רק קרבןאם הוא רב אמיתי, וד''ל,
אין פה אשמים.
סליחה.
רק קרבןאם הוא רב אמיתי, וד''ל,
אין פה אשמים.
סליחה.
אז זוהי הודעת חיי, מוזמנים לסקול אותי אחר כך במה שרוצים.
אבל אם הם היו שואלים רב, והוא היה אומר לחכות, הוא היה מחתן אחר כך את שרי?
וכך לכל מי שמחכה והעיקר בהוראת רב, הוא יחתן אחר כך את הילדה, או שאולי הילדה תישאר לבד במערכה יום אחד? (השאלה לליטאים בלבד)
ואם שואלים רב, והוא היה אומר לא לעקוף וכולן היו מתארסות בתוך חודשיים עם בחירי ליבן?וכמובן כמובן, והנוטל עצה מן החכמים אינו נכשל, אבל אדם צריך גם שכל לפעמים...
אכן. וזה לא ממש סותר את מה שאמרתי.אולי אני תמימה, אבל חשבתי שמי שסבור שנכון להיוועץ בדעת חכמים נועץ איתם כי הוא סבור שלדעת תורה יש פור על השכל שלו. וזה לא אמור להיות שההוראה היא בניגוד לשכל הישר (שוב, אם אתם ליטאיים, כמובן).
אם שאלו את הרב והוא אמר לחכות
אוף, זה היה בחיבה. לא עובר טונים בכתב.אכן. וזה לא ממש סותר את מה שאמרתי.
אז ירדת.
איזה יופיאכן. וזה לא ממש סותר את מה שאמרתי.
דווקא הגישה הליטאית המקורית דוגלת בכך שאדם ישתמש בשכלו ובתורה שלמד ויבחר בעצמו ולא ישאל את רבותיו על כל בחירה שהוא אמור לבצע בחיים.ואם שואלים רב, והוא היה אומר לא לעקוף וכולן היו מתארסות בתוך חודשיים עם בחירי ליבן?
אז נחליט מתי לנתייעץ לפי סטטיסטיקת ההצלחות של כל רב?
אולי אני תמימה, אבל חשבתי שמי שסבור שנכון להיוועץ בדעת חכמים נועץ איתם כי הוא סבור שלדעת תורה יש פור על השכל שלו. וזה לא אמור להיות שההוראה היא בניגוד לשכל הישר (שוב, אם אתם ליטאיים, כמובן).
ודי, קצת קרדיט לסובלנות שלנו לא מגיע? היו לך כבר הרבה "הודעות חיי" והנה את קיימת
כל מילה.דווקא הגישה הליטאית המקורית דוגלת בכך שאדם ישתמש בשכלו ובתורה שלמד ויבחר בעצמו ולא ישאל את רבותיו על כל בחירה שהוא אמור לבצע בחיים.
ומי שחושבת ששאלת רב מנקה מרגשות קשים ומאחריות אינו אלא טועה. גם להעביר את בחירתנו לצד שלישי זו בחירה.
וככל בחירה היא תמיד תלווה בספקות ולפעמים גם רגשות אשם. אנחנו בני אדם וטרם הכרתי את המלאך שאורז את כל פחדיו וספקותיו בשקית מעוצבת ומעביר הלאה בלי להותיר אצלו דבר.
הבנתי מצוין עוד מהודעותייך הקודמות ושימי לב שערכתי את הסיפא.כל מילה.
אבל גם בגישה הליטאית יש מקום לדעת תורה. (והדגש הוא על דעת תורה, לא מופייסים או רוח הקודש)
ולא מכיוון שאין מקום לשכל, אלא בגלל שלאדם הגדול יש שכל נקי והגיון צרוף יותר. שכל של תורה.
לא מדובר כאן על "כל החלטה" אלא על שאלה די משמעותית, שדי קשה להחליט בה לבד. וגם בה, לא מחויב המציאות לשאול דעת תורה, אלא יש לזה מקום. אצל אנשים מסוימים זה אפילו טבעי ומתבקש. אצל אחרים לא, וגם זה בסדר.הבנתי מצוין עוד מהודעותייך הקודמות ושימי לב שערכתי את הסיפא.
זה לא אומר שעכשיו מחויב המציאות שכל אדם וכל ספר חייב להתנהל בצורה של לשאול על החלטה מסוג זה או אחר.
ספר טוב אמור להציג מורכבות אנושית ולא מסלול חד כיווני.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
סילבוס חדש ל-2024!
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
4.06
כ"ז אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
הכירו את טווינמושן
עם גל אקסלרוד
עולם מטורף משל הדמיות! ממשק חדשני שמאפשר לבצע הדמיה כמעט כמו משחק מחשב
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קמו
א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ: