אתגר דו שבועי- חמור נושא ספרים

יוצרת כתיבה

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
המשתמש נחסם
ציטוט:
הביטוי חמור נושא ספרים הוא כינוי גנאי לאדם שלמד הרבה אך לא הבין את הדברים לעומקם והוא אינו מסוגל לעשות בהם שימוש מושכל.
דוגמה: כל האנשים שנהנים כל כך לנפנף בידיעותיהם ובעצם...
קחו את זה לאיזה כיוון שרק תרצו.

מוזמנים להעלות לכאן את התוצרים הסופיים.
את כל השאר בנספח.
נא לכתוב עד 900 מילים, ועדיף סיפורת ולא שירה.
בהצלחה!
 
נערך לאחרונה ב:

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים

יועצת חינוכית מוסמכת

ליום הראשון בכיתה א' הגעתי מאוחר.

אמא שלי פתחה את דלת הכיתה ואני הצצתי בסקרנות פנימה, הרבה ילדות בגילי ישבו שם, זוגות זוגות, וליד כל בת, ישבה אמא שלה.

תרתי בעייני אחר מקום פנוי והוא נמצא בספסל השני בטור שקרוב לדלת, ישבה שם ילדה חמודה, מתולתלת, בעלת עיניים חומות בורקות. לידה היה הכסא פנוי והתיישבתי עליו. הבחנתי מזוית העין שאמא של המתולתלת לא יושבת על ידה, חזרתי ונעצתי את עיניי במורה החדשה ובציורים שעל הלוח.

בהפסקה יצאו האמהות לדיון עם המורה ואנחנו נשארנו לבד.

"איך קוראים לך?" שאלה אותי היושבת לצידי. "אילה", עניתי, ולא שאלתי אותה חזרה איך קוראים לה, התביישתי. אבל היא לא חיכתה לי, "אני אסנת" היא מודיעה לי בלי שהיות.

"איפה אמא שלך?" העזתי לשאול. "אה, אמא שלי?" היא מניפה את ידה בביטול, "היא הייתה עייפה ולא היה לה כח לקום אז אמרתי לה שאני אלך עם רעות שהיא שכנה שלי. וחוץ מזה שיש לה קורס היום בצהריים אז היא לא רצתה לבוא."

המילה קורס היתה נשמעת לי נורא חשובה ואסנת היתה שונה ומעניינת מכל מי שהכרתי, רק לא הצלחתי להבין איך אמא שלה מוותרת על היום המיוחד הזה בחיי ביתה. נזכרתי באמא שלי ובדיבורים הנרגשים שלה אודות המפגש הראשון בכיתה א' כבר כמה שבועות קודם.

***

אסנת היתה תמיד אחרת מכולן.

כל בנות כיתתי היו בכורות או שניות או שלישיות במשפחה (פריפריה חרדית מתפתחת), ורק היא הייתה הקטנה בבית. כל האמהות של כולן היו מורות או גננות או מזכירות באיזה משרד ואמא שלה הייתה "יועצת בכירה לחינוך ילדים ושלום בית".

כל יום, כשעה אחרי שהייתי חוזרת מהלימודים, הייתי מקבלת ממנה טלפון. "אילה, זאת אסנת. אני יכולה לבוא אלייך היום?" ואם לא הייתי עונה בשניה הראשונה היא מייד היתה מוסיפה: "או שאת תבואי אליי?"

ואני לא ידעתי להגיד לא אז היא הייתה באה אלי ארבע פעמים בשבוע. ולפעמים גם אני הייתי באה אליה.

היה נחמד.

הבית שלה היה ריק. אמא שלה היתה בעבודה ובקורסים שלה, אבא שלה לא היה בבית אף פעם, שלוש מאחיה הגדולים היו נשואים ועוד אחד בישיבה. היינו מטיילות בין החדרים, מתגלצ'ות על מעקה המדרגות המובילות מקומה לקומה ועושות ככל העולה על רוחנו.

"לא מפריע לך להיות כל היום לבד?" שאלתי אותה פעם אחת כשחשבתי על הימים בהם היא לא באה אליי. "עדיף ככה". היא ענתה לי. "כשאמא שלי בבית היא כל הזמן אומרת לי 'אסנת, תירגעי. אסנת, תירגעי'." אני צחקתי מהחיקוי המוצלח שלה למקור שהייתי עדה לו פעם או פעמיים. היא לא צחקה.

***

כשהיינו בכיתה ג' אמא של אסנת קנתה לה מחשב. מאז היא רצתה שאבוא אליה יותר ויותר ואמא שלי הייתה מרוצה פחות ופחות אבל ריחמה עליה יותר ויותר ואני הרגשתי נעים פחות ופחות...

כמה חודשים אחר כך ההורים שלה התגרשו סופית ואסנת הפחיתה את השהות בבית שלה למינימום ההכרחי. כשהיא לא הייתה באה אליי היא היתה מנסה למצוא חברה אחרת או שפשוט הייתה מסתובבת ברחוב עד שאמא שלה היתה חוזרת הביתה בשעת ערב מאוחרת.

***

שנה אחת אחרי זה אמא של אסנת התקבלה למכון ייעוץ מאד נחשב והפכה להיות "גב' פטלונסקי יועצת חינוכית מוסמכת". היא הרחיבה את שעות העבודה שלה וסייעה להמון הורים תוהים להפוך את החינוך הביתי שלהם למושלם מכל הבחינות. המוטו שלה היה: "חינוך מתוך אהבה, חוויה ואמונה".

אסנת היתה מאחרת ללימודים כל יום. את האוכל היא הייתה קונה במכולת בדרך והייתה גומרת חפיסת שוקולד שלמה כל הפסקה למול מבטי הקנאה מהחברות.

היא הייתה בכיתה ד' כשקיבלה את האשראי של אמא שלה לשימושה האישי והיא אכן ניצלה אותו ללא הגבלה.

בכיתה ה' היא קנתה נגן MP3 (מוצר נדיר שלא היה לאף אחת בכיתה), ושכן שלה הכניס לה שירים שמשום מה אף אחת לא הכירה...

בכיתה ו' כבר היה לה פלאפון אישי ורשימת אנשי קשר שהלכה והתארכה משבוע לשבוע.

בכיתה ז' כבר היו לה כל כך הרבה עיסוקים מחוץ לבית שהיא כמעט ולא התקשרה אליי.


מכיתה ח' נפרדו דרכינו. אני עליתי לסמינר והיא נרשמה לתיכון מעורב ואחרי זה למדה משפטים. לא נפגשנו במשך הרבה שנים.

***

שבוע שעבר ראיתי אותה פתאום באיזו שכונה נידחת בעירי, עומדת ומעיינת בעיתון. כמעט ולא זיהיתי אותה עם הלבוש הפרוץ והסגנון הזרוק, אבל כשהיא הרימה את העיניים אי אפשר היה לטעות.

המבט הפגיע הזה, תהומות היגון בעיניים החומות והבורקות לא הותירו מקום לספק.

נופפתי לה לשלום. אך היא, מיד כשזיהתה אותי, עזבה את העיתון בחפזה ומיהרה לברוח משם, בלי להעיף מבט לאחור.

התקרבתי. מרימה את העיתון הפתוח עדיין במקום בו התעמקה.

הייתה שם מודעה יפה ומעוצבת:

"גב' פטלונסקי תעזור לך לחנך את הילדים מתוך אהבה, חוויה ואמונה".

עזבתי גם אני את העיתון בחפזה ומיהרתי לברוח משם בלי להעיף מבט לאחור.


 
נערך לאחרונה ב:

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
ארבע תעודות על הקיר

רות מיטיבה את הכובע לראשה. נס שיורד עכשיו גשם, כך לא תתקל באנשים מוכרים וגם אם יצאו אי אילו מהם, הכובע מספיק גדול ומטשטש.

לא חסרות לה בעיות נוספות לשידוכים. מספיק שהוריה לא הסתדרו בקול רעש וצלצולים ואת ההשלכות היא סוחבת עימה עד עתה. לא צריכה שיזמרו עליה שהיא הולכת ל'כאן'. למרות שאם תשאלו אותה, מי שלא הולך ל'כאן' כשיש לו צורך, הוא ה'לא בסדר'.

היא נכנסת לבניין ויורדת במדרגות לכיוון המחסנים -כך כיוונה אותה בטלפון- מדליקה את האור, ובודקת את השלטים. על אחד רשום חד פעמי, 'טוב, זה ודאי לא זה..' וממשיכה הלאה. עוד דלת ללא שלט. על הדלת הבאה נכתב 'יהודית שוורץ פסיכולוגית קלינית'.

רות נוקשת בחשש. רעד קל עובר בבטנה. היא נושאת תפילה חרישית שתהיה שליחה טובה עבורה.
הדלת נפתחת לאחר כמה שניות, שנדמו בעיניה כנצח.
"שלום" מברכת אותה יהודית.
"אה, שלום, אני רות".
"כן, אני מבינה. בואי היכנסי"
היא מוליכה אותה לעבר חדרון ופונה לצאת "אני תיכף מגיעה", היא מסננת בחצי קול שהולך ומתרחק, לא מעיפה בה מבט נוסף.

רות נכנסת, מתיישבת על הכורסא הראשונה שפוגשת מבין השתיים.
"סליחה רות, זו הכורסא שאני יושבת עליה בדרך כלל, התרגלתי למיקום שלה, תוכלי בבקשה לעבור לשניה?"
"כן, בטח" היא עונה ועוברת בהרגשה קצת מוזרה.
תוך כדי המעבר צדות את עיניה 4 תעודות מכובדות התלויות כמו סרגל על הקיר. שתיים ועוד שתיים מתחתיהן.
סמל האוניברסיטה לא נפקד ואף החתימות המסתלסלות.

'טוב, לא לחינם היא נחשבת מספר אחד בשוק' רגש מנחם מטפס עליה. מצחיק אילו מחשבות ותחושות הפוכות יכולות לעבור בראש באותה שניה.

שקט מעיק שורר באוויר, יהודית מחכה שרות תפתח בשיחה. לאחר מספר דקות היא מתייאשת ושואלת: "אז מה הביא אותך אלי?"
רות מעבירה את חייה כמו בסרט, בליל של סצנות עוברות בו, באי סדר אחד גדול.

היא מכחכחת בגרונה ומתחילה לספר מהנקודה בה עצר הסרט במוחה.
"רגע רגע", עוצרת בעדה יהודית. "אולי כדאי שתספרי לי קצת רקע, את יודעת, משיחה חטופה בטלפון אי אפשר באמת לדעת מה היה ומה קרה".

רות מתחילה להרגיש כמי שנמצאת במעין חקירה, אך היא מבינה שעליה להסביר כדי שיהודית אכן תוכל לעזור לה על הצד הטוב ביותר. כנראה שכך זה הולך.

"ההורים שלי אף פעם לא הסתדרו, תמיד היו צעקות בבית ובלאגן, תמיד פחדתי להביא חברות. למרות שבדרך כלל כשהיה אצלינו מישהו, הבית היה יחסית רגוע, אבל לא ידעתי מה פתאום עלול לקרות. אחר כך חברות כבר לא ביקשו לבוא אלי.. מי תנסה שוב ושוב אחרי שכל פעם קיבלה תירוץ אחר למה אי אפשר היום?

"עד שפשוט יום אחד אמא שלי קמה והלכה יחד איתי ואחים שלי לבית של סבתא שלי. היא לא לקחה אפילו מזוודה".

"מתי זה קרה, לפני כמה זמן"? יהודית שואלת, מנסה לשבץ חלקים בפאזל בראשה.

-"לפני שנתיים"

יהודית רוצה להגיע לנקודה העיקרית: "ואיפה הקשיים האלו פוגשים אותך היום? זאת אומרת מה בעיקר מפריע לך?"

רות שותקת, חושבת ואחר מחליטה לשתף.
"אני מרגישה שקשה לי בגלל זה בשידוכים. עד שיש מי שכבר מוכן להיפגש איתי, כמעט תמיד זה כל מיני מסכנים, ואם יש מישהו שאני כבר כן רוצה להתקדם איתו הלאה, פתאום תופס אותי פיק ברכיים ואני לא מסוגלת להמשיך… אני אומרת 'לא' וזהו... וזה… וזה יורד מהפרק. אני לא יודעת מה יהיה איתי! איך אני אתחתן??? אני אשאר ככה רווקה לנצח?!" וקולה מתפרק, נשבר במשפט האחרון.

יהודית מהנהנת, מביטה בה בשתיקה.
רות מייבבת, קשה לה לעצור את הבכי המטלטל, כל התקופה הקשה הזו מתנקזת לרגע הזה. כמו מוגלה תוססת שחיכתה להסרת העור מעליה.

יהודית זעה על כסאה בחוסר נינוחות ואחר אומרת: "רות, הקשיבי, אני דוגלת בשיטה ישירה, אני לא מנסה לייפות מצבים, לא מנסה לעודד בצורה שתגרום לאנשים להתבוסס בבוץ שלהם תקופות ארוכות ולכן אני אומרת לך את מה שאני חושבת: את תאלצי ללמוד להמשיך בפגישות למרות החששות. את ודאי לא רוצה להישאר במצב שאת נמצאת בו עכשיו, נכון?
אל תחששי כל כך, תעשי עוד פגישה או שתיים ותרגישי שאת יכולה לומר את ה'כן' כשתרצי. הכל בידיים שלך. רק את יכולה לעזור לעצמך. אני יכולה לכוון אותך, אבל את זו שעושה את העבודה".

רות בוהה ביהודית, לא מאמינה למשמע אוזניה!
מבלי ללמוד שנים על גבי שנים ברור לה שאין ליהודית 'הזאת' טיפת אמפתיה, טיפת הבנה אמיתית, טיפת רגישות!

זו הפסיכולוגית שהכל היללו ושיבחו? היא מרגישה כיצד כעס איום מטפס ומאיים להציף אותה ולהטביע את כל הסובב. היא קמה באחת ויוצאת.
אפילו שלום היא לא אומרת.

רות יוצאת לרחוב, בוכה עם טיפות הגשם. הכובע נופל לאחור וכבר לא אכפת לה, מרגישה פגועה עד עמקי נשמתה.

בכל האי ודאות ששורר בחייה, דבר אחד ברור לה: לכאן היא לא תחזור!

*

חשוב לי לסייג ולומר שאני לא מתכוונת להכליל אף בעל מקצוע ואם כבר, השרלטנות חוגגת בעיקר בקרב אלו שלא למדו כמו שצריך…
 
נערך לאחרונה ב:

אהרן2

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
בס"ד



[ ] נושא ספרים

אין למאיר עוד מה לעשות במשרד והוא יוצא לכוון הבית. גבו שפוף, וצעדיו נגררים, אך רוחו טובה עליו. בבית מצפים לבואו שלושת בניו ונוות ביתו, בית חמים וטוב.

כשהוא נכנס הביתה, מקדם אותו ניחוח נעים של ארוחה טובה, ובני המשפחה מקבלים אותו בשמחה. טוב לחזור הביתה, טוב בבית האהוב.

מאיר מתיישב בראש השולחן, ולימינו מנחמ'קה, מספר בעיניים בורקות על לימודיו. גם יוסל'ה ושלוימל'ה מספרים בתורם על לימודיהם.

עיניו של מאיר דומעות כל ערב מחדש.

הוא מנסה לשאוב את הנחת אל קירבו. אך ליבו המכווץ ועיניו הדומעות מונעות מהעונג להתפשט בכל גופו. הוא רואה את רעייתו קורנת, גווה זקוף מגאוות-אם. והוא לא יכול להרשות לעצמו. בעיני רוחו הוא רואה עת עצמו מארגן את המשרד יום יום, וחוזר הביתה כמו שיצא ממנו מוקדם בבוקר. ובסלון ניצב ארון ספרים כורע תחת כובד משאו, והוא, מאיר, אינו שייך. הסלון שלו, הספרים שלו, והוא הולך לעבודה.

שלושה בנים נתן לו אבא שבשמים, יפים, בריאים וחכמים. לו, מאיר, שעבר את כל מדורי הגיהנם אצל היטלר, וזכה להנצל בודד מכל המשפחה. לא אחיו הגדולים, הלמדנים המוכשרים. לא אחיו הבחור הצדיק, לא אחיותיו הצנועות. דווקא הוא, מאיר הפשוט, שהתגייס לצבא, הוא שרד את הכל, ולו ה' נתן בנים. איך הוא יכול לחנכם לתורה? הוא לא מגיע לרמת ידיעותיהם בלימוד. הוא לא לומד בספרים הקדושים המונחים בארון הספרים שלו.

ויש שם ספרים ישנים שזכו למגע ידו של הרב, לפני המלחמה, ולקול לימודו, ולקדושה שבחדרו. את אלו הוא מחזיק בביתו, אוהב כל כך, אך לא זוכה ללמוד.

כך כל ערב מחדש.

והילדים סופגים את הכל. את העונג של אמא ואת הכאב של אבא. ומפנימים.

***

מנחמ'קה גדל. הוא יושב בבית המדרש ולומד, ולומד, ולומד. אור זורח לו בפניו, ורבים משחרים את פניו לשאול, לשמוע, ולהציע סברות.

ור' מנחם, ליבו רחב ושופע. דמותו של אבא עומדת מול עיניו כאומר לו: "אני לא זכיתי. אולי אתם תזכו".


גם יוסל'ה זכה. הוא מרביץ תורה לבחורי ישיבה, מהולל בפי כולם על גודל בקיאותו בכל מסכתות הש"ס, דולה ומשקה כמעיין המתגבר.

ור' יוסל רואה את דמותו של אבא מול עיניו, את מבטו הכואב, והוא יודע שהוא רוצה בכל ליבו לזכות ללמוד את התורה הקדושה.


אבל שלוימל'ה לא זכה. הוא גדל, הקים עסק מצליח של נדל"ן, ועשה חיל. את אבא ואמא כיבד בכל ליבו, ושיתף אותם בכל דבר.

ליבו של מאיר נחמץ בקרבו כשהוא רואה את שלוימל'ה. הוא אוהב אותו מאוד, ורוצה שיזכה למה שלא זכה הוא.

שלוימל'ה גידל ילדים חכמים ובריאים, שאהבו את סבא בכל ליבם, ביקרו אותו בכל הזדמנות ונקשרו אליו בעבותות אהבה. וספגו את כאבו שעבר אליהם מתוך עיניו.

והם ידעו שהם רוצים בכל ליבם לזכות ללמוד תורה.

והם זכו.
 

Sara led

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
בס"ד

"אבא, אתה יודע שאני לא דתי!" לסמי כבר נמאס, כל יום שישי אותו סיפור.
"הפעם זה משהו אחר." אבא מפציר "חג זה שונה מכל שבוע." מנסה להסביר בעברית עילגת.
מזמן שם לב שסמי מתעלם כשלא מדברים בעברית. 'אנחנו במדינת ישראל' אומר סמי לכל מי שמנסה להתווכח. 'החוקים שלה, השפה שלה, ואני ציוני גאה.'
היום שהשרירים שלו מפותחים וקומתו גבוהה הוא מעז לומר כל מה שהוא חושב.

"טוב" הוא נכנע מהר מידי "הפעם, לכבוד הרמאדן אני אבוא." מסכים ודוחה שיחה נכנסת. בנק אליאור. כנראה רוצה להחליף איתו משמרת.
בזווית העין הוא קולט את אבא מבסוט והשפם הגדול מתיישר כשהוא צועד לעוד יום של שיפוצים אצל היאהוד.
מסכן, הוא מרחם על האיש שילד אותו. היכה אותו. והתעלל בו.
הולך לעבוד בעבודה פיזית קשה ולקבל פרוטות רק כי קשה לו להשתחרר משנאת ישראל קדומה. לא שהוא אוהב אותם, את היהודים שמסתובבים כאן בגו זקוף כאילו היתה זו הארץ שלהם מימי אבותם. אבל בשביל כסף והרבה. ומעמד. הוא מוכן להדחיק אותה. ולהראות פרצוף אוהד, יעני, אני חלק מכם ואין גזענות. סבבה?!

יום פתיחת הרמאדן. המסגד עמוס בפרצופים מעוותים וצלקות אדירות מנסרות פנים של רבים מהמשתתפים.

יריה עזה מפלחת את האוויר.

הצום התחיל.

שלושים ימים של ויכוחים עם אבא זה הרבה. חבריו לעבודה מתבדחים שצמים שלושים יום בגלל זבוב שעשה צרכיו ליד הספרה שלוש בקוראן. ובכתב הערבי, שאפס זה נקודה נקבעו הימים לימי צום בלתי נגמרים.

ההמונים משתתקים כשהאימם נכנס לאולם.
בדתיות אדוקה הוא עוצם עיניים כשהוא נתקל בגברים גלויי ראש וגלוחי שפם.
תמיד הוא עושה פוזות האדם הזה. משוכנע סמי. השקט רק מעמיק כשהוא פותח את פיו ומתחיל להסית נגד היהודים.
"הים, זה המקום של כל כופר ציוני". מסכם. ואז משנה נושא בחדות לרמאדן.
"כל אחד ואחד כאן, שצם שלושים יום, מחזק את כח האיסלם בעולם. נכון, זה נראה קשה. שלושים ימים לצום עד סעודת הערב. אבל אתם תהיו חזקים, אני סומך על כל אחד מכם. אתם חזקים ורוצים גן עדן עם סירים מלאי בקר ויין. ולא להפסיד את כל זה על פיתה קטנה עם חומוס."

יש לו רטוריקה טובה, וסמי מסתפק אם להשתכנע, הדברים מחלחלים לו. ואולי יש אמת בדבריו ובשביל טוסט בעבודהלא שווה להפסיד את כל מה שהוא הבטיח.

בימים שאחר כך רואים אותו החברים לעבודה במבוכה נוראית. ההתלבטות גדולה. וההזמנה מביתו של האימם. אמש. שריגשה אותו עד רעד בכל הגוף, גורמת לו לחיבוטי נפש אדירים.

הוא ביקש ממנו בסך הכל טובה קטנה... הרי הוא נתקל יום יום ביהודים, רכש את אמונם. וזה... לא פרויקט גדול. ההבטחות על כסף וגן עדן עם יהלומים מגרים אותו מאד. והוא קרוע. מבקש שהות לחשוב ולהתייעץ. מסתובב בחדרים הרבים של המסגד ומהרהר.

תזוזה קטנה וחשודה גורמת לו להעצר. הוא הולך בזהירות. מצליח לקלוט את המנהיג בולע בפראות חתיכה גדולה של משהו שנראה כמו עוגת גבינה. מנער את שפמו. ומביט לכל הכיוונים לראות שלא נתפס בשום מצלמה כמו ברגותי בשעתו והטורטיה. הוא נושם לרווחה.
בלי לדעת שבדלת מקבילה לזו שהוא חוזר לחדרו, יוצא סמי החוצה.
לא מסתכל אחורה.
 
נערך לאחרונה ב:

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
הם ישבו בחדר הרבנים אמנם אחד אל אחד, אך כולם ידעו שלא זה כי הוא זה, הרב קלפשטיין שישב בימין - היה איש רחב מימדים ובעל צורה נאה, זקנו מסודר בקפידה ופניו משדרות רשמיות וסמכות כאחד.

מימינו מתנשאת ערימה של ספרים פתוחים זה על אף זה, גדולים וקטנים, עבי כרס ושאינם, מכל השנים והמהדורות, מגמרא מסכת סוכה בלוית הכריכה, ועד לספר החדש שהופיע זה עתה ומקיף את הלכות ד' המינים על כל מרבדיהם וסוגיותיהם. פעמים היה אשר גובהה של הערימה אף הסתירה חלק מפניו ורק שני עיניו הנוקבות בצבצו מלמעלה – עטורות בגבותיו העבות.

משמאלו 'מושטת' לו ידית פלדה מתכוונת עם זכוכית מגדלת עבה ומשוכללת. אמור יאמרו הבריות שמיום בריאת העולם לא קרה כזאת שיחמוק לו איזה 'בלעטל' או נקודה שחורה מתחת לעיניו הקפדניות של קלפשטיין – הנראות מפחידות פי כמה כשהן משתקפות מעברה של הזכוכית מגדלת.

תחביב מיוחד היה לו לרב קלפשטיין 'לשתף' את ציבור שואליו עם גודל שליטתו בהלכות ואת טיב בקיאותו בשיטות המובאות בספרים בה"א ובמסקנות. אם כי לא תמיד היו דבריו מובנים על הדעת – די היה בכמה מילים מעורפלים מעורבבים בביטויים הלכתיים ובמבטא ישבתית משופשפת - לחפות על כך.

אוהב היה לנמק את שיטותיו ולגלות מדי פעם לשואל התמים ש"את הסוגיא הדנה בשאלה שלך למדתי כשעסקתי בענין ההיא וההיא, לילות כימים שמתי עד שהגעתי הלום – לדעת את כל השיטות על בורים, יש לך מזל שהאתרוג שלך הגיע לידי ב"ה ועבר את הניתוח ההלכתי המעמיק והמקיף ביותר"

לאומתו - באותו צד לשולחן הרבנים - ישב לו הרב שמעיה, מראהו פשוט, כובעו דהה, זקנו קטנטן וחדחד. מעיין בספר משנה ברורה הממוספר על עוביו עם מדבקה זוהרת המשייכת אותו אל אוצר הספרים של הישיבה. לצדו מונחת לה זכוכית מגדלת פשוטה, שהידית שלה - העטופה ברצועות דבק סלוטייפ חממם - מגלה את אורך ימיה הטובים יותר.

תמיד היה מעיין בשאלה בשתיקה ובמתינות, שותק ומעיין, ורק כשהגיע בדעתו למסקנה של ענין היה עונה את תשובתו הפשוטה והברורה במילה אחת או שתיים אותו בירר בקפידה, חומק היה מלחוות דעתו כשלא היה מוכרח לכך, רק עונה בקצרה וחוזר לתלמודו או לשואל הבא הממתין בתור.
* * *
זה היה בשעות פני הצהריים בהם החדר עדיין ריק והתור דליל שואלים. נכנס לחדר הרבנים בחור בשנות העשרה לחייו, תספורתו המוקפדת ומבטאו הכבד הסגיר את מוצאו הצרפתי, הוא הוציא את אתרוגו מקופסת הקרטון תוך כדי שרגליו מוליכות אותו מאליו אל הרב קלפשטיין אשר מעבר ערימת ספריו.

שלום כבוד הרב

יש לי שאלה בקשר לצורת האחיזה של האתרוג – אמר בקול בטוח תוך כדי שהוא אוחז את אתרוגו בצורה קעורה.

האתרוג שלי בא ממרוקו – הנמיך הבחור את קולו כאחד הממתיק סוד.

מאיזה זן הוא אינך צריך לומר לי – קטע אותו הרב – ממרחק כמה וכמה עשרות מטרים הייתי מזהה את המוצא שלו.

כן, הרבה אומרים לי שרואים עלי שאני צרפתי - הצטחק הבחור כשלחייו הסמיקו.

קלפשטיין מניף את ידו בתנועת ביטול, "נו שוין לך תסביר לבעל תשובייה מה זה זן ומה זה 'מסיירת' של אתרוג" חשב לעצמו.

הבעיה הוא – המשיך הבחור את נאומו שנקטע – שאתמול הייתי בשיעור תורה, והרב הנואם אמר והדגיש שכשמברכים על האתרוג צריך להחזיק אותו 'כדרך גידולו' - שזה אומר כמו שהוא גדל על העץ עם הפיטם לצד מעלה, הסביר כאחד ממיטב מגידי השיעור.

נכון מאד! – אומר לו הרב בטון המתאים לילד שידע לענות את התשובה שדיקלמה הגננת על פיו.

אבל! המשיך הבחור – פה מתחילה הבעיה, שהאתרוג שלי גדל במרוקו, וכשאני עומד בארץ ישראל – אם אני יחזיק אותו באותו כיוון שהוא גדל על העץ במרוקו – אצטרך להחזיק אותו ככה – הדגים הבחור כשהוא מחזיק את האתרוג בצורה עקומה;

כי כדור הארץ עגול, ואנחנו פה, ומרוקו שם, הצביע על נקודות מסוימות באוויר מנסה לדמות גלובוס... ואם כך, יוצא שהאתרוג שלי כשהוא גדל על העץ שלו במרוקו, הוא גדל ככה – הצביע בידו הפנויה על האתרוג המונח בצורה עקומה.

קלפשטיין ניסה להתאפק ולא לצחוק, אבל השאלה הצחיקה אותו מאד והוא לא הצליח להתאפק...

כשצחוקו עדיין על פיו אמר לבחור "לך תלמד עוד תורה, תלמד עוד הלכות הנחוצות לחיי היום יום, ישנם הלכות ש'אתם' אפילו לא מודעים אליהם, חבל שתבזבז את זמנך בחקירות חסרות תועלת ממין אלה"

הבחור עמד משתומם, מנסה להבין את מה שהרב מנסה להגיד, ושאל – זאת אומרת שאני יכול להחזיק את האתרוג ככה? יישר את ידו.

כן אתה יכול להחזיק ככה – נאות קלפשטיין לענותו, תוך כדי שהוא מיישר את אגרופו הקמוץ ומגדים גם הוא את הצורה הישרה.

כן? ככה כתוב פה? ווידא הבחור בתמימות, תוך שהוא מצביע על ערימת הספרים.

כן! – עלה טון דיבורו של הרב - אתה צריך להחזיק את האתרוג בצורה ישרה, אבל לא! זה לא כתוב פה, כי זה ענין פשוט מאד ומובן מאליו ולא צריך לדבר על זה, ואין אף אחד מכותבי הספרים האלה שהיה מוכן לשרוף את זמנו לשאלות פשוטות ממין אלה.

כמו שאמרתי לך תחזור ללימודים ותועיל יותר. הוסיף הרב בתוכחה.

כבוד הרב, אולי בכל זאת תסכימו לבדוק, אם באחד מהספרים יש נדון כזה. כי אני באמת רוצה לקיים את המצוה בהידור ולהחזיק את האתרוג בצורה הנכונה – התחנן הבחור בתמימות זכה.

כאן פקעה סבלנותו של הרב... שבעל תשובה יבוא ויפקפק בבקיאותו המופלאה... ועוד בדברי שטות והבל?!

אין! אין! אין! צעק, כמעט צרח.

זה לא כתוב פה! באף אחד מהספרים! זה דבר פשוט ומובן מאליו... ותחזיק את האתרוג ואת הראש שלך ישר בבקשה...

הבחור נבהל מטון דיבורו של הרב שדמה יותר לצעקה, הוא פסע פסיעה אחורנית תוך שהוא לא מוריד את עינו מדמותו של קלפשטיין.

כל אותו הזמן ישב הרב שמעיה בצד והקשיב לדיבורם, אך לא התערב, כדרכו תמיד, ובפרט כשהשאלה לא הופנתה אליו.

אבל כאן הוא חרג ממנהגו.

חכה שניה! קרא לבחור שפנה לצאת בבושת פנים.

'אם ירשה לי כבודו לעיין בזה לדקה' בקש את רשותו של קלפשטיין, והצביע על אחד מהספרים בתחתית הערימה.

בכבוד! אומר לו קלפטשיין תוך כדי שהוא מגביה גבותיו בתמיהה.

הרב שמעיה סימן לבחור לבוא לידו, ותוך שידו מונחת על כתיפו של הבחור, דפדף בספר חיים וברכה סימן מד' והתחיל להקריא מילה במילה במתינות מתוך הספר: דרך גדילתן: עיין בכורי יעקב תרנ"א ס"ק י"ג. שנסתפק אם אנו יושבי אירופא יוצאין בד' מינים שגדלו באיי אמעריקא ואוסטיראליען שיושבין לצדינו ותחתינו וכן איפכא. שידוע מה שכתבו הטבעיים שרגליהם נגד רגלינו ומה שאין נופלין נגד השמים. הוא מפני ששם הבורא כח מושך בארץ. וא"כ המינים שכדלו שם – אם נוטלין אצלינו הוא היפך מדרך גדילהן וכו'...
אלא דתמיד המברך צריך לאוחזן בעיקרן למטה וכו' אף שבשעת גידולם היה להיפוך מכפי שהם כעת אצל המברך וק"ל.
 

יוצרת כתיבה

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
המשתמש נחסם
האתגר ייסגר ביום רביעי בחצות.
 

מעצב פנימיות

משתמש מקצוען
- שולם, א גוט מארגען, אני צריך מצבר שיחזיק.
- בוקר טוב ארז, שניה אני איתך.
כן. מה וכמה?
- לא הרבה. מחשב ומדפסת אבל לפחות 30 שעות. אה, וגם גוף תאורה רציני.
- קח את זה. מוצר איטלקי עם מנגנון השתקה, 9 כוח, ונותן עבודה כמו שצריך בלי נפילות מתח. אתה תודה לי על כל רגע.
מה לא עושים בשביל אור חיים הצדיק.
- שים לי בצד.

צריך לחלק בין התאים. התיק של המחשב והכבלים מעל הראש. המדפסת ישתבח שמו, נדחפה בצד השני מעל c33. רק לא לשכוח עד שרושמים בפנקס. הקופסה של הדפים שתהיה בריאה תפסה את כל המשקל. מה לעשות הנייר של האוקראינים הוא בעיקר לגלגול. ידפוק את המדפסת.
איפה הוא?! הנה. בין רש"י לרבינו תם. בשתי כיסויים.
הנשמה שלי רועדת. אולי אחבר עם ניילון נצמד לגוף. לא זה יצפצף בבדיקה.
יש להם מכשירים אלה.
אם יעלם הלך עלי.

'לעילוי נשמת אור חיים המתוק' . אחלה שלט יצא. הגננת זיוה היתה גאה בי.
מיקום פיצוץ.
דווקא הרמקולים שמצאתי פה לא מאכזבים וההקלטה שלי סבבה.

'יהודי צדיק. כל טקסט שאתה צריך מהמקורות שלנו תקבל כאן מודפס בחינם. בלי אינטרנט ויצר הרע. הכל נקי וקדוש ישתבח שמו לעד'

אור חיים שלי.

נכון טוב לך עכשיו?
 

יואב ברק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
לא הבנתי כל כך את נושא האתגר, אבל כתבתי משהו, מקווה שקשור:

היה זה בין שמים לארץ. במחלקת תיירים של מטוס חולף.

חנן ישב בירכתי המטוס ופרט להנאתו על גיטרה קטנה שירים ישנים שהיה שר בילדות. הוא עצם את עיניו, ולא בגלל שהיה לו צפוף. הוא עיקם את רגליו, לא בגלל שרצה להירדם כמו כולם. הוא פשוט רצה לעשות את מה שהוא עושה כל פעם שאין לו מה לעשות. כלומר, לנגן בגיטרה שירי נעורים.

העץ המהגוני הבריק בחשיכה, וחנן שעצם עיניים הוזיל כמה דמעות געגועים. קולו צרוד בגלל שרעב היה, וידיו שקפאו לא הפיקו את שרצה. וחנן ניסה שוב ושוב את המעבר בין הבית לפזמון. כך כמה פעמים עד שהתרצה. ושוב ניגן, ושוב עצר. מה יפה.

אי שם במרומים יושב חנן, נגן חובב מנתניה, עולה ויורד עם רוחות הלילה. עד ששני דיילים קטעו את השיר. אקסיוז מי סר? הם לחשו לו. חומר פניהם גדע את חיוכו והוא בירר מה מתרחש. הוא פשט את ידיו כאומר, מה הבעיה? הדיילים הביטו זה על זה ואחר כך הצביע המבוגר על הגיטרה. "דיס!". חנן חייך ואמר הא דיס??? ושניהם הנהנו בצוותא. "שור שור...." הוא אמר והחל מנגן מאיפה שעצר. אלא שאז היה מאוחר, הדייל משך את הגיטרה מידיו של חנן, ובא ללכת לדרכו. אך חנן שלא וויתר ניסה למשוך, ובחלל המטוס נשמעו כמה צלילים נוקשים, עד שבלהט המשיכות נקרעו שתי מיתרים.

הדייל נשאר קפא על מקומו, כמנסה לומר, שאין ידו במעל, וחנן הביט על הדיילים ואז פרץ בבכי צרוד. הדייל התעשת ונעלם עם הגיטרה, והשני הסביר לחנן שבמקרה והוא יפריע שוב, הם יאלצו להעביר אותו להשגחת קצין הבטחון. וחנן בכה כמה דקות, עד שנרגע והביט מסביב, הוא נשם לרווחה כשגילה שרק מעט אנשים היו ערים לתקרית, רובם ישנו ומיעוט עטה אוזניות וקרא משהו.

הוא נדם לכמה רגעים ואז החל מזמזם ניגון קצבי, כנראה מהצבא. הזמזום התגבר, והתנפח עד שהיה עליו להשתעל פעמיים לסלק כל מזיק ממיתרי קולו. ופזמון השיר שהתאים לשדות הקרב גדש את חלל המטוס, והקיץ נרדמים ביד קשה.

ובעודו נוסק לתו הגבוה, בצבא, הוא נזכר. היו רגילים לשיר עד התו הזה שהיה מאלץ אותם להפיק מן צווחה כזו, ואיך היו צוחקים אחריו, כאילו פרקו מוקש. אך לא הועילו זכרונות לזעמו של הדייל, הוא עמד שם ונעץ מבט בחנן, יחד עם קצין ביטחון שמנמן במקצת, וחנן ריחם על הקצין, כי הוא נתלש מאיזה חלום בגלל אי הבנה במחלקת תיירים. מסכן.

גם חנן מסכן.
 

יוצרת כתיבה

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
המשתמש נחסם
תודה לך.
ממש נושא מעניין!
נשמח שתעלי עוד רעיונות כאלו...
אדרבה, שמעלי האתגרים הבאים יבחרו בי...;);)
אוקיי, אז יש זמן עד מוצאי שבת. מקווה שלא מפריע למנהלים הנכבדים...
 

מחברת1

משתמש צעיר
שלום
שלום הוא מטפל רגשי, כך הוא קורא לעצמו וכך הוא חושב שכולם קוראים לו.

לפעמים הוא קורא לעצמו גם יועץ חינוכי, הכל לפי הצורך ולפי העומד מולו. אם בא אליו חבר בשאלה על עצמו אז הוא מחזיק בתואר הראשון ואם החבר שואל על בנו אז הוא מחזיק בתואר שני, האמת שיש לו עוד כמה תארים אבל בל נקדים.

במי הוא מטפל? במי לא? יש לו מטופלים אפילו מחוצלארץ כך הוא חוזר ואומר לכל מי שרוצה לשמוע ולא רוצה לשמוע. "אני מטפל בכל מי שרוצה להרגיש יותר טוב, וביננו, כולנו הר רוצים להרגיש יותר טוב. נכון?"

שלום מדבר חלקלקות יש לו פה מפיק מרגליות. ממש כך. מושך הוא בדיבורו את כל חבריו שכניו מכריו ואת מי לא?

ואיך יש לו מטופלים הרבה? תשאלו. פשוט מאוד, כששלום יושב לצד חבריו בבית הכנסת למשל ועלתה שיחה על נושא פלוני, מומחה שלום, כל כך מומחה הוא שתמיד תמיד מצליח לסובב את השיחה שתגיע לנושא הטיפול הרגשי. ולסובב את חבריו שיבינו מדבריו שמוכרחים הם, מוכרחים ממש עד כדי פיקוח נפש לטפל בעצמם.

כיון שמומחה הוא, בשניות קולט ומבין שהם סוחבים איתם כאבים רבים, שבתת מודע מנהלים אותם ואינם מאפשרים להם לחיות. כן פשוט לחיות. או לחוות את החיים כפי שלפעמים הוא מתנסח.

הנה סיפר חברו יוסף מאיר על החג המתקרב שבו יחוג כרגיל אצל אביו היקר בחצי הראשון, ואצל חמיו גם כן היקר בחציו השני. חצי חצי. שניהם רוצים לארח והזוג שמח להתארח.

"אוהאו" מהנהן שלום באמפטיה המון אמפטיה הוא נותן, זה אחד הקישורים הכי חזקים שלו, אולי גם בזה יש לו תואר. "אני שומע ומזהה בין המילים שלך שממש ממש קשה לך שם."

יוסף מאיר תמים הוא. מהרהר בעצמו לבין עצמו, קשה? לא חשבתי על זה. אבל האמת לפעמים קצת קשה, לתומי חשבתי שזה קשיים רגילים כמו בכל משפחה, אבל אם שלום אומר, שלום מומחה.

שלום מומחה לזהות שתפס עכשיו דג ענק ובחלקלקות אומר לו. "האמת שאני עמוס נורא במשך השבוע, יש לי מאות פניות שאני לא מספיק לחזור, אני כל כך מרחם עליהם, באמת מרחם. אנשים עוברים סבל בל יתואר, הלוואי והייתי מצליח לעזור להם, אבל אין לי זמן, אין לי זמן. גם אותך איני יכול לקבל. אבל מכיון שאתה חבר קרוב ואני מרגיש". כן שלום גם מומחה בלהרגיש. "שאיני יכול לתת לך להמשיך לחיות עם הקושי המעיק הזה". לוקח הוא מיד בעלות על קשייו של בן שיחו, "אז אולי נדבר בחזור מתפילת מעריב?"

כך הצטרף יוסף מאיר לרשימת מטופליו, וכך בערך הצטרפו כל יתר מטופליו.

כששלום הולך ברחוב, לעולם לא תראו אותו הולך בטל, תמיד אבל תמיד, תהא אוזנו קשורה לפלאפונו בעבותות.

לא. אל תרחמו עליו שדפי החשבון שנשלחים אליו מסלקום נפוחים הם. פשוט מאוד משתי סיבות, הסיבה הראשונה ששלום מסכים לנדב היא, כי בדרך כלל מטופליו מתקשרים אליו, הם הרי צריכים וזקוקים לו.

והסיבה השניה שנלחש לכם בסוד היא, שלפעמים שלום מדבר אל הפומית אך מהעבר השני רק מקשי המכשיר מאזינים. כן, כן, שלום לא מדבר עם אף אחד הוא כ א י ל ו מדבר עם מטופל.

על דבר אחד מקפיד שלום הקפדה אדוקה, הוא לא יתן למטופליו מעבר לקו להתאמץ לשמוע את קולו, מספיק מסכנים הם, שגם יתאמצו?

ולכן הוא מצידו עושה מאמץ על להגביר את קולו, כך על הדרך זוכה המטופל לשותפים בתהליך.

פעמים אם תעמדו לצידו ממתינים בתחנה לאוטובוס, תוכלו לשמוע אותו עונה בחופזה כדרך האנשים העסוקים. "אה... האמת שאני ממש עסוק עכשיו" ותתמהו.

וכי המתנה משמימה לאוטובוס זה עיסוק? הוא לא משקר שלום, בפרוש לא. הוא פשוט חייב לענות כך, אחרת איך יאדיר את שמו בעיני מטופליו? זה ממש לשם שמים. או איך אומרים היום למען השלום מותר לשקר. או ליתר דיוק, למען שלום מותר לשקר.

כשתשאלו את שלום האם קירות משרדו מעטרים אי אילו תעודות המעידות על תארי המקצוע או לפחות לימוד יסודי של עולם הנפש, יגחך שלום ויאמר, כי כל הטיפשים שורפים שנים על לימוד תארים ובסוף מה יוצא להם מזה?

הוא מומחה. וביסודיות קרא את כל הספרות הקיימת בעולם על נבכי הנפש, וליקט בפינצטה את החומרים החשובים באמת לעולם הטיפול, מדוע יש צורך למטפל ללמוד כמה שנים? לא חבל על הזמן שעוד מטופלים יכולים להוושע?!

לסיפור אין סיום כשם שדורשי שלום צצים בכל יום חדשים לבקרים, ואין סוף למעלליהם.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה