אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
נערך לאחרונה ב:

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
האם אין כאן ק''ו הפוך? בענייני הלכה והשקפה - שעליהם עומד העולם - אי אפשר להשאיר שגיאות ללא תיקון. בפרט אם התפרסמו בציבור. מובן שגם שם צריך לדעת איך ומתי, מי ועל מי.

אם שם נזהרים - ק''ו שבסתם דברים - לא משמעותיים, לא באמת מזיקים, לא עקרוניים, לא פוגמים ביהדות - ודאי ודאי שצריך להיזהר. צריך סיבה מספיק חזקה כדי לבקר ואולי לפגוע ברגשות או בפרנסה של אנשים.
מה עוד, שלרוב מדובר בטעם אישי. טעם אישי איננו טוב או רע. הוא נייטראלי, וכך צריך להציג אותו.

לא דיברתי דוקא על הביקורת הכתובה כאן באשכול [ולכן הדגשתי בסוף תגובתי שכך היא דעתי עוד לפני פתיחת אשכול זה], אלא באופן כללי.
לצערינו, הנוער הצעיר מושפע מאד מספרי הסיפורת של היום יותר מספרי קודש, וזה ברור.
וודאי ראוי שתהיה ביקורת - אך נכונה כמובן, כדי למנוע מסרים משובשים או מוטעים המושחלים בספרי ספורים למיניהם, אפילו אותם הנקראים "חשובים".
וכבר כתב הסטייפלר ב"קריינא דאיגרתא" ח"ב עמוד י"ט, כך:
"וידוע תדע, שרוב המעשיות הנדפסות, הם בדויות. ואפילו מעוט המעשיות שיש בהם קורטוב של אמת, מ"מ הסגנון וההסברה של המעשה כל אחד בודה מה שעולה על דמיונו, ועל ידי זה מתבלבל ומתהפך הענין והכוונה האמיתית. וצריך לזכור שהעולם הזה אינו הפקר, כי על כל מעשה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה והבא לטהר מסייעין אותו."
וזה הוא אמר על הסיפורים של פעם, שנכתבו עם הרבה יראת שמים והשגחה פרטית וכו' וכו'.
אם כן, ק"ו לסיפורים של היום...
לא חושב אחרת
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
לא דיברתי דוקא על הביקורת הכתובה כאן באשכול [ולכן הדגשתי בסוף תגובתי שכך היא דעתי עוד לפני פתיחת אשכול זה], אלא באופן כללי.
לצערינו, הנוער הצעיר מושפע מאד מספרי הסיפורת של היום יותר מספרי קודש, וזה ברור.
וודאי ראוי שתהיה ביקורת - אך נכונה כמובן, כדי למנוע מסרים משובשים או מוטעים המושחלים בספרי ספורים למיניהם, אפילו אותם הנקראים "חשובים".
וכבר כתב הסטייפלר ב"קריינא דאיגרתא" ח"ב עמוד י"ט, כך:
"וידוע תדע, שרוב המעשיות הנדפסות, הם בדויות. ואפילו מעוט המעשיות שיש בהם קורטוב של אמת, מ"מ הסגנון וההסברה של המעשה כל אחד בודה מה שעולה על דמיונו, ועל ידי זה מתבלבל ומתהפך הענין והכוונה האמיתית. וצריך לזכור שהעולם הזה אינו הפקר, כי על כל מעשה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה והבא לטהר מסייעין אותו."
וזה הוא אמר על הסיפורים של פעם, שנכתבו עם הרבה יראת שמים והשגחה פרטית וכו' וכו'.
אם כן, ק"ו לסיפורים של היום...
לא חושב אחרת
לא להגיב כאן על עצם ביקורת הספרות אלא רק על תוכן הקטע עצמו או על איכותו.
 

יוסף שחק

משתמש סופר מקצוען
אני רק יאמר בזהירות שהתגובה של הפובליציסט המשובח חיים ולדר מראה לנו שהוא חי בעולם ללא ביקורת ספרים.
וכמו שכתב אבימי, דווקא נוצרה אצלי סקרנות לספר החדש שלו
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
תגובת חיים ולדר, תשורה עבורך:

הביקורת הזו משעשעת ומחמיאה!
משעשעת כי היא עושה לומדע'ס מכל סיפור ומנסה למצא בו קונספירציות שאין בו. אני בסך הכל בחור פשוט שמספר סיפורים והוא עושה ממני איזה טייקון שמקבל כסף מקוקה קולה כדי לדחוף בקבוק בסיפור שלי...
מחמיאה כי אשכרה הבנאדם באמת קרא את הסיפורים שלי בעומק ומגלה התמצאות שרק לי יש...
בתכל'ס הוא צודק שאני מנסה להעביר מסר בכל סיפור. אין לי מה להגיד על זה, פשוט אודה באשמה...
אתה יכול לצטט אותי..
חתיכת הישג....!!
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ייאמר לגנותו של @מ"ם שנתן לי לייק בלי לקרוא קודם לכן את הביקורת.

חזקה על חבר שאינו מוציא תחת ידיו דבר שאינו מתוקן.
ידעתי שאוהב, ואכן אהבתי ממש כמה דקות לאחר מכן.

את ההודעה הנ"ל כתבתי בעיקר כפארודיה על הביקורת הקודמת (כמדומני שממש שם הזמנתי ממך ביקורת גם על חיים ולדר).
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מה שיפה בביקורת הזאת.
זה שהיא עצמה כתובה בסגנון וולדרי מובהק.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
כפי שכתבתי - דעתי הכללית על ביקורות ספרים ועיתונים שזו שאלה לא פשוטה שחייבים להתייעץ איתה עם פוסקים.
לגבי הביקורת הספציפית של @ראש לשועלים אגיב לחלק מהנקודות. אין צורך לומר שהכתיבה עצמה יפה וזורמת ומעניינת כדרכו בקודש.

אתייחס לטענות:
1. הטענה: סינדרום נתניהו. הכריכה, למשל, מכובדת ויפה אך קצת אנמית ולכן משדרת שמץ של זלזול. היא היתה אמורה להיות צועקת כדי לצעוק את זעקת הסופר המרושש.
אז ככה, כשם שהסופר המרושש לא זועק בגלל שהוא מכבד אותנו, כך בדיוק הסופר הלא מרושש לא נמנע מזעקה בגלל שהוא מזלזל בנו. הוא פשוט לא מרושש. ואולי הוא פשוט לא אוהב כריכה צועקת, או פשוט רוצה שזה יתאים לסדרה.
כל עוד הכריכה מכובדת - אין לטעמי כל מקום לטענת זלזול.
בעיני, אגב, טענה מהסוג הזה - לא נחשבת ממש עניינית. היא איננה מתארת פשוט עובדה: 'הכריכה איננה זועקת כמו שאר הכריכות היום'. וגם לא מדגישה שיש כאן טעם אישי: 'אני מעדיף כריכה יותר צועקת'. היא מפרשנת את הסופר ומדביקה לו סינדרום לא מחמיא במיוחד ואשמת זלזול.
עכשיו, נכון שהיו הסתייגויות וריכוכים וכדו'. המטרה שלי כאן איננה לדון בחומרה יתירה את הכותב שאכן השתדל ביותר להיזהר ולסייג וכו'. באתי להסביר כאן על סוגי ביקורת. ולהראות כמה קשה (אולי בלתי אפשרי?) להישאר רק עניניים. כמה קל לגלוש לפרשנויות ולשיפוט של הסופר עצמו.

2. הטענה: פרסומת.
אצטט את מה שכבר כתבתי: אם משלמים לו על זה כסף - זה משהו אחר. אך אם הוא סתם כותב, לפי דעתו אמונתו וחייו - מה הבעיה? הוא התחייב למישהו להיות אובייקטיבי במשהו? האם תיאור של טיש חסידי אמור להיות פרסומת אסורה לחסידות? האם תיאור של לימוד ישיבתי בישיבה ליטאית גדולה - פרסומת אסורה ללימוד הישיבתי הליטאי?

3. הטענה: הסגנון חוזר על עצמו. אולי הז'אנר מיצה את עצמו.
חושבני שזה מסוג הדברים שאי אפשר לתקן. אז חבל להעיר. העצה לשנות סגנון - לא נראית לי מעשית. בן אדם הוא מה שהוא. יכול להשתפץ, להתקדם, לשנות קצת, אבל לא להיות 'מוישה גוטמן' באמצע החיים. בפרט שיש את המקורי, אז מי צריך גם אותו?...
סופרים ששינו, זה כי משהו בתוכם השתנה. הם בגרו, שינו זווית ראיה, התעדנו, שינו התייחסות, וכדו'. עדיין הם לא נהפכו לגמרי. אך לא בגלל שלחצו על כפתור והחליטו שמהיום הז'אנר שלהם ישתנה.
עכשיו, יש רבים שלא רק שלא מפריע להם לקרוא הלאה את הסגנון הזה, אלא הם אפילו מאוד נהנים. גם יש צעירים, שלא קראו את הספרים הראשונים, וזה די חדש להם. ולשנות כאמור ממילא אי אפשר. אז בשביל מה?

טוב, אפסיק כאן. מבקשת מאוד מ @ראש לשועלים לא לקחת אישית. מהסיבה המאוד פשוטה, שעניין הביקורת על ספרים ועיתונים מטריד אותי מזה זמן רב. ולא הייתי מתייחסת לביקורת הנוכחית לבדה בצורה כזו, אם לא שדרך הדוגמא הזו, שהיא יחסית זהירה ומרוככת - רציתי להראות את הבעיתיות הגדולה בביקורות באופן כללי.
אנשים כותבים: צריך רק ביקורת עניינית. מועילה. מקדמת. מותר שלכל אחד יהיה הטעם שלו.
בתכל'ס - זה לא עובד ככה.

(לא הצלחתי להחליט אם ההודעה הזו שייכת לאשכול הזה או לאשכול השני שנפתח. אם לדעת המנהל עדיף שזה יהיה באשכול השני - אעביר לשם בע''ה)
 

מרחבית

משתמש מקצוען
הכל בסדר. רק אעיר להבהרת הדברים, לא מדובר על סיפור שבמסגרתו מוזכר איחוד הצלה, אלא סיפור שכולו סיפורה של תרומת אופנוע לארגון.

לא מכירה (או לא זוכרת) את הסיפור.
בכל מקרה, משנה אם משלמים לבן אדם תמורת פרסומת, ופה ברור לי במאה אחוז שלא. זה לא עיתון, ומדובר בסופר מוכר ומכובד. אין סיכוי שיציעו לו דבר כזה, ואין סיכוי שיסכים.
דבר שני משנה אם הכותב משוכנע במה שהוא כותב. לכתוב מסר שאתה מאמין בו ואוחז ממנו, שונה לגמרי מלכתוב משהו שאתה צוחק כל הדרך אל הדפוס. (או בוכה - במקרה שהמערכת הכריחה אותך לכתוב).
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה