אשר נצטערה עמי

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
ממרחק השנים נראית לה השאלה ההיא, שאותה הפנתה אליו באותם ימים טהורים החפים מקשיים, כילדותית משהו. אך בכל-זאת, בעמקי לבה העייף מאניצי קש ומבכיות ילדים - היא יודעת שיש בה מן האמת.

נדמה כאילו דבר לא השתנה מאז אותם ימים - לפחות מהצד שלו. הוא עדיין משכים כל בוקר - כדי להגיע בזמן אל צאנו. צאן משלו ממש אין לו - עדיין נאלץ לרעות צאן זרים - אך עדיין אוהב הוא את כבשותיו, אלה הרכות, התמימות, שתמיד משיבות לו אהבה וכבוד. כבוד שבבית המדרש לא זוכה לקבל.

ומן הצד שלה - האם דומה התבן הזהוב למצעים רקומי-הזהב שבבית נעוריה? האם משתווה הגבינה החרוצה שהיא מגבנת בעמל משאריות הגבירים, שבצאנם עושה בעלה, אל מעדני המלך המשביעים שעלו על שולחן אביה?

לא. אין זה שווה בעיניה. מצבורי התבן והמאכלים העבשים ערבים למנוחת-ראשה ולחיכה העדין עשרת מונים מזה. כי ההקרבה שבהם לא לשווא היא. קורבנה הוא קורבן הדור, קורבן האומה.

היא יודעת שמרועה הצאן שלה עתיד לצאת גדול.

***

בשנים החולפות בלא שינוי כמעט מצדו, היא צופה מרחוק על תהפוכות הדור, ומקשיבה ממרחק לכוח חסדו של אביה. הוא הדל משלושת עשירי הדור, אבל בחסדיו כמעט גובר הוא על כולם. אין עני שנכנס לביתו ויוצא משעריו כשהוא רעב. מלבד בתו. בתו שבחרה לה חתן שונה ממעמדה, ממעמדו.

אבא, היא רוצה ללחוש לו לפעמים, וכי לא ממך למדתי זאת? לא ממך ראיתי את כוחו של החסד, את לבו של הטוב?

ובינתיים הטוב שלה באמת מצליח לראות את הטוב הטמון בתבן הנערם באסמם, ובינתיים הטוב שלה ממשיך להבטיח לה: יום יבוא, ואביא לך ירושלים של זהב.

וירושלים של זהב, זו האמיתית, עומדת בפני חורבנה - והיא יודעת שהטוב שהיא אוצרת אצלה עוד יפיץ מטובו ומאורו לעולמם של אנשי ירושלים.

***

לעגן של השכנות דוקר את המקום העדין שבלבה, אבל היא מוכנה לקבלו - בכל תנאי שהוא - אם בסוף הקרבתה תביא אותו לתורה.

את בכור ילדיה היא מלווה אל המלמד, משננת איתו את האותיות שמסרבות להיכנס ללב אישה הרחום - אך העיקש. את גידול כל השאר עושה לגמרי לבדה - בלי דרישה, בלי בקשה. היא מלווה אותו בעיניה כשיוצא לעוד יום מלא עמל ריקני - וממתינה בסבלנות.

צא לך בעקבי הצאן, אישי, היא מדובבת על שפתיה, ולמד מהן את צעידת העקב בצד אגודל, זו האיטית, הסבלנית. היא תשתלם לך, בסופו-של-דבר, כשתגיע לאמת.

כמו שתשתלם הסבלנות בעבורי.

***

ויום אחד הוא חוזר, ואור חדש על פניו.

מספר על טפטופיהם האיטיים, העקשניים, של המים, ועל לב האבן החזק שלו שנמס למראיהם.

היא מביטה בשחיקה הרכה שנוצרה בשקעוריות פניו, ולבה שלה מתרחב בטפטופים עדינים של דמעות-אושר.

למחרת היא מלווה את שניהם, קטן כגדול, אל בית המדרש. צופה בו איך רתיעתו המובנית מאיימת להשיבו אחור, ואיך עקשנותו החזקה מכול מצעידה אותו פנימה.

היא מוכנה לזה. כבר שנים שהיא מתכוננת לבוא היום הזה. היא תהיה איתו בזה, כפי שהייתה עד עכשיו, בסבלנות מנצחת של אישה. היא מוכנה שפרנסתם תתמעט - את שערה תמכור למען מעות אם צריך - היא מוכנב לגידול הילדים הבלעדי. היא מוכנה גם לבדידות, אם יהיה בה צורך.

כי היא יודעת: גדול יהיה האיש שלה בדור זה של חורבן, והיא תהיה עמו בזה.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אני חושבת לעשות מעין סדרה כזו, של סיפורי אשת רבי עקיבא. (גילוי נאות, את הסיפור הזה וקודמו כבר כתבתי לפני זמן מה, ורק עכשיו מפרסמת אותם כאן).
אשמח להערות גם בתחום האמינות של הסיפור ביחס למציאות שהייתה ולמדרשים.
תודה.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כתיבה יפה מאד, עדינה.
קורבנה הוא קורבן הדור, קורבן האומה.

היא יודעת שמרועה הצאן שלה עתיד לצאת גדול.
כי היא יודעת: גדול יהיה האיש שלה
מנין? ובפרט שנשמע כי לולא ידיעה זו לא היתה נשאת לו.
בכתובות סב: כתוב שהיה 'צניע ומעלי' וסיכמה עמו שילך ללמוד תורה. ותו לאו.
אנו עמלים ומקבלים שכר - על העמל, גם בלי להיות גדול הדור.
כי זה כל האדם - לעשות רצון בוראו. נקודה. ההישגים? - לא מעניינים, כי הם ממילא לא שלנו.
קצת צרם לי בסיפור כ"כ יפה ומשובח.
וירושלים של זהב, זו האמיתית, עומדת בפני חורבנה
גדול יהיה האיש שלה בדור זה של חורבן,
רחל ידעה שירושלים הולכת ליחרב?
משננת איתו את האותיות שמסרבות להיכנס ללב אישה הרחום
מנין זאת שרבי עקיבא היה קשה תפיסה בתחילת דרכו?
כתוב שלקח משל מהאבן והמים על לבו, ולא על מוחו. ומיד אחר כך התחיל ללמוד.
אך לא כתוב שהתקשה בהבנה.
תיקון: מעיון באבות דר"נ (ו ב) יש קצת משמעות כזו מהמילים 'ולא שנה' וכן מ'חזר' ללמוד תורה.
היא מוכנב לגידול הילדים הבלעדי.
מוכנה.
אני חושבת לעשות מעין סדרה כזו, של סיפורי אשת רבי עקיבא.
הצעה לכותרת משנה (אדר"נ שם). "עתיד רבי עקיבא לחייב את כל העניים בדין... אלא אומרים להם: מפני שזכתה רחל אשתו".
בהצלחה לך ובציפייה לנו.
רק שאלה - למה לא באשכול אחד?
 

אסתי H

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה והפקת סרטים
מקסים, מאוד מכניס לזמן ולמקום,
פתאום עלתה לי שאלה מיהו הבן?
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מנין? ובפרט שנשמע כי לולא ידיעה זו לא היתה נשאת לו.
בכתובות סב: כתוב שהיה 'צניע ומעלי' וסיכמה עמו שילך ללמוד תורה. ותו לאו.
אנו עמלים ומקבלים שכר - על העמל, גם בלי להיות גדול הדור.
כי זה כל האדם - לעשות רצון בוראו. נקודה. ההישגים? - לא מעניינים, כי הם ממילא לא שלנו.
קצת צרם לי בסיפור כ"כ יפה ומשובח.
נכון. זו נקודה שאני צריכה לברר, מה אשת רבי עקיבא (שלא בטוח ששמה היה רחל) ידעה שיצא ממנו.
רחל ידעה שירושלים הולכת ליחרב?
אם זכור לי נכון, זו כבר הייתה תקופה של טרום חורבן. כלבא שבוע אביה היה אחד מעשירי ירושלים שפרנס את אנשיה בזמן המצור. אבל נכון, מן הסתם היא לא יכלה לשער שירושלים תיחרב ממש.
מנין זאת שרבי עקיבא היה קשה תפיסה בתחילת דרכו?
כתוב שלקח משל מהאבן והמים על לבו, ולא על מוחו. ומיד אחר כך התחיל ללמוד.
אך לא כתוב שהתקשה בהבנה.
תיקון: מעיון באבות דר"נ (ו ב) יש קצת משמעות כזו מהמילים 'ולא שנה' וכן מ'חזר' ללמוד תורה.
נכון. צריכה לבדוק את העניין.
כתיבה יפה מאד, עדינה.


מנין? ובפרט שנשמע כי לולא ידיעה זו לא היתה נשאת לו.
בכתובות סב: כתוב שהיה 'צניע ומעלי' וסיכמה עמו שילך ללמוד תורה. ותו לאו.
אנו עמלים ומקבלים שכר - על העמל, גם בלי להיות גדול הדור.
כי זה כל האדם - לעשות רצון בוראו. נקודה. ההישגים? - לא מעניינים, כי הם ממילא לא שלנו.
קצת צרם לי בסיפור כ"כ יפה ומשובח.


רחל ידעה שירושלים הולכת ליחרב?

מנין זאת שרבי עקיבא היה קשה תפיסה בתחילת דרכו?
כתוב שלקח משל מהאבן והמים על לבו, ולא על מוחו. ומיד אחר כך התחיל ללמוד.
אך לא כתוב שהתקשה בהבנה.
תיקון: מעיון באבות דר"נ (ו ב) יש קצת משמעות כזו מהמילים 'ולא שנה' וכן מ'חזר' ללמוד תורה.

מוכנה.

הצעה לכותרת משנה (אדר"נ שם). "עתיד רבי עקיבא לחייב את כל העניים בדין... אלא אומרים להם: מפני שזכתה רחל אשתו".
בהצלחה לך ובציפייה לנו.
רק שאלה - למה לא באשכול אחד?
כי זה לא ממש לפי הסדר... בסוף כוונתי לאגד את זה לקובץ אחד. אם אצליח לכתוב הרבה סיפורים.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מקסים!
קראתי בעיון.
כתיבה עדינה ויפה במיוחד, נוגעת.
לא בקיאה במדרשים, אך האם רבי עקיבא התחיל ללמוד מיד, יום לאחר שראה את המים?
קצת עצבן אותי הניסוח כאן, אבל לא בטוח שזה באמת דורש שינוי
היא מוכנה לזה. כבר שנים שהיא מתכוננת לבוא היום הזה. היא תהיה איתו בזה, כפי שהייתה עד עכשיו,
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מקסים!
קראתי בעיון.
כתיבה עדינה ויפה במיוחד, נוגעת.
לא בקיאה במדרשים, אך האם רבי עקיבא התחיל ללמוד מיד, יום לאחר שראה את המים?
קצת עצבן אותי הניסוח כאן, אבל לא בטוח שזה באמת דורש שינוי
שאלה טובה. זכור לי מלשון המדרש שכן, אבל אני לא בטוחה. צריכה לבדוק.
קצת עצבן אותי הניסוח כאן, אבל לא בטוח שזה באמת דורש שינוי
אנסה לראות אם אפשר לשנות.
תודה!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  20  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה