חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
משה רבינו כשלימד את בנ"י מהן החיות הכשרות ושאינן?
ברור. וזה הרמז: זאת..
זאת החיה אשר תאכלו, מלמד שהראה להם משה באצבע: זאת תאכלו וזאת לא תאכלו. והיו העם תמהים ושואלים זה לזה מנין בא עם רב זה, והיו חיות השדה מתייראות מהן, לקיים מה שנאמר: לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי. כיון שסיים משה דבריו לישראל, היו שבות להן כל אחת ואחת למקומה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
שרה, רבקה, רחל, חנה, אשת מנוח, האישה השונמית, העיר ירושלים.
בפסיקתא דרב כהנא (פיסקא כ): שבע עקרות הן: שרה, רבקה, רחל, ולאה, ואשתו של מנוח, וחנה, וציון.
ולא מוזכר שם השונמית. אמנם מוזכר בדברים רבה פרשת האזינו (י, ג): כיצד כל מה שהקב"ה עושה הצדיקים עושים, כיצד, הקב"ה פוקד עקרות ואלישע פקד את השונמית, מנין שנאמר למועד הזה כעת חיה את חובקת בן.
האם יש מקור שבו השונמית נזכרת בין שבע העקרות?​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מתאמרי מעשה (אולי בדיחה)
בדיחה זה ודאי לא, מאחר שצדיקים סיפרו זאת!!!
שביקש ממנו תשלום ענק, וכשנמרוד שאלו למה זאת, אמר לו אברהם, שתמיד עשה הנחה לכל העוברים שהתארחו ולא ביקש תשלום, ואז כולם הפטירו לו 'בורא העולם ישלם לך', ולכן אתה שמדומיין שאתה הבורא, נא שלם לי על הכול!​
הנה מקור:
תודה על המקורות הנ"ל, אני ראיתיו בספר מהר"י מבעלזא, וזה לשונו:
וירק את חניכיו ילידי ביתו, איתא במדרש רבה (פרשה מ"ג) אמר אצא ואפול על קדוש שמו של מקום. וצריך להבין איזה קדוש ה' הוא כשיציל את לוט. וי"ל דאיתא שנמרוד היה פעם אצל אברהם ואכל ושתה חודש ימים, כשרצה ללכת דרש ממנו אברהם שישלם לו, אמר נמרוד לאברהם: הלא שמעתי שאתה מאכיל ומשקה בחנם לכולם, ולמה אני גרוע מכולם? ענהו אברהם: אמת היא שאני מכניס אורחים, אבל רק לאנשים ולא לאל, ואתה אומר שאתה אל, ע"כ צריך אתה לשלם. שאל נמרוד: כמה אני צריך לשלם? הוציא אברהם הפנקס שהיה רשום שם כמה הוציא על כל אורחיו במשך כל השנים, ואת החשבון הזה דרש מנמרוד שישלם, והוסיף אברהם שבשעה שהאורחים נפטרים ממנו הם מברכים אותו שהאל ישלם לך כפלים ממה שנתת לנו, וכיון שלדבריך אתה אל, צריך אתה לקיים את מה שהם ברכוני, אמנם יכול אתה להיפטר בלא תשלום אם תחתום לי שאינך אל, בלית ברירה נתן לו נמרוד כתב חתום בכתב ידו שהוא רק בשר ודם ולא אל. הכריז אברהם בכל המדינה שנמרוד הודה לו שאינו אל, ויהי הדבר לחרפה גדולה לנמרוד, ולא היה יכול לעשות מאומה לאברהם, ולכן כאשר שבה נמרוד את לוט, היה בדעתו לסבב עמו בכל המקומות ולאלצו להכחיש את מה שאברהם הכריז, כי איתא במדרש (פרשה מ"א) שקלסתר פניהם של לוט ושל אברהם היה דומה, והיה בדעתו לומר שהנה אברהם בידו והוא מודה באלהותו, והכתב שנתפרסם בזמנו הוא מזויף, ולכן רצה אברהם להציל את לוט כדי לקדש שם ה'.​
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איך יתכן שאדם יושב בסוכה פסולה, ואומר פרק תהילים, ולפתע הסוכה נהיית כשירה.?
כשמסר פעם הגאון רבי שמואל רוזובסקי זצ"ל שיעור בישיבת פוניבז' בימי 'ירחי כלה', על הסוגיא ד'מיגו שהוא דופן לסוכה הוי דופן לשבת' (סוכה ז, א), השתתף בין מקשיבי השיעור יהודי פשוט והמוני, ודימה ועירבב בין שני ענינים בש"ס שאינם קשורים זה לזה כלל. ושאל מהראש ישיבה דהרי "מיגו להוציא לא אמרינן?"...

הציבור שהבין את ריחוק הענינים החל לחייך, אך רבי שמואל רצה לשמור על כבודו, הוא נשאר רציני ועל אתר ענה לו בחביבות:

"קושיא נפלאה, אך מיגו להוציא ולהכניס אמרינן"!... השואל נהנה מהדברים, והשיעור המשיך.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
כשמסר פעם הגאון רבי שמואל רוזובסקי זצ"ל שיעור בישיבת פוניבז' בימי 'ירחי כלה', על הסוגיא ד'מיגו שהוא דופן לסוכה הוי דופן לשבת' (סוכה ז, א), השתתף בין מקשיבי השיעור יהודי פשוט והמוני, ודימה ועירבב בין שני ענינים בש"ס שאינם קשורים זה לזה כלל. ושאל מהראש ישיבה דהרי "מיגו להוציא לא אמרינן?"...

הציבור שהבין את ריחוק הענינים החל לחייך, אך רבי שמואל רצה לשמור על כבודו, הוא נשאר רציני ועל אתר ענה לו בחביבות:

"קושיא נפלאה, אך מיגו להוציא ולהכניס אמרינן"!... השואל נהנה מהדברים, והשיעור המשיך.
החידה ותשבתו ראיתי בשם הגאון ר' אברהם גניחובסקי
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כשמסר פעם הגאון רבי שמואל רוזובסקי זצ"ל שיעור בישיבת פוניבז' בימי 'ירחי כלה', על הסוגיא ד'מיגו שהוא דופן לסוכה הוי דופן לשבת' (סוכה ז, א), השתתף בין מקשיבי השיעור יהודי פשוט והמוני, ודימה ועירבב בין שני ענינים בש"ס שאינם קשורים זה לזה כלל. ושאל מהראש ישיבה דהרי "מיגו להוציא לא אמרינן?"...

הציבור שהבין את ריחוק הענינים החל לחייך, אך רבי שמואל רצה לשמור על כבודו, הוא נשאר רציני ועל אתר ענה לו בחביבות:

"קושיא נפלאה, אך מיגו להוציא ולהכניס אמרינן"!... השואל נהנה מהדברים, והשיעור המשיך.
לא הבנתי את הפתרון מה זה קשור לפרק תהלים?
 

נוצר חסד

משתמש מקצוען
D I G I T A L
לא הבנתי את הפתרון מה זה קשור לפרק תהלים?
מזמור שיר ליום השבת הוא הפרק, כמקבח על עצמו שבת הסוכה נעשית כשרה מדין מגו דהווי גופן לעניין שבת
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
מזמור שיר ליום השבת הוא הפרק, כמקבח על עצמו שבת הסוכה נעשית כשרה מדין מגו דהווי גופן לעניין שבת
נכון
זו התשובה של ר' אברהם
צריך להוסיף הערה קטנה פשוטה
דקיי"ל שסוכה שאינו כשרה אלא על ידי מיגו דהוי דופן לשבת הוי דופן לסוכה, אינה כשרה אלא בשבת של חג,
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ממה שאני ראיתי, כתוב שכל חיה שהיה רואה את הבגדים הנ"ל (שנמרוד ירש מחם שגנבו בתיבה מנח) היה ניצוד, אבל לא כתוב שכל החיות שבעולם התקבצו אליו. (עיין 'פרקי דרבי אליעזר' פרק כד ד"ה רבי יהודה, 'ספר הישר' פרשת נח ד"ה ויהי ביום דבר)​
אמנם לא כתוב בפרקי דרבי אליעזר הנ"ל שהתקבצו אליו, אך כתוב: ובשעה שהיה לובש אותה היו כל בהמה חיה ועוף באין ונופלים לפניו.​
 

נוצר חסד

משתמש מקצוען
D I G I T A L
מלך גוי

כמה חידות:

1. איפה יש פסוק מוזכר בו 5 פעמים המילה אני?

2. כמה שמות יש שמתחילות וגומרות באותו אות?

3. מי הסב ונכדו שיש להם אותו שם רק בהיפוך?

4. איפה נרמז שירושלים בנויה בשכבות?

5. לפחות שתי אנשים שכשנהפוך את שמותיהם, השם ישקף אותו בדיוק כפי שהתורה מגדירה אותו?

6. למי היה הכי הרבה נשים/פילגשים?

7. איזה פרשה בתורה גם בלי אמונה פשוטה חייב להיות שנכתבה ברוח הקודש?

8. מי הם שלוש האנשים שכל החיות שבעולם התקבצו לידיהן לבד?

9. אילו שני אנשים נותנים זה לזה בדיוק את אותן מתנות?

10. מה קרבת המשפחה של אברהם עם ענר אשכול (אולי גם ממרא)?

11. מי הם 7 העקרות?

12. איזה מילה הוא גם שם אדם, גם שם של ספר פוסק, גם שם של איזור מגורים, וגם מילה שיש לו פירוש בפני עצמו?

13. שאלה לא כ"כ סטנדרטית:
איפה בתפילת קבלת שבת מזכירים שם של צדיק, בנו, כלתו, אבי כלתו (שהוא גם סבו), נכדו (וכמו כן מוזכר בנו של הנכד הזה בשינוי כלשהי), נכד נכדו, וכן עוד 2 צאצאים למטה, ומאחד הצאצאים האלה מוזכר גם שם בעלה הראשונה של אשתו?
וכמו כן מוזכר חמיו של אותו האב/סב הראשון, אך בלשון חביבות כדוגמת יעקבון שמעונון?
(יש שמות שמוזכרים בהוספת מילות חיבור וא"ו למ"ד וכדומה)
7.
א. כל מקום בו שנכתב בסגנון: "ותצחק שרה בקרבה" או ויאמר עשו בליבו" וכפי שדרשו על מגילת אסתר במסכת מגילה כידוע.
ב. ידיעת העתיד מפורשת בפרשת האזינו בפסוק "כי לא תישכח מפי זרעו"
דבר שלא ניתן להבטיח ולא לצפות בלתי אלוקים לבדו
 

נוצר חסד

משתמש מקצוען
D I G I T A L
נכון
זו התשובה של ר' אברהם
צריך להוסיף הערה קטנה פשוטה
דקיי"ל שסוכה שאינו כשרה אלא על ידי מיגו דהוי דופן לשבת הוי דופן לסוכה, אינה כשרה אלא בשבת של חג,
מה כוונתך????? לאפוקי כשלא חל בשבת?
 

נוצר חסד

משתמש מקצוען
D I G I T A L
נשאר:

דרשות חת"ס

חסר עוד אחד!!
זאת.......

עוד כמה:
1. 3 גדולי עולם חתנים של פרעה
2. איזה ייצור עלי אדמות קבעו ה' כוכב בשמים?
3. למה יצחק אא"ה לא יכל להיוולד בלי ששרה נלקחה לפרעה? (אוה"ח)
4. מתי יצא שגם אם מישהו עשה מזונות על עוגה, יברך בסוף ברהמ"ז?
5. איפה בפרשתנו (לך לך) נרמז שהלכה כשמואל בדיני וכרב בממונא?
6. מי האחרון שלבש את בגד המיוחד של אדם הראשוןן??
תיקון על שאלה 5, הלכה כרב באיסורא {לבר מהני תלת} וכשמואל בדיני
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
2) כמה קבין יש בענן?
עין שם בסידור הרוקח ח"א אות מו עמוד שכג (דפוס ישן) 'אין ענן פחות מט' קבין, ומציינים שאין לזה מקור!
נכון מאוד!!! - 'אין ענן נושא פחות מט' קבין'
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה