חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

rivki a

משתמש רשום
חירם חי עד ימי דוד המלך [מד"ר וישב פה ד ] והוא חירם העדולמי הוא חירם רעהו של דוד 1200 שנה
נעמה כתוב בפסוק שנולדה לפני שת [בראשית ד יט-כה] נעמה יצאה מהתיבה [אשת נח צא אתה ואשתך ]
מלידת שת עד אחר המבול [שת נולד קל ליצירה המבול היה אלף תרנו ] לפחות 1526 שנים היא חיתה הכי הרבה...
 

סבא ישראל

משתמש מקצוען
חירם חי עד ימי דוד המלך [מד"ר וישב פה ד ] והוא חירם העדולמי הוא חירם רעהו של דוד 1200 שנה
נעמה כתוב בפסוק שנולדה לפני שת [בראשית ד יט-כה] נעמה יצאה מהתיבה [אשת נח צא אתה ואשתך ]
מלידת שת עד אחר המבול [שת נולד קל ליצירה המבול היה אלף תרנו ] לפחות 1526 שנים היא חיתה הכי הרבה...
הכי הרבה מכולם?
קין חי אלף תרנ"ו

[מד"ר כי תשא שחי עד המבול]
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לא הבנתי
מי חי יותר קין או נעמה?
הוא התכוין שקין הוא הזקן המופלג בגברים, ונעמה בנשים.
זה מוכרח בפסוקים וזה דעה אחת במדרש
גם ההכרח בפסוקים הוא רק לפי הדרש שהחירם ההוא זה אותו החירם השני.
אבל זה שיש מחלוקת על קין, זה נכון, ונותן עדיפות לחירם.
 

rivki a

משתמש רשום
הרדק כתב 250 שנה היתה מיורדי מצרים בישרה שיוסף חי כתוב בפנחס שיצאה ממצרים 40 שנה במדבר 210 שנים היו במצרים ס"ה 250
בשמואל א כ שהגנה על עיר אחת במרד על דוד המלך 480 שנה אחרי יצ"מ +210 690
כתוב במדרש 686 שנה
בפסיקתא דרב כהנא ר יוחנן כ המחיצות בים סוף לא ראו אחד את השני בלי חלונות אמרה לו סרח אני הייתי וראיתי חלונות סך הכל מסרח בת אשר עד ר יוחננן 2000 שנה
גם סרח (שרח) בת אשר עד ימי דוד המלך
זה רק 686 שנים
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
גם סרח (שרח) בת אשר עד ימי דוד המלך
זה יוצא בסביבות 700 שנה, עדיין צעירה..
עשרה אנשים נכנסו חיים לגן עדן.
ולתועלת כולם הנה המקור:
תשעה נכנסו בחייהם לגן עדן, ואילו הן, חנוך, אליהו, ומשיח, ואליעזר עבד אברהם, ועבד מלך הכושי, וחירם מלך צור, ויעבץ בן בנו של ר' יהודה הנשיא, וסרח בת אשר, ובתיה בת פרעה, ויש אומרים, הוצא חירם מלך צור, והכנס תחתיו ר' יהושע בן לוי. (מסכת דרך ארץ סוף פרק א).
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מאוד מסקרן.
אפשר מקור מדויק?
אולי בשלח יא, יג
זה מה שכתוב שם:
פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא יא - ויהי בשלח

[יג] ר' יוחנן הוה יתיב דרש כיצד היו המים עשויין לישר' כחומה. דרש ר' יוחנן כאילין קנקילייא. אדיקת שרח בת אשר ואמרת תמן הוינא ולא הוון אלא כאילין אמפומטא.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אולי בשלח יא, יג
זה מה שכתוב שם:
פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא יא - ויהי בשלח

[יג] ר' יוחנן הוה יתיב דרש כיצד היו המים עשויין לישר' כחומה. דרש ר' יוחנן כאילין קנקילייא. אדיקת שרח בת אשר ואמרת תמן הוינא ולא הוון אלא כאילין אמפומטא.
היות שהיא נכנסה חיה לגן עדן היא יכולה להציץ עלינו (אדיקת) גם היום
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ויש מדרש ששם בן נח אכל מעץ החיים וחי לעולם או עד זמן שלמה המלך.
אצלי כתוב בספר תורה:
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת שֵׁם שֵׁם בֶּן מְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת אַרְפַּכְשָׁד שְׁנָתַיִם אַחַר הַמַּבּוּל: וַיְחִי שֵׁם אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת אַרְפַּכְשָׁד חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה וַיּוֹלֶד בָּנִים וּבָנוֹת:
ואם אני עושה חשבון מסובך, יוצא שחי 600 שנה.

וזכור לי שיש מאמר של הרב וייס [נדפס בסוף ספר רב פעלים של בן הגר"א, שנדפס מחדש], שהמדרש ההוא אינו מחז"ל. בל"נ אבדוק.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אצלי כתוב בספר תורה:
אֵלֶּה תּוֹלְדֹת שֵׁם שֵׁם בֶּן מְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת אַרְפַּכְשָׁד שְׁנָתַיִם אַחַר הַמַּבּוּל: וַיְחִי שֵׁם אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת אַרְפַּכְשָׁד חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה וַיּוֹלֶד בָּנִים וּבָנוֹת:
ואם אני עושה חשבון מסובך, יוצא שחי 600 שנה.

וזכור לי שיש מאמר של הרב וייס [נדפס בסוף ספר רב פעלים של בן הגר"א, שנדפס מחדש], שהמדרש ההוא אינו מחז"ל. בל"נ אבדוק.
מהפסוק אין ראיה שהוא מת, כי מתכוונים לחיים הרגילים שלו, כי לאחר מכן הוא הלך לאיזה מדבר "לא חי ולא מת ולא יכול לנוע ממקומו" עד ששלמה המלך ביקש עליו רחמים שימות וקבר אותו (זכרון שמואל להרב שמואל לוינסון, קובץ חידו"ת בסוף ספר בכור שור).​
המודד שלי לסיפור אם הוא אמיתי או לא - הוא, האם "גדולי עולם" ציטטו זאת כעובדה מוגמרת!
והיות ובעל הבני יששכר זצוק"ל מביא זאת בקצרה פעמיים בספרו אגרא דכלה, אני יודע שזה אמיתי.​
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
זה יוצא בסביבות 700 שנה, עדיין צעירה..

ולתועלת כולם הנה המקור:
תשעה נכנסו בחייהם לגן עדן, ואילו הן, חנוך, אליהו, ומשיח, ואליעזר עבד אברהם, ועבד מלך הכושי, וחירם מלך צור, ויעבץ בן בנו של ר' יהודה הנשיא, וסרח בת אשר, ובתיה בת פרעה, ויש אומרים, הוצא חירם מלך צור, והכנס תחתיו ר' יהושע בן לוי. (מסכת דרך ארץ סוף פרק א).
ובילקוט שמעוני (יחזקאל רמז שסז) בשם מדרש: שלשה עשר הם שלא טעמו טעם מיתה, אלו הם חנוך, ואליעזר עבד אברהם, ומתושלח, וחירם מלך צור, ועבד מלך הכושי, ובתיה בת פרעה, וסרח בת אשר, ושלשה בני קרח, ואליהו ז"ל, ומשיח, ור' יהושע בן לוי.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וזכור לי שיש מאמר של הרב וייס [נדפס בסוף ספר רב פעלים של בן הגר"א, שנדפס מחדש], שהמדרש ההוא אינו מחז"ל. בל"נ אבדוק.
ראיתי את הכתבה של הרב יצחק ישעיהו ווייס בקונטרס ברכת אלישע (ח"א עמוד ק"מ) שם הוא טוען שהסיפור עם שם בן נח ושלמה המלך בדוי, אבל גם הוא מודה שיש מקור קדום מחז"ל ששם בן נח חי לעולם וכדברי הבני יששכר זצוק"ל בספרו אגרא דכלה.​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ברשותכם אביעה חידות

1) מהיכן אפשר אולי להוכיח שיוסף מוקיר שבת זכה לגילוי אליהו?
2) מי הסתתר בתוך קליפת רימון?
3) את מי שמו בתוך עור של כבש?
4) מצא מקור בחז"ל לתחביב הילדים לערוך טקס לויה לשקצים?
5) צדיק בעל רוח הקודש שיודע שבנו גלגול של אביו, האם מחויב האב "בכיבוד אב"?
6) באיזה פסוק יש את כל כ"ב האותיות כולל מנצפ"ך?
 
נערך לאחרונה ב:

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
1) מהיכן אפשר אולי להוכיח שיוסף מוקיר שבת זכה לגילוי אליהו?
בגמ׳ בשבת קי״ט ע״א בסוף מעשה דיוסף מוקיר שבי אי׳ ״פגע ביה ההוא סבא, אמר מאן דיזיף שבתא פרעיה שבתא״. והתוס׳ בחולין (דף ו׳ ע״א) כתבו ״י״מ דכ״מ שהוא מזכיר ההוא סבא הוא אליהו״.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה