עזרה אני כותבת סיפור ודרוש לי מידע

אסתריקה הלר

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
מאמינה שלהרבה מכם יצא לכתוב על נושא שאתם לא בקיאים בו.
אני כותבת סיפור שמעורבת בו עובדת סוציאלית והרווחה ואני לא בטוחה מאה אחוז איך הכל עובד.
האם לכתוב קודם את הסיפור כמו שנראה לי ואז לתת למישהי שמבינה בזה לעבור על זה ולתקן, או להתייעץ לפני הכתיבה עם עובדת סוציאלית?
אשמח לדעת מה אתם עושים כשזה קורא
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כדאי להתייעץ לפני כתיבת הסיפור.

הפרטים שתגלי הם לא רק מידע טכני שאפשר להכניס אחר כך לסיפור. כשאת כותבת, המידע שיש לך נכנס בכל מיני צורות, ישירות ובעקיפין (בתיאורים, בדיאלוגים, ברקע), ולכן יש צורך להכיר אותו היטב לפני שאת מתחילה לכתוב.

גם לך מן הסתם יהיה קל יותר לכתוב על משהו שאת מבינה בו (עד כמה שאפשר, לאחר שהתייעצת), ולא לכתוב בצורה מעורפלת.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מאמינה שלהרבה מכם יצא לכתוב על נושא שאתם לא בקיאים בו.
אני כותבת סיפור שמעורבת בו עובדת סוציאלית והרווחה ואני לא בטוחה מאה אחוז איך הכל עובד.
האם לכתוב קודם את הסיפור כמו שנראה לי ואז לתת למישהי שמבינה בזה לעבור על זה ולתקן, או להתייעץ לפני הכתיבה עם עובדת סוציאלית?
אשמח לדעת מה אתם עושים כשזה קורא
א. ניתן לקבל המון מידע בפורום איש את רעהו, ישנם בפורום כותבים שמשתמשים בזה. זה לא כזה מאמץ.
ב. חפשי אנשים סביבך שמכירים את הנושא. הרבה פעמים ישנם כאלה, במיוחד בנושאים כמו עבודה סוציאלית, שהם די קרובים לעולם האמיתי.
ג. קריאה ומחקר, אם יש לך זמן. או עזרה מתחקירן, אם יש לך כסף. בכל מקרה, לפני הסיפור זה הרבה יותר פשוט מאשר אחרי.

בכל מקרה, אני נוטה לאופציה של גם וגם. גם לחפש מידע קודם, וגם להעביר אחר כך לביקורת אצל מי שמכיר את הנושא.
 

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
האמת, אולי הדעה שלי תשמע קצת משונה, אבל אני חושב-

קודם כל תכתבי איך שאת רואה ומדמיינת את זה. תנסי לחשוב איך זה אמור להיות. מקסימום, כשתגיעי לפינות שלא יהיה לך מה לכתוב בהם תתחמקי באלגנטיות ותשאירי כוכבית מודגשת לטיפול בהמשך.
ככה את מעסיקה את הדמיון שלך וכותבת משהו מקורי, ואחרי זה מכווצת את זה ומתאימה להיגיון ולמציאות הקיימת.
איך אמר סופר חשוב שאני לא זוכר את שמו כרגע? ״כשנחה עלי המוזה אני מוחק ומוחק״.
או משהו כזה.

זה מאוד מקדם, ותכלס זה גם כיף ממש.
לעבור אחרי הכתיבה ולתקן, ולשנות, ולשפר וליישר, ועדיין נשאר לטקסט אותו טעם מקורי ומגשש שאפף אותו בהתחלה.
קצת קשה להסביר את זה.
(כמובן שקצת ידע בסיסי צריך. בשביל זה יש שלל ספרי בדיונים בכריכה קשה מהעת העתיקה של הספרות החרדית)

הצלוחעס, כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
אני חושבת שכדאי מאוד שהפרטים יהיו אמינים, לא לשנות מציאות בשביל הסיפור שלך, שיסתדר לך שם מה שצריך (אלא אם כן את רוצה שהסגנון יהיה מראש אחד כזה שידוע שהפרטים לא כל כך נכונים ומאומתים.)
לדעתי תפני אפילו לאיש\אשת מקצוע אחד, תשאלי אותו את הפרטים שאת צריכה וכך תוכלי לשלב אותם בסיפור.

בהצלחה!
 

shevi123

מהמשתמשים המובילים!
מנהל קבוצה
כתיבה ספרותית
לדעתי, בשביל השקט שלך, כדאי לך לבנות לבנה ע"ג לבנה בצורה מסודרת. תאספי חומר בכמות ובאיכות שאת חשה אותם כמספקים לצורך הסיפור ואז תני גז, בכל הכוח. ותדעי שאת לא בניסוי ותעיה ואולי עוד רגע בכלל תצטרכי ליצור יצירה חדשה ועוד כמה הדבקות מאולתרות בתקווה שלא יצליחו להציץ.

כי להתחיל בידיעות בערך... ולזרום ואז פתאום צצה תקלה שמחייבת אותך ללכת אחורה לשכתב... זה לא סוף העולם. בטח כשאת עדיין באמצע כתיבה. אבל לא כייף. ולפעמים קצת מוציא תמיץ.

ועכשיו אני חושבת שאולי כמו שפצחן טוען, שלרוץ על עיוור חלקית ואחר כך לשפץ יותר מגניב. אז אם היצירה שופעת בצורה כזו, אהלן וסהלן. את מכירה את עצמך הכי טוב.
ויאללה מחכים ומצפים :)
 

R.E.Y

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
נראה לי תלוי איך מחקרים הולכים אצלך,
יש כאלה שמרוב מחקר מאבדים את הטעם בסיפור,
פשוט תתחילי ומידי פעם במקביל תערכי את המחקר...
ובאמת מחכים, נשמע מעניין!
 

אסתריקה הלר

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
נראה לי שידע מוקדם ייתן יותר נפח לעלילה
(אפשר לעשות הפוך, אבל אולי העלילה תחמיץ דברים מעניינים ופיקנטיים....)

כדאי להתייעץ לפני כתיבת הסיפור.

הפרטים שתגלי הם לא רק מידע טכני שאפשר להכניס אחר כך לסיפור. כשאת כותבת, המידע שיש לך נכנס בכל מיני צורות, ישירות ובעקיפין (בתיאורים, בדיאלוגים, ברקע), ולכן יש צורך להכיר אותו היטב לפני שאת מתחילה לכתוב.

גם לך מן הסתם יהיה קל יותר לכתוב על משהו שאת מבינה בו (עד כמה שאפשר, לאחר שהתייעצת), ולא לכתוב בצורה מעורפלת.

א. ניתן לקבל המון מידע בפורום איש את רעהו, ישנם בפורום כותבים שמשתמשים בזה. זה לא כזה מאמץ.
ב. חפשי אנשים סביבך שמכירים את הנושא. הרבה פעמים ישנם כאלה, במיוחד בנושאים כמו עבודה סוציאלית, שהם די קרובים לעולם האמיתי.
ג. קריאה ומחקר, אם יש לך זמן. או עזרה מתחקירן, אם יש לך כסף. בכל מקרה, לפני הסיפור זה הרבה יותר פשוט מאשר אחרי.

בכל מקרה, אני נוטה לאופציה של גם וגם. גם לחפש מידע קודם, וגם להעביר אחר כך לביקורת אצל מי שמכיר את הנושא.

קודם כל תכתבי איך שאת רואה ומדמיינת את זה. תנסי לחשוב איך זה אמור להיות. מקסימום, כשתגיעי לפינות שלא יהיה לך מה לכתוב בהם תתחמקי באלגנטיות ותשאירי כוכבית מודגשת לטיפול בהמשך.
ככה את מעסיקה את הדמיון שלך וכותבת משהו מקורי, ואחרי זה מכווצת את זה ומתאימה להיגיון ולמציאות הקיימת.
איך אמר סופר חשוב שאני לא זוכר את שמו כרגע? ״כשנחה עלי המוזה אני מוחק ומוחק״.
או משהו כזה.

