חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1 צטט מדוייק
2 מה מקורו ?
וכתבו בספרי הטבע שכמה פעמים מצאו דגים בתוך בורות מים מכונסים, ועוד כתבו שהניחו בתוכן דגים ועשו בהם סימנים בטבעות כסף ומצאום בנהרות, וכמה מעשים כזה.​
 

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
וכתבו בספרי הטבע שכמה פעמים מצאו דגים בתוך בורות מים מכונסים, ועוד כתבו שהניחו בתוכן דגים ועשו בהם סימנים בטבעות כסף ומצאום בנהרות, וכמה מעשים כזה.​
נפלא.
ומי הם ספרי הטבע שמהם הגר"א העתיק ?

למיטב זכרוני זה מופיע בכמה מקורות קדומים והקדום שבהם (שוב, לפי הזיכרון, אין לי אפשרות חיפוש) הוא הרודוטוס בספרו היסטוריה
 
צדוקים היו בימי התנאים אבל בימי הראשונים והלאה היו "קראים" ("בעלי מקרא" וראשם ענן) ובגלל שיש קירבה רעיונית ביניהם כינום הרבנים (המתנגדים לקראים) צדוקים כהשמצה, ואח"כ הקראים האמינו בזה וייחסו את הכינוי לעצמם כאמת היסטורית.
עיי' ברע"ב פ"א מחולין מ"ב "ואלו הצדוקין שאנו קורין להן קראים שאינן מאמינים בתורה שבעל פה, שחיטתן פסולה. אלא אם כן ישראל עומד ורואה השחיטה מתחלה ועד סוף"
ויצאו למינות הם ותלמידיהם, ונקראים צדוקים ובייתוסים עד היום (הרע"ב ועי' בתוי"ט)
ואמנם קראי וצדוקי אין דינו כמין ששחיטתו פסולה שכתב שם משנה א וז"ל "שחיטת מין האדוק לעבודה זרה אסורה בהנאה, דסתם מחשבת מין לעבודה זרה"
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ובספר דברי חנה להגה"צ מקאלשיץ כתב דלא יצאו הדברים מפיו של הגאון, והדברים ידועים. (מנחת אשר)​
לא מצאתי בדברי חנה, מי יכול לעזור ?

עוד בענין הנ"ל
ומה שתמה הגר"א שם על דברי הראשונים שכ' דארעא חלחולי מחלחלא שייך רק במעין, דגם במים שאובים נמצאים דגים, נראה שאין זה ממשנת הגר"א ז"ל וכו'. (חזון איש מקואות קמא סי' ז' סק"ד)

עוד סיפר הרבני מוה"ר שלמה מייזעלס שו"ב נ"י שפעם אחת לקח רבינו ז"ל [מוה"ר אברהם יהושע פריינד זצ"ל] ממנו בשאלה היו"ד עם באור הגר"א, ומאוד ענגה נפשו, ואמר שהאיר עיניו בהלכות מקואות בכמה מקומות, ואמר שהגה"ק בעל ברוך טעם ז"ל למד בכל שבת ביאור הגר"א לעונג שבת, רק זאת אמר שמש"כ בביאור הגר"א וכו' וכתבו בספרי הטבע וכו', ואמר רבינו ז"ל שדברים הנ"ל לא יצאו מפי הגר"א ז"ל, רק איזה תלמיד טועה כתבו בשמו. (הדרת קודש דף לג)
 

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
עוד בענין הנ"ל
ומה שתמה הגר"א שם על דברי הראשונים שכ' דארעא חלחולי מחלחלא שייך רק במעין, דגם במים שאובים נמצאים דגים, נראה שאין זה ממשנת הגר"א ז"ל וכו'. (חזון איש מקואות קמא סי' ז' סק"ד)

עוד סיפר הרבני מוה"ר שלמה מייזעלס שו"ב נ"י שפעם אחת לקח רבינו ז"ל [מוה"ר אברהם יהושע פריינד זצ"ל] ממנו בשאלה היו"ד עם באור הגר"א, ומאוד ענגה נפשו, ואמר שהאיר עיניו בהלכות מקואות בכמה מקומות, ואמר שהגה"ק בעל ברוך טעם ז"ל למד בכל שבת ביאור הגר"א לעונג שבת, רק זאת אמר שמש"כ בביאור הגר"א וכו' וכתבו בספרי הטבע וכו', ואמר רבינו ז"ל שדברים הנ"ל לא יצאו מפי הגר"א ז"ל, רק איזה תלמיד טועה כתבו בשמו. (הדרת קודש דף לג)

א] לא יתכן לומר כן כי הגר"א האריך והביא הוכחת תוס' ודחאה מטעם זה ופירש שזה מ"ש בגמ' בחגיגה ארעא חלחולי מחלחלא. (והוסיף להביא מספרי הטבע לקיים פירושו) ולמרות שבגמרא מבואר - גם לפירושו - רק שיש חיבורים תת קרקעיים למים אבל לא לדגים שבהם מכל מקום הכל אחד ואם הדגים (והרמשים הדקים) אינם יכולים לעבור אין זה נחשב חיבור גם לגבי שיעור מקוה

ב] ובאמת זה מפורש בגמרא בשבת קמה: שהדגים חוזרים ממקום נמוך לגבוה דרך הנ"ל ורש" שם ציין למ"ש בבכורות נה: סולמי דבבל.


וכבר ציינתי שבספרי הטבע זה באמת מופיע.

ואיני יודע אם תלמידים טועים כתבו כן בכל הנ"ל

אלא זו לשון של כבוד ולא נסיון לשחזר היסטוריה כמו "כד ניים ושכיב רב וכו'"
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
א] לא יתכן לומר כן
ב] ובאמת זה מפורש בגמרא
אלא זו לשון של כבוד ולא נסיון לשחזר היסטוריה כמו "כד ניים ושכיב רב וכו'"
לא נראה כן בחזון איש, ובכמה מקומות הוא כותב שאין זה מדברי הגר"א,
ובודאי הוא ידע את כל מה שידע מר ועכ"ז כותב שאינו ממשנת הגר"א
 
נערך לאחרונה ב:

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
לא נראה כן בחזון איש, ובכמה מקומות הוא כותב שאין זה מדברי הגר"א,
ובודאי הוא ידע את כל מה שידע מר ועכ"ז כותב שאינו ממשנת הגר"א
האם בזה תבוא לשכנע ? ראה איוב פרקים יב- יד.

הלא ידעת אם לא שמעת כל הגהות החזו"א אחת הנה ואחת הנה האם הן נסיון שחזור או הצעות חליפיות.

הלא תדע דבריו במכתביו לבן דודו על הגר"א על שערות בפרה אדומה ועוד (שכל הגהתו שעמד עליה בתוקף רב כי אישתמטתיה לו ולאחרים ירושלמי בע"ז ספ"ג - שלא במקומו).

הלא רבות כהנה וכהנה


ואת מי תאשים בזיוף דברי הגר"א הלא לא נמצאו דבריו בגניזות ובמחשכי ארץ (וראה מה שטפלו ותלו זיוף בדבריו על הפילוסופיה והרמב"ם).
 

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
ולא אוכל להתאפק (יכול אני אלא שאיני רוצה) מלציין לדברי החזו"א שקילס את הגר"א על פירושו בגמ' בפסחים צד שאמרו עליו בשמים הזהרו באליהו ובתורתו. על הפירוש שבניגוד לרש"י וכל הראשונים (גם ר"ח לפניו). וכל זה בגלל טענה מהמציאות שהגר"א טוען על פירוש שלהם אמנם הוא מפורש בירשלמי כפירושם.

ועוד רבות

סוף דבר אמר החכם הרבת דברים אין קץ וסייג לחכמה שתיקה.
 
נערך לאחרונה ב:
ואת מי תאשים בזיוף דברי הגר"א הלא לא נמצאו דבריו בגניזות ובמחשכי ארץ (וראה מה שטפלו ותלו זיוף בדבריו על הפילוסופיה והרמב"ם).
ידוע שיד תלמידיו (ותלמידי תלמידיהם) שלטה בכתביו
 
ועיקר כל העיקרים כולם נקוט בידך כי לפי שהציבור הליטאי מתעטרין בעיטור להיות ממשיכי דרך הגר"א אך לאידך גיסא המינסטרים מרחיקין מלמודי הקבלה על כן תפסו בידיהם כלי משחית ווערטלאך משונים אשר חזקה הגר"א לא ביטל זמנו לחשב בהם מעולם והדברים אינם ראויים להיאמר בשמו אף כי המצאה הם על כן תמצא ווערטלאך ילדותיים ומוזרים אשר בוזים שם רבינו ונאמרים כאילו היו מרגלא בפומיה וכבר אמרו הרוצה שיחנק יתלה עצמו באילן גדול:
או יהיה לעיתים כי יקום פלוני אשר יצוד שורה או שנים מביאוריו לזוהרים או לקבלה (או בספר אבן שלמה אשר יראה שם משפט ולא ידע ההקשר אשר ממנו לוקט) ויאמר הווערט לחבירו וחבירו לחבירו עד אינסוף ויעברו אותן הדברים (שמעיקרם היו דברי אמת) גלגולים מגלגולים שונים בידיהם הגסות והלא מוסמכות של הני פילי בחנותא דחרסינא מעוטי ההשגה בחכמת האמת דלי השכל ורפי המחשבה ויחתמום בשיבושיהם ויכתימום בהשקפותיהם משל היו בהקשר פוליטי וכיו"ב על ידי אבולוציות ושיבוטין:
אמר הרקליטוס בכל עת אשר אני שומע ווערט מן הסוג האחרון אף יהיה זה בשבת קודש הנה אקום ואקרע תליסר מאני כי איך תשתפכנה אבני קודש בראש כל חוצות ויוציאו זולל מיקר ואיך יתלו אלו האמרים הבזויים ברבינו הקדוש וכך נהגתי מימים ימימה:
אחר נחמתי עצמי שהרי גם למיימוני נעשה עוול מן הנ"ל בבוא מפריצי עמינו אל מקדשיו ויטנפו צורתו ויחללו אמרותיו משל היה אחרון הליצים והם לא ידעו שפת חכמתו גם הוא בחכמתו לא הבין שפת טפשותם כי טפשו ונואלו עד למאד ויהיו ילדים קוראים במורה נבוכים וידמו עצמם חכמים כאריסטו וסייעתו וכהרקליטוס וסייעתו וידברו גדולות ויבחרו לשון ערומים ולבם אין עימם כי מיום עמדם על חוסר וריקנות דעתם נואלו ונטפשו וימלאו רהב ויגמרו אומר להשחית הוד תואר והדר דברי המיימוני וכן מצוי בכל רחבי עם ישראל אשר כל איש ואשה יונק ועולל שור וחמור ילמדו במורה נבוכים ויפרשוהו על פי קוצר וחוסר ותהי האמת נעדרת:
נאום הרקליטוס איש מוקדון:

 

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
עיי' ברע"ב פ"א מחולין מ"ב "ואלו הצדוקין שאנו קורין להן קראים שאינן מאמינים בתורה שבעל פה, שחיטתן פסולה. אלא אם כן ישראל עומד ורואה השחיטה מתחלה ועד סוף"
על זה הגבתי שאלו דברי הרע"ב שהעתיקם מהראשונים, אבל הוא ל"ד וכנ"ל.
 

יועץ-משכנתא

משתמש פעיל
ידוע שיד תלמידיו (ותלמידי תלמידיהם) שלטה בכתביו
ראה מה שטפלו ותלו זיוף בדבריו על הפילוסופיה והרמב"ם
הלא כה דברי. ששם הוברר שזה מכתב ידו ממש ואף דיבור זה נמצא ככל הנראה באותו כרך

האם תוכל לאשר או להכחיש אם הוא קיים בדפוס ראשון תקס"ו שנדפס ע"י בניו ?

1715155917841.png
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ולא אוכל להתאפק (יכול אני אלא שאיני רוצה) מלציין לדברי החזו"א שקילס את הגר"א על פירושו בגמ' בפסחים צד שאמרו עליו בשמים הזהרו באליהו ובתורתו.​
לא הבנתי תגובה למי ולמה זה, מי לא קילס את הגר"א?
דרך אגב מסופר שהחפץ חיים ראה את האמרי אמת מגור ברכבת לומד ספר נועם אלימלך ושאל אותו מי הוא מחבר הספר ענה לו האדמו"ר כמו שאצלכם הגר"א חשוב כך אצלנו חשוב בעל הנועם אלימלך​
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה