אלוק

  • פותח הנושא agav
  • פורסם בתאריך

מנחם מלוין

משתמש רשום
אולי יענינו אתכם שני מקורות אלה לגבי החילוק בין השמות ואופן ביטויים.

מספר עולת יצחק:
ואולם עם כל זה, דע שהזכרת שם אלקים בקו"ף במקום ה"א כפי שנפוץ בזמנינו, וכן קל במקום אל, קה במקום יה [שק"י במקום שדי, צבקות בשם צבאות] וכיו"ב, לא נזכר שמץ מנהו בדברי חז"ל והקדמונים [כמובן שמהמדפיסים שכותבים בקו"ף, אין ראייה]. ועד שעלו מתימן לארצינו הקדושה, לא נשמע אצלינו מי שיבטא השמות באופן זה, ואדרבה י"ל שהוא גנאי לכנות כך לשמו יתב' כאשר כתבו הפוסקים לעניין המזכירים "אדושם" במקום אדנות כדאי' ביוסף אומץ להר"י יוזפא סימן שמ"ט, ובט"ז סימן תרכ"א ססק"ב ואליה רבה שם.

ושם חילק בין שם אדנות לשמות אחרים. וגם שלא רק לפי מנהגי התימנים.


גם כתב הרב משה צוריאל שליט"א: מה ששאלת בין שם הוי"ה ב"ה לשאר השמות, פשוט שיש קדושה עליונה בשם זה, ואפילו להגות אותו בפה, אסור. לכן נהגו בשם זה קדושה יתרה. אבל שאר שמות, אם בספר כרוך ונשמר, אין מניעה מלכתוב השם כפשוטו.

דרך אגב לגבי מה שכתבו כאן על שירי שבת, מהשיר שימרו שבתותי נראה שאין לחלק בין אופן ביטוי קמץ ופתח, לפחות אצל רבי שלמה אבן גבירול. עיין שם.
 

agav

משתמש פעיל
ולענין קרוב - מה עם כינוי שה"ש בשפות זרות?
מה הבסיס לנוהג לכתוב G-d?
ובע"פ?
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
הצירוף יי ישן מאוד. בכ"י עתיקים היו כותבים בתחילה ארבעה - יייי, כנגד ארבע אותיות השם.
אחר כך ירד לשלוש והיו כותבים אותן בצורת סגולתא ועוד צורות. אפשר לראות צילומים במבוא לסידור רס"ג.
אחר כך ירד לשתיים.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
הכפייתיות הזו היא גם הסיבה למספור ט"ו ט"ז [בעבר ט"ז היה י"ו, ואילו ט"ו לא מצאתי שכתבו י"ה].
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה