עזרה אקורדים לפי סולמות

אהרן שטיימן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
תודה!!
אני עד כדי כך גרועה בלהסביר את עצמי? :confused:
אם יש לי אקורד אני יודעת איך לבנות אותו,
אני מתכוונת שיש לי סולם מסויים שניגנתי בו שיר, אני רוצה להתאים אקורדים,
לכל סולם יש את האקורדים הבסיסיים שמתאימים לסולם הזה,
איך אני יודעת מה הם? (לא איך הם בנויים)
אם את רק רוצה לדעת איזה אקורדים אז -
2. בצורה הלא מקצועית - אם יש לכם אורגן - תלוי באיה דגמים
ישנם אורגנים מסוימים שכשמעלים ב tranpisition אז במסך רואים את האקורד האמיתי שמנגנים
וכך כשיודעים מה האקורדים של השיר בסולם מסוים, מעלים לסולם אחר ומנגנים עם אותם אקורדים שמכירים, ובמסך מופיע האקורד האמיתי וכך אפשר ללמוד, כמובן שזו דרך ארוכה (שהיא קצרה למי שלא יודע את המרווחים וכו')...
אממה, ישנם אורגנים שלא מתחשבים בסולם המתנגן כעת ותמיד מראים את האקורדים שאתם מבצעים בפועל.

ואם את גם רוצה להבין למה זה כך אז -
דוגמה קטנה למשל אקורד am בסולם לה מינור
אם רוצים לנגן את האקורד הזה בסולם סול מינור
אז האקורד יהיה gm
כלומר המרווחים נשארו אותם המרווחים - אפשר לספור ולראות
ולפי העיקרון הזה לרוץ הלאה עם שאר האקורדים
כמדומני ש dm בסולם לה מינור זה am בסולם סול מינור
ושוב, סופרים את המרווחים באקורד dm ואח"כ את המרווחים ב am ורואים שזה אותם מרווחים אבל בסולם אחר
כלומר, יש מרווחים קבועים שנשארים תמיד רק טכנית ככל שהולכים לתו בסיסי אחר אז ממילא הרווחים נמצאים כל אחד על תו אחר
כלומר, ב AM התו הבסיסי הוא לה
וב GM התו הבסיסי הוא סול
עכשיו, כשמנגנים שיר בסולם לה ועושים אקורד am
אם רוצים לרדת לסולם סול, אז הרווחים נשארים אותו דבר, רק התו הבסיסי הוא סול ולפי זה הרווחים הקבועים נופלים על תווים אחרים
וכך ז בכל אקורד ואקורד ובכל סולם וסולם
זה לא מגיע ברגע אחד, צריך ללמוד את זה ולהתאמן על זה...
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
תודה!!
אני עד כדי כך גרועה בלהסביר את עצמי? :confused:
אם יש לי אקורד אני יודעת איך לבנות אותו,
אני מתכוונת שיש לי סולם מסויים שניגנתי בו שיר, אני רוצה להתאים אקורדים,
לכל סולם יש את האקורדים הבסיסיים שמתאימים לסולם הזה,
איך אני יודעת מה הם? (לא איך הם בנויים)
בכלל לא גרועה, חושבת שהיית מובנת :)
בא נגיד שיש לך עכשיו תוים של שיר, ורשום לך שמתאים לתיבה מסוימת אקורד G
את רוצה לדעת, איך, אם היה לך את השיר המסוים בלי אקורדים, היית יודעת ששם צריך לשים G.
וחוץ מזה, שפה לדוגמא את יודעת שבסולם המסוים הזה מתאים G ו F ו C וכו', ואת זה את יודעת כי למדת שבסולם הזה אלו האקורדים שמתאים לו.
ואת רוצה לדעת, איך ההוא הראשוני שהחליט שזה האקורדים שמתאימים לסולם, החליט את זה, ככה שבעיקרון היית יכולה גם את להחליט את זה, זאת כוונתך?
אם ככה, אז על זה עניתי, התאוריה של המוזיקה היא דבר שיש ללמוד אותו :) גם כדי רק להבין את העיקרון צריך ללמד הרבה מושגים קודם לכן.
 

אהרן שטיימן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
אני לא הבנת כך...
אולי אני קשה בהבנה??;)
פשוט לפי התגובה שלה היה רושם שהיא חושבת שמסבירים לה לגבי איזה תוים מרכיבים כל אקורד, ואז זה היא יודעת...
אבל אולי גם אני לא הבנתי
נושא רחב ומענין (ועם זה מאד מדויק)
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
נראה לי שהבנתי מה הכוונה אבל אני לא בדיוק יודעת את התשובה.
איך תדעי איזה אקורדים מתאימים אני יכולה לענות.
אבל למה זה ככה? אין לי מושג!!

ניקח לדוגמא סולם מז'ורי, הכי קל לקחת את דו.
התוים של הסולם זה C D E F G A B

התו הראשון, הרבעי והחמישי יהיו מז'ור.
השני, השלישי והשישי יהיו מינור.
והשביעי מוקטן.
וככה זה יוצא:
התו הראשון (C) האקורד יהיה במז'ור (C).
התו השני (D) יהיה מינורי (Dm).
התו השלישי (E) גם הוא מינורי (Em).
התו הרבעי (F) מז'ורי (F).
התו החמישי (G) מז'ורי (G).
התו השישי (A) מינורי (Am).
התו השביעי (B) יהיה מוקטן.

אז התוים שמתאימים לסולם הזה הם:
C Dm Em F G Am B0

(ה-0- היה הכי קרוב למוקטן, אז כתבתי את זה ככה)

ובסולם מינורי זה הולך ככה:
ניקח גם פה את דו.

התוים של דו מינור זה: C D Eb F G Ab Bb
הראשון, הרבעי והחמישי יהיו מינור,
שלישי, שישי ושביעי יהיו מז'ור
והשני יהיה מוקטן.

התו הראשון (C) האקורד יהיה במינור (Cm).
התו השני (D) יהיה מוקטן (D0).
התו השלישי (Eb) מז'ור (Eb).
התו הרבעי (F) מינור (Fm)
התו החמישי (G) מינור (Gm).
התו השישי (Ab) מז'ור (Ab)
התו השביעי(Bb) מז'ור (Bb).

את התוים שמתאימים לסולם הזה הם: Cm D0 Eb Fm Gm Ab Bb

סולם מז'ורי: מז'ור, מינור, מינור, מז'ור, מז'ור, מינור, מוקטן.
סולם מינורי: מינור, מוקטן, מז'ור, מינור, מינור, מז'ור, מז'ור.

מקווה שהובנתי (נראה לי שקצת ג'יברשתי, מקווה שלא מידי..)
 
נערך לאחרונה ב:

מריצה

משתמש צעיר
מוזיקה ונגינה
המשתמש נחסם
סולם מז'ורי: מז'ור, מינור, מינור, מז'ור, מז'ור, מינור, מוקטן.
סולם מינורי: מינור, מוקטן, מז'ור, מינור, מינור, מז'ור, מז'ור.
תודה!!
זה מה שרציתי רק בתוספת קטנה שאותה אמרת שאת לא יודעת,
איך הגיעו לזה?
למה בסולם מז'ורי האקורד מהתו השני יהיה דווקא מינורי?

אם יש מישהו שיוכל להעשיר אותי בידע הזה, אשמח מאוד.
אם ככה, אז על זה עניתי, התאוריה של המוזיקה היא דבר שיש ללמוד אותו :) גם כדי רק להבין את העיקרון צריך ללמד הרבה מושגים קודם לכן.
יש לי הרבה מושגים, את יודעת להסביר לי?
 

משכיל אל דל

משתמש מקצוען
קראתי את כל האשכול
בקיצור השאלה של @מריצה היא:
איך בשיר מינורי (לדוג') יכול להיות אקורדים מיז'ורים וכן להיפך?
או שגם אני לא הבנתי את השאלה...

ולעצם השאלה חשבתי על כך רבות
נראה לי שעם ידע והבנה לעומק על מבנה של כל סולם התשובה היא פשוטה
נבקש מהמומחים פה הסבר
 

מריצה

משתמש צעיר
מוזיקה ונגינה
המשתמש נחסם
קראתי את כל האשכול
בקיצור השאלה של @מריצה היא:
איך בשיר מינורי (לדוג') יכול להיות אקורדים מיז'ורים וכן להיפך?
או שגם אני לא הבנתי את השאלה...

ולעצם השאלה חשבתי על כך רבות
נראה לי שעם ידע והבנה לעומק על מבנה של כל סולם התשובה היא פשוטה
נבקש מהמומחים פה הסבר
אני באמת גרוע בהסבר....
כנראה שהבנתם את זה מזה:
למה בסולם מז'ורי האקורד מהתו השני יהיה דווקא מינורי?
השאלה שלי זה גם למה בסולם מז'ורי האקורד מהתו הרבעי יהיה מז'ורי?
ולמה האקורד מהתו השביעי יהיה מוקטן?

מקווה שעכשיו הובנתי.
 

m a r g a l i t

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
השאלה שלי זה גם למה בסולם מז'ורי האקורד מהתו הרבעי יהיה מז'ורי?
ולמה האקורד מהתו השביעי יהיה מוקטן?
נראה לי ש @קלאסיקה מבין בזה.
יש עוד הרבה שידעו לענות אבל כמו שכתבת הם לא בודקים את ההודעות באא"ר,
לא עולה לי עכשיו עוד משתמשים עם ידע תאורתי.
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כוונתך לשאול איך אקורדים מסוימים מתאימים דווקא לסולם מסוים?

אנסה להסביר:
כל אקורד בסיסי בנוי ממרווח של שתי טרצות. טרצה היא מרווח של שלושה תווים, למשל דו-מי או רה-פה. (תמיד סופרים גם את הראשון וגם את האחרון: דו-רה-מי - שלושה תווים).
טרצה מחולקת לשני סוגים: טרצה גדולה וטרצה קטנה. הגדולה היא מזורית שמרווחה שני טונים (דו-מי), הקטנה היא מינורית שמרווחה טון וחצי (דו-מי במול).
כשרוצים לבנות אקורד C מז'ור למשל, בונים אותו משתי טרצות, אחת מז'ורית (דו-מי) ומעל גבה טרצה מינורית (מי-סול).
אם היינו רוצים לבנות אקורד מינורי אז היחסים הפוכים. קודם כל בונים טרצה מינורית (דו-מי במול) ומעליה מז'ורית (מי במול-סול).
כשבאים להתאים אקורדים לסולם, משתמשים (ברמה הבסיסית של התאוריה) אך ורק בתווים הנמצאים בסולם עצמו. למשל בסולם דו מז'ור, אנחנו לוקחים כל תו בסולם ובונים עליו שתי טרצות.
דו-מי-סול (c)
רה-פה-לה (Dm)
מי-סול-סי (Em)
פה-לה-דו (F)
סול-סי-רה (G)
לה-דו-מי (Am)
סי-רה-פה (b מוקטן)
ברגע שלקחנו את התווים רק מתוך מה שנמצא בסולם עצמו, נוצרו מרווחים מסוגים שונים, חלקם מז'וריים, חלקם מינוריים ואחד מוקטן (b).
הכלל הוא:
לאקורד מז'ורי - בונים טרצה מזו'רית ומעליה מינורית.
לאקורד מינורי - בונים טרצה מינורית ומעליה מז'ורית.
לאקורד מוקטן - בונים שתי טרצות מינוריות. (לכן זה נקרא 'מוקטן' - מקטינים את הטרצה השניה)
לאקורד מוגדל (דו-מי-סול דיאז, מצוי בג'אז) - בונים שתי טרצות מז'וריות.

יכול להיות שמה שכתבתי כאן נשמע טורקית, אם צריכים יותר הרחבה אנסה...
 
נערך לאחרונה ב:

מריצה

משתמש צעיר
מוזיקה ונגינה
המשתמש נחסם
תודה רבה!!!
זה בכלל לא היה טורקית חוץ מזה:
ברגע שלקחנו את התווים רק מתוך מה שנמצא בסולם עצמו, נוצרו מרווחים מסוגים שונים, חלקם מז'וריים, חלקם מינוריים ואחד מוקטן (b).
הכלל הוא:
לאקורד מז'ורי - בונים טרצה מזו'רית ומעליה מינורית.
לאקורד מינורי - בונים טרצה מינורית ומעליה מז'ורית.
לאקורד מוקטן - בונים שתי טרצות מינוריות. (לכן זה נקרא 'מוקטן' - מקטינים את הטרצה השניה)
לאקורד מוגדל (דו-מי-סול דיאז, מצוי בג'אז) - בונים שתי טרצות מז'וריות.
לא הבנתי מה הכוונה פה, אשמח להסבר!
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לא הבנתי מה הכוונה פה, אשמח להסבר!

שאלת איך נוצרים דווקא האקורדים המסוימים הללו בסולם, ועל זה ההסבר:

טרצה מז'ורית - היא מרווח של שני טון. (לדוגמא: רה-פה דיאז)
טרצה מינורית - היא מרווח של טון וחצי. (לדוגמא סול-סי במול)
(הבנתי שאת יודעת את סוגי המרווחים, אני מתכוון טון, חצי טון וכד')

לשם הדוגמא: נניח שאני רוצה לבנות את ארבעת סוגי האקורדים על בסיס התו דו, אני אעשה את זה כך:
דבר ראשון נזכור שבונים שתי טרצות. אז סופרים שלושה צעדים ומגיעים למי, ואז עוד שלושה צעדים ומוסיפים גם סול. נוצר אקורד משלושה צלילים: דו, מי, סול.
אם ארצה לבנות אקורד מז'ורי על דו (בשפת האקורדים: C), אני אצור קודם טרצה מז'ורית (דו-מי) ומעליה אוסיף מרווח של טרצה מינורית (מי-סול).
אם ארצה לבנות אקורד מינורי על דו (Cm), אצור קודם טרצה מינורית (מנמיכים את מי בחצי טון - למי במול) ומעליה אוסיף טרצה מז'ורית (מי במול-סול).
אם ארצה לבנות אקורד מוקטן (C מוקטן), אצור שתי טרצות מינוריות. (מנמיכים את מי בחצי טון, וגם את סול בחצי טון) יוצא אקורד שבנוי מ-דו, מי במול, סול במול.
אם ארצה לבנות אקורד מוגדל (C מוגדל), אצור שתי טרצות מז'וריות. (מגביהים רק את סול בחצי טון לסול דיאז, בכדי להפוך את המרווח השני גם למז'ורי. המרווח בין דו למי נשאר כמות שהוא כי הוא מז'ורי) וקיבלנו אקורד שבנוי מ-דו, מי וסול דיאז.
(רק לתשומת לב: בכל ארבעת הסוגים השתמשתי רק בשלושת התווים דו-מי-סול, ובכל סוג שניתי רק את המרווחים ביניהם).

עכשיו לגבי הסולם:
כאשר אנחנו יכולים לבנות אקורד משולש (3 צלילים) רק מתווים שנמצאים באותו הסולם, האקורדים באופן טבעי שייכים לסוגים שונים כלומר חלקם מז'וריים וחלקם מינוריים.
דוגמא: בסולם דו מז'ור, אם אנחנו רוצים לבנות אקורד על התו רה - אנחנו סופרים שלושה צעדים ומגיעים לפה ואז עוד שלושה צעדים ומוסיפים לה. במקרה הזה למשל, אם היינו רוצים לבנות אקורד מז'ורי מרה - היינו צריכים רה, פה דיאז ולה (כי צריך טרצה מז'ורית ומעליה מינורית כזכור) אבל פה דיאז לא שייך לסולם דו מז'ור ולכן אנחנו לא יכולים להשתמש בו, אלא רק בפה רגיל. אם כך יוצא שהאקורד חייב להיות מינורי, כי המרווח בין מי לסול הוא טרצה מינורית, ובין סול לסי היא מז'ורית.

מקווה שלמרות האריכות הועלתי ולא בלבלתי יותר. הנושא הזה אולי נשמע מסובך בהתחלה אבל הוא ממש פשוט.
בהצלחה!
 
נערך לאחרונה ב:

מריצה

משתמש צעיר
מוזיקה ונגינה
המשתמש נחסם
שאלת איך נוצרים דווקא האקורדים המסוימים הללו בסולם, ועל זה ההסבר:

טרצה מז'ורית - היא מרווח של שני טון. (לדוגמא: רה-פה דיאז)
טרצה מינורית - היא מרווח של טון וחצי. (לדוגמא סול-סי במול)
(הבנתי שאת יודעת את סוגי המרווחים, אני מתכוון טון, חצי טון וכד')

לשם הדוגמא: נניח שאני רוצה לבנות את ארבעת סוגי האקורדים על בסיס התו דו, אני אעשה את זה כך:
דבר ראשון נזכור שבונים שתי טרצות. אז סופרים שלושה צעדים ומגיעים למי, ואז עוד שלושה צעדים ומוסיפים גם סול. נוצר אקורד משלושה צלילים: דו, מי, סול.
אם ארצה לבנות אקורד מז'ורי על דו (בשפת האקורדים: C), אני אצור קודם טרצה מז'ורית (דו-מי) ומעליה אוסיף מרווח של טרצה מינורית (מי-סול).
אם ארצה לבנות אקורד מינורי על דו (Cm), אצור קודם טרצה מינורית (מנמיכים את מי בחצי טון - למי במול) ומעליה אוסיף טרצה מז'ורית (מי במול-סול).
אם ארצה לבנות אקורד מוקטן (C מוקטן), אצור שתי טרצות מינוריות. (מנמיכים את מי בחצי טון, וגם את סול בחצי טון) יוצא אקורד שבנוי מ-דו, מי במול, סול במול.
אם ארצה לבנות אקורד מוגדל (C מוגדל), אצור שתי טרצות מז'וריות. (מגביהים רק את סול בחצי טון לסול דיאז, בכדי להפוך את המרווח השני גם למז'ורי. המרווח בין דו למי נשאר כמות שהוא כי הוא מז'ורי) וקיבלנו אקורד שבנוי מ-דו, מי וסול דיאז.
(רק לתשומת לב: בכל ארבעת הסוגים השתמשתי רק בשלושת התווים דו-מי-סול, ובכל סוג שניתי רק את המרווחים ביניהם).

עכשיו לגבי הסולם:
כאשר אנחנו יכולים לבנות אקורד משולש (3 צלילים) רק מתווים שנמצאים באותו הסולם, האקורדים באופן טבעי שייכים לסוגים שונים כלומר חלקם מז'וריים וחלקם מינוריים.
דוגמא: בסולם דו מז'ור, אם אנחנו רוצים לבנות אקורד על התו רה - אנחנו סופרים שלושה צעדים ומגיעים לפה ואז עוד שלושה צעדים ומוסיפים לה. במקרה הזה למשל, אם היינו רוצים לבנות אקורד מז'ורי מרה - היינו צריכים רה, פה דיאז ולה (כי צריך טרצה מז'ורית ומעליה מינורית כזכור) אבל פה דיאז לא שייך לסולם דו מז'ור ולכן אנחנו לא יכולים להשתמש בו, אלא רק בפה רגיל. אם כך יוצא שהאקורד חייב להיות מינורי, כי המרווח בין מי לסול הוא טרצה מינורית, ובין סול לסי היא מז'ורית.

מקווה שלמרות האריכות הועלתי ולא בלבלתי יותר. הנושא הזה אולי נשמע מסובך בהתחלה אבל הוא ממש פשוט.
בהצלחה!
תודה רבה!!
העשרת אותי.
תודה!
 

קלאסיקה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
תודה רבה!!
העשרת אותי.
תודה!
רק תיקון קטן בדבריי:
במשפט שכתבתי "אם כך..." צריך להיות:
"אם כך יוצא שהאקורד חייב להיות מינורי, כי המרווח בין רה לפה הוא טרצה מינורית, ובין פה ללה היא טרצה מז'ורית".
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  37  פעמים

אתגר AI

הצבע הירוק • אתגר 23

לוח מודעות

למעלה