אני חושבת שכדאי מאוד שהפרטים יהיו אמינים, לא לשנות מציאות בשביל הסיפור שלך, שיסתדר לך שם מה שצריך (אלא אם כן את רוצה שהסגנון יהיה מראש אחד כזה שידוע שהפרטים לא כל כך נכונים ומאומתים.)
לדעתי תפני אפילו לאיש\אשת מקצוע אחד, תשאלי אותו את הפרטים שאת צריכה וכך תוכלי לשלב אותם בסיפור.

לדעתי, בשביל השקט שלך, כדאי לך לבנות לבנה ע"ג לבנה בצורה מסודרת. תאספי חומר בכמות ובאיכות שאת חשה אותם כמספקים לצורך הסיפור ואז תני גז, בכל הכוח. ותדעי שאת לא בניסוי ותעיה ואולי עוד רגע בכלל תצטרכי ליצור יצירה חדשה ועוד כמה הדבקות מאולתרות בתקווה שלא יצליחו להציץ.

נראה לי תלוי איך מחקרים הולכים אצלך,
יש כאלה שמרוב מחקר מאבדים את הטעם בסיפור,
פשוט תתחילי ומידי פעם במקביל תערכי את המחקר...
ובאמת מחכים, נשמע מעניין!

וואו! תודה לכולם על התשובות היפות!!
זו הפעם הראשונה שאני מתייעצץ בפורום הזה, וממש לא ציפיתי לעזרה והענות כזו!!

יישר כח אתם מדהימים
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
לענ"ד, התחקיר אמור להיות לפני הסיפור.

בהנחה שאין לך עובדת סוציאלית בסביבה הקרובה, אז רוב הידע שלך בנושא העובדים הסוציאליים, הוא מספרים שקראת. אולי קצת מידיעות בעיתונים. אולי טיפה'לה מסיפורי ספסל גינה.

ואלו מקורות ידע די גרועים.

יש 'מידע'ים כאלו שהועתקו אוטומטית מספר קריאה אחד למשנהו, מדור אחד למשנהו. בעבר הדוגמה שלי לזה הייתה 'מה מנהל חשבונות עושה בעבודתו'.
תלמידות צעירות בסדנאות כתיבה תמיד ענו בצייתנות "מסכם טורי מספרים", "מסכם מאזנים".
למה? כי ככה הן קראו בספרים, שמנהל חשבונות עושה.
אז תשכחו מזה, מנהל חשבונות לא מסכם שום טורי מספרים. מקסימום מזין אותם לאקסל.
מה הוא עושה? מעביר ממשקים, קולט חשבוניות ידניות, מכין דיווחי מע"מ ומשלם אותם, ועוד כל מיני דברים, שאותם תדעו רק אם תלכו לשבת פיזית במשרד מנה"ח יום אחד, או תבקשו ממנו שיתאר לכם איך נראית העבודה שלו.
*

אחרי התחקיר הראשוני, במהלך כתיבת הסיפור, אמורים לשלוח את הפרקים הרלוונטיים לעו"סית, כדי שתעבור ותאשר שהכל תואם למציאות.

לדוגמה, כשהיה בסיפור קטע שבו הגיבורה מובהלת לחדר טראומה, כתבתי אותו בשיתוף עם אחות שעבדה שם. ('נגיד שאני מביאה לך עכשיו באמבולנס אשה עם פצע ירי צבאי ביד, מה את עושה לה?' - ולפי תשובתה, נכתבה הסצינה הזו. )
והיה גם נהג אמבולנס שגייסתי לעזרה כדי שיתאר 'מה תעשה אם מזעיקים אותך לפנות הומלס שיכור ומסומם מהרחוב'.
 
נערך לאחרונה ב:

נועה לבין (Tamar)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
סתם דוגמא שקפצה לי לראש בהקשר הזה - הספרים של יונה ספיר, שכמו שאת יודעת מכילים הרבה מאוד חומר שדורש עבודת מחקר מעמיקה, ואיך כבר בקריאה את יכולה ממש לראות את טונות הידע שנשפך מעבר למילים, ואת זה שהנושא ממש נהיר לסופרת.
פעם שאלתי את רות רפפורט (יונה ספיר) לגבי שאלת אמינות שקרתה לי באמצע הכתיבה, והיא אמרה לי שהנתון לא מסתדר עם החוק. כשבדקתי ואמרתי נחרצות שאין מצב שאני משנה, כי כל העלילה שלי בנויה על הקטע הזה, היא ממש נבהלה ואמרה שזה ממש קריטי, ברמת שינוי העלילה מהיסוד.
סתם דוגמא מהצד שממש חידדה לי את ההבנה כמה חשוב לא להמציא פרטים. מקווה שעזרתי:)

אגב, בסוף מצאתי "פרצה" בחוק שעזרה לקטע 'להחליק' , ולכן לא הייתי צריכה לשנות. אבל נראלי שרות ממש לא הייתה מסתמכת על זה בספרים שלה;)
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
סתם דוגמא שקפצה לי לראש בהקשר הזה - הספרים של יונה ספיר, שכמו שאת יודעת מכילים הרבה מאוד חומר שדורש עבודת מחקר מעמיקה, ואיך כבר בקריאה את יכולה ממש לראות את טונות הידע שנשפך מעבר למילים, ואת זה שהנושא ממש נהיר לסופרת.
פעם שאלתי את רות רפפורט (יונה ספיר) לגבי שאלת אמינות שקרתה לי באמצע הכתיבה, והיא אמרה לי שהנתון לא מסתדר עם החוק. כשבדקתי ואמרתי נחרצות שאין מצב שאני משנה, כי כל העלילה שלי בנויה על הקטע הזה, היא ממש נבהלה ואמרה שזה ממש קריטי, ברמת שינוי העלילה מהיסוד.
סתם דוגמא מהצד שממש חידדה לי את ההבנה כמה חשוב לא להמציא פרטים. מקווה שעזרתי:)

אגב, בסוף מצאתי "פרצה" בחוק שעזרה לקטע 'להחליק' , ולכן לא הייתי צריכה לשנות. אבל נראלי שרות ממש לא הייתה מסתמכת על זה בספרים שלה;)
תכל'ס אבל גם היא משתמשת באנשי מקצוע ותחקירנים לגבי הספרים שלה ולא מסתמכת על הידע שלה...
לכן יש להם את השם שיש להם...
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
אגב, גם אני כשאני צריכה אני עושה תחקירים לעצמי...
אולי יש מקרים שזה לא כל כך נעים לדבר עם כל מיני אנשים,אבל בסופו של דבר כשיש לך את כל המידע ואת יכולה להשתמש בו באמינות, זו הרגשה טובה.
לדעת שאת מגישה לקוראים שלך חומר טוב ואמין...
 

נועה לבין (Tamar)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
תכל'ס אבל גם היא משתמשת באנשי מקצוע ותחקירנים לגבי הספרים שלה ולא מסתמכת על הידע שלה...
זמן או כסף. זאת המשוואה. ואם תגידי שזה שהסופרת לא הרימה טלפונים בעצמה אלה שכרה מישהו לשם זה, זה כאילו שהיא לא התאמצה, אז זו טעות בעיניי. עייני ערך שלושת המילים הראשונות.
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
זמן או כסף. זאת המשוואה. ואם תגידי שזה שהסופרת לא הרימה טלפונים בעצמה אלה שכרה מישהו לשם זה, זה כאילו שהיא לא התאמצה, אז זו טעות בעיניי. עייני ערך שלושת המילים הראשונות.
זה ברור.בתור אחת שכותבת ומוציאה ספרים אני יודעת היטב כמה עבודה יש למרות שיש לך עורך\ת ותחקירן.
את מתכוונת לסופרת ועורכת ולתחקירן? לא באה להתווכח, אבל יש אחד שהרעיו והביצוע שלו...
התכוונתי שבגלל שהוא אמין ומלא ידע יש לו שם של ספר איכותי.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אגב, גם אני כשאני צריכה אני עושה תחקירים לעצמי...
אולי יש מקרים שזה לא כל כך נעים לדבר עם כל מיני אנשים,אבל בסופו של דבר כשיש לך את כל המידע ואת יכולה להשתמש בו באמינות, זו הרגשה טובה.
לדעת שאת מגישה לקוראים שלך חומר טוב ואמין...
אפשר ורצוי להציע לבעלי המקצוע לקבוע פגישה בתשלום.
אלא אם זה מישהו קרוב ומוכר שרוצה ושמח לענות, ולא מציקים לו יותר מדי.
 

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
אפשר ורצוי להציע לבעלי המקצוע לקבוע פגישה בתשלום.
אלא אם זה מישהו קרוב ומוכר שרוצה ושמח לענות, ולא מציקים לו יותר מדי.

אני התכוונתי יותר לרעיון של ראיון של כל מיני דמויות...
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
מה שאני חושב, אבל שוב, מסתייג
זה לא לכתוב בכלל על נושא שאתם לא שוחים בו
מבחינתי עדיף לדלג או להחליק נושאים מסויימים, מאשר להציג ידע חלקי ומעורפל
אני מרגיש את זה אפילו על הכתיבה של עצמי
כתבתי בעבר על נושאים מסויימים, ואז חזרתי אליהם אחרי שצברתי קצת ידע על הנושא
וזה מביך אותי לקרוא את מה שכתבתי.
האלטרנטיבה היא לכתוב מאוד לאט ובזהירות
תוך כדי לימוד מעמיק, כאילו אתם הולכים לעסוק בתחום.

כותבים על ליטוש יהלומים?
תלכו לחברה, תראו איך עושים את זה, תראיינו בעל מפעל ליטוש, תראיינו עובד מבוגר שמכיר קצת את ההיסטוריה ואיך זה היה פעם לעומת איך העבודה כיום.
תבררו איזה לימודים צריך לעשות, באיזה גיל פורשים, מה האתגרים, מה גובה המשכורת, ובאיזה איזורים בגב כואב אחרי שעות של עבודה, ומה לובשים בעבודה.

כותבים על מקום מסויים, תעשו גוגל ויו, תסעו ברחובות שאתם כותבים עליהם
תקראו ספרים על המקום, תתכננו 'טיול' למקום לפרטי פרטים, ותחפשו ביוטיוב סרטונים של ולוגרים שבאמת טיילו שם, תשאלו אנשים שהיו שם, תתקשרו לאנשים שגרים שם, אפילו רק כדי לשמוע את המבטא שלהם, ככה גם תדעו באיזו שעה אסור להפריע להם..
תחפשו כתבות בעיתונות על המקום, לפעמים הם מציגים זווית שלא חשבתם עליה.
אין לכם את האופציה לעשות את התחקיר?
תכתבו על משהו אחר.
 

נועה לבין (Tamar)

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
כותבים על ליטוש יהלומים?
תלכו לחברה, תראו איך עושים את זה, תראיינו בעל מפעל ליטוש, תראיינו עובד מבוגר שמכיר קצת את ההיסטוריה ואיך זה היה פעם לעומת איך העבודה כיום.
תבררו איזה לימודים צריך לעשות, באיזה גיל פורשים, מה האתגרים, מה גובה המשכורת, ובאיזה איזורים בגב כואב אחרי שעות של עבודה, ומה לובשים בעבודה.

כותבים על מקום מסויים, תעשו גוגל ויו, תסעו ברחובות שאתם כותבים עליהם
תקראו ספרים על המקום, תתכננו 'טיול' למקום לפרטי פרטים, ותחפשו ביוטיוב סרטונים של ולוגרים שבאמת טיילו שם, תשאלו אנשים שהיו שם, תתקשרו לאנשים שגרים שם, אפילו רק כדי לשמוע את המבטא שלהם, ככה גם תדעו באיזו שעה אסור להפריע להם..
תחפשו כתבות בעיתונות על המקום, לפעמים הם מציגים זווית שלא חשבתם עליה.
בול. מסכימה עם כל מילה.
אין לכם את האופציה לעשות את התחקיר?
תכתבו על משהו אחר.
אופציה חלופית - תכתבו מראש על מקום שאתם מכירים. עדיף שהגיבור יגור בירושלים ואופי הסיפור ישתנה מאשר שיגור בנתיבות ותספרו בטעות שהוא גר 2 דקות מהיער ו2 דקות מההעתק של פסל החרות...
אפילו סצנה שנמצאת בחוף. קחו מקום שהייתם בו. לא צריך לכתוב אפילו את שם החוף בספר. אבל טעויות כדון כיוון השמש בשקיעה בחוף שמול הכינרת - לא כדאי להסתבך עם זה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  12  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה