמתי אותן משמוע.

לפתע שקט.
דממה.
חששתי עד מאד.

הסוודר שהיה בידי נשמט על הרצפה, ואנכי זינקתי אחוזת חרדה אל עבר הילדים. כשבמוחי עולות סיטואציות מזרות אימה. מי יודע מה קרה, באיזה מצב אגלה אותם?

על יד השולחן ישבו אליהו ויהושע והדביקו יחד את קרעי העיתון. לאחר מכן התיישבו על הספה קוראים את העיתון במשותף.
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
שאלו אותי על הדבר אשר למדתי מילד קטן. מיד רצתי בתוך חדרי לבבי אל הילד הקטן של עצמי.

זה שרוצה, זה שמשתוקק, זה שאינו נכנע, זה שרוצה להיות גדול וחולם חלומות שלעולם לא יכולים להתגשם. זה הילד הזה שאמרו לו לשתוק, שאמרו לו לשבת יפה ליד השולחן, שאמרו לו לסדר את החולצה, ולמה הבגדים שלך נראים כמו של פועל בניין. זה הילד הזה שלא אבה להיכנע לשבט מחנכיו. זה שהיה בטוח שחבי כמעט רגע ויעבור זעם. זה הילד הזה שלא שכח את עצמו, וגם אם הכניסוהו תחת עשר חומות של משטר הוא הוסיף לפעום בתוך עצמו, הוסיף לרטוט ולבקש את חייו, את עצמו.

נכנסתי אל חדריו של הילד הקטן ושאלתי אותו: ילדי האהוב, מה למדתי ממך?
והוא הוסיף לרטוט, הוסיף לפעום, המשיך לרצות ולהרגיש את עצמו.

וזה מה שלמדתי ממנו.
 

Sara led

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
הקור הרעיד את העצמות מבפנים, לנה הידקה את השאל לגופה ועטפה בו את אפרים. שריקה עוצמתית הגיעה מהחושך מסביב. המבריחים כבר מוכנים יצחוק ניסה להתעלם מהדמעות שחרשו את פניה של רעייתו.
"לנה, עכשיו זה הרגע, מבט אחרון לדירה, ו-הולכים. צרור החפצים אצלי, תתעודדי.
הכתפיים המשוחחות הגנו על אפרים כשנכנסו לרכב החבוט שראה דברים קשים יותר, דם, יריות, מוות.
המבריחים גברתנים ושריריים שכנראה נחתו מן המאדים רק גרמו לדופק לעלות
ומילות ההדרכה שלהם למקרה שיתגלו דמו לה למשחק דמים.
ורק שאור ראשון של שחרית הגיע והגבול היה קרוב במרחק הושטת רגל, ועוד רגל במשך עשרים פעמים, מצמץ אפרים רגע או שניים והחליט לפקוח אותם בסוף.
"אמא, איפה אנחנו" קולו רטן בפינוק.
"אני לא מזהה את המקום" לנה אימצה אותו אל ליבה, נותנת לו להתרפק, "הלכנו לא רחוק--- ה' שומר עלינו--- המילים התערבלו לה בגרון החנוק שוכחת את כל מה שתכננה להסביר.
"אנחנו הולכים למקום טוב יותר" טון הדיבור של יצחוק מרגיע, מעודד. ולנה נרעדת שחושבת על כפילות המשמעות.
"נוסעים למקום שאפשר לחיות שם, חיים אמיתיים. ה' איתנו אפרים וכשאבא גדול כזה שומר עלינו, אין מה לבכות או לפחד"
אפרים מקבל את המסר, מפנים אותו במקום הכי עמוק ותמים. ולנה קולטת את זה בעוצמה מבהילה שבועיים אחרי היריה שלקחה את בעלה הצדיק למקום טוב יותר, ברגע של שבירה, כששק הדמעות מתרוקן במהירות מסחררת והילד הקטן שלה לבוש בבגדים מפנקים שתרמו לו בני הקהילה, מביט ברחמנות בעיניים של ילד בן חמש לתוך עיניה, מנסה לחקות את קולו השליו של אביו: "ה' איתנו תמיד, וכשאבא כזה גדול שומר עלינו הכל נהיה רק טוב יותר."
 

טיילור

משתמש רשום
שאלתי את הבן שלי, מי אמר לך את זה? ומאיפה אתה יודע שעושים כך?
את אומרת תמיד כך, ועושה ככה.......

למדתי ממנו מה אני צריכה לתקן. ואיך להתנהג. הילדים פשוט המראה שלנו, ומשקפים אותנו.
תתבוננו בעצמכם דרך ילדיכם ותדעו מה אתם.

אוהבת אותם, עד השמים וחזרה.
אמא שלהם.
 

משויטט

משתמש מקצוען
הרחש העמום של צמד המנועים האדירים, היה היחיד שהפר את הדממה השלֵווה. בעצם, הוא לא הפר אותו, אלא השתלב בו יופי.

התמונה בתוך המטוס הייתה שגרתית למדי. עשרות כיסאות מוטים אחורה, אנשים עם כיסויי עיניים וכריות ראש שקועים בשינה בשלל תנוחות מגוונות. פה ושם נראו אנשים ערים שתאורת מסך כחלחלה השתקפה על פניהם. היה גם אחד מוזר שקרא עיתון לאור פנס צהוב.

הצצתי בחלון, בחוץ היה חושך מוחלט, כמו ישות אינסופית שחורה כמוות. התלבטתי אם אלו עננים שחורים או שמא האוקיאנוס שחור כל כך. או שזו מדבקה שחורה ובחוץ בכלל אור שמש? השתעשעתי לרגע.

הרגשתי קפיצה קטנה. כאילו הגלגלים עלו על מהמורה קטנה בכביש. אבל הי, אנחנו במטוס!

הכיפה של חיימי הישן לידי נפלה. גחנתי להרים אותה. הנחתי אותה חזרה על ראשו. הוא היה שקוע עמוק בשינה, ונדמה לי שהבחנתי בחיוך קטן שנמתח על שפתיו. הוא בטח חולם עכשיו על ערימת קומיקסים חדשים שנקנה לו. שיחלום.

קפיצה קטנה נוספת ואז לפתע המטוס התעורר לחיים. הנורות הכתומות של חגורות הבטיחות נדלקו, דיילות הגיחו אל אזור הנוסעים וכרוז הקברניט החל לדבר בשפה זרה. בליל של דיבורים נרגשים של נוסעים מפוחדים, בשלל שפות וניבים, החל ממלא את החלל הנטען והולך.

דבר ראשון חגרתי את חיימי, שעדיין היה עסוק בשינה עמוקה, ולפני שהספקתי לחגור את עצמי, קפץ המטוס קפיצה נוספת, חזקה משני קודמותיה, ונטה הצידה. חפצים ופריטי לבוש נפלו בזה מתאים עלומים, הדיילות התרוצצו בין הכיסאות, נאחזות בידיות מזדמנות וזורקות הוראות מבוהלות שרק הגבירו את הפאניקה המתגבשת.

באופן כללי אני לא אוהב טיסות. בוודאי שלא כאלו. וכל שכן כשחיימי שלי נמצא איתי ומוטל על אחריותי. מפלס הלחץ והחרדה טיפס כמו נורופן במזרק היישר אל תאי מוחי המוצפים.

ברגע הבא קרו שני דברים: המטוס החל לצלול כלפי מטה וחיימי התעורר.

הוא התעורר אל תוך מחזה תעתועים גרוע למדי. מטוס מיטלטל, ילדים מייבבים, אורות מהבהבים, כרוז מונוטוני, אנשי שירות צועקים הוראות, והכל על רקע התאורה הקלושה ששררה מבית והאפלה המוחלטת שבקעה מבחוץ. לרגע חשבתי על המים הקפואים, העמוקים והמורעלים, הממתינים למטה וצמרמורת קרה התפשטה בגבי.

רגעים מסוימים חיימי רק הביט סביב בעיניו הגדולות המצועפות בפחד. מתלבט איך להגיב. אולי הוא התעורר בתוך קומיקס מפחיד מדי.

תפסתי את ידו ואמרתי לו בקול הרגוע ביותר שהצלחתי להפיק בצוק העתים: "זה שום דבר. מערבולת אוויר. תכף נצא מזה ותוכל להמשיך לישון".

הרגשתי שהפחד נמסך במילותיי, והוא השפיע עליו יותר ממשמעות המילים.

המטוס עדיין היטלטל, חיימי חיבק אותי לפתע ולחש בקול רועד: "אבא... אני מפחד".

אבא, אני מפחד. המילים הדהדו בי רגעים אחדים והמיסו את קרביי. החזרתי לו חיבוק. לפחות לו יש אבא להתכרבל בו; לסמוך עליו; לומר לו שהוא מפחד.

ובטלטול האחרון הבזיקה בי ההארה. נשאתי את עיני אל השחקים האפלים הנשקפים מן החלון, לרגע הרגשתי קרוב לשמים. התכרבלתי בתחושה המענגת הזו.

"אבאל'ה", לחשתי בלי קול. "אני מפחד".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה