חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הקב"ה מסר את איוב לשטן כדי שהשטן לא יפריע (מדרש רבה)
תיקון טעות
אחר הדברים האלה וכו' מה הרהר נתיירא מן הייסורים אמר לו הקב"ה אינך צריך כבר נולד מי שיקבלם, את עוץ בכורו (ב"ר פרשה נ"ו סי' ד')
אמר לו הקב"ה לאברהם חייך יסורין קשים ונסיונין אחרים היו ראויין לבא עליך, ועכשיו אינן באין, אלו הן יסורין שבאו על איוב היו ראויין לבא על אברהם, שכן הוא נסמך לפרשת ויהי אחר הדברים האלה ויגד לאברהם וגו' את עוץ בכורו וגו', והוא איוב, שנאמר איש היה בארץ עוץ איוב שמו, א"ל הקב"ה לאברהם לך אכול בשמחה לחמך וגו' כי כבר רצה אלקים את מעשיך. (במדב"ר פרשה י"ז סי' ב' תנחומא ישן שלח אות כז)​
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
8. איזה מלאך עזר לאברהם להשיג את המלכים, ואיפה זה מרומז?
ויחלק עליהם לילה, א"ר יוחנן אותו מלאך שנזדמן לו לאברהם לילה שמו, שנאמר והלילה אמר הורה גבר (סנהדרין צו.)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
3. מי מנכדי יעקב (לא נין) היה מבאי הארץ, ואיך זה קשור לפרשתנו?
נין: וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה. צא וחשוב דורותיו יהודה, פרץ, חצרון, וכלב בן חצרון מבאי הארץ היה (רש"י לך-לך טו, טז)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
2. מה הקשר בין איוב לאי עקידת יצחק?
אולי עוד משהו שקשור: א"ר יוחנן: גדול הנאמר באיוב יותר ממה שנאמר באברהם, דאילו באברהם כתיב: כי עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה, ובאיוב כתיב: איש תם וישר ירא אלהים (ב"ב טו, ב).
יש עוד בחז"ל ובפוסקים!
יש עולם ומלואו. הנה מה שקיבצתי:

רבי יעקב בר אחא בשם רבי יסא לעולם אין העולם עומד אלא על הקרבנות (ירושלמי תענית ד, ב).

ומתחת זרעת עולם אלו ישראל שהן תקפו שלעולם שעליהם העולם עומד: (מדרש תנאים לבראשית לג, כז, שמו"ר תצוה לח, ד על פסוק זה).

הא למדת שהעולם לא נתיסד אלא על התורה והקב"ה נתנה לישראל שיתעסקו בה ובמצותיה יומם ולילה שנא' והגית בו יומם ולילה (יהושע א) ואומר כי אם בתורת ה' חפצו וגו' והיה כעץ שתול על פלגי מים וגו' (תהלים א'), שבשביל שומרי התורה העולם עומד שכן אמרה חנה כי לה' מצוקי ארץ (שמואל א' ב') ומי הם מצוקי ארץ אלו שומרי התורה שבזכותם הושתת התורה שנאמר וישת עליהם תבל, (תנחומא תחילת בראשית).

בטנך ערימת חטים, מה ערימה זו יש בה מחיה לעולם אף סנהדרין בזכותן היה העולם עומד. (תנחומא כי תשא ב).

אל יקנא לבך בחטאים, אמר הקדוש ברוך הוא קנא לי, שאילולי הקנאה אין העולם עומד, ואין אדם נושא אשה, ואינו בונה בית, שאילולי שקנא אברהם, לא היה קונה שמים וארץ, ואימתי קנא שאמר למלכי צדק כיצד יצאת מן התיבה, אמר ליה בצדקה שהיינו עושים שם, אמר לו וכי מה צדקה היה לכם לעשות בתיבה, וכי עניים היו שם, והלא לא היו שם אלא נח ובניו, ולמי הייתם עושין צדקה, אמר ליה על הבהמה ועל החיה ועל העוף, לא היינו ישנים, אלא נותנים היינו לפני זה ולפני זה כל הלילה, אותה שעה אמר אברהם ומה אילולי שעשו צדקה עם בהמה וחיה ועוף לא היו יוצאין, וכיון שעשו צדקה יצאו, ואני אם אעשה עם בני אדם על אחת כמה וכמה, באותה שעה נטע אשל בבאר שבע, אכילה שתיה לויה, וכן אמר שלמה וראיתי אני את כל עמל (קהלת ד ד), לכך נאמר אל יקנא לבך בחטאים. (מדרש תהלים לז).

הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הֶחֱרִיט לְפָנָיו אֶת הָעוֹלָם וְלֹא הָיָה עוֹמֵד, עַד שֶׁבָּרָא אֶת הַתְּשׁוּבָה: (פרקי דר"א פ"ג).

כָּל הַמַּזָּלוֹת מְשָׁרְתִים לְמוֹלַד הַלְּבָנָה וּלְתוֹלְדוֹת בְּנֵי אָדָם, וַעֲלֵיהֶם הָעוֹלָם עוֹמֵד. (פרקי דר"א פ"ז).

אִם יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִים בָּעוֹלָם, בְּצִדְקָתָם הָעוֹלָם עוֹמֵד. (פרקי דר"א פכ"ה).

אין העולם מתגדל אלא במים, ואילמלי מים אין העולם עומד, (תנא דבי אליהו רבה יח).

וכל העולם עומד על עמוד אחד וצדיק שמו שנא' וצדיק יסוד עולם, ואותו עמוד וכל העולם כלו עומד על סנפיר אחד של לויתן וכו', (אוצר מדרשים, ברייתא מעשה בראשית).

אילו עשר ספירות בלימה שעליהם העולם עומד. (אוצר מדרשים, רבי פינחס בן יאיר).

(ה') שלש מדות טובות ברא הקדוש ברוך הוא בעולמו, ואלו הן יצר הרע וקנאה ורחמים. אם אין יצר הרע אין כל בריה מתעסק בפריה ורביה, אם אין קנאה אין כל בריה מתעסק בנטיעה, אם אין הרחמים אין העולם עומד. (אוצר מדרשים, שלשה וארבעה).

וכך היה המעשה ששאלה המלכות את ר' עקיבא על מה העולם עומד, א"ל על הרוח, א"ל הראיני, א"ל הביאו לי גמלים טעוני מלח, הוליכם בכל פנות הבית, אמר להם מה אתם רואים, א"ל גמלים טעוני מלח, אמר להם הביאו לי חבל, הביאו לו חבל וכרך בצוואריהם, נתן החבל לשני בני אדם, אמר להם זה ימשוך מכאן וזה ימשוך מכאן, עד שחנקן, אחר שחנקן א"ל העמידו אותם, א"ל אתה הוא חכם היהודים אחר שחנקת אותם אתה אומר העמידו אותם? א"ל ומה חסרתם מהם כ"א הרוח, הא למדת שאין העולם עומד אלא ברוח שהיא מעולה ומשובחת. (אוצר מדרשים, תמורה).

וכנה אשר נטעה ימינך, באיזה זכות העולם עומד ר' אבא בר כהנא אומר בזכות מלכי בית דוד אשר הכינני, ר' לוי אמר בזכות התורה המכוננת בארון, ורבנן אמרין בזכות ישראל ותכונן את עמך ישראל לך עד עולם. (ילקוט שמעוני תהלים רמז תתכט).

ואלא עלמא אמאי קא מקיים? אקדושה דסידרא ואיהא שמיה רבא דאגדתא, שנא': ארץ עפתה כמו אופל צלמות ולא סדרים, הא יש סדרים - תופיע מאופל. (סוטה מט, א).
 

יוחנן ק

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
UX UI

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
הקב"ה מסר את איוב לשטן כדי שהשטן לא יפריע (מדרש רבה)
יש!!
אליעזר, יעקב ואבישי בן צרויה
מקור: מסכת סנהדרין, דף צ"ה, עמוד א.
ר' עזריאל רבו של הרמב"ן בא אצלו בקפיצת הדרך (סדר הדורות, שם הגדולים). מהרח"ו עשה קפיצת הדרך והלך לדמשק (שם הגדולים מערכת ח')​
יש!
יש גם בירושלמי מעשה שני ה ב, סיפר על אחד שמצא את עצמו בבל אחרי שרדף אחרי שורו,

בהקשר לגמרא בסנהדרין מעניין, כי אבל יש חז"ל שתנחומא ישן ויצא ח' בו מופיע ארבעה שקפצה להם הארץ ומוסיף אברהם, מצורף!

כן!
 

קבצים מצורפים

  • אברהם קפצה הארץ!.png
    אברהם קפצה הארץ!.png
    KB 130.7 · צפיות: 22
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
יש עולם ומלואו. הנה מה שקיבצתי:

רבי יעקב בר אחא בשם רבי יסא לעולם אין העולם עומד אלא על הקרבנות (ירושלמי תענית ד, ב).

ומתחת זרעת עולם אלו ישראל שהן תקפו שלעולם שעליהם העולם עומד: (מדרש תנאים לבראשית לג, כז, שמו"ר תצוה לח, ד על פסוק זה).

הא למדת שהעולם לא נתיסד אלא על התורה והקב"ה נתנה לישראל שיתעסקו בה ובמצותיה יומם ולילה שנא' והגית בו יומם ולילה (יהושע א) ואומר כי אם בתורת ה' חפצו וגו' והיה כעץ שתול על פלגי מים וגו' (תהלים א'), שבשביל שומרי התורה העולם עומד שכן אמרה חנה כי לה' מצוקי ארץ (שמואל א' ב') ומי הם מצוקי ארץ אלו שומרי התורה שבזכותם הושתת התורה שנאמר וישת עליהם תבל, (תנחומא תחילת בראשית).

בטנך ערימת חטים, מה ערימה זו יש בה מחיה לעולם אף סנהדרין בזכותן היה העולם עומד. (תנחומא כי תשא ב).

אל יקנא לבך בחטאים, אמר הקדוש ברוך הוא קנא לי, שאילולי הקנאה אין העולם עומד, ואין אדם נושא אשה, ואינו בונה בית, שאילולי שקנא אברהם, לא היה קונה שמים וארץ, ואימתי קנא שאמר למלכי צדק כיצד יצאת מן התיבה, אמר ליה בצדקה שהיינו עושים שם, אמר לו וכי מה צדקה היה לכם לעשות בתיבה, וכי עניים היו שם, והלא לא היו שם אלא נח ובניו, ולמי הייתם עושין צדקה, אמר ליה על הבהמה ועל החיה ועל העוף, לא היינו ישנים, אלא נותנים היינו לפני זה ולפני זה כל הלילה, אותה שעה אמר אברהם ומה אילולי שעשו צדקה עם בהמה וחיה ועוף לא היו יוצאין, וכיון שעשו צדקה יצאו, ואני אם אעשה עם בני אדם על אחת כמה וכמה, באותה שעה נטע אשל בבאר שבע, אכילה שתיה לויה, וכן אמר שלמה וראיתי אני את כל עמל (קהלת ד ד), לכך נאמר אל יקנא לבך בחטאים. (מדרש תהלים לז).

הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הֶחֱרִיט לְפָנָיו אֶת הָעוֹלָם וְלֹא הָיָה עוֹמֵד, עַד שֶׁבָּרָא אֶת הַתְּשׁוּבָה: (פרקי דר"א פ"ג).

כָּל הַמַּזָּלוֹת מְשָׁרְתִים לְמוֹלַד הַלְּבָנָה וּלְתוֹלְדוֹת בְּנֵי אָדָם, וַעֲלֵיהֶם הָעוֹלָם עוֹמֵד. (פרקי דר"א פ"ז).

אִם יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִים בָּעוֹלָם, בְּצִדְקָתָם הָעוֹלָם עוֹמֵד. (פרקי דר"א פכ"ה).

אין העולם מתגדל אלא במים, ואילמלי מים אין העולם עומד, (תנא דבי אליהו רבה יח).

וכל העולם עומד על עמוד אחד וצדיק שמו שנא' וצדיק יסוד עולם, ואותו עמוד וכל העולם כלו עומד על סנפיר אחד של לויתן וכו', (אוצר מדרשים, ברייתא מעשה בראשית).

אילו עשר ספירות בלימה שעליהם העולם עומד. (אוצר מדרשים, רבי פינחס בן יאיר).

(ה') שלש מדות טובות ברא הקדוש ברוך הוא בעולמו, ואלו הן יצר הרע וקנאה ורחמים. אם אין יצר הרע אין כל בריה מתעסק בפריה ורביה, אם אין קנאה אין כל בריה מתעסק בנטיעה, אם אין הרחמים אין העולם עומד. (אוצר מדרשים, שלשה וארבעה).

וכך היה המעשה ששאלה המלכות את ר' עקיבא על מה העולם עומד, א"ל על הרוח, א"ל הראיני, א"ל הביאו לי גמלים טעוני מלח, הוליכם בכל פנות הבית, אמר להם מה אתם רואים, א"ל גמלים טעוני מלח, אמר להם הביאו לי חבל, הביאו לו חבל וכרך בצוואריהם, נתן החבל לשני בני אדם, אמר להם זה ימשוך מכאן וזה ימשוך מכאן, עד שחנקן, אחר שחנקן א"ל העמידו אותם, א"ל אתה הוא חכם היהודים אחר שחנקת אותם אתה אומר העמידו אותם? א"ל ומה חסרתם מהם כ"א הרוח, הא למדת שאין העולם עומד אלא ברוח שהיא מעולה ומשובחת. (אוצר מדרשים, תמורה).

וכנה אשר נטעה ימינך, באיזה זכות העולם עומד ר' אבא בר כהנא אומר בזכות מלכי בית דוד אשר הכינני, ר' לוי אמר בזכות התורה המכוננת בארון, ורבנן אמרין בזכות ישראל ותכונן את עמך ישראל לך עד עולם. (ילקוט שמעוני תהלים רמז תתכט).
חזק ביותר!!!!!! נכתב הרבה ממה שלא היה ידוע לי!!
הבאתי את הידוע ממסכת אבות
אחד הפירושים על ''תולה ארץ על בלימה'' זה שהעולם עומד על מי שבולם פיו בשעת מריבה
וכמובן יש עוד...
ואלא עלמא אמאי קא מקיים? אקדושה דסידרא ואיהא שמיה רבא דאגדתא, שנא': ארץ עפתה כמו אופל צלמות ולא סדרים, הא יש סדרים - תופיע מאופל. (סוטה מט, א).
הארץ על מה עומדת? על העמודים וכו', וחכ''א על י''ב עמודים עומדת וכו', וי''א ז' עמודים וכו', ר''א בן שמוע אומר על עמוד אחד וצדיק שמו, שנאמר וצדיק יסוד עולם.​

בול לזה חיכיתי, יפה מאוד!!!!

אפשר גם לציין לחז"ל 'בשביל ישראל/התורה שנקראים ראשית וכו'
וגם כה אמר יי אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
נין: וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה. צא וחשוב דורותיו יהודה, פרץ, חצרון, וכלב בן חצרון מבאי הארץ היה (רש"י לך-לך טו, טז)
אבל יש יותר קרוב ממש נכדים של יעקב, אחד זה:
מנכדות יעקב: סרח בת אשר?
והשני זה???
קראתו יקותיאל
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בהקשר לגמרא בסנהדרין מעניין, כי אבל יש חז"ל שתנחומא ישן ויצא ח' בו מופיע ארבעה שקפצה להם הארץ ומוסיף אברהם, מצורף!
אבל זה לא אותו סוג של קפיצה, ולכן כאן נמנו שלשה וכאן ארבעה. האריך בזה מהרח"ו בשער המאמרים (מהדורת אהבת שלום עמ' רמ).
ושם כתב להקשות מה החידוש בקפיצה ההיא, והרי גם בזמנינו אפשר לעשות כן (לו בעצמו קפצה הארץ, כעדותו במקום אחר).
אפשר גם לציין לחז"ל 'בשביל ישראל/התורה שנקראים ראשית וכו'
וגם כה אמר יי אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי
אכן, זה נכלל ברשימה ההיא (לא הבאתי מקורות כפולים, רק את העניינים השונים).
יש גם לשונות שונים על התורה, כמו 'עומלי תורה' 'עוסקי תורה' וכדומה. והכל נכלל ב'תורה' עצמה.
 

אבי אברהמי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים
4. מתי יצא שגם אם מישהו עשה מזונות על עוגה, יברך בסוף ברהמ"ז?
נמלך
אכל פס הבאה בכיסנין, עשה מזונות לפחות משיעור קביעת סעודה, ואז נמלך לאכול עוד שהוא פחות משקביעת סעודה, ויחד עם מה שאכל בהתחלה כן יש שיעור קביעת סעודה, ובסוף מברך ברכה"ז!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה